Tuomas Kuosmanen

harrasteilmailu ja vakuutukset..

13 viestiä aiheessa

Tässä tuli vähän pähkineeksi noita vakuutusasioita ja mietin onko joku muu selvitellyt vastaavia? Ilmailuliiton jäsenillehän on Pohjolan kautta tapaturmavakuutus:

 

Ilmailijan tapaturmavakuutus

Vakuutusnro 21893-1

 

Jäsenten ilmailun ryhmätapaturmavakuutus ilmailussa sattuvien tapaturmien varalta. Vakuutus on voimassa Suomen Ilmailuliiton jäsenmaksun maksaneille jäsenille ja siitä voidaan korvata vamman hoitokuluja 8500 euroa/tapaturma. Pysyvän haitan kertakorvaus on max 30000 euroa ja kuoleman 8500 euroa. Vakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa ja yleisistä vakuutusehdoista poiketen myös yli 70-vuotiaille. Lue selostus ja tutustu tarkemmin vakuutusehtoihin.

 

Jos haluat lisäturvaa pysyvän haitan/kuoleman varalle, voit ostaa sitä Pohjolan verkkopalvelusta

Soitin Pohjolaan ja kertoivat sitten että ultra- ja harrasterakenteisilla lentokoneilla lentämistä varten voi ottaa lisävakuutuksia, mutta eivät sitten oikein osanneet sanoa mitä tyyppihyväksytyillä ylätasoisilla wichitassa valmistetuilla mäntämoottorikoneilla (tai vastaavilla) ilmaileva voisi aiheen suhteen tehdä... Voisin kuvitella että moottorilentoharrastuksen voisi vakuuttaa about samaan tyyliin (eli puhelinpalvelussa eivät vain tunteneet aihetta kunnolla) - mutta tuumasin että varmasti täällä on muitakin jotka pohdiskelevat samansuuntaisia..?

 

Koneitahan vakuutetaan kyllä myös esim. ulkomailla, ja ilma-aluksissa on erilaisia istuinpaikkavakuutuksia ym, mutta miten esim. tilanne jossa sinä tai joku perheenjäsen joka on kyydissä loukkaantuisi esim. loppuelämäkseen työkyvyttömäksi - onko jollakulla hyviä ideoita / vinkkejä millaista vakuutusturvaa ja minkälaiseen hintaan tuohon on saatavilla? Tai kokemusta / tietoa mitä joku tuollainen vakuutus oikeasti korvaa? Nuo vakuutusehdot ovat melkoinen viidakko jos vertailee eri firmojen tuotteita ja käytäntöjä keskenään..

 

- Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koneitahan vakuutetaan kyllä myös esim. ulkomailla, ja ilma-aluksissa on erilaisia istuinpaikkavakuutuksia ym, mutta miten esim. tilanne jossa sinä tai joku perheenjäsen joka on kyydissä loukkaantuisi esim. loppuelämäkseen työkyvyttömäksi - onko jollakulla hyviä ideoita / vinkkejä millaista vakuutusturvaa ja minkälaiseen hintaan tuohon on saatavilla? Tai kokemusta / tietoa mitä joku tuollainen vakuutus oikeasti korvaa? Nuo vakuutusehdot ovat melkoinen viidakko jos vertailee eri firmojen tuotteita ja käytäntöjä keskenään..

 

- Tuomas

 

Moi

 

Hyvä aihe. Ainakin kannattaa kyydettävälle kertoa istuinpaikkavakuutuksen katto kertakaikkisessa vahingossa, mieluummin muidenkin kuullen. Jos kyydetettevä "hyväksyy" vakuutuksen (muiden kuullen), voi suht turvallisin mielin lähteä lennolle. Muussa tai pahimmassa tapauksessa saattaa päällikölle tai koneen omistajalle tulla elinikäinen lasku. Itse en mielelläni ota kyytiin esim. nuorta uransa alussa olevaa muutaman lapsen isää tai äitiä.

Ainakin itselläni oleva riskihenkivakuutus on voimassa myös ilmailussa. Ilimankos vaimo kehottaa lentämhän palijo ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Jos kyydetettevä "hyväksyy" vakuutuksen (muiden kuullen), voi suht turvallisin mielin lähteä lennolle. Muussa tai pahimmassa tapauksessa saattaa päällikölle tai koneen omistajalle tulla elinikäinen lasku...

 

Olen jostakin kuullut, että nämä niin sanotut "vastuusta vapauttamiset" eivät sitoisi omaisia. Toisin sanoen, vaikka kyytiin tulija hyväksyisikin riskin, ei hänen omaisensa välttämättä niin tekisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://webprod.pohjola.fi/wp/Kauppa/kp0100c1.asp?prm_strSourceId=0116933-4-090&c=ILM  -linkin kautta ostettu lisäturva liiton jäsenvakuutukseen on voimassa kaikissa vakuutusehdoissa mainituissa lajeissa, eli näin:

ILMAILUN LAJIT OVAT:

■ moottorilento

■ purjelento

■ laskuvarjourheilu

■ lennokkiurheilu

■ riippu- ja varjoliito

■ ultrakevytlentäminen

■ experimentalrakentaminen ja -lentäminen

■ nousuvarjotoiminta

■ kuumailmapallo- ja kaasupallolentäminen

■ moottoripurjelento

 

Eli moottorilento on yksi laji ja sillä sipuli.

 

Ehdot yms löytyy Ilmailuliiton sivuilta www.ilmailuliitto.fi ja sieltä jäsenasiat jne. Ko. vakuutuksen tuoteseloste päivitetään tälle vuodelle jahka keritään.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jostakin kuullut, että nämä niin sanotut "vastuusta vapauttamiset" eivät sitoisi omaisia. Toisin sanoen, vaikka kyytiin tulija hyväksyisikin riskin, ei hänen omaisensa välttämättä niin tekisi.

 

Juu

 

Kyllä se näin on, mutta mahdollisissa jälkipuinneissa tämä voidaan katsoa "lieventävänä asianhaarana", kun kyytiläinen on lähtenyt omaehtoisesti mukaan. Mutta tärkeintä lienee, että pilotit tiedostavat vastuunsa, joka ei ikävissä tapauksissa lopukkaan.

Vakuutuskatot lienevät pikkusummia ääritapauksissa.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiempaa vakuutus- ja vastuukeskustelua. Hyvä, että virkistellään muistia ja päivitetään tietoja  :thmbup:

 

 

Kiitti

On mennyt multa ohi :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://webprod.pohjola.fi/wp/Kauppa/kp0100c1.asp?prm_strSourceId=0116933-4-090&c=ILM  -linkin kautta ostettu lisäturva liiton jäsenvakuutukseen on voimassa kaikissa vakuutusehdoissa mainituissa lajeissa, eli näin:

ILMAILUN LAJIT OVAT:

■ moottorilento

■ purjelento

...

 

Eli moottorilento on yksi laji ja sillä sipuli.

 

Ehdot yms löytyy Ilmailuliiton sivuilta www.ilmailuliitto.fi ja sieltä jäsenasiat jne. Ko. vakuutuksen tuoteseloste päivitetään tälle vuodelle jahka keritään.

 

 

Moikka

 

Kuitenkin kun menee Pohjolan sivuille ostamaan sitä lisäturvaa esim. Tapaturmavakuutusta, lukee seuraavalla sivulla:

 

"Osta vakuutus

 

Mittaturvan tapaturmavakuutuksen hoitokorvaus ei ole voimassa urheiluliiton tai urheiluseuran järjestämissä kilpailuissa tai otteluissa tai valmennusohjelman mukaisissa taikka lajille ominaisissa harjoituksissa, eikä myöskään vakuutusehdoissa luetelluissa vaarallisissa urheilulajeissa, kuten ilmailussa.

 

Mittaturvan tapaturmavakuutuksen hoitokorvausta ei kuitenkaan kannata jättää ottamatta, koska tapaturma voi sattua myös muulloin kuin edellä mainituissa olosuhteissa (esim. kotona, kesämökillä tai muissa harrastuksissa). "

 

Tummennus ihan minun.

 

Tämä ei minusta ole kuitenkaan minusta sillä sipuli  ;) Olisin ostanut tuollaisen vakuutuksen viimekesänä, mutta tuo sai soittamaan Pohjolaan. Lupasivat palata asiaan. Odottelen yhä  ::)

 

Hyvä ja mielenkiintoinen asia kuitenkin.

 

Sami

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin myös täydentää vakuutusturvaa,mutta vakuutus on vain voimassa mikäli asuu Suomessa. :(

 

Näin ainakin perusvakuutuksen osalta.Että aina syrjitään meitä ulkosuomalaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin kun menee Pohjolan sivuille ostamaan sitä lisäturvaa esim. Tapaturmavakuutusta, lukee seuraavalla sivulla:

"Osta vakuutus

Mittaturvan tapaturmavakuutuksen hoitokorvaus ei ole voimassa urheiluliiton tai urheiluseuran järjestämissä kilpailuissa tai otteluissa tai valmennusohjelman mukaisissa taikka lajille ominaisissa harjoituksissa, eikä myöskään vakuutusehdoissa luetelluissa vaarallisissa urheilulajeissa, kuten ilmailussa.

Mittaturvan tapaturmavakuutuksen hoitokorvausta ei kuitenkaan kannata jättää ottamatta, koska tapaturma voi sattua myös muulloin kuin edellä mainituissa olosuhteissa (esim. kotona, kesämökillä tai muissa harrastuksissa). "

 

Tummennus ihan minun.

 

Joo, minäkin aikaisemmin luin tuota lainaamaasi tekstiä niin, ettei ko lisävakuutusta kannata lainkaan ostaa. Eilen kuitenkin luin ne jutut oikein ajatuksella. Tuossa on rajattu ulos vain HOITOKORVAUS. Henkivakuutus ja haittakorvaus ovat kuitenkin voimassa ilmailussakin (kai?).  (Onko vika tekstissä vai lukijassa?)

 

Tutkin asiaa niin pitkälle, että oikein aloin ajatella... kun kumminkin laitan koneen kaskoon tonnin vuodessa, ja tuolta saisi satasella henkivakuutuksen, niin pitäisikö sittenkin ottaa. Jos kisoissa joskus sattuisi jotain, niin leski olisi huomattavasti tyytyväisempi kasasta riihikuivaa, kuin uudesta purjekoneesta.

 

Tähän asti olen lentänyt ilman henkivakuutusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sakke on oikeassa. VAIN hoitokorvaussumma ei lisäänny (ilmailun lajeihin), muita (kuoema - pysyvä haitta) voi korottaa ko. linkin kautta ja ovat voimassa ilmailulajeissa.

 

Ja Sakke, on sulla (jos SIL:n jäsenamaksu on ollut maksettu  ;D ) ollut henkivakuutus, tosin suht pieni (se 8500e).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, minäkin aikaisemmin luin tuota lainaamaasi tekstiä niin, ettei ko lisävakuutusta kannata lainkaan ostaa. Eilen kuitenkin luin ne jutut oikein ajatuksella. Tuossa on rajattu ulos vain HOITOKORVAUS. Henkivakuutus ja haittakorvaus ovat kuitenkin voimassa ilmailussakin (kai?).  (Onko vika tekstissä vai lukijassa?)

 

Jep, nyt kun tuon pohjalta luin niin vain Hoitokorvausta ei voi tosiaan korottaa, noita kahta voi .

 

Kiitos !

 

Nuo tekstit ovat kyllä... todella hankalia.

 

Olisikohan ehdotettava, että ne tuolla liiton puolella jotka ovat asiasta keskustelleet, voisivat tehdä tällaisen selkokielisen version ;)

 

Jos olet siis lentämässä esim. USA:ssa ei lääkäriin taida edes päästä tuolla 8500 eurolla ?! Saatikka että kotiin sairaana tuotaisiin.  :(  Taitaa tehdä tiukkaa EU:n sisälläkin.

 

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos olet siis lentämässä esim. USA:ssa ei lääkäriin taida edes päästä tuolla 8500 eurolla ?! Saatikka että kotiin sairaana tuotaisiin.  :(  Taitaa tehdä tiukkaa EU:n sisälläkin.

 

 

Nopeasti matkavakuutusehdoista katsottuna: ehdoissa on ns. urheilurajoitus, joka rajoittaa kahta korvauksen lajia viidestä mm. lennettäessä ultrakeveillä tai harrasterakenteisilla - mutta tyyppihyväksytyistä ei siinä yhteydessä puhuta mitään. Joka tapauksessa kolme korvauslajia on voimassa myös urheiltaessa. Sitäpaitsi ehdoissa sanotaan, että rajoituksen voi poistaa lisämaksusta. Asiasta pitäisi ottaa tarkempi selko.

 

Tämä siis ifin sivuilta. Ylipäänsä vakuutusasiat on tehty turhan vaikeaselkoisiksi.. usein löytyy pienestä präntistä joku rajoitus, jota ei ole etukäteen tullut ajatelleeksi. Kokemuksen perusteella sanoisin, että jos vahinko sattuu, kannattaa kysyä neuvoa siitä, miten korvaushakemus laaditaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään