Guest Hannuuotila

Minkä elokuvan juuri näit?

157 viestiä aiheessa

En aio mainita mitään yksittäistä elokuvaa, koska katson vähintään yhden elokuvan per päivä (useimmat televisiosta). Jonkun elokuvan nostaminen toisen edelle olisi vähintäänkin keinotekoista. Olen kiinnostunut elokuvasta yleensä laidasta laitaan muutamin poikkeuksin (joista seuraavilla riveillä).

Hieman yleistäen voisin kuitenkin mainita, että minusta useimmat ns. Hollywood-elokuvat (suurten pohjoisamerikkalaisten elokuvayhtiöiden tuotannot) ovat kuin tiettyyn "formaattiin" tehdyt televisiosarjat. Kun olet nähnyt yhden, olet nähnyt kaikki. Ei jaksa enää kiinnostaa. En katsele myöskään "amerikkalaisia" (lainausmerkit siksi, että Amerikkaa on toki Yhdysvaltain ulkopuolellakin) televisiosarjoja - tylsää ja latteaa (miljoonista murhista huolimatta tai ehkä juuri niiden takia). "Kiintiöni" tuli täyteen jo 80-luvulla.

Arvostelijoista olen luottanut valtavan suuren kokemuksen omaavan Peter von Baghin makuun, enkä ole pettynyt. Hän jos kuka suomalainen tuntee kaiken maailman elokuvan. Suosittelen.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arvostelijoista olen luottanut valtavan suuren kokemuksen omaavan Peter von Baghin makuun, enkä ole pettynyt. Hän jos kuka suomalainen tuntee kaiken maailman elokuvan. Suosittelen.

Mä en luota yhteenkään arvostelijaan. Monet arvostelijoiden lyttäämät leffat on olleet mun mielestä hyviä ja monet kehutut leffat hirveetä scheissea.

Viimeksi on tullut katsottua Blues Brothers. Leffoja tulee katsottua aika vähän, oon enemmän sarjamiehiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en luota yhteenkään arvostelijaan. Monet arvostelijoiden lyttäämät leffat on olleet mun mielestä hyviä ja monet kehutut leffat hirveetä scheissea.

...

No tuli ehkä ilmaistua hiukan kapeasti. PvB ei ole pelkästään elokuva-arvostelija vaan myös Taideteollisen korkeakoulun elokuvahistiorian professori, joka taitaa tietää elokuvasta enemmän kuin keskivertoarvostelija.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tuli ehkä ilmaistua hiukan kapeasti. PvB ei ole pelkästään elokuva-arvostelija vaan myös Taideteollisen korkeakoulun elokuvahistiorian professori, joka taitaa tietää elokuvasta enemmän kuin keskivertoarvostelija.

Mun mielestä on hassua, että makuasioissa joku voi olla parempi kuin toinen. Uskoisin että kyseinen professori ei hirveämmin arvosta esim jotain hollywoodhömppää, mikä on ollut mun mielestä erittäin viihdyttävää ja mukava tapa viettää aikaa.

Tää on vähän sama juttu kun ruoan arvosteleminen. Gordon Ramsey kävi suomessa haukkumassa mm. karjalan piirakat. Kyllä mies ruoasta tietää aikalailla kaiken, mutta makuasiat on erikseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä on hassua, että makuasioissa joku voi olla parempi kuin toinen. Uskoisin että kyseinen professori ei hirveämmin arvosta esim jotain hollywoodhömppää, mikä on ollut mun mielestä erittäin viihdyttävää ja mukava tapa viettää aikaa.

Tää on vähän sama juttu kun ruoan arvosteleminen. Gordon Ramsey kävi suomessa haukkumassa mm. karjalan piirakat. Kyllä mies ruoasta tietää aikalailla kaiken, mutta makuasiat on erikseen.

Makuasiat ovat makuasioita. Näin ei ehkä ole eää kun mennään tieteen puolelle - jos nyt elokuva on tiedettä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Makuasiat ovat makuasioita. Näin ei ehkä ole eää kun mennään tieteen puolelle - jos nyt elokuva on tiedettä?

Elokuva tieteenä on hieman kiistanalainen juttu ja itse siis olen elokuvaa yliopistotasolla lukenut, mutta Peter Von baghin vihaamaa Turun koulukuntaa vahvasti edustaen. Elokuva akateemisena tutkimuksen kohteena nojaa vahvasti psykoanalyysin perinteeseen ja ennen kaikkea sellaisiin Freudin ja Lacanin olettamuksiin, jotka psykologian

piireissä on unohdettu ja vuosikymmeniä sitten. Näin ollen akateeminen lähestyminen on aika kaukana normaalista katsojakokemuksesta ja pyrkimyksesta analysoida elokuvan viihdearvoa katselutilanteessa. Itse olen julkaistuja arvosteluja kirjoittanut parisen sataa ja yrittänyt aina pitää mielessä, että elokuvateatteriin mennään ennen kaikkea viihtymään.

Jos elokuva on ns. "taide-elokuva" pitäisi sen silti toimia myös perustarinan tasolla ilman sen suurempia pohdintoja. Tältä pohjalta voidaankin todeta, että aika suuri osa arvostelijoiden kehumista elokuvista on kehuttu sellaisten tasojen perusteella, jotka ovat irrallisia elokuvasta viihteenä. PvB:n arvosteluissa korostuu mielestäni muoto, ajankuva ja monet muut seikat, jotka tekevät elokuvasta valokuvan tai veistoksen kaltaisen taidekokemuksen. Näillä spekseillä mikään elokuva ei oikein mitenkään voi saavuttaa hyvää kritiikkiä, kuin vasta 20-vuotta julkaisunsa jälkeen ja PvB:n suosikki Goddard ei tunnetusti ole ihan nykypäivän kaveri ;) 

Tietenkin tuo Hollywoodin kaavamaisuus on totta, mutta ei sitä pääse pakoon mikään muukaan suureen teatterilevitykseen tehty elokuva. Oli miten oli, makuasiat ovat makuasioita myös elokuvan akateemisessa tutkimuksessa ja sellaisina myös pysyvät.

ja jos nyt halutaan mainita yksi viimeaikoina dvd:lta katsottu elokuva, joka on aivan loistava niin:

Snakes on a Plane, jossa yhdistyy läntisellä pallonpuoliskolla elävän valkoisen miehen pelko kahlitsematonta luontoa kohtaan ( käärmeet ), aikamme uusvanhoollinen seksuaalimoraali, jossa normien ulkopuolella harjoitettu seksi johtaa aina perheyksikön tuhoon ( pari vessassa ) ja kaikki tämä yhdistettynä putoavassa lentokoneessa olevan matkustajan asemaan samaistumiseen. Mukana tietenkin sisäänkirjoitettu oletus muiden , kuin valkoisen rodun alkukantaisuudesta, joka mahdollistaa mustan sankarin ( Samuel l . Jackson ) yliotteen käärmeistä. Lisäherkkuna on tottakai naisen oletetun alisteinen asema miehen katseen kohteena ( lentoemot ) ja aina uskalias viittaus roturajat ylittävän parisuhteen mahdollisuuteen. :thmbup:    ;)

kaikesta elokuvaan liittyvästä saa siis kirjoitettua ihan mitä tahansa ja yhtä varmasti se on myös totta. Kyse on siitä mitä valitaan arvosteltavaksi ja millaista elokuvaa halutaan edistää. harva arvostelija on millään muotoa objektiivinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kovaotteiset miehet (The French Connection, 1971) (BD). Mainitaan vaikka siksi, että tuli mieleen taas erityisen elävästi alaston New York sellaisena, jonka sen muistan ensimmäisiltä käynneiltäni siellä (kesä ja joulu 1971, 72 ja 73). Niitä automalleja ja ihmisten pukumuotia (tai sen puutetta, lähinnä  ;) ) ei enää tietenkään siellä näe. Baarit luultavasti ovat ennallaan. Ja takaa-ajokohtaus on hyvä edelleen. Arkinen ja välillä rakeinen mutta hyvin todenmukainen kuvaus... niin, filmi sai myös 5 Oscaria.

http://www.imdb.com/title/tt0067116/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

kaikesta elokuvaan liittyvästä saa siis kirjoitettua ihan mitä tahansa ja yhtä varmasti se on myös totta. Kyse on siitä mitä valitaan arvosteltavaksi ja millaista elokuvaa halutaan edistää. harva arvostelija on millään muotoa objektiivinen.

Jokainen arvostelija on varmasti aina subjektiivinen - tahtomattaankin.

Niin, minä katso elokuvia myös ihan pelkästään nautiskellen. Kaikenlaisista en tosin nauti. Joitakin en pysty katsomaan edes loppuun asti.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kuka sanoi että pingviinit ei osaa lentää???

multa kans pisteet madacasgarista! Tykkäsin.

tänään katsoin silti sen tanskalaisen animaation Discomadot. Repesin totaalisesti pari kertaa, toimi tälleen vanhemmallekin katsojalle... :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä viikolla leffateatterissa, kotimainen Blackout, hyvässä seurassa jälleen (tuli hieman nähtyä elokuvastakin)  ;D

Hei, sama homma. Hyvä seura tekee parhaastakin leffasta statistin. Mun mielestä oli kyllä ihan hyvä kotimainen leffa toi Blackout. Vähän erilainen ehkä kuin aikaisemmat suomileffa-kokemukset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[REC]

http://www.imdb.com/title/tt1038988/

Espanjalainen kauhuelokuva.

Oli kyllä minusta hyvä leffa ja paras kauhuleffa jonka olen pitkiin aikoihin nähnyt. Koska tuo kamera-kuvakulma tuo uutta fiilistä elokuvaan (vastaavanlainen kuin Cloverfield). Vaikkakin tuollainen zombi-tyyppinen aihe onkin jo hieman liian käytetty,  mutta tämä oli hieman erillainen. Minusta oli varsin jännittävä elokuva, ainakin kun katsoin sen pimeässä huoneessa, yksin, korvakuulokkeet suhteellisen kovalla ja 40cm päässä 26" näytöstäni.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli katottua koulussa hissan tunnilla Pianisti. Varsin hyvä leffa, vaikka nimestä päättelin jotain muuta. Kertoo toisen maailmansodan juutalaisvainoista puolassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

There Will Be Blood, joka kertoo 1900-luvun alun karismaattisesta öljymiehestä. Upeasti näytelty leffa, ja graafisesti ja tunnelmaltaan todella hieno teos. Jäin vain kaipaamaan vähän enemmän "sitä jotakin", kun DVD:n kansiteksti lupaa "... nuori saarnaaja pistää kapuloita heidän rattaisiinsa ja haastaa heidät henkiseen voimainmittelöön. Tästä taistelusta tulee pelottava, synkkä matka hulluuteen." Leffa ei oikein tarjoa tuollaista synkkää matkaa hulluuteen, vaikka pääroolin tuntema viha ihmisiä kohtaan tuleekin esille. Sellaisenaan leffa ei ole huono ollenkaan, mutta aiheessa olisi ollut potentiaalia vielä askelta pidemmälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Billy Wilderin "Piukat paikat" (televisiosta). Ihmeesti tämä teos vain on kestänyt aikaa.

Heh, se oli parempi kuin koskaan! Hetkittäin myös visuaalisesti huiman hieno leffa.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Jean Rollin: The Living Dead Girl. Katsoin Rollinin muutamia kuvia, ja vaikuttaa siltä, että ohjaajan työ paranee iän myötä. Vuoden 1982 leffa on selkeästi sulavampi ja nautittavampi kuin hänen 1970-luvun alun tuotantonsa (esim. The Shiver Of Vampires, Requiem For a Vampire).

2. Perikato. Upea leffa, ei voi muuta sanoa. Kylmän sodan saksalaiseen kulttuuriin kasvaneena ja toisesta maailmansodasta kiinnostuneena leffa jätti minut sanattomaksi -- en tiedä miten muut elokuvan kokevat, mutta on se ehdottomasti katsomisen arvoinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään