Jouni Laukkanen

Kellään tietoja vanhoista kentistä?

812 viestiä aiheessa

 

PS. Ois se aika hienoa päräyttää kesnalla Käkisalmeenki iltakaffelle :)

 

Muutamia vuosia sitten vanhempani lensivät Mi-8 kopterilla Käkisalmen entiseltä kentältä Valamoon. Täytyy kaivella porukoitten kuva-arkistoja ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Jukka! Tuo selvensi asiaa. Ilmee on sinällään vähän vaikea käsite, että se taisi aikanaan (joskus hyvin kauan sitten) olla oma (kirkko?)pitäjänsä, sitten jaettuna Rautjärveen ja Hiitolaan, joista viime mainittu jäi rajan taa, samoin kuin jäiä Ilmeen kirkko. Osa siitä oli kuitenkin kompuksessa Laikon kanssa, joka taas kuuluu nykyään Rautjärveen. Tuolla

http://www.ilmee.net/

on aihetta käsittelevää matskua ja ihan mainio kartta, jossa tuo lentokenttäkin näkyy.

Täytyy käydä tosiaan jossakin välissä tsiigaamassa paikkaa. Eihän se kovin kaukana VT6:sta ole.

 

Juha, laita ihmeessä kuvia. Nuo Karjalan kentät ja maisemat muutenkin kiinnostavat kovin, kun juuret makailevat noissa mullissa aika tiukasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Juha, laita ihmeessä kuvia. Nuo Karjalan kentät ja maisemat muutenkin kiinnostavat kovin, kun juuret makailevat noissa mullissa aika tiukasti.

 

Kaukolasta ja Käkisalmesta löytyy kuvia omaltakin koneelta ja täytyy pönkiä pyhänä porukoitten kuvakansioita. Laitan näytille ja pistän sulle vaikka yvtä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavana tulee luettelo lentokentistä 1930-luvun loppupuoliskolta, sekä kolmen kentän tiedot ja kuvat: Turun Artukainen, Helsingin Malmi sekä Maarianhaminan lentokenttä, tai "varalaskukenttä", kuten se tuossa mainitaan. Kuvat ja kartat edelleen Pekka Paajasen pyynnöstä ja hänen luvallaan "P.Paajasen arkistosta".

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavana vuorossa Mikkeli, Mänkijärvi (nyk. Menkijärvi) ja Paakkola. Kuvat ja kartat: "P.Paajasen arkisto."

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1930-luvun lopulla otettujen kuvien ja karttojen sarja jatkuu. Nyt vuorossa Parola, Perkjärvi ja Puumala. Kaikki kuvat ja kartat: "P.Paajasen arkisto".

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karjalan kentät Raulampi, Römpötti ja Sakkola vuorossa sarjassa "P.Paajasen arkisto". Kuvat ja kartat hänen pyynnöstään ja luvalla täällä, vanhojen kenttien ystäville:

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaakohan kukaan kertoa milloin Mänkijärven kentän (ja kylän) nimi muuttui Menkijärveksi (nyk. EFME)?

 

Tuon Menkijärven kun miellän 'kotikentäkseni', kiinnostaa kaikki siihen liittyvä historia. Jonkin verran olen vanhempia ihmisiä jututtaessani tietoa saanut kerättyä, mutta tuota nimen vaihdoksen ajankohtaa en ole vielä saanut selville.

 

--

Ari K.

Vimpeli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Sakkolan kentän paikalla on nykyisin Gromovon lentokenttä, jossa on 2500 metriä pitkä kiitotie. Aiemmin Neuvostoliiton aikana se oli aktiivinen 180:nnen Lentorykmentin kotitukikohta, jonka pääkalustona oli Mig31. Sittemmin Venäjän ilmavoimia on järjestelty uudelleen, eikä painopiste ole sillä alueella. Lähellä on Vuoksen yli johtava silta ja siinä rannalla on Kiviniemen kylä, jonka majoituspalveluja suomalaiset kotiseutumatkailijat käyttävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää vanhoja kenttiä. Helsingin Santahaminan kuuluisa "Sahara", Siikakankaan ympyräkenttä ja Suistamo Karjalassa. Kaikki kuvat ja kartat: "P.Paajasen arkisto".

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten tulee viimeinen satsi näitä P.Paajasen arkistokuvia 1930-luvun lopulta. Viipurin Suur-Merijoki, Vaasa ja Värtsilä. Lopuksi suurkiitokset Pekka Paajaselle näiden kuvien ja karttojen säilyttämisestä tuhoutumiselta.  :thmbup: Kaikki kartat ja kuvat on julkaistu foorumilla hänen pyynnöstään ja luvalla. Jukka.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdottoman paljon kiitoksia molemmille Peskalle ja Jukalle ainutlaatuisesta materiaalista. Ihan ähkyksi asti tuli vähälle aikaa kentistä yksityiskohtaista tietoa, kartat ja vielä paristakin suunnasta ilmakuvat. Näiden merkitys korostuu vielä ajan myötä kohteiden tullessa jonkin tapauksen kautta merkitykselliseksi. Arvokasta on kun levititte tietoa, näin ei kaikkien asiasta kiinnostuneiden tarvitse kunkin erikseen käydä penkomassa puolustusvoimien arkistoja. Jatkossakin toivoisi tämän otsikon elävän ja välillä nousevan pintaan. Ja näinhän se toimii jos asiasta kiinnostuneet laittavat tänne tietoa ja kuvia vaikkapa näiden vanhojen kenttien ja myös nykyisten käytössä olevien kenttien menneiden aikojen tapahtumista. 

 

JR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri niin kuin Juha ja Jouni jo sanoivat. Paljon kiitoksia minultakin. Ja mikä parasta, moniin Jounin ensimmäisissä viesteissä esittämiin kysymyksiin, joita meistä monet yrittivät ratkoa, löytyi tarkat ja yksiselitteiset vastaukset näistä Jukan ja Pekan aarteista.

 

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia hienoista ja tarkoista dokumenteista !

 

Mikä on näiden Pekan aarteiden dokumenttihistoria? Ovatko nämä löytyneet jostain arkistojen kätköistä vai onko nämä pelastettu jostain pois heitettyjen dokumenttien pinosta ? kuuluvatko nämä johonkin tiettyyn kokonaisuuteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostin itselleni "Kielletyt Kartat, Karjala 1928-1944" joululahjaksi. Se on erinomainen lisa  Google Earth:in tai Google Maps:in kumppaniksi.

 

Varmuuden vuoksi: ISBN-13:978-952-5671-02-5 tai ISBN-10: 952-5671-02-X

 

(En ymmarra mitaan noista ISBN -numeroista)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostin itselleni "Kielletyt Kartat, Karjala 1928-1944" joululahjaksi. Se on erinomainen lisa  Google Earth:in tai Google Maps:in kumppaniksi.

 

Varmuuden vuoksi: ISBN-13:978-952-5671-02-5 tai ISBN-10: 952-5671-02-X

 

(En ymmarra mitaan noista ISBN -numeroista)

 

 

Karttakeskuksella on (tai ainakin oli) myynnissä neljän rompun sarja luovutetun Karjalan kartoista. Rompuilla on alueittain erilaisia ja eri mittakaavaisia karttoja, herkkuina  1:20000 topografiset ja pitäjänkartat osasta Karjalaa. Puuttena Valamon saariston 1:20000 topokartat, minulla on ne valokopioina, mutta rompuilta ei löytynyt. :thmbdn:

 

Hinta hiukan suolainen, markka-aikaan 200 mk / romppu, eli yhteensä 800 mk. Karttatiedostot isoja TIFFejä, laatu on ensiluokkaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi lukevan Möksy. Sellainen paikka sijaitsee Alajärvellä. Mielenkiintoista, jos siellä on ollut kenttä.

 

edit: Paikka sopii ainakin Joroinen- Kauhava lentoreitille. Olikohan kyseessä suunnittelematon lasku esim järven jäälle?

 

Pentti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tokihan tuolla Möksyssä kenttä on ollut. Sehän on tuossa 25 km Parviaisen kentästä pohjoiseen ja Menkijärveltä 45 km itäkoiliseen.

Paikka näkyy tässä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eli siis Möksyn kylästä n 5 km itään, Valkeisnevan länsipuolella. Melko soista maastoa.

 

Kansalaisen kattapaikassa, keskellä kuvaa oleva 340 - 160 suuntainen tienpätkä:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?cx=2517812&cy=6994504&scale=40000&tool=siirra〈=FI

 

Pannaan nyt vielä Google Earthin kuva:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kake

 

Edit: täsmennyksiä ja lisäyksiä

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Möksyn kentästä vähän kaipaisin lisää tietoa, koska siitä en ole juuri kuullutkaan. Koska tuo lento oli jo -30-luvun lopulla, ja jos lasku olisi tehty "lentokentälle", niin silloin tuo Möksyn kenttä olisi rakennettu esim. Ilmavoimien tarpeisiin jo tuolloin. Jotenkin epäilyttää tämä teoria, koska Möksyä ei ole tullut vastaan, ainakaan minulle, kirjallisuudessa. Ei ainakaan sotilaskenttien joukossa. Kauhavan Ilmasotakoulun historiikissa on nimittäin maininta, että Ilmailukoululla, myöhemmin Lentosotakoululla, tuli olla ns. etu-, tai apukenttiä sodan ajan tarpeita varten. Nämä kentät tuli sijaita Kauhavan läheisyydessä. Näitä "apukenttiä" sitten rakennettiinkin, mm. Kokkolaan Laajalahti vuosina 1931-32, ja sitten Karvia 1935-36, ja Menkijärvi 1936-37. Kenttiä käytettiin harjoitustoimintaan, ja niille voitiin kriisin tullessa hajauttaa koneita. Tätä Möksyä en muista kirjassa mainitun? Vai onko tuo Möksyn "kenttä" uudempaa tekoa kuitenkin, esim. entinen metsänlannoituskenttä? Tuo tienpätkä kartassa tukee tätä. Ja olisiko tuo Junkersin lento v.-39 kuitenkin ollut suksilla tuolle järven jäälle Möksyn kylän lähelle, kuten Pentti arvailee? Tuskin varsinaista lentokenttää olisi rakennettu tuollaiseen soiseen maastoon, kyllä 60-70-luvun lantakenttä ensimmäisenä tulee mieleen. Ja lentokentät olivat aivan eri mallisia -30-luvulla..."kaaheen aakeita laakeita"... ;)

 

Onko jollakin parempaa tietoa tästä Möksyn "kentän" historiasta, rakentamisesta ja vaiheista? Kiinnostaa...

 

edit: tuossa Kaukon kartassa näkyvä "Parviainen" ilmeisesti on myös "lantakenttä", kuten Möksy?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

edit: tuossa Kaukon kartassa näkyvä "Parviainen" ilmeisesti on myös "lantakenttä", kuten Möksy?

 

Jukka

 

Kyllä on, olen sitä käynyt joskus katsomassakin, kun isäukon kesämökki on Parviaisessa, järven toisella puolella. Oli sen verran pusikoitunut, että järvi oli parempi laskupaikka. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Möksyn kentästä vähän kaipaisin lisää tietoa, koska siitä en ole juuri kuullutkaan.

 

Tämä alkoi kiinnostaa itseänikin. Voisin käydä ottamassa kartan osoittamalta paikalta pari kuvaa kunhan kelirikko hellittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä alkoi kiinnostaa itseänikin. Voisin käydä ottamassa kartan osoittamalta paikalta pari kuvaa kunhan kelirikko hellittää.

 

Käypäs kuvaamassa, hyvä juttu. Tuossa Möksyn kylän lähellä on kolme pientä järveä, johon Junkers olisi voinut laskeutua suksilla. Eteläpuolella on Savonjärvi, idempänä Hirvijärvi ja pohjoisessa Hokkalan luona on järvi. Taikka miksei se ole voinut jollakin pellollakin käydä. Tuosta linkistä saa vähän osviittaa paikasta. "Lantakentän" paikkakin näkyy, kun ottaa isomman kartan.

 

http://www.yritysopas.com/sijainti/Moksy/Makela_Yhtyma_Oy.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käypäs kuvaamassa, hyvä juttu.

 

Autolla käyn paikalla heti kun tiet kuivaa. Voin olla tässä kevään aikana yhteyksissä pilottikaveriini, jospa saisin kyydin vähän laajempaa kuvaa varten.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan niinkuin Jukka totesi, uskon myös, että kyse on ollut eri Möksyistä. Olisi kommentissa tietenkin pitänyt selventää että tämä nykyinen Möksy on lantakenttä kuten Parvianen. Valittaen pitää todeta, että joulukuun -39 Möksystä minulla ei ole tietoa.

 

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään