Jouni Laukkanen

Kellään tietoja vanhoista kentistä?

820 viestiä aiheessa

Taas murusia:

 

Hollola on kirjoissani EFHO, Mänttä vain pelkkä Mänttä (hyvinkin voi oikeasti olla MN) ja Härmälä EFTA.

 

Äkkiä selailtuani ei nelikirjaimisia vanhoja löytynyt kirjoistani. Olen käyttänyt paljon vain paikan nimiä.

 

OK. Entä oliko tuo Suonenjoen kiitotie kohdallaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK. Entä oliko tuo Suonenjoen kiitotie kohdallaan?

 

Muisti ei sano, mutta ei se kaukanakaan oikeasta voi olla.

 

Vielä yksi kartan ote 1:1000000 v.1959. Varmistuksen varmistus.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ Attachment removed / expired ]

 

Kävin joskus keväällä -87 tai -89 tuolla Porkkalan lentokentän alueella. Ainakin eteläosassa lähellä yllä olevaan karttaan merkittyä kalliojyrkännettä oli selvästi nähtävissä jäänteitä lentokoneiden suojapoteroista.

 

Minun mielestäni kiitotie on vaan ollut vähän tuohon karttaan merkittyä paikkaa enemmän idässä. Tuossa kohdassa se nimittäin päättyy eteläpäästään suoraan kohtuullisen korkeaan kallioon. Eli ainakin radan eteläpäätä pitäisi vetää enemmän itään, tasaiselle maalle kalliojyrkänteen viereen.

 

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy liittyä keskusteluun kun on omakohtaisia kokemuksia korpikentiltä varsinkin kesiltä 1974 ja 1975. Lenneltiin töiden puolesta pitkin Suomea ja tehtiin mittauksia (radiotekniikkaa) monilla korpikentillä niiden alhaisen RF-häiriötason takia. Kulkuväline oli yleensä Akateemisen Lentokerhon OH-PJV, on edelleenkin lennossa, mutta eri varustuksessa ja väreissä. Arrow ei ole mikään STOL-värkki, joten siitä tuli joskus omat jännitysmomenttinsa.

Palstoilla on myös joskus ihmetelty, voiko kuvaamisen kieltää, silloin oli mm. ilmakuvaus erillisellä asetuksella kielletty ja niinpä kuuliaisena kansalaisena kameran käyttö oli rajallista, jotakin olisi, kunhan ehtisi skannata (ei ollut digikameraa, ei ollut myöskään GPS:ää eikä PC:tä). Mastojen

teosta simulaattoriin olisi päässyt oitis Ratakadulle kuulusteluun.

Sitten asiaan:Monista kentistä löytyy vanhoja ilmailuhallituksen tiedotteita, valitettavasti itsellä ei ole kopioita, ko. laitoksella on taatusti kopiot.Paikalliset lentokerhot on myös hyviä lähteitä (osoitteet Ilmailuliiton sivuilta)

YLIVIESKA: Paikka oikein , lennettiin sinne usein, ravirata läheni aina uhkaavasti ennen ylösvetoa.....

SUONENJOKI: Paikka oli ihan radan ja raviradan välissä. Hyppyrimäki ja Kyöpelin vuori lähestyi uhkaavasti, piti kaartaa aina vasempaan

TULPPIO: Käymisen arvoinen paikka. Poromies Valtteri kavereineen halusi välttämättä kyytiin...Kenttä löytyy kartasta helposti lomakylän itäpuolelta, menee paikallistien poikki. Aivan vieressä vanhan puutavarasavotan veturin muistomerkki.

Kenttien tunnukset löytyy, kunhan ehdin keskustella silloisen pilotin kanssa, lentopäiväkirjat on tallella.

HOLLOLA: Tuttu paikka, laskuvarjoporukat käytti viimeksi.

Siiten lisäisin yhden, josta ei ole itsellä hirveästi tietoa, se oli liian ahdas Piperille ja jäi väliin: SAARIJÄRVI, joka oli yksityisen omistuksessa. Oli sellaisella pienellä niemellä.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mänttä vain pelkkä Mänttä (hyvinkin voi oikeasti olla MN)

 

 

Nimimerkillä "Mäntässä lentämään opetellut" voin vahvistaa, että Mäntän nelikirjaintunnukseksi tuli EFMN, kun näitä tunnuksia jossakin vaiheessa ruvettiin korpikentille jakamaan. Sittemmin kenttä suljettiin ja tunnuskin poistui. Kuulemma kenttää ollaan jälleen puuhaamassa viralliseksi lentopaikaksi, onnea ja menestystä vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta kirjahyllystäni löytyy myös tuo mainio kirja. Paikkatieto on riittävä, mutta sotien jälkeen käyttö meni siihen, että käytettiin lähinnä yhtä kiitotietä, ainakin eräs Oritkarin onnettomuusraportti 50-luvulta antaa näin ymmärtää. Näitä ympäräkenttiä on alunperin ollut muistaakseni ainakin Vaala ja olisko Naarajärvi.

 

Tuuppa Jouni joskus käymään Oulussa niin voin näyttää sen Oritkarin paikan ihan paikan päällä. Kävin kakarana katsomassa Oritkarin lentotoimintaa (purje & moottor )ja kyllä kiitotiet oli lähinnä metsään raivattuja aukkoja useampaan suuntaan. Osa noista metsänreunoista on edelleen näkyvissä. Mulla on myös kohtuullisesti kuvia Oritkarista,

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

+Ähtäri EFHT

 

tässä pari kuukautta vanha kuva ähtärin kentän nykytilasta.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy liittyä keskusteluun kun on omakohtaisia kokemuksia korpikentiltä varsinkin kesiltä 1974 ja 1975.

Sitten asiaan:Monista kentistä löytyy vanhoja ilmailuhallituksen tiedotteita, valitettavasti itsellä ei ole kopioita, ko. laitoksella on taatusti kopiot.Paikalliset lentokerhot on myös hyviä lähteitä (osoitteet Ilmailuliiton sivuilta)

SUONENJOKI: Paikka oli ihan radan ja raviradan välissä. Hyppyrimäki ja Kyöpelin vuori lähestyi uhkaavasti, piti kaartaa aina vasempaan

TULPPIO: Käymisen arvoinen paikka. Poromies Valtteri kavereineen halusi välttämättä kyytiin...Kenttä löytyy kartasta helposti lomakylän itäpuolelta, menee paikallistien poikki. Aivan vieressä vanhan puutavarasavotan veturin muistomerkki.

Kenttien tunnukset löytyy, kunhan ehdin keskustella silloisen pilotin kanssa, lentopäiväkirjat on tallella.

 

Siiten lisäisin yhden, josta ei ole itsellä hirveästi tietoa, se oli liian ahdas Piperille ja jäi väliin: SAARIJÄRVI, joka oli yksityisen omistuksessa. Oli sellaisella pienellä niemellä.

 

Tervetuloa vaan omasta puolestani.

 

Kun olen firman virkamies, olen vähän yrittänyt AIS:ltä kysellä tiedotteita. Ja kun sivuhommina olen käynyt yli kymenen vuoden aikana katsastelemassa lentsikoita ympäri maata - on tullut sinä sivussa käytyä puolenkymmenellä yksityisellä ultrakentällä - olen aina ottanut puheeksi nämä lentokentät. Aika vähän niistä tietäviä on ollut paikalla. Siksi piti kokeilla tätäkin ja tuloksiahan syntyy koko ajan! Kiitokset kaikille vastanneille ja tottahan lisää saa löylyä heittää.

 

Hyvä, että Suonenjoki tuli omalle paikalleen.

 

Olisiko se Tulppio sitten tässä. Tuntomerkit viittaavat siihen...

[ Attachment removed / expired ]

Saarijärveltä tiedän paikan nimeltä Sääksniemi, TPC-kartoissa Linnankylä south. Pitäisi olla tietojeni mukaan tässä:

[ Attachment removed / expired ]

TIetääkseni kentän pitäjällä on ollut Piper J-3C Cub, joka on edelleen omistajallaan, joskin poistettu jo rekisteristä.

 

En vielä tohtinut mennä näiden yksityiskenttien puolelle. Niitä on ollut tietojeni mukaan ainakin Hämeenkyrössä, Pertunmaalla, Haukivuorella, Teiskossa, Lieksassa jne. Laitetaan tähän nyt vielä ilmakuva yhdeltä sellaiselta pellolta:http://www.ilmakuva.info/x/jarvenpaa/images/jake_lentokentta_020603.jpg

Kuvassa näkyvässä hallissa on ihan oikea lentsikka parkissa. Ainakin oli, kun siellä itse kävin paikanpäällä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuuppa Jouni joskus käymään Oulussa niin voin näyttää sen Oritkarin paikan ihan paikan päällä.

 

Kiitos, kutsu otettu vastaan. Ja ilmeisesti kenttä on ollut hiemaan kaakkoon päin paikasta, mihin se oli nykyaikaisessa peruskartassa piirretty. Siinä nykyisen Äimänaution? kohdalla. Vertailin paikka tuosta vanhemmasta kartasta teiden ja rantaviivan muodon perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs nämä vesilentokentät?

 

Katajanokalla oli joskus joku ennen laivoja ja Ivalossa oli jotain. Jos jollain on tietoa vanhoista vesilentokentistä, niin voi kirjoittaa.

 

Jo kumottu ilmailutiedotus (eli AIC) B4/86 listasi nämä lentopaikat. Tiedotus kumottiin vasta 2001, joten sitä saattaisi joltakin löytyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun vauhtiin päästiin, pitää tiedustella, sattuuko kukaan tietämään Laikon sotilaslentokentän sijaintia. Aivan rajan tuntumassa Lentokentäntie, taitaa olla ihan rajavyöhykkeellä. Paikalliset varmaan omaisivat perimätietoa, mutta kun viimeksi olin lähellä, olin matkassa perheen kanssa. Yritä siinä sitten neuvotella...

 

Huomatkaa tässä, että tarkoitan nimenomaan sotilaskenttää, Laikon lantakentän olen jo käynyt tsekkaamassa.

 

Heitetään nyt tähän vielä, että lantakentistä on pahiten kummitellut Etelä-Suomen puolelta Urjalan Menonen. Siellä on joskus sijainnut kenttä, mutta en tiedä missä.

 

Itselleni yllättävä tieto oli, kun lueskelin Atso Haapasen kirjaa Päijät-Hämeen sotilaskentät, että Joutsenon Konnunsuolla on ollut maakenttä sotien aikaan.

 

Jos joku vielä pystyisi selittämään Santahaminan Saharan ja Jurmon kenttien paikat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulppio tuli täsmälleen oikeaan paikkaan. Tulppion kentän aktiivisemmat hetket liittyvät Soklin kaivoshankkeeseen. Sokli sijaitsee kentästä vielä itään. Lapin ilmailun historiasta on parhaillaan työn alla historiikkia (tekijä muistaakseni nimeltä Ala-Kulppi, ykkösosa on jo tullut painosta)

 

Saarijärvi oli juuri tuo ! Muistikuva on selkeä.

 

Eräs hyvä tiedonmurusten lähde ainakin sijainnin suhteen on vanhat topografikartat, niitä löytyy maanmittauslaitoksen arkistoista, jos jaksaa penkoa. Monilla kentillä on myös ollut muuta käyttöä, esim. kuuluisan suunnistuskisan "Jukolan viesti" kilpailukeskus on ollut mm. Hollolan kentällä kaksi kertaa (ensi kerta jo 1951), kerran mm. Puumalassa, Padasjoella, Teiskossa, Hallissa ja Rautavaaralla. Näitä karttoja löytyy (tosin kaikissa verkkoversioissa ei näy kenttä kunnolla) mm. Jukolan Viestin sivujen kautta, eräs aktiiviharrastaja on nimittäin juossut vanhat Jukolat läpi vieläpä alkuperäisillä kartoilla.

 

Missä päin tuo rajanpinnassa oleva sotilaskenttä noin karkeasti ilmaistuna on ollut ? Nimi on ihan outo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulppio tuli täsmälleen oikeaan paikkaan. Tulppion kentän aktiivisemmat hetket liittyvät Soklin kaivoshankkeeseen. Sokli sijaitsee kentästä vielä itään. Lapin ilmailun historiasta on parhaillaan työn alla historiikkia (tekijä muistaakseni nimeltä Ala-Kulppi, ykkösosa on jo tullut painosta)

 

Saarijärvi oli juuri tuo ! Muistikuva on selkeä.

 

Missä päin tuo rajanpinnassa oleva sotilaskenttä noin karkeasti ilmaistuna on ollut ? Nimi on ihan outo.

 

Ala-Kulpin Jaska hyvinkin. Jaska on entinen Rovaniemen lennonjohdon entinen päälikkö ja armoitettu ilmailuhistorioitsija.

 

Ja hyvä, että tällä kertaa viivat löysivät paikkansa.

 

Laikon kentät sjaitsevat Rautjärvellä, keskustasta Imatran suuntaan. Kuvan vasemmassa ylänurkassa näkyvä tienpätkä on valtatie 6. Perimätiedossa sotakentän olemassaolo on selviö, sillä se näkyy osoitteistossa.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku vielä pystyisi selittämään Santahaminan Saharan ja Jurmon kenttien paikat...

 

Jurmon kentästä taitaa olla olemassa ilmakuvakin. Kesällä tuli käytyä siellä ja näyttelypaviljongissa oli vierekkäin vanha ja uusi kuva, joista näki kuinka saari on muuttunut. Vanhassa kuvassa mielestäni näkyi lentokenttä. Nyt harmittaa, etten katsonut sitä tarkemmin (tai ottanut kuvasta kuvaa).

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jurmon kentästä taitaa olla olemassa ilmakuvakin. Kesällä tuli käytyä siellä ja näyttelypaviljongissa oli vierekkäin vanha ja uusi kuva, joista näki kuinka saari on muuttunut. Vanhassa kuvassa mielestäni näkyi lentokenttä. Nyt harmittaa, etten katsonut sitä tarkemmin (tai ottanut kuvasta kuvaa).

 

MikkO

 

Olisiko muistikuvasi kovin kaukana tästä? Tämä on siis silkka arvaus.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko muistikuvasi kovin kaukana tästä? Tämä on siis silkka arvaus.

 

Sijaitsi mielestäni aika lailla tuon nykyisen sataman kohdilla, mutta suunnasta ei ole muistikuvaa. Hahmottamista vaikeuttaa vielä se, että Jurmon saari kasvaa aika hyvää vauhtia maankohoamisen takia.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tämä vielä tähän tyrkylle.

 

Oletko lukenut ja katsellut jo Muistojeni Santahamina -sivut? Sieltä löytyy ainakin pari kuvaa merilentoasemasta. Ja juttujen kirjoittajalta voisi onkia kiitotien sijainninkin mahdollisesti?

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, kutsu otettu vastaan. Ja ilmeisesti kenttä on ollut hiemaan kaakkoon päin paikasta, mihin se oli nykyaikaisessa peruskartassa piirretty. Siinä nykyisen Äimänaution? kohdalla. Vertailin paikka tuosta vanhemmasta kartasta teiden ja rantaviivan muodon perusteella.

Ravirata on nykyisellä paikallaan mutta rantaviivat, tiet sun muut on muuttuneet totaalisesti. Tuo pistoraide on nykyisellä paikallaan mutta vanha "nelostie" on lännenpänä jne. Tuossa vanhassa Kauko Lehtisen kuvassa kenttä on oikealla paikallaan.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuotta sitten poikkesin lopulta Lestijärven (Keski-Pohjanmaa) vanhalla lentokentällä, kun siitä monta kertaa ohi ajaneena olin huomannut päätiestä haarautuvan Lentokentäntien. Sitä ennen ei ollut hajuakaan että sielläkin on lennetty, mutta pakkohan tuon nimen oli jotain tarkoittaa. Itse "lentokentäntie" oli kohtalaisen heikossa kunnossa, korkeuserojen vuoksi juuri ja juuri uskalsin siitä tavallisella henkilöautolla ajaa. Muutaman sadan metrin päässä sijainneen kiitotien erotti selvästi, mutta eipä sinnekään ollut asiaa sen kummemmin kun hiekkapohja näytti sen verran upottavalta. Havaitsin myös jonkinlaisia rullaustiejärjestelyjä molemmin puolin kiitotietä. Sen tarkemmin en tuolloin ehtinyt tsekkailla kun oli kyytiläisiä joita ei kiinnostanut koko touhu varmasti yhtään :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylivieskan vanhasta kentästä sen verran, että kuulin tuossa juttua, että se kiitotie olisi ollut täsmälleen tuon raviradan alla, eikä tuossa, missä sen sanotaann noissa kuvissa olevan. Sanovat myös, että se on ollut niin lyhyt, että siitä ei ole meinannut Rallilla päästä ylös... Isä tuossa meinasi, että kannattaisi kysellä romu-Korpelalta, josko hän tietäisi tarkemmin. Hänhän on käsittääkseni Ylivieskasta kotoisin. Toinen, joka voisi tietää tuosta kentästä tarkemmin, on Hintikan Paavo Haapavedeltä. Ja tuosta tuli mieleen jotain juttuja, että Haapavedelläkin olisi ollut joku vanhempi lentopaikka ennen nykyistä kenttää. Paavolla saattaisi olla tästäkin tietoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylivieskan vanhasta kentästä sen verran, että kuulin tuossa juttua, että se kiitotie olisi ollut täsmälleen tuon raviradan alla, eikä tuossa, missä sen sanotaann noissa kuvissa olevan. Sanovat myös, että se on ollut niin lyhyt, että siitä ei ole meinannut Rallilla päästä ylös... Isä tuossa meinasi, että kannattaisi kysellä romu-Korpelalta, josko hän tietäisi tarkemmin. Hänhän on käsittääkseni Ylivieskasta kotoisin. Toinen, joka voisi tietää tuosta kentästä tarkemmin, on Hintikan Paavo Haapavedeltä. Ja tuosta tuli mieleen jotain juttuja, että Haapavedelläkin olisi ollut joku vanhempi lentopaikka ennen nykyistä kenttää. Paavolla saattaisi olla tästäkin tietoa...

 

Itselläni oli inttikaveri, joka kertoi ollensa kyydissä, kun isänsä kaputeerasi ilmeisesti pikku-jenkillä Ylivieskassa. Taisi olla muistaakseni Sariolan sirkussukua.

 

Ja pahus, kun juuri näin romu-Korpelan täällä duunissa kuukausi sitten. Silloin ei älynnyt kysyä. Paavoa en ole nähnyt pitkiin aikoihin. Taisi olla vuonna 92, kun olin vielä Kruunupyyssä töissä. Poikaansa Jarmoa sen sijaan useammin jopa tänä vuonna. Laitetaanpa tämä Haapavesi-asia korvan taakse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään