Jouni Laukkanen

Kellään tietoja vanhoista kentistä?

812 viestiä aiheessa

Ravirata on nykyisellä paikallaan mutta rantaviivat, tiet sun muut on muuttuneet totaalisesti. Tuo pistoraide on nykyisellä paikallaan mutta vanha "nelostie" on lännenpänä jne. Tuossa vanhassa Kauko Lehtisen kuvassa kenttä on oikealla paikallaan.

Markku

 

Osaakos kukaan lyödä noita kahta karttaa samaan mittakaavaan ja päällekäin? Itse vasta opettelen PSP:n ominaisuuksia ja olin ymmärtävinäni, että sillä pystyisi moista tekemään. Mikko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Padasjoen kentästä tälläinen kartta tarus-leirin

http://www.tarus.fi sivuilla:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Näyttäis olevan solttujen harjoitusaluetta, ja kartasta katsoen alueella taitaa olla myös ravirata tai ainakin erehdyttävästi sitä muistuttava ura.

 

Ajo-ohje Padasjoen leirikeskukseen:

 

Lahden jälkeen tie 24 kohti Padasjokea, Jämsää ja Jyväskylää Päijänteen länsilaitaa. Lahdesta noin 50 km ja 5 kilometriä ennen Padasjokea on vasemmalle huomaamaton musta viitta: ISO-TARUS. Hiekkatietä 3 km

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentästä toiseen... Onkohan tuo kaipaamasi Pyhäselän kenttä tuo tuolla Lähdekorvella oleva? Jos on, niin voisin huomenna hyvän sään sattuessa käydä vaikka paikanpäällä tarkastamassa nykykunnon...

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

Ps. Mitkäs kuvat/kartat sä halusit Jouni yhdistää? Voisin kokeilla, jos vain tietäisin mitkä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentästä toiseen... Onkohan tuo kaipaamasi Pyhäselän kenttä tuo tuolla Lähdekorvella oleva? Jos on, niin voisin huomenna hyvän sään sattuessa käydä vaikka paikanpäällä tarkastamassa nykykunnon...

Ps. Mitkäs kuvat/kartat sä halusit Jouni yhdistää? Voisin kokeilla, jos vain tietäisin mitkä...

 

 

Nimenomaan. Käy toki. Kävin paikanpäällä viime kesänä, mutta perhe ei ymmärtänyt kuinka ehdottoman tärkeää olisi ollut paikantaa kenttä. Olin varmaan aivan ihan siinä lähellä.

 

Toi ensiksi postaamani Oulun peruskartan pienennös ja Kauko Lehtisen kartta Oulusta vuodelta 1950, jossa näkyy Oritkatin kentän ääriviivat.

 

Edit: Ai niin... siinä on yksi lannoituskenttä aivan lähellä, nimeltään Kannus, Pyhäselkä-Kiihtelysvaara -tien eteläpuolella. Ennen Murtojärveä lähtee tie kaakkoon kohti Sykönvaaraa ja siinä se on tiellä suunnassa 10/28. Kenttä on noin suunnassa 170 Murtojärvessä sijaitsevasta saaresta ja sen pohjoispuolella on sellainen lenkin muodostava tie. Just for information. Itselläni siitä on jo kuvat.

 

Nim. "Autosuunnistus on hauska ja kehittävä harrastus."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Padasjoen kentästä tälläinen kartta tarus-leirin

http://www.tarus.fi sivuilla:

 

Näyttäis olevan solttujen harjoitusaluetta, ja kartasta katsoen alueella taitaa olla myös ravirata tai ainakin erehdyttävästi sitä muistuttava ura.

 

 

Siinä on ravirata ja siksi aluskasvillisuus on pysynyt kurissa. Itse olisin ollut valmis laskemaan siihen Super Cubilla. Kiitotiet on hahmotettavissa hyvin peruskartasta ja ne ovat suurinpiirtein kohtisuoraan toisiaan. Kiitotie 06/24 näkyy harmaana suorakaiteena.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan. Käy toki. Kävin paikanpäällä viime kesänä, mutta perhe ei ymmärtänyt kuinka ehdottoman tärkeää olisi ollut paikantaa kenttä. Olin varmaan aivan ihan siinä lähellä.

 

Pitänee huomenna koittaa käydä katsomassa, josko sieltä vielä jotain löytyisi...

 

Toi ensiksi postaamani Oulun peruskartan pienennös ja Kauko Lehtisen kartta Oulusta vuodelta 1950, jossa näkyy Oritkatin kentän ääriviivat.

 

Tämä saattaisi olla suht lähellä. Nuo rantaviivat on nykyään varsin erilaiset, eikä tuo vanha kartta varmaan muutenkaan ole kaikkein tarkin. Mutta jotain suuntaa tästäkin varmaan nyt saa...

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä YLIVIESKASTA Maliniemelle ja kumppaneille....

 

Kyllä se Ylivieskan vanha kenttä oli se pätkä, joka näkyy siinä ilmakuvassa, ravirata oli päässä. Niin monta kertaa sieltä lähdettiin OH-PJV:llä mittauslennoille ja juuri kohti ravirataa. Varmistin vielä muistini silloisesta pilotiltani.Kentän ja raviradan välissä oli kaiken lisäksi silloin oja ja se haittasi hiukan, ei ollut ylimääräistä varaa jos olisi rata loppunut. Ylivieskan silloinen eläinlääkäri oli myös innokas lentelijä. Sieltä tuli myös kuvattua Piperin lähtökiito, yleensä olin itse mittamiehenä, mutta Ylivieskassa lennätettiin myös turisteja ja pääsi ottamaan kuvia, ne on vaan negoina ja skannaamatta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitänee huomenna koittaa käydä katsomassa, josko sieltä vielä jotain löytyisi...Tämä saattaisi olla suht lähellä. Nuo rantaviivat on nykyään varsin erilaiset, eikä tuo vanha kartta varmaan muutenkaan ole kaikkein tarkin. Mutta jotain suuntaa tästäkin varmaan nyt saa...

 

 

Excellent! Juuri tuohon sijoitin kentän paikan mielessäni.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Jukolan Viestin kartta Padasjoelta vuodelta 1966, kiitoradan (eli kentän reunat) näkyy hyvin hakkuuaukean reunoina , hakkuuaukea on se L merkeillä merkattu alue. Ristikkäiset radat voi hyvin hahmottaa. Vanhoja parakkeja erottuu myös.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko lukenut ja katsellut jo Muistojeni Santahamina -sivut? Sieltä löytyy ainakin pari kuvaa merilentoasemasta. Ja juttujen kirjoittajalta voisi onkia kiitotien sijainninkin mahdollisesti?

 

Kiitos. Olipa mielenkiintoista luettavaa, vaikka maalentokentän ikä, koko sekä kiitoteiden suunnat eivät tuosta juuri selviäkään.

Ilmeisesti kenttä on hyvin vanha: "Lento-osasto II liitettiin Lentopataljoonaan, johon lokakuun puolivälissä kuului esikunta ja koulutus- sekä telakkakomppania. Saaren keskellä Saharassa oli pieni lentokenttä ja nykyisen Santahaminan korjaamon alueelle aloitettiin keväällä 1919 vesilentoaseman rakentaminen"

Tuohan on kirjoitettu kuin maakenttä olisi ollut ennen vesilentoasemaa.

http://www.santahamina.fi/showcontents.php?&topgroupname=Santahamina&groupname=SH_Hist_Itsenaisyys&subgroupname=SH_historia_ilmailu

 

Muistelen lukeneeni, että Wäinö Bremer lähti Afrikan matkalleen juuri Santahaminan maakentältä. Mahtoiko siellä vielä silloin olla kiitoteitä ollenkaan? Jospa startit ja laskut tehtiin pyöreälle aukiolle täsmälleen vastatuuleen?

 

Kannattaa lukea myös tarina Santahaminan lentoesteistä eli radiomastoista, ja miten ne vaativat 20-vuotiaan luutnantti Arvo Ikolan hengen.

http://www.santahamina.fi/index.php?&topgroupname=Ajankohtaista&groupname=Muistojeni_santahamina&subgroupname=

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen lukeneeni, että Wäinö Bremer lähti Afrikan matkalleen juuri Santahaminan maakentältä. Mahtoiko siellä vielä silloin olla kiitoteitä ollenkaan? Jospa startit ja laskut tehtiin pyöreälle aukiolle täsmälleen vastatuuleen?

 

Itse muistin juuri saman asian. Todennäköisesti kenttä on ollut ajan hengen mukaan pyöreä ja onhan näitä muitakin kenttiä jotka ovat alunperin samanmuotoisia. Kannuskoneilla tietavät miten paljon helpompaa on laskea suoraan vastatuuleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoja karttoja ym. löytyy vaikkapa Ahti Saarisen Parolasta Pyhäniemeen ISBN 951-98755-3-0 ja Veli Pernaan Karjalan lennoston historia 1918-1980 ISBN 952-90-8731-4 teoksista. Esimerkkejä:

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten vaikeeta löytää vanhoja karttoja silloin kun pitäisi ja toisin päin: uusia silloin kun pitäisi. Minulla oli mielessä selkeä kuva useastakin vanhasta Santahaminan kartasta, jossa lentokenttä näkyi. Tuos saharan reunalla on tullut useita kertoja tullut harjoiteltua polkupyörällä kaatumista ja yksinkertaisen miehen etenemistapoja. Vieläkin maistuu hiekka suussa.

 

No lopulta löytyi Helsingin kartta vuodelta 1977. Kenttää tuskin on käytetty sitten 30-luvun tai sota-ajan mutta samalla tavoin katkoviivoin hahmoteltuna olen nähnyt sen muissakin kartoissa. Mitäköhän tuosta saisi kiitoradan suunnaksi noin 17/35 varmaan.

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Edit: nyt kun luin kirjoitukset pyöreästä kentästä, niin kyllähän sellaisenkin tuosta saa hahmotettua. Tuon katkoviivamerkinnän muistan nähneeni muuallakin. Tosin onhan kenttä voinut ensi vaiheessa olla pyöreä mutta esteiden lisäännyttyä siitä on ehkä rajattu kiitorata (ihan ikioma teoria).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin onhan kenttä voinut ensi vaiheessa olla pyöreä mutta esteiden lisäännyttyä siitä on ehkä rajattu kiitorata (ihan ikioma teoria).

 

Tällä tavoin ne kentät ovat minunkin käsitykseni mukaan muuttuneet pyöreistä kulmikkaiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No lopulta löytyi Helsingin kartta vuodelta 1977. Kenttää tuskin on käytetty sitten 30-luvun tai sota-ajan mutta samalla tavoin katkoviivoin hahmoteltuna olen nähnyt sen muissakin kartoissa. Mitäköhän tuosta saisi kiitoradan suunnaksi noin 17/35 varmaan.

 

Saman oloinen rajattu alue löytyy venäläisten tekemästä sotilastopografikartasta. Ajallisesti sijoittuu johonkin vuosien 1902 ja 1911 välille.

[ Attachment removed / expired ]

 

Voiko kenttä olla niin vanha vai onko tuolla rajauksella jokin muu merkitys?

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saman oloinen rajattu alue löytyy venäläisten tekemästä sotilastopografikartasta. Ajallisesti sijoittuu johonkin vuosien 1902 ja 1911 välille.

 

Voiko kenttä olla niin vanha vai onko tuolla rajauksella jokin muu merkitys?

 

MikkO

 

Nuo ovat luultavasti ampumaratoja, mielestäni. Saaren koillisosassa näkyy pienempi ampumarata. Siellä lennätin aikoinaan maalilennokkia kun Hyrylän it-joukot kävivät vierailemassa. Nuo isot "kiitotiet" lienevät kuitenkin tarkoitettu kivääriä järeämmille aseille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hakuammuntana - seuraavat osoitteet näyttäisi olevan olemassa:

 

Lentokentäntie, 39940 KANTTI (Karvialla ollaan)

Lentokentäntie, 56730 LAIKKO (Rautjärvi, ihan rajan pinnassa)

 

Josko niiden perältä se kenttäkin löytyisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi vanhoista lentokentistä puhuttaessa ei pidä unohtaa

Oulunkylän ravirataa, missä pidettiin lentonäytös v. 1911

(Thorup, Svendsen http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=20664;start=msg192076#msg192076 )

ja Töölönlahden pohjoispäässä ollutta niittyä, missä Sergei Utoschkin näytti 18.5.1912 helsinkiläisille Farman-koneellaan taivaan merkit.

http://www.maxho.com/Ukraine/Odessa/pages/Utochkin.htm

http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/farman-4.html

"'Farman-IV' of Odessa Naval Battalion was built in April 1911. Upper wing was larger than lower one and supported by upper kingpost. One of Odessa Farmans was flown by aviator S.Utochkin (1876-1916). "

 

On monesti kyllä ihmetyttänyt, mihin siihen Eläintarhan mäen ja rautatien väliin saa mahtumaan lentokentän? Tosin aikalaiset lehtimiehetkin pitivät paikkaa vaarallisena (Janarmon kirjan mukaan). Milloinkahan siihen rantaan rakennettiin Helsinginkatu? Ylittikö Utosckin sen jo ilmassa? Milloin rakennettiin nykyinen Vauhtitie? Olen aina kuvitellut, että se on saanut nimensä Eläintarhan ajoista, mutta hieno historia nimelle voisi olla sekin, jos Utosckin otti sillä kohdalla vauhtia Farmanillaan noustakseen ilmaan Töölönlahden ylle :P

 

Oulunkylän ravirata on kohde 11 tällä pyöräilykartalla

http://www.hel.fi/ksv/Mita_suunnitellaan/Liikenne/jarjestelma_pyora/kotiseutureitit/8.VanhakOulunk.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hakuammuntana - seuraavat osoitteet näyttäisi olevan olemassa:

 

Lentokentäntie, 39940 KANTTI (Karvialla ollaan)

Lentokentäntie, 56730 LAIKKO (Rautjärvi, ihan rajan pinnassa)

 

Josko niiden perältä se kenttäkin löytyisi?

 

No jos katsot yhtä 8.8. lähettämääni karttaa, näkyy siinä juuri mainitsemasi Laikon osoite ja kaksi muutakin. Kyllä se kenttä varmasti siitä löytyy, kunhan vain tietäisi mistä. Tuon Friggesbyn kohdalla oli itseasiassa sama asia. Viitteitä on (tienimet jne.) ja hyviä arvauksiakin, mutta vasta kun joku lyö faktat pöytään, on paikannus varmaa.

 

Laitan tähän viitteeksi kartan Karvian lentokentästä. Kiitotie on viivan kohdalla, mainitsemasi osoite taas punaisen ympyrän kohdalla. Välissä on joki, jota ei pääse ylittämään, eikä kenttää löydä edes ilmasta käsin, ellei tiedä mistä etsiä - olen tämän itse kokeillut. Niin umpeen kasvanut kenttä on.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täs sitten Kutvoselle kysymys... tai sille ken tietää. Onko se Raahen vanha kenttä jossakin tässä? (Huomaa Lentäjäntie.)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään