Jouni Laukkanen

Kellään tietoja vanhoista kentistä?

820 viestiä aiheessa

 

Siinä on muuten Kentänkuja pikkuisen koilliseen tuosta Lentäjäntiestä. Eli olisko rakennettu kentän paikalle.

 

A

 

Voisi olla. Vaan Kutvonen kertoi taannoin, että kentän saattoi paikantaa metsänreunan perusteella ja siinä olisi yksi oikein sopiva paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos katsot yhtä 8.8. lähettämääni karttaa, näkyy siinä juuri mainitsemasi Laikon osoite ja kaksi muutakin. Kyllä se kenttä varmasti siitä löytyy, kunhan vain tietäisi mistä. Tuon Friggesbyn kohdalla oli itseasiassa sama asia. Viitteitä on (tienimet jne.) ja hyviä arvauksiakin, mutta vasta kun joku lyö faktat pöytään, on paikannus varmaa.

 

Laikko: OK, sorge - siellähän se jo olikin (alkaa tää viesti olemaan jo niin pitkä...).

 

Friggesbytä pitää sinne pelloille sovitella, onneksi lähtöaineisto on runsaasti tarjolla. Pitänee sovitella ja skaalailla päällekkäin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laikko: OK, sorge - siellähän se jo olikin (alkaa tää viesti olemaan jo niin pitkä...).

 

Friggesbytä pitää sinne pelloille sovitella, onneksi lähtöaineisto on runsaasti tarjolla. Pitänee sovitella ja skaalailla päällekkäin.

 

Joo, ei mitään. Hyvä idea, mutta tuli jo käytettyä. Ei sitä voi kaikkea huomata - itse olen innoissani lukenut näitä vihjeitä läpi useampaan otteeseen. Useasta pienestä vihjeestä alkaa totuus valjeta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täs sitten Kutvoselle kysymys... tai sille ken tietää. Onko se Raahen vanha kenttä jossakin tässä? (Huomaa Lentäjäntie.)

 

Jos ei Kutvonen tiedä, niin tuohonkin veikkaan Paavolta löytyvän vastauksen...

 

Ai juu, on Karpolla aisaakin... En sitten tänään kyennyt lähtemään sinne Pyhäselkään seikkailemaan. Vetäisin aamulla paitaa niskaan, niin napsahti joku hermo jumiin olkavarresta. Juilinut niin pirusti koko päivän, että en ole auton rattiin uskaltanut. Huomenna uusi yritys...

 

EDIT: olis saanu vaikka lukea pidemmällekin. Tiesihän se sittenkin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Friggesbytä pitää sinne pelloille sovitella, onneksi lähtöaineisto on runsaasti tarjolla. Pitänee sovitella ja skaalailla päällekkäin.

 

 

No yritin sovitella nykyajan kartan päälle noita schemoja, mutta aina tuntuu jostain päästä ahdistavan. Tämä esimerkki on asetettu kulmista paikoilleen (mikäli samat kiintopisteet tulin valinneeksi; Friggesby högskolan vasemmassa alakulmassa, ylhäältä Hagaberg ja Berg(jotain).

 

Jotenkin ei tunnu hyvältä - vasemmassa laidassa menevä maantiekin tuntuisi olevan nykyisellään mutkaisempi kuin aikaisemmin? Vai olisikohan vain kentän aikanaan ikuistanut kynämies ollut vaan hieman suurpiirteinen.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ei kyllä ole minun näkemys aiheesta. ::)

Laita radan pää kuvan oikeaan yläkulmaan. Tien oja taisi silloin olla kynnys toisessa päässä. Ja radan jatkeella jatkuu pelto...

Jos (kauan sitten) noin 10 v pojan muisti ei pahasti pätki (selektiivinen tosin) niin raahen vanhan kentän suunnat oli 05/23 ja pituutta aika tarkasti 700 m. Tietty viimeisen 25 vuoden aikana on muistin taso romahtanut melkoisesti.

 

Jos startin teki hallin pästä oli radan itäpuolella ennen puoltaväliä älyruma maajussin halli. Sen perustusten paikka näyttäsi olevan kuvan mukaan edelleen jäljellä, vanhan radan ja hakkuu aukean välissä.

 

Vailla mitään vastuuta,

AKu

 

Edit:

Raahe 05/23, 700 m

Elevation 3m

Location 62 42N 24 30E

Tiedot Fly In Finland 1972

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No yritin sovitella nykyajan kartan päälle noita schemoja, mutta aina tuntuu jostain päästä ahdistavan. Tämä esimerkki on asetettu kulmista paikoilleen (mikäli samat kiintopisteet tulin valinneeksi; Friggesby högskolan vasemmassa alakulmassa, ylhäältä Hagaberg ja Berg(jotain).

 

Jotenkin ei tunnu hyvältä - vasemmassa laidassa menevä maantiekin tuntuisi olevan nykyisellään mutkaisempi kuin aikaisemmin? Vai olisikohan vain kentän aikanaan ikuistanut kynämies ollut vaan hieman suurpiirteinen.

 

 

Olen kyllä kiitotien paikasta aikalailla samaa mieltä. Karttapaikan peruskartta-pohja olisi kyllä korkeuskäyrineen parempi pohja.

 

Epäilyksesi kenttäpiirroksen epätarkkuudesta on paikallaan. Eteläpään rullaustie konesuojineen on melkoisella varmuudella se uudemmalla kartalla polku-merkinnällä kuvattu tie. Pohjoispään rullaustiet ja konesuojat on jo vaikeampi sovittaa nykyiselle kartalle, mutta siinä metsikössä ne varmasti ovat.

 

Onhan siinä piirroksessa ihan koordinaattiruudukkokin, jonka avulla piirroksen saa helposti aiemmin postaamani peruskartan päälle.

 

// Nils

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän liian pienessä mittakaavassa näyttäisi toi päällä oleva Friggesbyn kiitorata vielä olevan, sen pituushan oli vahvistetulta osaltaan 1500m. Ei kellään sattuisi olemaan maastokarttaa paikalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän liian pienessä mittakaavassa näyttäisi toi päällä oleva Friggesbyn kiitorata vielä olevan, sen pituushan oli vahvistetulta osaltaan 1500m. Ei kellään sattuisi olemaan maastokarttaa paikalta?

 

Laitetaan peruskartta.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ei kyllä ole minun näkemys aiheesta. ::)

Laita radan pää kuvan oikeaan yläkulmaan. Tien oja taisi silloin olla kynnys toisessa päässä. Ja radan jatkeella jatkuu pelto...

Jos (kauan sitten) noin 10 v pojan muisti ei pahasti pätki (selektiivinen tosin) niin raahen vanhan kentän suunnat oli 05/23 ja pituutta aika tarkasti 700 m. Tietty viimeisen 25 vuoden aikana on muistin taso romahtanut melkoisesti.

 

Jos startin teki hallin pästä oli radan itäpuolella ennen puoltaväliä älyruma maajussin halli. Sen perustusten paikka näyttäsi olevan kuvan mukaan edelleen jäljellä, vanhan radan ja hakkuu aukean välissä.

 

Vailla mitään vastuuta,

AKu

 

Edit:

Raahe 05/23, 700 m

Elevation 3m

Location 62 42N 24 30E

Tiedot Fly In Finland 1972

 

Entäs ny? Mitä sanoo AKu, Vaasan miäs.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä uusi Friggesby-yritys, kohdistettuna koordinatiston mukaan. Kuvaskannauksissa olevien useiden geometriavirheiden takia (joista olen pahimmat korjannut) kohdistus ei tahdo täysin onnistua, joten eteläpäässä kalliojyrkänne näyttää tulevan hieman liian lähelle kiitotietä. Pohjakarttana on peruskartasta tehty ulkoilukartta vm. 1979.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys kaikille harrastajille !

 

Hankin faktaa, ettei tarvitse muistella. Lähdetään tästä lähihistoriasta, hyvä peruslähde on Ilmailu-lehdessä joko 1974 tai 1975 ollut Jyri Raivion juttu "Kotimaamme Pienkentät", omasta kopiostani oli jäänyt sivunumerot pois, mutta penkokaa nyt muutkin hyllynne. Jyrin jutussa mainitaan, että yleisilmailija saattoi silloin valita 65 erinäköisestä ja kokoisesta kentästä 7.5.1974. Näistä 45 oli pienkenttiä , 17 lentoasemia ja 3 sotilaskenttää. Jyrin jutun lista ei ole aivan täydellinen, mm. Hanko ja Hämeenkyrö puuttuu. Samana vuonna Ilmailulaitoksella oli ns. "Pienkenttätoimikunta", joka tätä kenttätilannetta pohdiskeli, se löytyy ehkä Ilmailulaitoksen (silloinen Ilmailuhallitus) tai Liikenneministeriön uumenista.

Monista kentistä ilmestyi myös -70-luvulla "LANDING CHART". Pöydälläni on kopion kopio seuraavista:

YLIVIESKA, EFYL, 27 DEC 1979, muistamani paikka OK

TULPPIO,EFTL,1978-04-20, muistamani paikka OK

PELLO,EFPE,1978-04-20

ÄHTÄRI,EFHT,20 MAR 1980

RAAHE, EFRH, 27 DEC 1979

Tunnuksia tuli vasta kartan mukana, mm. mittauslennoilla käytettiin vain paikannimiä (1974-1977). Luulisi löytyvän kopiot ko. laitoksen arkistoista, kun vaan tietäisi keneltä kysyy ?

Sitten tuo RAAHE, kun piirrätte näitä, muistakaa, että esim. Raahen mitat oli vain 500 X 15 m. 15 metriä on aika kapea juova, tuo viimeisen piirroksen oikea laita kulkee lähellä oikeaa laitaa, kenttä oli ruohokenttä (peltoa....).

Jos on pistää rahaa tähän harrastuksen, maanmittauslaitos myy myös vanhojen karttojen (mm. topografikartat) kopioita.

Tarkimmat tiedot tietenkin on Topografikunnalla tai Ilmavoimien Kuvakeskuksella, mutta ne ei kai niitä luovuta.

Tuo rajan pinnassa oleva LAIKKO onkin sitten visaisempi juttu. Se vaatisi sotahistorian tuntemusta. Kentästä on mainintoja mm. Karjalan Lennoston nettisivuilla historia-osassa ja tarinaa myös mm. Talvisodan Pikkujättiläisessä. Kenttä raivattiin YH:n aikana 1939 kovalla kiireellä ja oli Lentolaivue 14:n työkenttä (FOKKER CX). Tarkka sijainti ei selviä näistä, mutta tanner on vanhaa Venäjän vallan aikaista kasarmialuetta, josta löytyy muutakin kiinnostavaa. Huomasin, että olenkin käynyt alueella, mutta kentästä en tiennyt silloin mitään, oli se vanhempi historia mielessä.

SANTAHAMINA, pieni vihje, siellä oli myös nykyisen KOELENTUEEN edeltäjä -20-30-luvulla ja myös Ilmavoimien Lentokonetehdas. Löytyy aineistoa, hiukan tiedonjyväsiä ja yksi koneen kuva Ilmavoimien netissä.

PAROLA, siellä oli myös Ilmavoimien Viestikoulu, kunnes muutti Tikkakoskelle. IlmaVK:sta on tehty historiikki.

Sitten vielä, kai olette ponganneet myös LUOSTOn, sielläkin tuli käytyä OH-PJV:llä kesällä 1977.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys kaikille harrastajille !

 

YLIVIESKA, EFYL, 27 DEC 1979, muistamani paikka OK

TULPPIO,EFTL,1978-04-20, muistamani paikka OK

PELLO,EFPE,1978-04-20

ÄHTÄRI,EFHT,20 MAR 1980

RAAHE, EFRH, 27 DEC 1979

Tunnuksia tuli vasta kartan mukana, mm. mittauslennoilla käytettiin vain paikannimiä (1974-1977). Luulisi löytyvän kopiot ko. laitoksen arkistoista, kun vaan tietäisi keneltä kysyy ?

Sitten vielä, kai olette ponganneet myös LUOSTOn, sielläkin tuli käytyä OH-PJV:llä kesällä 1977.

 

 

Olisi mielenkiintoista saada kopiot noista kartoista. Itselläni on tuo samainen ilmailutiedotus, mutta siinä vaiheessa kun tilasin AIP:n oli kyseiset kentät jo poistettu pumaskasta, ainoastaan Pello oli tallella. Onnistuisiko valokopioiden otto tai skannaus?

 

Omaien tietojeni mukaan Luosto on tässä.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

En ole tähän laittanut näitä muita kenttiä. Viljakkalassa oli Haverin kenttä, Ikaalisissa Vatulan kenttä, Hämeenkyrössä vanha kenttä. Dragsfjärdissä Hollstenin kenttä (lähellä nykyistä Genbölen kenttää), Kontiolahdella Kolinkylän kenttä jne. Toisaalta Kaamanenkin kuuluu näihin yhteishyviin, että kai Luostonkin voi sillä perustella. Sitten on pilvin pimein yksityiskenttiä eripuolilla Suomea, lähinnä kuitenkin Pohjanmaalla.

 

Edit: Niin, joku, jostakin syystä on listannut Ilmailun artikkelit nettiin. Kuukkelointi sanalla kotimaamme pienkentät antaa vastauksen. Sivu ei jostakin syystä auennut, mutta väittäisin, että Ilmailu 11/1974 s.10-13 on aika lähellä. Voisiko Tero vahvistaa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikein tuli Luosto karttaan.

 

Kopiot on aika heikot, mutta kyllä se järjestyy. Skanneritilanteeni on juuri nyt huono, mutta uusi on hankinnassa. Palaan lähiviikkoina asiaan. Tähän vielä pieni loppukevennys: Ähtärin kenttä on jäänyt mieleen, kun kentän päässä kääntyessämme jäimme hiekkaan kiinni. Niinpä jouduin työntämään konetta liikkeelle....Ikäänkuin mäkistartti.

Samalla kysyisin kun simulaattorisivuilla ollaan, että onko OH-PJV:n kaltaisesta Arrowista (ei siis näitä uudempia modelleja) simulaattorimalli ? Voisi vaikka sitten joutohetkinä lentää mittauslentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porkkalan Friggesby-kenttää selvittäessäni löytyi tällainen uusi tieto lentokentästä Inkoon Degerbyssä:

 

"Neuvostoliittolaiset aloittivat välittömästi valtavat tukikohdan rakennustyöt. Alueelle tehtiin kaksi lentokenttää - hävittäjäkenttä Friggesbyhyn ja rajavartioston lentokoneille kenttä Degerbyhyn." (lähde: www.porkkala.net).

 

Onko kellään lisätietoja tästä?

 

//Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä uusi Friggesby-yritys, kohdistettuna koordinatiston mukaan. Kuvaskannauksissa olevien useiden geometriavirheiden takia (joista olen pahimmat korjannut) kohdistus ei tahdo täysin onnistua, joten eteläpäässä kalliojyrkänne näyttää tulevan hieman liian lähelle kiitotietä. Pohjakarttana on peruskartasta tehty ulkoilukartta vm. 1979.

 

 

No et näköjään sitten kovin kauaksi mun arviosta sitä laittanut.

 

Sille kuitenkin näyttäisi, että kiitotie on jatkunut sen eteläpään kallion vierelle. Ja taas yläpäässään se ei ole jatkunut niille taaimmaisille pelloille saakka, vaan aukea on päättynyt jo ennen sitä Bergjotain -taloa. Onkohan kompassierannossa tai muutoin koordinaattien tarkkuudessa ollut alkuperäisissä kartoissa jotain perusteellisesti eritavalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No et näköjään sitten kovin kauaksi mun arviosta sitä laittanut.

 

Sille kuitenkin näyttäisi, että kiitotie on jatkunut sen eteläpään kallion vierelle. Ja taas yläpäässään se ei ole jatkunut niille taaimmaisille pelloille saakka, vaan aukea on päättynyt jo ennen sitä Bergjotain -taloa. Onkohan kompassierannossa tai muutoin koordinaattien tarkkuudessa ollut alkuperäisissä kartoissa jotain perusteellisesti eritavalla?

 

Noissa kahdessa kenttäpiirroksessa päällystetty osa on molemmissa 1500m, mutta päällystämätön osa kuvan mukaan toisessa noin 2300m (vaikka lukee 2200m) ja toisessa piirroksessa noin 2000m. Voisi kuvitella ettei se sora-alueen raja ole maastossa kovin selvä ollut, vaikka kenttä olikin vasta 2 vuotta vanha v. 1956 aikoihin jolloin em. piirrokset on oletettavasti tehty.

 

Konesuojat on myös piirretty aivan eri tavalla kahdessa piirroksessa, mutta se on ymmärrettävämpää kun ne ovat metsikössä missä paikantaminen on vaikeampaa. En ole maanmittari, mutta piirroksien pohjana on kaiketi ollut ilmakuvia ja/tai joitakin kolmiomittauksia sekä vanhoja maastokarttoja. Suomen peruskartoitus aloitettiin vasta 1947 joten Porkkalasta sitä aineistoa ei palautuksen aikoihin ollut.

 

//Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

En ole tähän laittanut näitä muita kenttiä. Viljakkalassa oli Haverin kenttä, Ikaalisissa Vatulan kenttä, Hämeenkyrössä vanha kenttä. Dragsfjärdissä Hollstenin kenttä (lähellä nykyistä Genbölen kenttää), Kontiolahdella Kolinkylän kenttä jne. Toisaalta Kaamanenkin kuuluu näihin yhteishyviin, että kai Luostonkin voi sillä perustella. Sitten on pilvin pimein yksityiskenttiä eripuolilla Suomea, lähinnä kuitenkin Pohjanmaalla.

 

Tähän samaan sarjaan kuuluu ehdottomasti myös Savonlinnan ensimmäinen maakenttä Lehtiniemessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leidiis and göntlemen, hier koms zoni... Ei vaan Pyhäselän lentokenttä. Tai tarkemmin se mitä siitä on jäljellä. Kovan työn on joku aikoinaan tehnyt, kun on käynyt kannot ja kivet repimässä pintaan :P

 

 

Kiitotie pohjoiseen päin (tuo reilu 30m leveä puuton, mutta kivinen sara tuossa vesakon keskellä):

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

Ja sama etelään:

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

Oltiin jo aikamme ajeltu niitä pikkuteitä edestakaisin lentokentän näköistä aluetta etsien (Torka lähti reissuun ilman karttaa, jonka unohti kotiin) ajattelin, että kiivetään nyt vielä tuon harjanteen päälle, josko sieltä avautuisi jonkilaista näkymää. Kun ilman karttaa tosiaan oltiin reissussa, niin ajattelin, että tuo on ampumaradan meluvalli, mutta vielä mitä. Se kenttähän oli just tuon harjanteen päällä, alkaen noin 15 metriä tuosta reunasta ja ihan suoraan sen harjanteen suuntaisesti. Nyt kun jälkeenpäin tuota karttaa katsoo, niin hommahan on päivänselvä...

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Onko siellä ollut aikanaan ihan rullaustiekin, vai liekkö tämä sitten ihan vaan joku siinä kiitotien reunalla kulkeva vanha tie? Samansuuntainen se oli kuitenkin. Kiitotie on oikealla noiden koivunräppänöiden takana ja tuo edellisen kuvan jyrkänne heti vasemmalla...

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

Eli siis mesta oli just tuossa, mihin se (yllätys yllätys) on karttaan piirretty.

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

Kentän vieressä oli muuten punainenmeri :P

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leidiis and göntlemen, hier koms zoni... Ei vaan Pyhäselän lentokenttä. Tai tarkemmin se mitä siitä on jäljellä. Kovan työn on joku aikoinaan tehnyt, kun on käynyt kannot ja kivet repimässä pintaan :P

 

 

Eeh... nyt perun puheeni. Minä olen sittenkin käynyt kentällä. En vaan voinut uskoa, että se pöpelikkö on tosiaan kenttä. Silloin oli myös melko hämärää. Loistavia kuveja.

 

Kuka mikä ken?

http://paloheinagolf.fi/hara.php?sivu=18

 

Pyhäselän kenttä syö Grummaneja...

http://www.multi.fi/kik/grumman/ayj.html

 

Kenttä on ollut joskus hieman erinäköinen...

http://www.multi.fi/kik/grumman/ayn.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eeh... nyt perun puheeni. Minä olen sittenkin käynyt kentällä. En vaan voinut uskoa, että se pöpelikkö on tosiaan kenttä. Silloin oli myös melko hämärää. Loistavia kuveja.

 

Tosiaan, ei äkkiseltään uskoisi, että siinä tosiaan on kenttä ollut. Ei niinkään niiden puunkäppänöiden takia, vaan niiden pintaan revittyjen kivien ja kantojen. Äkkiähän tuommoinen taimikko kasvaa kolme-neljä metriseksi, mutta miksi/kuka ne on siilleen pintaan repinyt/revitty ne kivet ja kannot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään