Jouni Laukkanen

Kellään tietoja vanhoista kentistä?

812 viestiä aiheessa

Kyllä se virallinen nimi on Riikinhovi Jos vaikka haluatte korjata luetteloa;)

 

Taas nähtiin miten vilunki rehtiä puijaa! Mehtähallitukset herrat olivat 60-luvulla menneet nimeämään kierouttaan paikat noilla nimillä.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikathan ovat tulleet selviksi: Jouni itse tiesi Taipalsaaren paikan oikein hyvin

 

No kyllähän meikäläiseltä kului kohtuuttoman paljon aikaa ja tupakkia ennenkuin pystyin päättelemään kentän paikan peruskartan merkinnöistä.

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[Offtopic]

 

Mites tuollaiset ultrakentät (esim EFTO tai EFNS), saako sinne mennä vilkaisemaan ilman lupaa vai koskeeko saamat säännöt kuin esim. yksityistontilla.

 

[/Offtopic]

 

Mene vaan. Eipä sinne mitään lupaa ole tarvittu kun olen niillä liikkunut, enkä senpuoleen ole kuullut, että kukaan ikinä olisi sellaista vaatinutkaan. Kunhan et toikkaroi kiitotielle koneiden eteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[quote author=Jouni Laukkanen

 

Edit: Niin... Suomessahan lensi 3 kpl Jak-12:n muunnoksia. Niissä oli siipiin laitettu nuolikulmaa (miksi?). Tietääkö kukaan mikä tyyppi oli missä tarkoituksessa niitä käytettiin?

 

PZL Gawron lantakoneita. Nuolikulmasta ei tietoa, mutta liittyiskö painopisteeseen??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samat sanat ;) . Olisikohan enää mahdollista nähdä maastossa jälkiä noista Forsbackan ja Torbackan vanhoista neuvostokentistä? Pelloilla jos ovat olleet niin voi olla hankalaa?

 

Tuo Forsbacka kyllä näyttää aika ahtaalta paikalta, hieman kummastuttaa miksi halusivat siihen kentän. Minkähänlaisella STOL- konekalustolla nuo neuvostoliittolaiset rajavalvontajoukot ovat operoineet? An-2:ta ei tainnut olla vielä silloin käytössä, vaikka se kenties mahtuisi tuollekin kentälle?

 

Niinpä, on mietityttänyt, että millaista lähdekritiikkiä tuota Selénin - Gottbergin kirjaa kohtaa pitäisi harjoittaa. Kirjassa vanhat porkkalalaiset muistelevat Porkkalan vuokra-aikaa. Sitäpaitsi kirjan tiedot ja www.porkkala.net:ssä oleva maininta ovat samasta lähteestä. Silvastin ja Leskisen kirjoissa noita kenttiä ei ole mainittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silvastin ja Leskisen kirjoissa noita kenttiä ei ole mainittu.

 

Jari Leskisen ja Pekka Silvastin vuonna 2001 kirjoittamassa kirjassa "Suljettu aika" kyllä mainittiin yhdellä lauseella, että Degerbyssä oli rajavartiostolla kenttä, muttei mitään tarkempaa - puhumattakaan kahdesta kentästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattui silmiin K-SIM:lla kuvia vanhoista kentistä. Tässä niistä esimerkkejä:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Nämäkin pelannevat varmistuksina.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos jollain on jotain epätietoisuutta härmälän kentän historiasta, niin minulla on tilaisuus haastatella lähiaikoina veteraania, joka tietää "melkein kaiken" tuosta kentästä ja sen historiasta.

 

eli jos on jotain, mistä haluatte tietoa, niin kysymyksiä vaan foorumille ja äkkiä, ennenkuin tieto menee hautaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kuvaa vanhoista negoista skannattuna. Nousukiidossa OH-PJV Ylivieskan vanhalta kentältä kesällä 1976. Toisessa kuvassa näkyy raviradan katsomo mainiosti.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kuvaa vanhoista negoista skannattuna. Nousukiidossa OH-PJV Ylivieskan vanhalta kentältä kesällä 1976. Toisessa kuvassa näkyy raviradan katsomo mainiosti.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Onko tuossa koneen takana kenties joku sittemmin purettu Ilmavoimien konesuoja? Muoto ainakin viittaa sellaiseen. Vai onko kyseessä sittenkin lato jossa on katto samanvärinen kuin seinät? :D On muuten kuva varsin hyvässä kuosissa lähes 30 vuotta vanhaksi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen, että se on pärekattoinen (tai harmaa peltikatto) lato, Ilmavoimien suojaa siellä ei ollut, tämä kenttä oli Ylivieskan kaupungin ylläpitämä.

 

Ostin eilen uuden Epson 3150 -skannerin ja siinä on aika hyvä COLOUR RESTORATION, tämä on värinegasta skannattu tuolla optiolla. Näitä voisi vielä käsin viritellä . On muuten vanhoissa värinegoissa eroja, vanhimmat jotka olen ottanut pikkupoikana ovat vuodelta 1965 ja ovat Agfaa ja ovat kuin uusia, nämä Kodakit vaihtelee kehityspaikan mukaan (Eiri tai itse Kodak). Negat on säilytetty oikeaoppisesti kunnon negakansioissa (ei muovia!), ne on ainoat, jotka mulla on järjestyksessä.

Yritän kohta skannata vielä ne lähestymiskartat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistän tässä näitä karttoja, ne on aika hankalia, koska ovat moneen kertaan kopioituja. Tietolähteeni mukaan näitä kartta- ja myös lentoesteasioita hoiteli -70-80-luvulla Veli-Matti Niininen, joka oli myös lennonopettaja. En tiedä , onko vielä kuvioissa mukana ?

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävinpä pörräämässä Kitarisalla eli BCA:lla tuolla Parkanon suunnalla. Tuli otettua kuvia entisistä kentistä, myös Isokankaan metsälentopaikasta, joka on... niin ilmeisesti keskellä Parkanon pioneerivarikkoa. Harmi vain, että molempien kuvien tarkennus meni totaalisesti persiilleen, eikä Villekään pääse näkemään NDB:n (todennäköistä) sijaintipaikka.

 

Mutta jotkin kuvat onnistuivat välttävästi ja tässä sitten kuva Karvian lentokentästä. Aika voimallisesti umpeenkasvanut.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lestijärvellähän on "uudempikin" kenttä siinä Lestin kylän lähellä. Ajelin sillä 2.9.04 ja suora oli pitkä ja leveä, mutta hieman on korkeuseroja.

Rajatie on tarkka osoite.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lestijärvellähän on "uudempikin" kenttä siinä Lestin kylän lähellä. Ajelin sillä 2.9.04 ja suora oli pitkä ja leveä, mutta hieman on korkeuseroja.

Rajatie on tarkka osoite.

 

Tämähän on siinä saman, Kinnulan suuntaan vievän tien varrella. Näkyy oikein hyvin tielle, mutta kysehän on kuitenki vain tielle levennetystä metsälentopaikasta. Estevaratarkastelu puitten suhteen on muistaakseni vähän heikommilla kantimilla ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkimusryhmä N & K innostui sen verran tuosta Friggesbyn neuvostoajan kentästä Porkkalassa, että päätimme käydä katsomassa.

 

Kuten muistamme, peruskarttaa ja vanhoja kenttäpiirroksia vertaamalla sai hyvät lähtökohdat etsiä kentän jäännöksiä.

[ Attachment removed / expired ]

 

Vierailupäivänä oli paksut sadepilvet. Tässä ollaan nyt suunnilleen kiitotien kohdalla paikassa A, näkymä etelään. Peltomaisemassa oli turha yrittää löytää jäännöksiä kentästä. Kiitotien viereen sen vasemmalla puolella on hiljattain noussut radiomasto.

[ Attachment removed / expired ]

 

Paikassa B löytyi karttapiirroksen mukaisesti talon rauniot.

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja aivan läheisyydessä ensimmäinen betoninen MiG-15 koneelle tarkoitettu konesuoja.

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tuolla metsikössä se potero on, entisen rullaustien varrella.

[ Attachment removed / expired ]

 

Toinenkin konesuoja löytyi paikassa C.

[ Attachment removed / expired ]

 

Näkymä paikasta C kentälle.

[ Attachment removed / expired ]

 

Emme lähteneet paikallistamaan muita konesuojia vaan kävimme kentän eteläpäässä missä piirroksen mukaan on ollut kiitotien päätyä osoittavat reunamerkit (paikka D). Maasto ja kasvillisuus oli kuitenkin sellainen että niitä oli turha yrittää löytää. Joskus keväällä tai myöhäissyksyllä voisi onnistua paremmin.

[ Attachment removed / expired ]

 

Lopuksi pari ilmakuvaa, mistä näkyy että tänne on hyvin mahtunut suihkuhävittäjille sopiva kenttä. Kiitotien arvioitu paikka on varjostettu. Kuva etelästä pohjoiseen, kiitotien 01 suunnassa.

[ Attachment removed / expired ]

Ja pohjoisesta etelään kiitotien 19 suunnassa.

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

// Nils

 

EDIT: korjattu merkinnät kahdessa viimeisessä kuvassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkistojen aarteita:

Kuvannut Raimo Sallanko joskus 50 luvulla. 1957 ?

 

[ Attachment removed / expired ]

Tilauslennon kalustoa: KZA tuhoutui Oritkarissa ja FCO vuorostaan Hailuodon Pöllän kentällä.

[ Attachment removed / expired ]

FCE terminaalin edustalla joka tiettävästi siirrertty tuohon Rovaniemen kentältä.

 

[ Attachment removed / expired ]

"Tulotie" ja rata (siis juna) näkyy myös toisaalla olevassa ilmakuvassa

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sarjamme uutisia menneiltä ajoilta jatkuu...

 

Joutohetkinäni kolusin kirjastosta Helsingin historiaa. Päämääränä oli selvittää tässä keskustelussa sivuttuja lentosatamia. Jo aiemmin mainittujen Santahaminan ja Katajanokan lisäksihän Helsingissä oli lentosatamat Hermannissa vuosina 1915 - 1918 sekä Kellosaaressa 1928 - 30 luvuilla.

 

Helsingin kaupungin historiakirjan V osan 2. niteessä kerrotaan Hermannista ja mm Santahaminasta seuraavaa:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Sijoitin kirjassa olleen onnettoman hämärän karttakuvan nykyisen kartan päälle niin, että Kulosaaren länsipää ja Kuusiluoto niminen saari osuivat kohdakkain. Pulmana sijoittelussa on, että nykyisten Kyläsaaren, Verkkosaaren ja Arabian alueilla on siirretty rantaviivaa huikeasti merellepäin. Niinpä en voinut luottaa Hermannin rannan sijaintiin. Tukipisteinä käytin myös katuja, jotka asettuivat jotakuinkin päällekäin. Lopputulos näyttää tältä:

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Kirjan kartassa lentosatama on kehystetty ja merkitty numerolla 61. Jos en ole aivan karkeasti erehtynyt niin Hermannin lentosatama on sijainnut Hämeentien, Hermannin rantatien ja Kustaa Vaasan tien risteyksen itäpuolella, nykyisen kauppakeskus Arabian eteläpuolella. Tämä istuu myös K. W. Janarmon kirjassa Varhaisilmailumme 1753-1919 olleeseen mainintaan, että Hermannin lentoaseman oli täydessä toiminnassa maaliskuun alussa 1915 ja sijaitsi Vanhankaupunginlahden rannalla Kumpulan laaksossa.

 

 

Kellosaaren lentosatamasta on muistaakseni ollut muutama vuosi sitten juttua Suomen ilmailuhistoriallisessa lehdessä. Minulla on se lehti mutta se on tällä hetkellä tavoittamattomissa. Löysin karttapiirroksen vuonna 1938 julkaistusta, Helsingin satamia käsittelevästä, kirjasta. Siinä näkyy Kellosaari ja lentokonehalli. Myös tällä, nykyisellä Ruoholahden alueella, on täyttömaalla vallattu runsaasti uutta aluetta merestä. Karttoja yhdistelemällä ja rautateitä ynnä muutamaa katua kiintopisteinä käyttäen, Kellosaaren lentosataman sijainti näyttäisi tältä:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Paikalla on nyt Kaapelitehtaan aukio. Paikalla oli lentokonehalli omien muistikuvieni mukaan vielä ainakin 70-luvulla.

 

Seuraavaksi uppoudun Viipurin Tervaniemeen ja Sortavalan Kasinhäntään. Molemmat olen nähnyt mutta etsin vielä käsiini kartat, joilla niiden paikat on tarkemmin esitettävissä.

 

Edit pieniä tarkennuksia ja pari kirjoitusvirheen korjausta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luettuani edellisessä viestissäni mainitsemaani Helsingin kaupungin historiaa edelleen törmäsin tarinaan edellisestä Zeppelinin käynnistä Helsingissä. Kirjassa juttu kuuluu näin:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Kun asetin hirvittävän harmaasävyisen kirjan kuvan nykyisen kartan päälle sijoittuu numerolla 62 merkitty, suunniteltu laskeutumispaikka, näin:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Paikka on aivan Viikin koetilan itäpuolella. Kiintopisteinä käytin rautatietä, Viikintietä ja Lammassaarta, joka tosin nykyisellään on jo täysin ruohottunut kiinni mantereeseen.

 

Tosin nyt pitää myöntää, että tämä kirjoitukseni lähes offtopiccia, koska vuonna 1930 Zeppelin ei laskeutunut. Vai pitäisikö pohtia, että onko lentokenttä oikeasti lentokenttä, jos sille ei koskaan ole laskeuduttu :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään