Jouni Laukkanen

Kellään tietoja vanhoista kentistä?

812 viestiä aiheessa

Sattui käsiini mielenkiinostuksen herättävä kuva ja kun en muista, onko Ilmeen kentän paikka jo selvitetty, laitan sen tähän.

Katsokaapa, miten vanha kuva passaa Karttapaikalla  KKJ koordinaatteihin:  6806569 P   4462056 I.

 

 

Jäi mainitsematta, että kartta sattui käsiini K-SIM:lla selatessani Imatralaisen tutkija Hannu Karhun kansiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

käkisalmen lentokenttä on nykyään tämännäköinen. ei lentotoimintaa. mitä nyt joskus ulkomaisia paramotoristeja  ::)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

sortavalan kentältä operoidaan palolentoja. ensin miehet  hyppäävät laskuvarjoineen metsään tulta sammuttamaan ja lentokoneesta pudotetaan vettä perään :o

kentältä olisi päällikön mukaan voinut startata liitimellä , mutta petroskoin "aluelennonjohdosta" ei enää vastattu puhelimeen. lento pitää ikäänkuin varata etukäteen

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

liisi nosin kenttä ent. rajajoen takana pietarin alueella. laskuvarjohyppytoimintaa, helikoptereita, moottoroituja laskuvarjoja (PPC) ja taitolentoa. toiminta hiipumassa ja kenttä rapistunut jo pahoin.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa yksi lantakenttä mukaan. 1970-luvun alkupuolella,  Leivonmäellä operoitiin tältä pellolta. Muistelijat kertoivat myös, purjekoneen tulleen maastolaskuun samaiselle saralle.

 

 

[ attachment removed / expired ]

Ratana oli noin 14-26 suuntainen pelto, kuvassa näkyviä koivuja kohti.

Linkkinä paikka on täällä http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Leivonm%C3%A4en+lantakentt%C3%A4&y=6865005&x=3455609〈=FI

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa yksi lantakenttä mukaan. 1970-luvun alkupuolella,  Leivonmäellä operoitiin tältä pellolta. Muistelijat kertoivat myös, purjekoneen tulleen maastolaskuun samaiselle saralle.

 

Ratana oli noin 14-26 suuntainen pelto, kuvassa näkyviä koivuja kohti.

Linkkinä paikka on täällä http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Leivonm%C3%A4en+lantakentt%C3%A4&y=6865005&x=3455609〈=FI

Pena

 

Wau! Nyt täytyy sanoa, että tulipa pitkästä aikaa kenttä, josta en ole tiennyt mitään aiemmin. Kiitokset! Muistatko millä vehkeillä paikalta levitettiin ja mahdollisesti mitä tavaraa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omakohtaista kokemusta ei ole koneesta. Ilmailua harrastava pellon nykyinen isäntä, kuvaili kyllä koneen Piper Pawneeksi. Jäin käsitykseen että metsänlannoitusta tehtiin, pyrin vielä tarkistamaan asiaa. Rekisteritunnusta aikalaiset eivät muistaneet.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi Laikon kiitoradan poikki kaivetuista ojista kesäkuussa 1998. Kuvaaja Osmo Uinonen.

Terveisin Eikka

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi Laikon kiitoradan poikki kaivetuista ojista kesäkuussa 1998. Kuvaaja Osmo Uinonen.

Terveisin Eikka

 

 

Oja tai kaivanto näyttää vanhalta. Tuo viittaa siihen, että kenttä sulutettiin Jatkosodan loppuvaiheessa tällä tavalla? Vai onko vasta sodan jälkeen kaivettu? Onko lisätietoja tästä?

 

edit: tässä karttakuvassa näkyy yksi vanhan kentän ylittävä poikittainen oja sinisellä sanan "Kurikkamäenkangas" kohdalla:

 

Laikko kartta

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa yksi lantakenttä mukaan. 1970-luvun alkupuolella,  Leivonmäellä operoitiin tältä pellolta. Muistelijat kertoivat myös, purjekoneen tulleen maastolaskuun samaiselle saralle.

 

 

[ attachment removed / expired ]

Ratana oli noin 14-26 suuntainen pelto, kuvassa näkyviä koivuja kohti.

Linkkinä paikka on täällä http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Leivonm%C3%A4en+lantakentt%C3%A4&y=6865005&x=3455609〈=FI

Pena

 

Nyt vasta havahduin ihmettelemään noita kiitoteiden suuntia. Oliko ne 08/26 vai 14/32? Karttakuvaa tuijottamalla edellinen vaikuttaisi luonnollisemmalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossapa olisi kuva yhdeltä joskus lupaamaltani kentältä. Tämän ryteikön maisemissa sijaitsi aikanaan Viipurin Suur-Merijoen lentokenttä. Pahoittelen synkkää laatua. Autossa oli pyyhkijät päällä ja aurinkokin oli jo laskenut.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vasta havahduin ihmettelemään noita kiitoteiden suuntia. Oliko ne 08/26 vai 14/32? Karttakuvaa tuijottamalla edellinen vaikuttaisi luonnollisemmalta.

Taitaa olla tajunnan ahtautta tai näppisvirhe. Koivut suuntaan 08 ja selän takana 26. Lannoituksia lennettiin myös soratieltä, joka on lähistöllä.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaamasen kenttä.Onko olemassa tänään?

 

Kaamasen kenttä syyskuussa 1996. Paras laskeutumissuunta etelästä vieressä näkyvälle "rullaustielle". Pieni lomamajoituskylä aivan kävelymatkan päässä.  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaamasen kenttä syyskuussa 1996. Paras laskeutumissuunta etelästä vieressä näkyvälle "rullaustielle". Pieni lomamajoituskylä aivan kävelymatkan päässä.  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kaamasen lentokentän historiaa ja kunnostus, Eino Sistonen kertoo syyskuussa 1990

 

Nostellaas tätäkin aihetta.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs historiaa tutkiva tuttavani kyseli tietoja Petsamon Yläluostarin lentopaikasta. Häntä kiinnostaisi millainen kiitotie siellä oli Aeron sinne lentäessä välirauhan aikana sekä saksalaisten siellä toimiessa. Siis lähinnä kiitotien pituus ja leveys sekä se muuttivatko saksalaiset kenttää siellä toimiessaan.

 

Etsin tietoja foorumin vanhoista keskusteluista ja niistä löytyi mm lentopaikan sijainti, valmistumisaika ja hyviä linkkejä, joista selviää lentopaikan nykyinen tila. Mutta siis ei juurikaan tietoa sotia edeltäneestä ajasta eikä sotien ajalta.

 

Tiedän, että muutamasta lähdekirjasta voisi olla apua mm Jaakko Alakulpin Lapin ilmailuhistoriasta, ehkä Karjalan lennoston historiasta ja mahdollisesti myös John Weggin kirjoittamasta Finnairin historiasta. Tilanteeni on harmittavasti vain sellainen, että pääsen omien lähdekirjojeni luo vasta kolmen viikon päästä ja tekisi mieli auttaa tuttavaa jo sitä ennen.

 

Tietävämmiltä apua pyytäen

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset sinullekin vaivannäöstä Arne. Ilkka laittoikin jo puuttuvat tiedot, jotka hän oli löytänyt Alakulpin kirjasta.

 

Tämä on uskomaton foorumi, apu löytyi puolessa tunnissa.

Kiitoksin

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virtualpilots.fi:ssa on nyt julkaistu sotakentät -projekti johon myös minä olen innokkaasti osallistunut. Google Earth -tiedostossa on n. 170 suomalaisen, ruotsalaisen, saksalaisen ja venäläisen kentän tarkat koordinaatit talvi- ja jatkosodasta ja hieman tietoa joistakin kentistä suomeksi ja englanniksi. Tervetuloa tutustumaan / kommentoimaan.

 

http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/wartime_airfields/

 

 

 

Hokasin tuossa sellaisen seikan, että Google on viimein saanut hieman paremmalla resolla kuvia nettiin, joten nyt näkyvät ainakin Värtsilä, Mensuvaara, Helylä, Ilmee ja Suur-Merijoki kohtuu hyvin. Eppäilemättä joku muukin, mutta Kannas on vielä suurelta osin aikamoista tilkkutäkkiä resoluutioiden suhteen.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivellaan vanhoja, koska kohteetkin on vanhoja  :)  Vuoden verran on syönyt miestä se, että kävin Jurmossa ja katsoin kartasta vain pikaisesti ko. lentopaikan sijoittumista ja melkein heti sen jälkeen Jouni kyseli aiheesta.  Nyt vahinko on korjattu, kun kesätyöt veivät (taas) Jurmossa käymään.

 

Lentokonehallista on jäljellä kivijalan osia.

 

 

Tuli käytyä Jurmossa ja etsiskelin vanhan lentosataman jääneitä. Luontokeskuksen seinältä löytyi oheinen karttaa, jonka antaa varsin hyvät osviitat, mistä ilmailuhistoriaa voisi löytyä:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lentosatama olisi siis sijainnut kuvassa näkyvän vierasvenelaiturin välittömässä läheisyydessä, länsipuolella.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Etsiskelyiden jälkeen en löytänyt muuta satamaan viittaavaa, kuin oheiset betonirakennelmat. Ne voisivat hyvinkin olla hangaariin johtaneen liuskan kiinnityspilarit.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Jos näin on, nämä yksinäiset betonimöykyt edustavat kaikessa vaatimattomuudessaan varsin vanhaa suomalaista (tai oikeammin siis venäläistä) ilmailuhistoriaa. Olisi mielenkiiintoista tietää, löytyykö maastamme vielä vanhempia ilmailuun liittyviä kohteita. Nämähän on rakennettu ilmeisesti joskus 1915 tienoilla?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivotaan että ovat, muistuttavat vain kovasti nykyään käytettyjä poijunpainoja.

 

Tämä epäilys heräsi heti itsellänikin. Varsinkin kun näytti siltä, että betonipylväitä ei ilmeisesti oltu upotettu maahan. Sijainti täsmäsi vain hyvin karttakuvaan. Ainoa toinen reliikki oli vaivoin erottuva rakennuksenpohja, jonka sijaitsee melko tarkasti paikalla, jossa varsinainen  hangaari on joskus ollut:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutama kuva Santahaminasta 1930-luvun lopulta (1937), jolloin pieni hiekkakenttä oli vielä kunnossa. Kuvat ovat Pekka Paajasen arkistosta, vanhoja Ilmavoimien kuvia. Ovat olleet tässä samassa ketjussa jo aikaisemminkin.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuvoimien Santahaminan maalentokenttä heinäkuussa 1924

 

[ attachment removed ]

 

Joko tämä kartta on ollut esillä?

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää Joulun odotusta Jukka, Jouko Juhani ja kaikki !  Mukava odottaa noutajaa, kun on tällaista luettavaa...

Jouko Juhanille : kävin IT-koulun Sandiksessa syksyllä 1952 ja olin sitten 1953 alun kouluttajana, opetin sähkötystä ym, joten hiekka on tuttua.

Sandiksen radioasemasta on yritetty kirjoittaa historiaa. Ylen MF-asema (558 kHz) kai jäi sinne Radioniemeen konttiin seisomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää Joulun odotusta Jukka, Jouko Juhani ja kaikki !  Mukava odottaa noutajaa, kun on tällaista luettavaa...

Jouko Juhanille : kävin IT-koulun Sandiksessa syksyllä 1952 ja olin sitten 1953 alun kouluttajana, opetin sähkötystä ym, joten hiekka on tuttua.

Sandiksen radioasemasta on yritetty kirjoittaa historiaa. Ylen MF-asema (558 kHz) kai jäi sinne Radioniemeen konttiin seisomaan.

 

älähän nyt wäiski luovuta, tullaan pian joukolla hakemaan sut kaljalle. :thmbup:

ja lupaamme puhua vain psskaa Wäiski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään