Jouni Laukkanen

Kellään tietoja vanhoista kentistä?

812 viestiä aiheessa

Tuo rajavartioaseman vieressä oleva systeemi voisi kylläkin olla ampumarata. Tämäntyyppisissä kartoissa ne merkitään yleensä tällä tavalla.

 

Eipäs tullut mieleeni, että se voisi olla ampumarata! Luultavasti se on se.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Edit: kyllä se on siinä viereisessä kartassa 4142 02. Siinä näkyy Lohilammet ja kenttä on niiden pohjoispuolella http://www.imatra.fi/ek/pitaja/414202-6.htm Rädynkankaalla.

 

Ja kun tarkkaan katsoo, eivät edes tielinjat ole muuttuneet. Mitä ihmettä ne ovat olleet tekemättä siellä viimeiset 60 vuotta?

 

Sieltähän se löytyy, thanks! ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nerkoo olisi pitänyt muistaa, vaan mitä siitä pitikään sanoa... kaiketi sen, että on peltona

 

Tämän mukaan kentän paikka on jossakin tässä, koska tekstissä mainitut Alatalon ja Paavolan talot näkyvät siinä oikein hyvin.

 

 

Jos on Nerkoon kenttä Jounille ja meille muillekin vaikea paikka löytää nykyään, niin oli se sitä jo 1950-luvun alussakin! ;D

 

Laitan tähän lainauksen "Lentosirkus Pilvien Huimapäissä" koneita lentäneeltä tamperelaiselta Unto Paunulta:

 

"Toinen tapaus liittyi siihen Nerkoon näytökseen, elokuulta 1952, josta kaikilla mukana olleilla lienee oma tarinansa. Kenttä oli rakennettu sodan aikana noin 10 kilometriä Lapinlahden kirkonkylästä Iisalmeen päin, aivan radan varteen. Teimme Tampereella lähtövalmisteluja ja kysyin Esko Halmeelta sen sijaintia, hän kun oli käynyt siellä joskus sodan aikana. Hän osoittikin sen kartalta, mutta kun sijainti näytti niin selvältä, arvelin, että löytyyhän se sieltä helposti, kun kerran lentokenttä on.

Lähdimme matkaan Austerilla, mukanani vanhempi veljeni Urho Paunu ja Oke Tuuri. Mutta annahan olla! Kun tultiin perille ja kartasta katsoen tiesin, missä kentän pitäisi olla, niin mitään siihen viittaavaakaan en nähnyt. Aloin kiertää aluetta varsin laajalti, mutta kaikkialla oli samanlaista ylä-savolaista maisemaa, metsää, järviä ja viljapeltoja, eikä kentästä ollut merkkiäkään. Siinä hommassa oli kulunut aikaa jo yli tunnin ja muitakin koneita ilmestyi ympärillemme, koska nekään eivät löytäneet kenttää. Osalta oli polttoaine niin vähissä, että ne luopuivat yrityksestä ja lensivät Rissalaan kentälle tankkaamaan. Onneksi liiton koneet olivat laskeutuneet kentälle jo aikaisemmin, ja paikalla ollut Raimo Aulio arvasi pulmamme. Hän starttasi kentältä Smolikillla ja ohjasi meidät yksi toisensa jälkeen alas. Iltaan mennessä olimme kaikki perillä. Tämä Nerkoon kenttä oli sotien jälkeen luovutettu takaisin maanviljelijöille, jotka olivat tehneet siitä vilja- ja heinävainiot. Kun oli myöhäiskesä, niin entisen kiitoradan kohdalle oli kasvanut hyvä odelmikko, eikä mitään kenttämerkkejä ollut olemassakaan. Kun emme sattuneet huomaamaan aivan metsän reunaan paikoitettuja liiton koneita, oli tilanne valmis edellä kerrotulle sekamelskalle."

 

lähde:Eero Pakarinen: Lentosirkus Pilvien Huimapäät

 

Niin, näytös oli mennyt lopulta hyvin, vaikka Raimo Aulion laskunäytös moottori pysäytettynä hyvin liitävällä Praga Babyllä meni pitkäksi seuraavalle kaurapellolle. Kone jarruuntui ja  pyrstö nousi pystyyn, muttei mennyt ympäri ja uhkaava vaaratilanne vältettiin. Kone liiti niin hyvin, että Nerkoon kiitoradan 500 metriä ei riittänyt, kun laskuun piti tulla metsän reunan yli. Yleisöä oli Nerkoossa ollut paljon, yhteensä 1903 maksanutta, joista lennätettiin 346:tta. Kentän pehmeydestä johtuen ei Reku Vennan ohjaama liian raskas Fairschild lennättänyt yleisöä, vaan seisoi koko lennätyksen ajan.

 

Kyllä se Nerkoon kenttä on ollut tässä Jounin löytämässä paikassa. Paunu mainitsee, että aivan radan varressa, ja ratahan on tosi lähellä. Kiitotie oli siis 500 metriä, mutta suuntaa en tiedä. Koneet parkissa metsän reunassa, mutta minkä metsän?  Arvoitus jatkuu..., kunnes löytyy joku vanha kartta... :)

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei,

 

Pinta oli teräslevyistä!

Ei tainnut Neuvostoliitossa olla teräksestä pulaa!

Porkkalan tukikohtaa purkaessaan veivät sitten kentänkin mukanaan -55 syksyllä. Historiassa lukee, että sieltä lennettiin myös "reaktiokoneilla", lienee siis ollut MIG-15 kalustoa.

 

Tähän lainaukseen liittyen löysin mielenkiintoisen pätkän "Vanha rouva Dakota"-kirjasta (K-SIM), jossa Kauko Sipponen niminen Ilmavoimien lentäjä kertoo Friggesbystä näin:

 

Kun entinen Neuvostoliitto 25.1.1956 luovutti armollisesti Porkkalan alueen takaisin, sain Ilmavoimien Esikunnassa palvellessani mielenkiintoisen tehtävän tiedustella, minkälaisessa kunnossa venäläisten käyttämä Friggesbyn kenttä on. Olivathan he käyttäneet sitä MiG-kaluston tukikohtana ja me luulimme kentän olevan kestopäällystetyn. Minulla oli kunnia suorittaa ensimmäisenä tämän kentän tiedustelu SZ-18:lla 27.1. Ylitin entisen rajan samanaikaisesti maajoukkojen kanssa. Pettymykseni oli suuri, kun siellä ei ollutkaan kestopäällysterataa. Tiedustelun tulos varmistettiin vielä valokuvauslennolla saman päivänä sekä VH-23:lla seuraavana päivänä, jolloin kuvaajana oli luutnantti Ahonen Ilmavoimien Esikunnasta.

 

Olisipa mielenkiintoista nähdä nämä valokuvat, kai ne jossain Ilmavoimien arkistossa on.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

 

Ajelin lauantai-iltana Hollolan vanhan kentän ohi. Sitten viime näkemän tien varteen oli tullut seuraavanlainen kilpi. Nappasin siitä erittäin huonolaatuisen kuvan halukkaiden ihmeteltäväksi. Ilta oli ehtinyt jo sen verran hämäräksi että kuvista tuli vähän pimeitä. Koitin hätäpäissäni lisätä noihin hieman valoisuutta lisää.

 

[ attachment removed ]

 

Pääkiitorata kuvattuna pohjoisen suuntaan.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

 

Ajelin lauantai-iltana Hollolan vanhan kentän ohi. Sitten viime näkemän tien varteen oli tullut seuraavanlainen kilpi. Nappasin siitä erittäin huonolaatuisen kuvan halukkaiden ihmeteltäväksi. Ilta oli ehtinyt jo sen verran hämäräksi että kuvista tuli vähän pimeitä. Koitin hätäpäissäni lisätä noihin hieman valoisuutta lisää.

 

 

Ja tässä Hollolan lentokenttä kartalle sijoitettuna:

 

Hollolan kenttä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dodiin ja terveisiä Luostolta ;D

T.H&T.V. seikkailee täällä vielä parit päivät ja tulossa on tietoja täältä Luoston?kentältä, kunhan huomena sinne päästään...

Muuten meidän seikkailukuvat ovat läppärillä ja yritetään kuumeisesti päästä tänne "ländäreitä" näyttämään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä nyt sitten parit kuvat eiliseltä keikalta:

Elikkä Luoston kupeesta Orresokasta ovat kuvat.

Jounille laitan lisää, jos vaan haluat?

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo vain sophii, kiitos.

 

Pannaampa huomenna tulemaan ;)

Yritin vielä etsiä lentoneisiin viittaavaa alueelta, niin ainoat merkit olivat: kestopäällyste ja pari öljypurkkia maastossa...

Muuten porot valtasivat radan ja oli pakko lähteä evakkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFYL vanha. Onko vielä ajankohtainen? Minulla on VAL vuodelta 1979 ja "joitakin" muitakin tietoja.

-jh

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFYL vanha. Onko vielä ajankohtainen? Minulla on VAL vuodelta 1979 ja "joitakin" muitakin tietoja.

-jh

 

Onko sinun tietosi todella Ylivieskan vanhasta kentästä, josta Lehtisen Kauko kirjoittaa seuraavasti:

 

"Ylivieskan entinen kenttä sijaitsi taajaman pohjoispuolella Niemelän kylässä, käsitykseni mukaan nykyisen raviradan kohdalla."

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?topic=27540.msg269819#msg269819

 

edit: Jarkko Palokangas kirjoittaa myös:

 

Myös isäni, joka on kotoisin naapurikunnasta, muisteli että tuo kenttä on ollut nykyisen raviradan kohdalla. 

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?topic=27540.msg269907#msg269907

 

 

Minä vuosina tuo vanha kenttä oli käytössä?

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFYL vanha. Onko vielä ajankohtainen? Minulla on VAL vuodelta 1979 ja "joitakin" muitakin tietoja.

-jh

 

Jukka H:lle ja Jukka N:lle, postitin tähän ketjuun jo runsas vuosi sitten myös VAL-kartan, hiukan tietoja ja myös valokuvan (kuvat eivät enää näy sivuilla), jossa OH-PJV on nousussa Ylivieskasta -70-luvun puolivälissä.Kentän paikka tuli tarkoin määritellyksi, mutta kentän käyttöajasta minullakaan ei ole tarkkoja tietoja. Kenttähän siirrettiin -80-luvulla toiseen paikkaan.

 

Muuten, noista muista kentistä vielä. En muista, oliko aiemmin puhetta, että vanhalla Laikon kentällä  (jota urakalla  myös selviteltiin...) on olemassa itseasiassa muistomerkki. Löysin siitä maininnan Ilmavoimien kiltojen "Pilvenveikot"-lehdestä. Saman lehden toisessa numerossa oli myös maininta tuon toisessa ketjussa selvitellyn Malmin Raija-tutkan laatan paljastuksesta huhtikuussa 1997. Aika moni asia täytyy näköjään "löytää uudestaan", kun muisti pätkii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka H:lle ja Jukka N:lle, postitin tähän ketjuun jo runsas vuosi sitten myös VAL-kartan, hiukan tietoja ja myös valokuvan (kuvat eivät enää näy sivuilla), jossa OH-PJV on nousussa Ylivieskasta -70-luvun puolivälissä.Kentän paikka tuli tarkoin määritellyksi, mutta kentän käyttöajasta minullakaan ei ole tarkkoja tietoja. Kenttähän siirrettiin -80-luvulla toiseen paikkaan.

 

Kiitoksia vaan. Melkeinpä hävettää, kun tuo Ylivieskan kenttä on jäänyt "tutkimatta", nimittäin isäni suku on kotoisin sieltä.  Vielä isoisäni oli syntynyt Ylivieskassa ja kotoisin vieläpä Niemelänkylältä..., no muutti pois jo -20-luvulla paikkakunnalta. Kenttää käytettiin kuitenkin jo ilmeisesti jo -40-luvulla, jos en aivan väärin muista?

 

Jukka

 

edit: Ja tässähän se sinun juttusi on, Jorma:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?topic=27540.msg270271#msg270271

 

ja karttapaikka: raviradan paikkeilla

 

Vanha kenttä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa luettuani Ahti Saarisen kirjaa ”Parolasta Pyhäniemeen”, niin tuli vaan mieleen, että voisihan tähän lentokenttien listaan lisätä erikseen vielä vaikkapa talvisodan aikaiset jäälentokentät- tai tukikohdat, tilapäisiä lentokenttiä nekin tavallaan olivat. Asia tuli mieleeni jo aiemminkin, kun lisäilin noita ilmailuaiheisia muistomerkkejä toiseen threadiin, siellä tuli vastaan näitä jääkenttiä, kuten Lemi ja Säkylän Pyhäjärvi. Viime sotia kuvaavissa ilmailukirjoissa on paljon mainintoja eri jääkentistä. Monissa koneissa oli talvisodassa sukset alla, kuten Fokkereissa C.X. ja D XXI, Blenheimissä, Gladiatoreissa ym. Pyöräkoneilla lennettiin myös jäältä. Laitanpa listaa talvisodan 1939-40 jääkentistä, täydentäkää jos puuttuu. Perässä on pääkäyttäjä (Lentolaivueet) sodassa. Päälähteenä on tuo Saarisen kirja:

 

TALVISODAN AIKAISIA JÄÄKENTTIÄ 1939-40

 

- Forssa (valmis, ei käytössä)

- Hiienjärvi/Rautjärvi ( LLv 12, 14)

- Hirvasjärvi/Salla (ruotsalainen F 19)

- Joutseno/Joutsenonlahti (LLv 24, 26)

- Juva/Jukajärvi (LLv 42)

- Jänhiälä/Joutseno/Saimaa (LLv 12)      

- Karhusjärvi/Lauritsala(LLv 12)

- Kuluntalahti/Kajaani (LLv 16, 26,44,46)

- Kurkijoki/tst-laskupaikka (LLv 26)

- Kärkjärvi/Nuijamaa(LLv 12)

- Lahti/Vesijärvi/Moottoriranta (LLv 24)

- Lahdenpohja/Kokonniemi (LLv 16, 26)

- Lappajärvi, Karvalan ranta (Ilmasotakoulun leirikenttä)

- Lemi kk/Lahnajärvi (Kivijärvi) (LLv 24)

- Littoinen /Littoisten järvi (LLv 26, 24)

- Luumäki (valmis, ei käytössä)

- Naantali (LLv 36, 24)

- Nimisjärvi/Vaala (ruotsalainen F-19)

- Olkkajärvi/Rovaniemi ( ruotsalainen F-19)

- Padasjoki/Päijänne (valmis, ei käytössä)

- Parikkala/tst laskupaikka (ei tietoa)

- Pirttipohja/Ruskeala/Vahvajärvi (LLv 16)

- Pori/jk? (LLv 36)

- Posio ( ruotsalainen F-19)

- Puumala/Saimaa (LLv 10)

- Pyhäniemi/Vesijärvi/Hollola (LLv 26, 28, 22, siirtolentoja)

- Rauma/jk (ei tietoa)

- Ristiina kk/Pökkäänlahti (LLv 24)

- Ruokolahti/Ukonsalmi (LLv 24, 26)

- Ränkilölampi/Räisälä (LLv 14)

- Santahamina (YH:n aikana Vuosaareen)

- Sortavala/Kasinhäntä/Laatokka (LLv 16, 26)

- Suistamo (LLv 16, 24)

- Sylijärvi, Kannas (LLv 14)

- Säkylä/Pyhäjärvi (LLv 28, siirtol.26 ja 22)

- Säppäänjärvi/Kaukola (LLv 14)

- Tampere/Pyhäjärvi (Valtion Lentokonetehdas)

- Turkinsaari/Viipurinlahti (LLv 16)

- Turku, Ruissalo jk ? (LLv 36/T-LLv 39)

- Tyrväntö/Vanajavesi/koulutuskenttä (T-LeR 2)

- Utti/Haukkajärvi (LLv 26, 28)

- Veitsiluoto/Kemi ( ruotsalainen F-19)

- Vilkjärvi/Pulsa (LLv 12)

- Vuohijärvi/Selänpää (LLv 26)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- Lemi kk/Lahnajärvi (Kivijärvi) (LLv 24)

 

 

Parit kuvat Lahnajärvestä:

 

Lännestä itään, kirkonkylä/kellotapuli näkyy horisontissa oikeassa reunassa, säräpirtti Kippurasarvi keskellä. Kiitotiet ovat olleet suunnassa vasen-oikea (luode-kaakko) ja kirkonkylästä oikealle kameran suuntaan (länsi-itä).

lemi.jpg.6231cde0a82b69f3479357e3a7cb3fbd.jpg

 

Lahnajärvestä ilmakuva etelästä pohjoiseen päin huonomman rekikelin aikaan. Kirkonkylä oikealla itärannalla.

lemi-ilma.jpg.da6afc6f32f5fa24e5a39c3500ac1a46.jpg

 

HävLLv 24:n muistomerkki:

http://www.lemi.fi/kunta/polku/polku2.htm

 

..ja muutkin linnoitus- ja historiakohteet Lemillä:

http://www.lemi.fi/kunta/polku/itsen.htm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahti Saarisen kirjan "Parolasta Pyhäniemeen" mukaan Lahnajärven kiitotiet olivat itä-länsi suunnassa sekä luode-kaakko-suunnassa, suunnilleen Lemin kirkonkylän kohdalla. Lentolaivue 24:n Fokker D.XXI- koneet, joita oli parikymmentä, olivat sijoitettuna järven itärannalla kirkonkylän kohdalla sekä "Esikuntalentue" Hovin alueella. Esikunta oli pappilassa, jonka pihalla on muistomerkki.

 

Luumäellä Kivijärvellä Solvikin kartanon kohdalla oli myös jyrätty jääkenttä, "työkenttä", joka valmistui maaliskuun -40 alkuun mennessä, mutta sitä ei käytetty, koska sota ehti loppua.

 

Lemin Lahnajärven lisäksi näitä talvisodan aikaisia jäätukikohtia joissa on muistomerkkejä, ovat myös:

 

- Säkylän Pyhäjärvi 1940.  Jäältä operoineet koneet: MS, FA, HC, BW, FK, LY.  Muistomerkki sijaitsee Haapsaaren koulutuskeskuksen alueella. Muistomerkin teksti: "Tällä alueella sijaitsi Säkylän lentotukikohta talvella 1940. Täällä koulutettin lentohenkilökuntaa ja puolustettiiin Länsi-Suomen ilmatilaa."

 

- Hollola, Pyhäniemen lahti, Vesijärvi. Pyhäniemen kartanon aulassa Lahden Ilmasillan luovuttama reliefi, "Talvisodan siivet". Sinä lukee: "Tämä taideteos on tehty täällä talvisodan aikana 1940 perustetun Lentolaivue 22:n ja täällä toimineiden muidenkin laivueiden muistoksi."

Pyhäniemestä 1940 toimineet tai siellä käyneet konetyypit: FA, FR, MS, FK, BW, HC, LY.

 

Tyrvännön (Vanajavesi) jääkentästä löytyy mielenkiintoinen artikkeli karttoineen linkistä:

 

http://www.tyrvanto.net/tyrvantoseura/joululehti/helan98.htm

 

Jäälle auratut kiitotiet olivat Lammassaaren eteläpuolelta kohti Leppäluotoa (lounas-koillinen) ja Lammassaaren itäpuolella kylän poukamasta kohti Retulansaarta (kaakko-luode).

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahti Saarisen kirjan "Parolasta Pyhäniemeen" mukaan Lahnajärven kiitotiet olivat itä-länsi suunnassa sekä luode-kaakko-suunnassa, suunnilleen Lemin kirkonkylän kohdalla. Lentolaivue 24:n Fokker- D.XXI- koneet, joita oli parikymmentä, olivat sijoitettuna järven itärannalla kirkonkylän kohdalla sekä "Esikuntalentue" Hovin alueella. Esikunta oli pappilassa, jonka pihalla on muistomerkki.

 

 

Seison korjattuna. Olisi pitänyt katsoa tuo luode-kaakko kartasta eikä heittää mutulla.

 

Kiitoksia Jukalle erinomaisesta historiapläjäyksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seison korjattuna. Olisi pitänyt katsoa tuo luode-kaakko kartasta eikä heittää mutulla.

 

Kiitoksia Jukalle erinomaisesta historiapläjäyksestä.

 

No, eipäs kehuta liikaa...sinä sentäs olet käynyt paikan päällä Lahnajärvellä, minä vain kirjoista kuvia katsellut... :-[

 

Mutta laitanpa tähän vielä sellaisen jutun, joka liittyy tuohon Lemin tukikohtaan ja Ristiinaan. Kuten listasta näkyy, niin Ristiinassa oli myös jääkenttä. Sitä 2.LLv 24:n Fokkerit käyttivät vain "evakkotukikohtana" muutaman tunnin 11.3.40, ollen siellä aamusta noin kello 7:stä kello kahteentoista. Tämä tapahtui siksi, että edellisenä päivänä oli kaksi venäläistä I-15bis-hävittäjää käynyt pommittamassa Lemin Lahnajärven tukikohtaa käyttäen apuna mm. laskuvarjovalopommeja iltamyöhällä. Ne olivat löytäneet kentän ja yrittivät tuhota koneet. Tämä pommitus meni kuitenkin ohi, koska se suuntautui väärälle puolelle Vuolteenkannaksen kohdalle järven länsirannalle, eikä aiheuttanut vaurioita koneille, koska nämä olivat itärannalla. Varmuuden vuoksi, koska kenttä nyt oli vihollisen tiedossa, koneet lennettiin evakkoon Ristiinaan. Yöksi ne lennettiin takaisin Lemille. Eino Luukkasen muistelmien mukaan Ristiinaa käytettiin parina päivänä varakenttänä, toisen veteraanin Aimo Vahvelaisen mukaan vain yhtenä päivänä. Lemiltä toimittiin kuitenkin sodan loppuun asti ja vasta 18.3. lennettiin Fokkerit ensin Joroisiin ja sieltä edelleen Siikakankaalle, jossa LLv 24 luovutti pois "Ukko-Mokkerinsa" LLv 32:lle 13.4.1940.

 

Ristiinassa 2./LLv 24:n Fokker D.XXI-koneet olivat rivissä Pökkäänlahden rannassa Ristiinan kirkolta etelään Brahelinnan raunioiden kohdalle. Paikka sijaitsee 20 km Mikkelistä etelään.

 

 

edit: Lisäsin Vuohijärvi/Selänpään (Kalsonlahti) jääkentän listaan, puuttui listasta. Kenttä oli Kalsonlahden jäällä Kalso-Teollisuus Oy:n länsi/eteläpuolella, kiitotie oli 100 x 800 metriä, koneet samalla puolella rannassa. Paikka sijaitsee n.5 km Selänpään lentokentästä, joka oli tuolloin rakenteilla. Sinne siirrettiiin talvisodan lopussa 15.3.40 18 kappaletta Fiat G.50-hävittäjää Utin Haukkajärveltä ja Pyhäniemestä. Kolme konetta vaurioitui samana päivänä laskuvaurioissa lumivallin yli. Koneet lennettiin sitten 4-5.4. Utin maakentälle.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirrytäänpä jäältä taas maalle. Löysin Jaakko Hillon vaiheita kertovasta "Aunuksen ässä" kirjasta kentän nimen, jota en ole kuullut ennen. Lainaanpa vähän:

"Huhtikuun ensimmäisenä kello 9 siirtyi (vuosi oli 1944, huom) 2.lentueesta aluksi kaksi CU-konetta Koverin lentokentälle. Sinne oli aiemmin valmisteltu konekorsuja." Hieman myöhemmin on myös: "Rykmentinkomentajan everstiluutnantti Viljo Rekolan käskystä siirrettiin 3. lentue Vitelen kentälle 35 kilometriä luoteeseen Nurmoilasta Laatokan rannikolle. Toinen lentue siirtyi Koverin kentälle ja vain 1.lentue, Jaakko muiden muassa, jäi Nurmoilaan."

 

Mikäs tämä Koverin kenttä oli ja missä se sijaitsi?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En asiasta mitään tiedä, mutta googlaamalla selvisi, että Koverissa on ollut jonkunlainen internointileiri

http://www.edu.fi/pageLast.asp?path=498,530,1289,36427,37041,37145,37152

 

Olisiko siinä syy, miksi paikasta ei ole paljon puhuttu? :-\

 

Mielenkiintoinen pointti, Erkki. Löysin vielä yhden maininnan kyseisestä kentästä samasta "Aunuksen ässä"-kirjasta. Siinä mainitaan kapteeni Virkkusen pakkolaskusta toukokuun 9.päivä 1944. Virkkuselle tuli moottorihäiriö Curtiss Hawk CU-571:een ja hän teki pakkolaskun Koverin kentälle. Kone meni kannokkoon vaurioituen korjauskelvottomaksi. Lisäksi Virkkunen loukkasi itsensä kaputissa.

 

Kuinka lähellä Nurmoilaa Koveri oli? Onko karttaa?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko siinä syy, miksi paikasta ei ole paljon puhuttu? :-\

Tämä Suomen keskitysleiriasia on hys, hys -aihe! Ei siitä saa puhua!  :P

Wiki tietää tuon verran (vain)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskitysleiri#Keskitysleirit_Suomen_historiassa

 

Suomessa oli 1918 26 keskitysleiriä, joissa ihmisiä tapettiin, jne.

Enimmillään leireillä oli 80 000! vankia, joista kuoli arviolta 12 500.

http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1998/8.toukokuu/TRE1898.HTM

 

Edit:

pysyäkseni aiheessa, Nurmoilan sijainti (luulisin?):

http://www.earthsearch.net/intSearch/nurmoila-RS.php?showMap=-2972153&UNI=-4164220

ja tarkemmin:

http://www.earthsearch.net/geoExplorer.php?move=bylong&lat=61.05&lon=32.65

Kuva kentän rautalevyistä:

http://kotisivu.mtv3.fi/vaasanvenajaseura/aunuksenkylia.htm

Sijainti:

http://www.fallingrain.com/world/RS/28/Nurmolitsy.html

 

 

Holocaustinfo:

http://www.holocaustinfo.org/kysyttya/tiedot/?k=57

http://www.holocaustinfo.org/faq/suomessa/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Nurmoilan sijainti on ollut kyllä selvä ja on tuttu, ja se löytyy monista kartoista ja piirroksista. Se oli Lentolaivue 32:n Curtiss-koneiden tukikohtana kauan jatkosodan loppupuolella ja sieltä löytyy kuvia ja tietoja paljon. Mutta tämä Koveri on pieni arvoitus, ja vielä sen niminen lentokenttä. Aunuksen Karjalassa ja Maaselän kannaksella oli muitakin suomalaisten käyttämiä kenttiä, esim. Äänislinna, Solomanni, Latva, Karhumäki, Derevjannove, Vitele, Viitana, (Tiiksjärvi, Vienan Karjalassa), Hirvas, Kuutamalahti, Kontupohja, Suopohja, Lunkula, Salmi, Mantsi, Suojärvi ym. Koveria ei kyllä näistä painetuista lentohistoriakirjojen kartoista löydy. Tämä on itselleni ensimmäinen kerta (muistaakseni), kun kyseinen Koverin kenttä mainitaan jossain lentämistä käsittelevässä sotakirjassa, ja aika paljon on tullut luettua...

 

edit: Löysin netistä tämän sota-aikaisen "albumin", jossa on harvinaisempia kuvia Lentolaivue 32:sta ja Nurmoilan kentästä ja vähän muualtakin:

 

http://www.llv32.org/albumi.htm

 

Nurmoila näkyy hyvin tässä kartassa:

 

http://www.uta.fi/koskivoimaa/dokut/karjala.htm

 

Jukka

 

Edelleen kiinnostaisi saada tietoja Koverin lentokentästä. ;) edit. Kenttien nimiä lisätty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään