Kirjoitettu Tammikuu 10, 2006 Löysin maininnan Koverista tästä linkistä, joka käsittelee mm. Lentolaivue/Hävittäjälentolaivue 32:n tukikohtia: Sen mukaan 2.lentue Curtiss-koneineen siirtyi Nurmoilasta Koverin kentälle 22.6-23.6.44 ja sieltä Uomaan kentälle ja edelleen Mensuvaaraan 4.7.44. http://www.geocities.com/finnmilpge/fmp_faf_lelv32.html Oliko Koverin lentokenttä venäläisten tekemä vanha kenttä vaiko rakensivatko suomalaiset sen jatkosodan aikana? Käyttikö joku muu suomalainen lentoyksikkö Koveria sodan aikana? Kas siinäpä kysymyksiä, joihin en ainakaan itse osaa vastata... ??? Löytyykö foorumilta tietoa? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2006 Nyt menee hieman OT:ksi, mutta ihan vähän vaan. Muistaako/tunteeko kukaan vanhempaa herraa nimeltä: Pave Paskiporta? Eli hieman muuttelin nimeä,mutta luultavasti tuosta hahmottuu? Eilen olin duunissa tuossa muorin baarilla ja eikös kyseinen herra kävellyt tupaan ja kyseli kiinnostuksestani ilmailuun ??? Juteltiin niitänäitä ja heppu kertoi tuntevansa paljon vanhoja legendoja ym. mm. Karhumäen porukkaa.. Oli ollut kuulemma töissä siellä. Lisäksi kertoili tarinoita Blenheim-kyydistä ja VT:n testaamisista. Paljon tiesi asioita, kuuntelin mielenkiinnolla tarinointia. Hallilla oli ollut myös töissä. Ikää hänellä oli noin 65-70 vuotta(arviolta) Kotoisin Kannakselta? Jos tämä kaveri on totta , niin sitten löysin oikean tietolähteen ilmailuhistorian saralta! Toivottavasti, sillä harvoin tuommoista juttua kuulee. Ja hän tiesi noista vanhoista kentistä vaikka kuinka. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2006 Taas tuli tuo Koveri vastaan, nyt Atso Haapasen kirjassa "Suomen Ilmavoimien hävittäjähankinnat 1939-45". Siinä Koveri mainitaan lyhyesti myös Hävittäjälentolaivue 32:n yhteydessä, kun 2. lentue siirtyi sinne 1.7.1944. Sama päivämäärähän on mainittu Hillon kirjassa, tosin siinä mainitaan, että kaksi konetta siirtyi sinne tuolloin. Mutta eipä ole kentästä vieläkään muuta tietoa Haapasen kirjassakaan... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2006 Matti Koskimaan "Syväriltä Nietjärvelle" -kirjassa sivulla 115 on kartta joka osoittaa Koverin kylän olevan n. 8 - 10 kilometriä koiliseen Nurmoilan kylästä joka taas on n. kaksi kilometriä Nurmoilan kentästä luoteeseen. Oliko karttaan piirretty vain Koverin kylä, ei mitään lentokenttää? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2006 Tässä on paras löytämäni kokonaisesitys suomalaisista sotakentistä. Onpa siellä tämän Koverinkin ohella sellaista mitä en olisi suoralta kädeltä tiennyt. Kartta kirjasta Jatkosodan historia osa 6 s.134, tosin skannattu eräästä "ilmailukirjasta". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2006 Kiitoksia Jouni tosi hyvästä kartasta, siellähän se Koveri on muiden seassa vähän vinolla kirjoitettuna. Vielä kun löytyisi kenttätietoja ja historiaa...Ja ketkä sitä alunperin käyttivät. Kuka rakensi? Käyttivätkö muut lentolaivueet kenttää kuin 32? Siinäpä vielä selvitettävää. ??? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2006 Kiitoksia Jouni tosi hyvästä kartasta, siellähän se Koveri on muiden seassa vähän vinolla kirjoitettuna. Vielä kun löytyisi kenttätietoja ja historiaa...Ja ketkä sitä alunperin käyttivät. Kuka rakensi? Käyttivätkö muut lentolaivueet kenttää kuin 32? Siinäpä vielä selvitettävää. ??? Jukka Piti laittaa kun löysin sen vasta muutama päivä sitten ostamastani "ilmailukirjasta". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2006 Topic oli niin pitkä etten koko aihetta kerinnyt edes lukea :S Voisiko joku kertoa Turun seudun vanhoista kentistä ja sijainneista, innokkaita ollaan käymään No, ensimmäisenä tulee mieleen Artukainen eli nykyisen Turku-hallin sijaintipaikka. Vanhasta Artukaisten terminaalista on juttua täällä . Sitten tietysti on Vähä-Heikkilän lentoasema, Auranjoen suun lähellä. Tuosta ei varmaankaan ole mitään jäljellä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2006 Topic oli niin pitkä etten koko aihetta kerinnyt edes lukea :S Voisiko joku kertoa Turun seudun vanhoista kentistä ja sijainneista, innokkaita ollaan käymään Turun Artukaisten historiaa löytyy esim.näistä lehtijutuista: www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:12:0:0,4:12:1.1:2003-12-14,4:191904... www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:7:0:0,4:7:1:1:2003-10-02,4:178044,1.... Sekä "Artukaisten kiitotieksi" uudelleen nimetyn Arenakadun avajaisista keväällä 2002: www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:2:0:0:,4:2:1.1.2002-03-06,4:98403,1:0... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2006 Matti Koskimaan "Syväriltä Nietjärvelle" -kirjassa sivulla 115 on kartta joka osoittaa Koverin kylän olevan n. 8 - 10 kilometriä koiliseen Nurmoilan kylästä joka taas on n. kaksi kilometriä Nurmoilan kentästä luoteeseen. Satelliittikuvassa Koverin kenttä voisi olla näillä paikkeilla. Löytääkö joku tarkkasilmäinen mahdollisen kentän/kylän? Nurmoila on lähempänä Laatokan rantaa lounaassa, iso peltoaukea ja joki menee lähellä. http://maps.google.com/?ll=61.232584,32.944908&spn=0.116154,0.255432&t=k Jukka edit: korjasin Äänisen Laatokaksi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Tässä pitkässä ja mielenkiintoisessa ketjussa on ollut tietoja Oulun Oritkarin kentästä. Tässä selaillessani hyllystäni löytyvää oululaisen Pentti "Jänö" Kaukosen kirjaa "Taivaalla tuulee" löysin tällaista dokumenttia: Oritkarin kenttä valmistui 1935 ja oli sotaan saakka kesäisin käytössä. Aeron koneet Dragon Rapide, Junkers Ju 52 käyttivät kenttää. Sodan aikana ei lentoliikennettä ollut. Suomalaisia ja saksalaisia sotilaskoneita kävi kuitenkin kentällä, mm. Kaukonen muistaa Mersu 109, Focke Wulf 189 ja Bristol Blenheim koneet, joka osoittaa, että kenttä oli vielä tuolloin aika hyvässä kunnossa. Sehän oli ruohokenttä ja altis kelirikolle keväisin ja syksyisin. Kenttä oli pyöreä, kuten täällä on mainittu aiemmin jo, ja siinä oli neljä kiitotietä pituudeltaan 600-900 metriä. Sodan jälkeen Oulun kaupunki hylkäsi kentän hoitamisen, koska Aero ei voinut lentää sinne DC-3 kalustolla. Oulun Ilmailukerho käytti kuitenkin kenttää jatkossa, koska kaupunki ei nähnyt siinä mitään estettä. Jukka edit: Tuolla threadin alkusivuilla on ollut ilmeisesti ( vai oliko Lehtisen Kaukolla ???) vanha kartta Oritkarin lentokentästä. Voisiko sen saada uudelleen näytille, kiitos! Jos ei ollut Kaukolla, niin sattuuko jollakin toisella olemaan kenttäpiirrosta/karttaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2006 Tässä pitkässä ja mielenkiintoisessa ketjussa on ollut tietoja Oulun Oritkarin kentästä. Tässä selaillessani hyllystäni löytyvää oululaisen Pentti "Jänö" Kaukosen kirjaa "Taivaalla tuulee" löysin tällaista dokumenttia: Jukka edit: Tuolla threadin alkusivuilla on ollut ilmeisesti ( vai oliko Lehtisen Kaukolla ???) vanha kartta Oritkarin lentokentästä. Voisiko sen saada uudelleen näytille, kiitos! Jos ei ollut Kaukolla, niin sattuuko jollakin toisella olemaan kenttäpiirrosta/karttaa? Pahoittelen pitkää vastausväliä. Pari tuntia sitten palasin reissulta enkä ole päässyt katsomaan FS Nordicia kokonaiseen viikkoon. Arvatkaa vaan oliko pahat vierotusoireet. No on minulla sen sijaan muistikortilla 370 kuvaa Le Bourgetin ilmailumuseosta, jotta ei reissua siis aivan ilmailuttomaksi pidä luulla. Asiaan: minulla on yksi vanha satamakarttakirja, jossa kenttä on merkittynä. Pukkaan sen näkyville kunhan löydän. Kaivellessani keskustelun alkupäätä huomasin, että Maliniemen Mikko oli vastaukessa n:o 81 liittänyt mukaan muokatun kuvan, jossa oli yhdistetty tuon satamakartaston kuva ja Oulun peruskartan pienennös. Olisikohan Mikolla se vielä tallella. Itselläni se on printtinä mutta tekijänoikeuksia ja laatua ajatellen olisi tietty parempi, jos Mikko voisi sen liittää tänne uudelleen. Kake Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2006 Kiitoksia vaan etukäteen, jos Oritkarin kuvia ja karttoja löytyy. Erikoisesti Maliniemen Mikolle ja muille tiedoksi, että uudessa Pommituslentolaivue 46-kirjassa on ilmakuva, joka on otettu suoraan Joensuun Noljakan päältä -40-luvun alussa. Siihen on retusoitu kiitotiet myös. Kuvassa näkyy hyvin nuo veden alta paljastuneet ranta-alueet. Lisäksi kirjassa on uusia hyviä kuvia Noljakasta ja Dornier 17-koneista siellä, en ole ainakaan ennen noihin kuviin törmännyt. Kannattaa tsekata... http://www.koalakustannus.fi/kirjat/ilmailu/hamalainen_46.htm Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2006 No niin, tässäpä nämä lopulta ovat. Vanhempi on vuonna 1938 julkaistusta "Lentäkää Suomeen" kirjasesta: ja uudempi on, ei suinkaan muistelemastani 30-luvun satamakarttakirjasta vaan Maanmittaushallituksen toimittamasta yleiskarttakirjasta vuodelta 1950 Kake > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2006 Kiitoksia Kauko noista kartoista. Historian havinaa... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2006 Sattuisiko kenelläkään olemaan karttaa Uomaan kentästä? Olen etsinyt sitä Google Mapsin ja "Aunuksen Ässä" -kirjan kanssa, mutta ei tunnu tarkkaa paikkaa löytyä. Kirjan mukaan kenttä sijaitsee Sääksjärven länsipuolella heti maantien eteläpuolella. länsi-itä suuntainen pääkiitorata on 1 km:n pitkä ja pohjois-etelä -kiitorata 900 metriä. Tuossa on vielä kuva vuoden 1938 kartasta jossa näkyy missä kiitoradat pitäisivät sijaita tietojen mukaan, mutta satellittikuvasa ei niitä näy. Koordinaatit paikaan ovat N61°39'45" ja E31°46'57" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2006 Sattuisiko kenelläkään olemaan karttaa Uomaan kentästä? Olen etsinyt sitä Google Mapsin ja "Aunuksen Ässä" -kirjan kanssa, mutta ei tunnu tarkkaa paikkaa löytyä. Uomaa kuului Impilahti-nimiseen kuntaan. Impilahti-seuran kautta voisi löytyä henkilöitä, jotka tietävät kentänpaikan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2006 Tuota Uomaan kenttää käyttivät Lentolaivue 16 jatkosodan alussa (1.lentue Gloster Gladiator II 23.8.-9.10.-41, 3.lentue Fokker C.X. 3.9.-9.10.-41) ja 23.6.-4.7.44 Hävittäjälentolaivue 32:n Curtiss Hawk A75-koneet sekä mahdollisesti kesäkuussa -44 Tiedustelulentolaivue 12, joilla oli Fokker DXXI (FR- ja FRw) -koneita. Onko tietoa muista laivueista, jotka toimivat Uomaalta sodan aikana? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2006 Kirjan mukaan kenttä sijaitsee Sääksjärven länsipuolella heti maantien eteläpuolella. länsi-itä suuntainen pääkiitorata on 1 km:n pitkä ja pohjois-etelä -kiitorata 900 metriä. Tuossa on vielä kuva vuoden 1938 kartasta jossa näkyy missä kiitoradat pitäisivät sijaita tietojen mukaan, mutta satellittikuvasa ei niitä näy. Koordinaatit paikaan ovat N61°39'45" ja E31°46'57" Eipä ole varmaa tietoa ei. Kun selailin vanhoja 1:20 000 karttoja löytyi kyllä Uomaan kylä mutta se on Sääksjärvestä n 2 km itään, eikä sovi kuvaukseen mutta, jos nimeen tukeudutaan niin se voisi toimia johtolankana. Joskushan nuo kaukaisten asioiden kuvaukset saattavat olla epätarkkoja. Kartat ovat tässä: Yleiskuva alueesta. Sääksjärvi on aikalailla lehden keskellä ja Uomaa sen itäpuolella.: http://mapy.mk.cvut.cz/data/Finsko-Finlandia/Karjala/cd4/kartat/topografinen_100000/5122.jpg Tätä yleiskarttaa katsoessa voisi hahmottaa sopivan tasaista ja kuivempaa kentänpaikkaa sinun piirtämääsi kohtaa lännempää, tien eteläpuolella Pallasjärven kohdalla tai jopa aivan Hallinlammen itäpuolella. Siinä on itseasiassa Google Earthilla nähtävissä jotain pohjois-etelä suuntaista aukkopaikkaa kohdassa 61ast 39' 19'' 31ast 43' 34''. Tiedäpä nyt sitten näistä. Uomaan kylä on aivan karttalehden 512205 oikeassa alanurkassa ja Hallinlammen aukiot vastaavasti alareunassa vasemmalla: http://mapy.mk.cvut.cz/data/Finsko-Finlandia/Karjala/cd4/kartat/topografinen_20000/512205.jpg Tuosta lehdestä seuraava (512204) etelään mainitsee vastaavasti Uomaan oikeassa yläkulmassaan. http://mapy.mk.cvut.cz/data/Finsko-Finlandia/Karjala/cd4/kartat/topografinen_20000/512204.jpg Käytössäni olevat nykyiset maastokartat ovat valitettavasti vain mittakaavassa 1:200 000, eikä niistä ole tähän mitään apua = merkintänä pelkkää metsää. Google Earthillä löytyi pari avonaista paikkaa Uomaan kylästä kohdan 61ast 39' 20'' 31ast 52' 01'' länsi ja itäpuolelta mutta ovat varmaan liian tuoreita ollakseen tuon kentän paikkoja. Katselen, josko tietoa löytyisi lisää muualta. Kake Edit: täydennyksiä ja kirjoitusvirheitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2006 Onni Kuuluvaisen kirjoittamasta kolmen kirjan sarjasta "Hiljaa ja matalalla" voisi löytyä tietoa kentästä ja sen paikasta. Ensimmäinen osa kertoo jatkosodan alusta 1941, jolloin Lentolaivue 16 käytti Uomaan kenttää. Itselläni ei tuota sarjaa ole, vaan kirjastosta olen lainannut, joten jos jollakin on kirjat kotona hyllyssä, niin voipi tarkistaa. edit: Netistä löytyi tietoa, että "Toinen lähellä ollut kenttä oli Impilahdella , Uomaan eteläpuolella." Ilmeisesti tarkoitetaan samaa kenttää? Salmi-Säätiö Tässä olisi kuva Nurmoilan kentästä, joka on tuolla samalla suunnalla, ja josta Curtissit sitten siirtyivät Uomaalle: http://www.laatokka.com/petroskoi/nurmoilan_kentta.jpg http://www.laatokka.com/petroskoi/Petroskoin%20reissutarina.html Satuin löytämään kuvan myös Heinjoen kentästä Kannaksella: Kuvateksti kertoo:" Läheiseltä hylätyltä neuvostoaikaiselta sotilaslentokentältä on kadonnut vuoden aikana betonipinnoite – entisen lentokoneiden kulkuväylän paikalla on enää hiekkakenttää!" http://karjalantragedia.info/121003/HeinjokiAirport14_300703.jpg Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2006 Eipä Kuuluvaisen kirjassa "Hiljaa ja matalalla" paljon tietoa Uomaasta ole. Kenttä valmistui 23.8.1941 ja samana päivänä Lentolaivue 16:n Gladiator-koneet siirtyivät sinne Tohmajärven Haarajärveltä, Kitelästä.Tuo Onni Kuuluvaisen kirjassa mainitsema Tohmajärven Haarajärven kenttä täytyy uskoakseni olla sijainnut Haarajärven kylässä, joka kuuluu nykyään Kiteeseen. Haarajärven kylä ja järvi on puolessa välissä Tohmajärveä ja Kiteetä, melkeinpä lähempänä Tohmajärven keskustaa, joten uskoisin kentän olleen siellä. "Kitelä"-nimeä en löydä mistään, onko kyseessä ollut tuon talon tai kartanon nimi, jonka mailla kenttä sijaitsi? Löytyykö joltakin tarkempaa tietoa paikasta? Karttapaikan nimihaulla Haarajärvi löytyy ainoastaan Kiteeltä. Tässä vanha kartta: http://www.histdoc.net/uscha/b6.jpg edit: Tässä vähän muokkasin viestiäni, ja poistin vahingossa kirjoittamiani tietoja, höh! No joka tapauksessa viittaan tässä Lentolaivue 16 Gladiator-koneisiin (1.lentue), joka toimi Haarajärveltä 1941 loppukesällä. Kenttä oli notkossa oleva peltoaukea, jonka ojat täytettiin hiekalla. Läheisen mäen päällä oli kartano, jossa oli majoitus lentäjille ja esikunnalle. Mäen ja kartanon yli oli paras laskeutumislinja ja kenttä oli hankalassa paikassa notkossa. Siellä sattui kaputtejakin. Lisäksi yksi Gladiator GL-276 paloi 25.7.41 myös itsekseen englantilaisista sytytysluodeista alkaneessa palossa, vain runko säilyi. Gladiatorit siirtyivät Uomaalle sitten Haarajärveltä. 1. Lentue (1st Flight) (GL) Fighter flight Rissala, 29.6.41- Joensuu, 22.7.41- Haarajärvi (Tohmajärvi), 23.8.41- Uomaa, 9.10.41-6.42 Solomanni, [part] 24.11.41- 30.4.42, 19.1.-9.4.43 Viiksjärvi, [part] 30.4.-9.12.42, 9.4.43- Vitska (Karhumäki), 9.12.42-19.1.43 Hirvas lähde:http://www.geocities.com/finnmilpge/fmp_faf_lelv16.html Luin myös "Aunuksen ässä-kirjaa", ja sen mukaan Uomaan kenttä on ollut aika lailla Martin piirtämässä paikassa, pari kilometriä kylästä länteen. Se oli hiekkakenttä ja pieni järvi oli länsipuolella. Tie kulki kentän ja Sääksjärven välistä. Samoihin aikoihin, kun HLeLv 32:n Curtissit olivat kentällä 1944, lensi mm. Olli Kepsu Heinkel He-59 kellukekoneella sissilentoja järveltä. Muitakin Heinkeleitä toimi järveltä. Koneet ankkuroitiin aivan kentän viereen rantaan. Satelliittikuvissa tuo Sääksjärven länsiranta näyttäisi olevan hiekkarantaa, joten se sopisi hyvin asiaan. Itse entistä lentokenttää on kyllä vaikea havaita, ehkäpä se on kasvanut umpeen metsää. (eiköhän tässä tullut uudeleen kirjoitettua kaikki olennainen, mitä "hukkasin"...) Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Seuraavista kentistä kaivattaisiin myös tietoa: 2) Sama juttu, mutta nyt 5. divisioona rakensi samanlaisen kiitoradan Valkeajärvelle, missäs tämä? Nyky-Suomesta löytyy Valkeajärvi-nimisiä järviä vaikka kuinka paljon. Itäisin näyttäisi Karttapaikan haun mukaan olevan Ilomantsin Valkeajärvi. Missä päin tuo 5. divisioona oikein tappeli? Onhan Valkeajärvi voinut olla jossain menetetyn Karjalan alueellakin, en tiedä. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 No, ensimmäisenä tulee mieleen Artukainen eli nykyisen Turku-hallin sijaintipaikka. Vanhasta Artukaisten terminaalista on juttua täällä . Sitten tietysti on Vähä-Heikkilän lentoasema, Auranjoen suun lähellä. Tuosta ei varmaankaan ole mitään jäljellä Turun lentosatama on Heikkilän kasarmin eli lakkautetun imatorjuntarykmentin alueella. Keväällä 1975 lentokonehallien jäänteet vielä jäljellä. Tässä kaksi kuvaa kysesisestä alueeesta. Ensimmäinen kuva otettu 1918 ja toinen vuonna 1936. Kuvat ovat jostain skannattuja. Göran ="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="heikkila_1936.jpg.12f0cdd519d3619c38e5d121ed5a460c.jpg" /> [atta]33952_heikkila.1936.jpg[/atta] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Tässä on paras löytämäni kokonaisesitys suomalaisista sotakentistä. Onpa siellä tämän Koverinkin ohella sellaista mitä en olisi suoralta kädeltä tiennyt. [attachment]30841_sotakentat_800.jpg[/attachment] Kartta kirjasta Jatkosodan historia osa 6 s.134, tosin skannattu eräästä "ilmailukirjasta". Kartasta puuttuu Helylän kenttä joka sijaitsi Sortavalan pohjoispuolella. HLeLv 26 käytti kenttää lähinnä pakkolakukenttänä kesällä 1944, taisteltaessa Aunuksen rintamalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 12, 2006 Itsellä on aavistus, että on jossain Aunuksessa lähellä 1940 rajaa kun siellä tappeli 5. divisioona ja kenttä rakennettiin syksyllä 1941. Nämä ovat varmaan Martille tuttuja manööverejä, mutta jos jotakuta kiinnostaa: 5. divisioona hyökkäsi "yhtä soittoa" 10-24.7 1941 edeten välirauhan rajalta ->yli vanhan rajan Tuulokseen, jossa vedettiin henkeä 4. syyskuuta asti. Siitä sitten taas eteenpäin Syvärille asti, johon jäätiin puolustukseen 22. syyskuuta alkaen. Eli ainoat mahdollisuudet tehdä jotain muuta kuin höökiä eteenpäin olivat tuo Tuulosjoki-linjan "taukopaikka" ja sitten myöhemmin Syvärin seutu, muuten ei juuri luppoaikaa liene ollut. Veikkaisin Valkeajärven kentän olleen Syvärillä, syksymmällä vakiintuneen rintamalinjan takamaastossa. 5. divisioonan etenemisreitti Tuulokseen asti (kartalla Os. L(agus) johon Ilves-divisioona kuului) löytyy täältä: http://www.sodatkuvina.cjb.net/images/Jatkosota/Kartat/cwdata/41LaatokanKarjala.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Seuraava Sivu 12 / 33 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 10
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2006 Tässä on paras löytämäni kokonaisesitys suomalaisista sotakentistä. Onpa siellä tämän Koverinkin ohella sellaista mitä en olisi suoralta kädeltä tiennyt. [attachment]30841_sotakentat_800.jpg[/attachment] Kartta kirjasta Jatkosodan historia osa 6 s.134, tosin skannattu eräästä "ilmailukirjasta". Kartasta puuttuu Helylän kenttä joka sijaitsi Sortavalan pohjoispuolella. HLeLv 26 käytti kenttää lähinnä pakkolakukenttänä kesällä 1944, taisteltaessa Aunuksen rintamalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2006 Itsellä on aavistus, että on jossain Aunuksessa lähellä 1940 rajaa kun siellä tappeli 5. divisioona ja kenttä rakennettiin syksyllä 1941. Nämä ovat varmaan Martille tuttuja manööverejä, mutta jos jotakuta kiinnostaa: 5. divisioona hyökkäsi "yhtä soittoa" 10-24.7 1941 edeten välirauhan rajalta ->yli vanhan rajan Tuulokseen, jossa vedettiin henkeä 4. syyskuuta asti. Siitä sitten taas eteenpäin Syvärille asti, johon jäätiin puolustukseen 22. syyskuuta alkaen. Eli ainoat mahdollisuudet tehdä jotain muuta kuin höökiä eteenpäin olivat tuo Tuulosjoki-linjan "taukopaikka" ja sitten myöhemmin Syvärin seutu, muuten ei juuri luppoaikaa liene ollut. Veikkaisin Valkeajärven kentän olleen Syvärillä, syksymmällä vakiintuneen rintamalinjan takamaastossa. 5. divisioonan etenemisreitti Tuulokseen asti (kartalla Os. L(agus) johon Ilves-divisioona kuului) löytyy täältä: http://www.sodatkuvina.cjb.net/images/Jatkosota/Kartat/cwdata/41LaatokanKarjala.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla