Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2006 Virtualpilots.fi:ssa on nyt julkaistu sotakentät -projekti johon myös minä olen innokkaasti osallistunut. Google Earth -tiedostossa on n. 170 suomalaisen, ruotsalaisen, saksalaisen ja venäläisen kentän tarkat koordinaatit talvi- ja jatkosodasta ja hieman tietoa joistakin kentistä suomeksi ja englanniksi. Tervetuloa tutustumaan / kommentoimaan. http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/wartime_airfields/ Tähän projektiin saa mielihyvin osallistua kuka vain kynnelle kykenevä. Ehkä alkuun eniten kaivattaisiin eri kenttien kuvauksia suomen- tai englanninkielellä. Eli kentän historiaa, mitä laivueita siellä on toiminut yms. Pienikin apu vastaanotetaan. Tietoja voi laittaa vaikka tähän ketjuun tai yksityisviestinä Martti Kujansuulle. Martti vetää Sotakentät-projektia, vaikka hän kovin vaatimattomasti väittääkin vain "innokkaasti osallistuneensa". Suurkiitokset Martille tästä innokkuudesta, ilman hyvää vetäjää homma olisi yhä puolitiessään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2006 Hanko ainakin puuttui tuosta listasta. Venäläiset lensivät sieltä jatkosodan alussa, ja Kajaanin vierestä se Kuluntalahti. Ai niin ja myös Pommituslentolaivue 42:sen talvisodanaikainen jääkenttä Jukajärvellä (61°53'26 N 27°51'33). Mahtava projekti työn alla teillä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2006 Kiitoksia! Hangon aioin lisätä, mutta en ole saanut vielä käsiini "Hankoniemi 22.3.1940-2.12.1941" -kirjaa jossa nähtävästi on kentän sijainnissa juttua (tämän threadin aikaisemmat kuvat eivät tietenkään enään näy). Se on ihan vaan se nykyinen Hangon kenttä, siellä huhutaan olevan myös jotain jäämistöä tuolta ajalta pystyssä, mutten ole niitä löytänyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2006 Ihan pikaisesti katsottuna puuttui kauhava ja Laajalahti(Kokkola) Miten määrittelet määreen "sotakentät"? onko se semmoinen mistä lennettiin torjuntalentoja vai myös semmoiset mistä lennettiin harjoituslentoja sotakalustolla? Oliko jo silloin jääkenttä Lappajärvellä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2006 Kiitoksia! Hangon aioin lisätä, mutta en ole saanut vielä käsiini "Hankoniemi 22.3.1940-2.12.1941" -kirjaa jossa nähtävästi on kentän sijainnissa juttua (tämän threadin aikaisemmat kuvat eivät tietenkään enään näy). Laitetaanpa Hangon Täcktomin kuva päällekkäispiirroksena, jossa alla vanha kartta ja päällä uusi. Kiitos kuvamanipulaatiosta Nils Rostedtille. Sitten vielä toinen kuva vanhasta kentästä. Venäläisten konesuojat piirretty. Kartta kirjasta "grasnij gangut", Stig Nyström 1984. Tässä kentän historia: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,27540.msg372293.html#msg372293 EDIT: Kiitoksia hienosta työstä virtualpilots.fi:lle ja Martille! (google earth-kentät) Jukka > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2006 Hieno! Sieltä löytyy sekä Laikon että Ilmeen kenttä. Laikon tiedän, mutta mistä nuo Ilmeen kentän tiedot ovat peräisin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2006 Sieltä löytyy sekä Laikon että Ilmeen kenttä. Laikon tiedän, mutta mistä nuo Ilmeen kentän tiedot ovat peräisin? Muistaakseni "Hiljaa ja matalalla" -kirjasarjasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2006 Muistaakseni "Hiljaa ja matalalla" -kirjasarjasta. Samassa kirjasarjassa mainitaan myös Tohmajärven Haarajärvi, sitä ei vielä ole "kuukkelikartassa". http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,27540.msg518335.html#msg518335 Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2006 Samassa kirjasarjassa mainitaan myös Tohmajärven Haarajärvi, sitä ei vielä ole "kuukkelikartassa". http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,27540.msg518335.html#msg518335 Jukka Tässä kuva Haarajärveltä (SIH 20 LeR1) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2006 Tässä kuva Haarajärveltä (SIH 20 LeR1) Siinähän se peltokenttä on! Vielä kun joku osaisi vaikka karttapaikalla näyttää oikean paikan. Laitanpa vielä uudelleen aikaisemmin kirjoittamani tekstin osviitaksi: "Eipä Kuuluvaisen kirjassa "Hiljaa ja matalalla" paljon tietoa Uomaasta ole. Kenttä valmistui 23.8.1941 ja samana päivänä Lentolaivue 16:n Gladiator-koneet siirtyivät sinne Tohmajärven Haarajärveltä, Kitelästä.Tuo Onni Kuuluvaisen kirjassa mainitsema Tohmajärven Haarajärven kenttä täytyy uskoakseni olla sijainnut Haarajärven kylässä, joka kuuluu nykyään Kiteeseen. Haarajärven kylä ja järvi on puolessa välissä Tohmajärveä ja Kiteetä, melkeinpä lähempänä Tohmajärven keskustaa, joten uskoisin kentän olleen siellä. "Kitelä"-nimeä en löydä mistään, onko kyseessä ollut tuon talon tai kartanon nimi, jonka mailla kenttä sijaitsi? Löytyykö joltakin tarkempaa tietoa paikasta? Karttapaikan nimihaulla Haarajärvi löytyy ainoastaan Kiteeltä." Kenttä oli notkossa, ja sen toisessa päässä vaarallisesti lähestymislinjalla oli korkea mäki, jonka "kartanoon" (Kitelä?) ohjaajat olivat majoittuneet. Kenttä oli tehty täyttämällä pellon sarkojen ojat hiekalla ja siellä sattui jokunen kaputtikin. Myös yksi Gladiator GL-276 paloi paloi siellä 25.7.41, mutta kunnostettiin. Löytyisikö tietoa lisää kentän paikasta... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2006 Menee vuoteen 1919-1920, mutta vanha kenttä tämäkin on: Koivoston Möllikkäniemeltä (60° 21' 17'' N, 28° 37' 15'' E) toimi kesäkuusta 1919 alkaen Englannin laivaston sir Walter Cowanin johtamana englantilaisen laivasto-osaston 1. kevyen risteilijäeskaaderin 2. hävittäjälaivue koneinaan "Sopwith-maahävittäjiä". Yksikkö toimi Kronstadia vastaan ja hävittäjät pommittivat useita kertoja palopommeilla ja konekivääreillään laivoja ja satama-aluetta öljy- ja ammusvarastoineen. Möllikkäniemen pelloille ei suomalaisten mielestä ollut maakoneilla asiaa, mutta amiraali Cowanin mielestä englantilaisllla oli koneita "rajattomasti", joten englantilainen maalentoasema sijoitettiin pienelle peltotilkulle. Ajan myötä Möllikkäniemessä ajoi muutama kone mereen ja Koiviston hautausmaalle tehtiin pieni englantilainen veljeshauta... Lähteet: K. W. Janarmo, Varhaisilmailumme, 1963, Otava ja Suomen Kuvalehti, x/1927 (numero epäselvä kansilehtien puuttuessa). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2006 Sain tässä yhdistelmässä sateliittikuvan ja vuoden 1950 kartan täsmäämään mielestäni melko hyvin. humbnailed" alt="kellosaaren_lentosatama_1928_pieni.jpg.95952d571ac5d9037e2c92c4a7242631.jpg" /> Kas kummaa, mitä juuri löytyikään vaarin arkistosta: < class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2006_03/kellosaaren_lentosatama_1928_pieni.jpg.95952d571ac5d9037e2c92c4a7242631.jpg" data-fileid="18957" rel=""> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2006 Kas kummaa, mitä juuri löytyikään vaarin arkistosta: [attachment]39136_kellosaaren_lentosatama_1928_pieni.jpg[/attachment] Hieno! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2006 Täytyy myöntää, etten tätä ketjua ole juurikaan seurannut, ja sivuja on paljon. Ihan toisesta syystä otin esiin NATO ONC-karttani, jonka tiedot ovat vuodelta 1985. Sieltä löytyy melkoinen nippu eksoottisia pikkukenttänimiä Suomen alueelta, joista en itse ole kuullut yhtikäs mitään. Siksi ajattelin luetella niitä tässä ja kysyä, löytyykö kaikille selitys. Aloitetaan Itä-Suomen puolelta. Utista itäänpäin: Luotola, Turkkola. Selänpäästä itäänpäin: Savitaipale. Selänpäästä koilliseen: Uutela, Kaija. Pieksämäen lähellä: Längelmäki (itään), Leppämäki (koilliseen). Immolasta pohjoiseen: Viljaansaari, Lohikoski. Immolasta koilliseen: Revonranta, Oro. Savonlinnasta pohjoiseen: Parkumäki, Sappu. Joensuusta luoteeseen: Saarivaara, Pyöräkangas, Ukonvaara. Lieksasta itään: Suuri Mäntyjärvi, Kitsi, Uramo, Naarakoski. Nurmeksesta koilliseen: Sarijärvi, Sarvivaara, Kataja, Kappelovaara, Saunasuo, Kukkasenvaara. Nurmeksesta pohjoiseen: Sivakkavaara, Särkinurmi, Jauhovaara. Nurmeksesta länteen: Luokkimäki, Venala, Pohjoismäki. Iisalmen ja Kajaanin puolessavälissä: Hautala. Iisalmesta etelään: Lampaanjärvi. Keski-Suomessa: Jyväskylästä etelään: Vesanka. Jyväskylästä pohjoiseen: Linnankylä South, Korpinen, Kummunkylä, Kivijärvi, Naarajärvi northeast. Hallin lähellä: Holisevo West. Hallista etelään: Vinkla south. Hallista länteen: Siikakangas, Siikakangas south. Hallista pohjoiseen: Mänttä, Roosinpohja southeast, Peurala west, Pekkanen west, Ähtäri, Koiramäki, Parviainen, Moksu northeast. Lisäksi vielä Lestijärvi. Ja seuraavat highway stripit: Lusi highway strip, Mikkeli highway strip, Rotimojoki highway strip, Virttaa highway strip, Niinisalo highway strip, Tervo highway strip. Kuinkahan paljon NATO-ukkojen tiedoissa on perää ja kuinka paljon huuhaata? Näiden pikkukenttien vieressä on lisäksi luku, jonka pitäisi ilmoittaa kiitotien pituus pyöristettynä lähimpään sataan jalkaan. Kartan julkaisijaksi mainitaan Defense Mapping Agency Aerospace Center, St. Louis, Missouri. Pienenä sivuhuomautuksena löytyy seuraava: "The United States Government has not recognized the incorporation of ESTONIA, LATVIA and LITHUANIA into the SOVIET UNION." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2006 Täytyy myöntää, etten tätä ketjua ole juurikaan seurannut, ja sivuja on paljon. Ihan toisesta syystä otin esiin NATO ONC-karttani, jonka tiedot ovat vuodelta 1985. Sieltä löytyy melkoinen nippu eksoottisia pikkukenttänimiä Suomen alueelta, joista en itse ole kuullut yhtikäs mitään. Siksi ajattelin luetella niitä tässä ja kysyä, löytyykö kaikille selitys. Kuinkahan paljon NATO-ukkojen tiedoissa on perää ja kuinka paljon huuhaata? Kyllä ne kaikki ovat olemassa, ja ainakin itse olen käynyt useimmissa paikanpäällä. Eivät vaan ole sellaisia korpikenttiä, mitä yleisesti käytetään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2006 Tuolla aiemmin olen luetellut noita jääkenttiä, mutta listasta näyttää puuttuvan Kotkan Hirssaaren pohjoispuolella ollut ilmavoimien surullisen kuuluisaa Suursaaren pommitusoperaatiota 27.3.1942 varten tehty varalaskupaikka. Kaksi kiitorataa oli jyrätty jäälle ristikkäin. Pehmeähkö, mutta kuitenkin laskeutumiskelpoinen myös pyöräkoneille. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2006 Tässä muutamia kuvia "varakentistä" kesältä 2005. Kumeikko Längelmäki Viljakansaari > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2006 Täytyy myöntää, etten tätä ketjua ole juurikaan seurannut, ja sivuja on paljon. Ihan toisesta syystä otin esiin NATO ONC-karttani, jonka tiedot ovat vuodelta 1985. Sieltä löytyy melkoinen nippu eksoottisia pikkukenttänimiä Suomen alueelta, joista en itse ole kuullut yhtikäs mitään. Siksi ajattelin luetella niitä tässä ja kysyä, löytyykö kaikille selitys. Näistä pitää vielä poimia seuraava lista: * Savitaipale - Savitaipaleen vanha sotakenttä, jota Lappeenrannan IY käytti 60-luvulle asti purjelentokenttänä, nykyisin umpeenkasvanutta PV:n varikkoaluetta. * Leppämäki (koilliseen) - Korni, lentopaikka, jota käytettiin Naarajärven ohella, ymmärtääkseni Jyväskylän Purjelentokerhon toimiesta leirikenttänä. * Oro - Oromyllyn Kristillisen opiston yhteydessä ollut lantakenttä, jota on käytetty myös lähetyslentäjien kolututuksessa * Sappu - Kenttä, joka on Heinäveden kunnan perusparantama kenttä. Alkujaan lannoituskentästä lentosammutuskentäksi laajennettu ja onpa siellä käyneet jotkut palstaa lukevat sataseitenkakkosellakin. * Linnankylä South - Saarijärvellä sijainnut J-3 Cubin omistajan oma peltokenttä. Edelleen erittäin hyvin Cub-kelpoinen. * Kivijärvi - EFKV ihan oikea hyväksytty kenttä. http://www.ilmailu.org/kentat/kivijarvi.htm * Siikakangas - Vanha, ehkä tärkein ilmavoimien täydennyskoulutuskenttä. Tästä oli jo aiemmin ihan säikeen alussa juttua. Ollut Tampereen IY:n käytössä leirikenttänä. * Siikakangas south - Entinen Jakaman lannoituskenttä, joka on itseasiassa Teiskon lentopaikan vieressä kulkeva kiitotien suuntainen tie. * Mänttä - Entinen EFMN ja Sassin metsälentokenttä. Kärväskylän, Sapun ja Puumalan ohella parhaita vielä hyväksymättömiä lentopaikkoja. http://www.ilmailu.org/kentat/mantta.htm * Ähtäri - Entinen EFHT http://www.ilmailu.org/kentat/ahtari.htm * Lestijärvi - Vanha sotilaskenttä, jäänyt pois käytöstä. http://www.ilmailu.org/kentat/lestijarvi.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2006 Ja seuraavat highway stripit: Lusi highway strip, Mikkeli highway strip, Rotimojoki highway strip, Virttaa highway strip, Niinisalo highway strip, Tervo highway strip. Nykyisinhän nämä löytyvät myös virallisista Ilmailulaitoksen julkaisemista VFR-kartoista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2006 Tähän vielä maakuva Kumeikosta: Ilmakuva Vinkla Southistä, po. Vinkiä Linnankylä South eli Saarijärven Sääksniemessä olevalta Cub-kentältä maakuva Vielä olisi lisää ilmakuvia Kaakkois-Suomesta, mutta ne on Tuomaksen isän ottamia, joten sieltä niitä tulee lisää jos on tarvis. Itselläni on sieltä lähinnä tylsiä maakuvia. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2006 Täytyy myöntää, etten tätä ketjua ole juurikaan seurannut, ja sivuja on paljon. Ihan toisesta syystä otin esiin NATO ONC-karttani, jonka tiedot ovat vuodelta 1985. Sieltä löytyy melkoinen nippu eksoottisia pikkukenttänimiä Suomen alueelta, joista en itse ole kuullut yhtikäs mitään. Siksi ajattelin luetella niitä tässä ja kysyä, löytyykö kaikille selitys. Aloitetaan Itä-Suomen puolelta. Joensuusta luoteeseen: Saarivaara, Pyöräkangas, Ukonvaara. Pyöräkangas polvijärvellä lienee ollut metsänlannoitus/ruiskutuskenttä. Vieressä on/oli Metsähallituksen kämppä. Viimeksi hiihtäessäni niissä maisemissa noin 15 v sitten kenttä oli aika vesoittunut. Alueella oli runsaasti 60- ja 70-luvun taimikoita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2006 Moi En tiedä onko kyseinen paikka jo mainittu, Muuramen Muuratjärven rannassa jatkosodan aikana toimi kaukopartiomiehiä ja lähinnä varustekuljetuksia hoitaneita vesitasoja. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2006 Linnankylä South eli Saarijärven Sääksniemessä olevalta Cub-kentältä maakuva [attachment]40073_saaksniemi_ylp_4_800.jpg[/attachment] Äärimmäisen vähän joutuu antamaan kunnioitusta muovitettujen pyöröpaalien sijoittamiseen kiitotien laidalle... t. nimim. sitä ei arvaakaan, kuin nätisti se siipi katkee moiseen osuessaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2006 Lutikkalinnan osoite on Linnankuja 16 jälkimmäisen kuvan mukaan. Rakennuksen sijainnin mukaan lentosatama sijaitsee Linnankujan katulinjasta hieman länteen. Harmillista kyllä, en osaa päätellä mikä näistä rakennuksista on Lutikkalinna Jokos olet saanut vastauksen Lutikkalinnan sijaintiin? [ attachment removed ] Eli jos vetää Puolipäivänkadun linjauksesta hiukan länteen, niin päätyy siihen paikkaan, jossa päättelit lentosataman olleen Kuvia ja karttoja MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2006 Äärimmäisen vähän joutuu antamaan kunnioitusta muovitettujen pyöröpaalien sijoittamiseen kiitotien laidalle... t. nimim. sitä ei arvaakaan, kuin nätisti se siipi katkee moiseen osuessaan Tämän pätkän käyttö perustuu varmaan siihen, että Cubin siipi on niin paljon korkeammalla kuin esimerkiksi... sanotaan vaikkapa RF-4D:n siipi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Seuraava Sivu 14 / 33 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 10
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2006 Kas kummaa, mitä juuri löytyikään vaarin arkistosta: [attachment]39136_kellosaaren_lentosatama_1928_pieni.jpg[/attachment] Hieno! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2006 Täytyy myöntää, etten tätä ketjua ole juurikaan seurannut, ja sivuja on paljon. Ihan toisesta syystä otin esiin NATO ONC-karttani, jonka tiedot ovat vuodelta 1985. Sieltä löytyy melkoinen nippu eksoottisia pikkukenttänimiä Suomen alueelta, joista en itse ole kuullut yhtikäs mitään. Siksi ajattelin luetella niitä tässä ja kysyä, löytyykö kaikille selitys. Aloitetaan Itä-Suomen puolelta. Utista itäänpäin: Luotola, Turkkola. Selänpäästä itäänpäin: Savitaipale. Selänpäästä koilliseen: Uutela, Kaija. Pieksämäen lähellä: Längelmäki (itään), Leppämäki (koilliseen). Immolasta pohjoiseen: Viljaansaari, Lohikoski. Immolasta koilliseen: Revonranta, Oro. Savonlinnasta pohjoiseen: Parkumäki, Sappu. Joensuusta luoteeseen: Saarivaara, Pyöräkangas, Ukonvaara. Lieksasta itään: Suuri Mäntyjärvi, Kitsi, Uramo, Naarakoski. Nurmeksesta koilliseen: Sarijärvi, Sarvivaara, Kataja, Kappelovaara, Saunasuo, Kukkasenvaara. Nurmeksesta pohjoiseen: Sivakkavaara, Särkinurmi, Jauhovaara. Nurmeksesta länteen: Luokkimäki, Venala, Pohjoismäki. Iisalmen ja Kajaanin puolessavälissä: Hautala. Iisalmesta etelään: Lampaanjärvi. Keski-Suomessa: Jyväskylästä etelään: Vesanka. Jyväskylästä pohjoiseen: Linnankylä South, Korpinen, Kummunkylä, Kivijärvi, Naarajärvi northeast. Hallin lähellä: Holisevo West. Hallista etelään: Vinkla south. Hallista länteen: Siikakangas, Siikakangas south. Hallista pohjoiseen: Mänttä, Roosinpohja southeast, Peurala west, Pekkanen west, Ähtäri, Koiramäki, Parviainen, Moksu northeast. Lisäksi vielä Lestijärvi. Ja seuraavat highway stripit: Lusi highway strip, Mikkeli highway strip, Rotimojoki highway strip, Virttaa highway strip, Niinisalo highway strip, Tervo highway strip. Kuinkahan paljon NATO-ukkojen tiedoissa on perää ja kuinka paljon huuhaata? Näiden pikkukenttien vieressä on lisäksi luku, jonka pitäisi ilmoittaa kiitotien pituus pyöristettynä lähimpään sataan jalkaan. Kartan julkaisijaksi mainitaan Defense Mapping Agency Aerospace Center, St. Louis, Missouri. Pienenä sivuhuomautuksena löytyy seuraava: "The United States Government has not recognized the incorporation of ESTONIA, LATVIA and LITHUANIA into the SOVIET UNION." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2006 Täytyy myöntää, etten tätä ketjua ole juurikaan seurannut, ja sivuja on paljon. Ihan toisesta syystä otin esiin NATO ONC-karttani, jonka tiedot ovat vuodelta 1985. Sieltä löytyy melkoinen nippu eksoottisia pikkukenttänimiä Suomen alueelta, joista en itse ole kuullut yhtikäs mitään. Siksi ajattelin luetella niitä tässä ja kysyä, löytyykö kaikille selitys. Kuinkahan paljon NATO-ukkojen tiedoissa on perää ja kuinka paljon huuhaata? Kyllä ne kaikki ovat olemassa, ja ainakin itse olen käynyt useimmissa paikanpäällä. Eivät vaan ole sellaisia korpikenttiä, mitä yleisesti käytetään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2006 Tuolla aiemmin olen luetellut noita jääkenttiä, mutta listasta näyttää puuttuvan Kotkan Hirssaaren pohjoispuolella ollut ilmavoimien surullisen kuuluisaa Suursaaren pommitusoperaatiota 27.3.1942 varten tehty varalaskupaikka. Kaksi kiitorataa oli jyrätty jäälle ristikkäin. Pehmeähkö, mutta kuitenkin laskeutumiskelpoinen myös pyöräkoneille. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2006 Tässä muutamia kuvia "varakentistä" kesältä 2005. Kumeikko Längelmäki Viljakansaari > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2006 Täytyy myöntää, etten tätä ketjua ole juurikaan seurannut, ja sivuja on paljon. Ihan toisesta syystä otin esiin NATO ONC-karttani, jonka tiedot ovat vuodelta 1985. Sieltä löytyy melkoinen nippu eksoottisia pikkukenttänimiä Suomen alueelta, joista en itse ole kuullut yhtikäs mitään. Siksi ajattelin luetella niitä tässä ja kysyä, löytyykö kaikille selitys. Näistä pitää vielä poimia seuraava lista: * Savitaipale - Savitaipaleen vanha sotakenttä, jota Lappeenrannan IY käytti 60-luvulle asti purjelentokenttänä, nykyisin umpeenkasvanutta PV:n varikkoaluetta. * Leppämäki (koilliseen) - Korni, lentopaikka, jota käytettiin Naarajärven ohella, ymmärtääkseni Jyväskylän Purjelentokerhon toimiesta leirikenttänä. * Oro - Oromyllyn Kristillisen opiston yhteydessä ollut lantakenttä, jota on käytetty myös lähetyslentäjien kolututuksessa * Sappu - Kenttä, joka on Heinäveden kunnan perusparantama kenttä. Alkujaan lannoituskentästä lentosammutuskentäksi laajennettu ja onpa siellä käyneet jotkut palstaa lukevat sataseitenkakkosellakin. * Linnankylä South - Saarijärvellä sijainnut J-3 Cubin omistajan oma peltokenttä. Edelleen erittäin hyvin Cub-kelpoinen. * Kivijärvi - EFKV ihan oikea hyväksytty kenttä. http://www.ilmailu.org/kentat/kivijarvi.htm * Siikakangas - Vanha, ehkä tärkein ilmavoimien täydennyskoulutuskenttä. Tästä oli jo aiemmin ihan säikeen alussa juttua. Ollut Tampereen IY:n käytössä leirikenttänä. * Siikakangas south - Entinen Jakaman lannoituskenttä, joka on itseasiassa Teiskon lentopaikan vieressä kulkeva kiitotien suuntainen tie. * Mänttä - Entinen EFMN ja Sassin metsälentokenttä. Kärväskylän, Sapun ja Puumalan ohella parhaita vielä hyväksymättömiä lentopaikkoja. http://www.ilmailu.org/kentat/mantta.htm * Ähtäri - Entinen EFHT http://www.ilmailu.org/kentat/ahtari.htm * Lestijärvi - Vanha sotilaskenttä, jäänyt pois käytöstä. http://www.ilmailu.org/kentat/lestijarvi.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2006 Ja seuraavat highway stripit: Lusi highway strip, Mikkeli highway strip, Rotimojoki highway strip, Virttaa highway strip, Niinisalo highway strip, Tervo highway strip. Nykyisinhän nämä löytyvät myös virallisista Ilmailulaitoksen julkaisemista VFR-kartoista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2006 Tähän vielä maakuva Kumeikosta: Ilmakuva Vinkla Southistä, po. Vinkiä Linnankylä South eli Saarijärven Sääksniemessä olevalta Cub-kentältä maakuva Vielä olisi lisää ilmakuvia Kaakkois-Suomesta, mutta ne on Tuomaksen isän ottamia, joten sieltä niitä tulee lisää jos on tarvis. Itselläni on sieltä lähinnä tylsiä maakuvia. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2006 Täytyy myöntää, etten tätä ketjua ole juurikaan seurannut, ja sivuja on paljon. Ihan toisesta syystä otin esiin NATO ONC-karttani, jonka tiedot ovat vuodelta 1985. Sieltä löytyy melkoinen nippu eksoottisia pikkukenttänimiä Suomen alueelta, joista en itse ole kuullut yhtikäs mitään. Siksi ajattelin luetella niitä tässä ja kysyä, löytyykö kaikille selitys. Aloitetaan Itä-Suomen puolelta. Joensuusta luoteeseen: Saarivaara, Pyöräkangas, Ukonvaara. Pyöräkangas polvijärvellä lienee ollut metsänlannoitus/ruiskutuskenttä. Vieressä on/oli Metsähallituksen kämppä. Viimeksi hiihtäessäni niissä maisemissa noin 15 v sitten kenttä oli aika vesoittunut. Alueella oli runsaasti 60- ja 70-luvun taimikoita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2006 Moi En tiedä onko kyseinen paikka jo mainittu, Muuramen Muuratjärven rannassa jatkosodan aikana toimi kaukopartiomiehiä ja lähinnä varustekuljetuksia hoitaneita vesitasoja. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2006 Linnankylä South eli Saarijärven Sääksniemessä olevalta Cub-kentältä maakuva [attachment]40073_saaksniemi_ylp_4_800.jpg[/attachment] Äärimmäisen vähän joutuu antamaan kunnioitusta muovitettujen pyöröpaalien sijoittamiseen kiitotien laidalle... t. nimim. sitä ei arvaakaan, kuin nätisti se siipi katkee moiseen osuessaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2006 Lutikkalinnan osoite on Linnankuja 16 jälkimmäisen kuvan mukaan. Rakennuksen sijainnin mukaan lentosatama sijaitsee Linnankujan katulinjasta hieman länteen. Harmillista kyllä, en osaa päätellä mikä näistä rakennuksista on Lutikkalinna Jokos olet saanut vastauksen Lutikkalinnan sijaintiin? [ attachment removed ] Eli jos vetää Puolipäivänkadun linjauksesta hiukan länteen, niin päätyy siihen paikkaan, jossa päättelit lentosataman olleen Kuvia ja karttoja MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2006 Äärimmäisen vähän joutuu antamaan kunnioitusta muovitettujen pyöröpaalien sijoittamiseen kiitotien laidalle... t. nimim. sitä ei arvaakaan, kuin nätisti se siipi katkee moiseen osuessaan Tämän pätkän käyttö perustuu varmaan siihen, että Cubin siipi on niin paljon korkeammalla kuin esimerkiksi... sanotaan vaikkapa RF-4D:n siipi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla