Guest Vertti

Lentäjäksi isolle yhtiölle (Finnair, Blue1)

15 viestiä aiheessa

Miten olisi mahdollista päästä lentäjäksi isolle lentoyhtiölle, kuten Finnair, Blue1, SAS? Kysyisin myös, että onko mahdollista suorittaa kaikki lisenssit ATPL asti Oulussa? Ja jos voi niin missä järjestyksessä ja missä? Sen verran tiedän, että ennen opintojen aloitusta pitää olla varusmiespalvelus ja lukio käytynä. Ja onko mitään mahiksia päästä lentäjäksi jos laseissa on -2.25 ja -2.50? SORI TÄTÄ EDITTIÄ, mutta en jaksanut tehdä uutta topiccia niin muotoilen vähän kätevämmäksi, Tässä vanha viesti johon voi myös vastata.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Miten lentäjäksi Finnairille tai mulle elntoyhtiölle pääsee? Olen lukenut, että PPL opiskelemaan vaatimuksina ovat: ylioppilastutkinto, väh. pituus 165cm, hyvä kunto, varusmies palvelus suoritettuna ja tietenkin paksu lompakko Grin. Kyhäilin tässä jonkinlaista aikajärjestys listaa:

 

1.Kaikki vaatimukset suoritettuna ennen PPL opiskelua.

2.Yksityislentäjän lupakirja

3.Mittarilentäjän lupakirja

4.ATP lisenssi

5.Mallikohtainen koulutus esim. Embraer 170

6.Tässä vaiheessa kait olisi mahdollista päästä lentämään lentoyhtiölle.

 

Haluan todellakin, että korjaatte tätä listaa ja kertokaa jos jokin asia on toisin, kuin kirjoitin. thmbup

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

PPL ei ole mikään vaatimus, vaan se suoritetaan lentäjäopintojen alkajaisiksi. Se tosin osoittaa ilmailukiinnostusta haettaessa, etkä sitten joudu sitä tietenkään uudestaan suorittamaan. Opisto vaatii ylioppilastutkinnon tai vastaavat tiedot. Kunnon ei tarvitse olla mikään huippu, kunhan terveydentilasi on hyvä ja 1. lk:n medikaalin vaatimukset täyttävä. Asevelvollisuus on oltava suoritettuna Ilmailuopistoon hakiessa, eli sivarikin käy. Tosin vuosi intissä ei pahaa tee... Mikäli saavutat sen 'lottovoiton', eli paikan Ilmailuopistosta, ei lompakonkaan tarvitse olla hirveän paksu. Kurssista joudut maksamaan 10 000 euroa. Mikäli sinulla on PPL, on hinta hieman pienempi. Muut suomalaiset vaihtoehdot ovat sitten Salpauslento ja Patria Pilot Training. Niille joudut aukomaan kukkarosi nyörejä hieman enemmän - noin kymmenkertaisesti.

 

Tyyppikoulutuksen tarjoaa useimmiten lentoyhtiö. 

 

www.suomenilmailuopisto.fi

http://www.netti.fi/~plehtin/sio/haku.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten lentäjäksi Finnairille tai mulle elntoyhtiölle pääsee? Olen lukenut, että PPL opiskelemaan vaatimuksina ovat: ylioppilastutkinto, väh. pituus 165cm, hyvä kunto, varusmies palvelus suoritettuna ja tietenkin paksu lompakko ;D. Kyhäilin tässä jonkinlaista aikajärjestys listaa:

 

1.Kaikki vaatimukset suoritettuna ennen PPL opiskelua.

2.Yksityislentäjän lupakirja

3.Mittarilentäjän lupakirja

4.ATP lisenssi

5.Mallikohtainen koulutus esim. Embraer 170

6.Tässä vaiheessa kait olisi mahdollista päästä lentämään lentoyhtiölle.

 

Haluan todellakin, että korjaatte tätä listaa ja kertokaa jos jokin asia on toisin, kuin kirjoitin. :thmbup:

 

Hei,

 

Liikennelentäjäksi lentoyhtiöön pääsemiseksi sinulla täytyy olla vähintään CPL lupakirja (mittari- ja monimoottorikelpuutuksin) ja 1-luokan medikaali sekä lisäksi ATPL teoriat ja MCC koulutus suoritettuna. Yleensä nämä käydään samassa lentokoulussa ns. ammattilentäjän opintolinjalla (myös muita nimiä). Toinen tapa on suorittaa lupakirjat osissa, mahdollisesti eri kouluissa ja jopa eri maissa. Suomessa ammattilentäjän lupakirjaan oikeuttavaa koulutusta antavat (kiinteäsiipisillä) Patria pilot training, Salpauslento ja Suomen ilmailuopisto. Suomen ilmailuopistossa opiskelu on valtion tukemaa ja opiskelijan omavastuuosuus opintojen kuluista vain 10% kustannuksista yksityisellä puolella. Tämän jälkeen olet teknisesti valmis hakemaan perämiehen paikkoja eri lentoyhtiöistä.

 

Lentoyhtiön soveltuvuuskokeiden, haastatteluiden ja mahdollisten lääkärintarkastusten jälkeen hyväksytyksi tulleet aloittavat (jollain aikataululla) yhtiö- ja tyyppikursseilla. Näiden kurssien hyväksytysti suorittamisen jälkeen alkavat työt.

 

Hakutoiminnolla runsaasti ketjuja tästä aiheesta. Lisäksi lentokoulujen kotisivuilta ja muualtakin netistä (esimerkiksi www.pprune.org) runsaasti tietoa opiskelusta liikennelentäjäksi.

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, noihin Suomen Ilmailuopiston sivuihin olen jo aijemmin perehtynyt, mutta tässä haluan nimenomaan teidän vastauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla Suomen Ilmailuopiston sivuilla myös luki, että ATP koulutus ei sisällä lentotunteja, joten missä ne olisi mahdollista käydä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edullisin tapa Suomessa on kouluttautua Suomen Ilmailuopistossa. Siihen liittyen kannattaa aloittaa lukemalla tämä ketju.

 

Suomea edullisemmista kaupallisista vaihtoehdoista on puolestaan juttua tässä ketjussa.

 

-Tero-

 

Hei,

 

Maailmalla on muutamia täysin ilmaisia koulutuspaikkoja. Näihin on luonnollisesti varsin kova kilpailu. Lähin löytyy Ruotsista: tfhs  (täällä on ollut suomalaisiakin ja kuulemma lukioruotsilla pärjää...) ja seuraava saksasta  lufthansalta .

 

Ja tosiaan pprunesta löytyy lisää tietoa.

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten onko kuinka tarkkaa noiden silmälasien suhteen kun näkyy olevan suurin sallittu likinäköisyyskorjaus laseissa -2.0D?, meinaan itselläni on siinä rajalla justiin noi lasien vahvuudet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finncomm Airlines tarjoaa ns. ab initio -koulutusta yteistyössä Salpauslennon kanssa. Koulutuksen hyvinä puolina on varma työpaikka Finncommilla perämiehenä. (kolmen vuoden sopimus sen jälkeen voit, joko jatkaa Finncommilla tai hakea muualle)

http://www.fc.fi/tyopaikat/lentaja/ab_initio_koulutus/

 

Tarkennus tuohon, että työpaikka ei ole ihan 100 varma. FC ei vaan palkkaa perämiehiksi muita ennen kuin heidän etukäteen valitsemansa lentäjät on työllistetty. Heillä ei siis ole velvollisuutta palkata jos eivät tarvitse väkeä.

 

Edit: eivät siis palkkaa perämiehiksi muita kuin etukäteen valittuja, kapteenit on sitten asia erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin katsomassa Fincom Airlinesin sivut ja koulutuksella näkyi olevan aika kallis hinta.

 

"Kurssimaksu on 93 500 €. Se maksetaan kolmessa erässä:

 

- kurssin alkaessa 38 000€

 

- 5 kuukautta kurssin alusta 27 500€

 

- 10 kuukautta kurssin alusta 28 000 €

 

Hinta ei sisällä viranomais- eikä tarkastuslentomaksuja. Nämä kustannukset ovat arviomme mukaan n. 2500 euroa."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten onko kuinka tarkkaa noiden silmälasien suhteen kun näkyy olevan suurin sallittu likinäköisyyskorjaus laseissa -2.0D?, meinaan itselläni on siinä rajalla justiin noi lasien vahvuudet

Itse ajattelin laserleikkausta, jos pääsyni koulutukseen on ainoastaan siitä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten onko kuinka tarkkaa noiden silmälasien suhteen kun näkyy olevan suurin sallittu likinäköisyyskorjaus laseissa -2.0D?, meinaan itselläni on siinä rajalla justiin noi lasien vahvuudet

 

Tuo raja on ilmeisesti voimassa SIO:ssa. Finnairin perämieskurssin haussa oli myös tuo sama raja. MUTTA...Nykyisin hyväksytään myös laserleikkaukset, joten senkään ei pitäisi olla ongelma.

 

Ja Vertille:

Kuten on noissa aiemmissakin threadeissa todettu, paras lähtökohta on hyvät paperit lukiosta tai vastaavasta. Monella, muuten koulutukseen sopivalla, haku esimerkiksi SIO:oon on tyssännyt jo paperikarsintaan.

 

Finncommin ab-initio on varteenotettava hakuvaihtoehto, jos alalle mielii. Siinä kumminkin luvataan melko varma työpaikka piakkoin valmistumisen jälkeen.

 

Finnairille voi päästä myös "kokeneiden haussa", joka oli juuri vähän aikaa sitten. Jos sisälle pääsee, voi paikkaa joutua odottamaan pitkäänkin, jopa vuosia. Tuollapa lisätietoa hakuvaatimuksista: http://www.finnairgroup.com/koulutus/koulutus_3_7.html

 

Nykyisin varsinkin Suomalaiset koulut alkavat olla melko hintavia, ja ulkomailta saman koulutuksen saa hiukan edullisemmin. Samalla näkee myös hieman maailmaa ja kansainvälistä kokemusta, mutta työtä se teettää paljon. Varsinkin jos valitset modulaarisen koulutustavan integroidun (esim. Patria, Salpis, SIO) sijaan. Siinä järjestät itse kaikki kurssisi, joka vie aikaa ja voimia. Mutta hengissä siitäkin voi selvitä :)

 

Hienoa, että tiedät jo noinkin nuorena mitä tahdot tehdä "isona" :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin katsomassa Fincom Airlinesin sivut ja koulutuksella näkyi olevan aika kallis hinta.

 

"Kurssimaksu on 93 500 €. Se maksetaan kolmessa erässä:

 

- kurssin alkaessa 38 000€

 

- 5 kuukautta kurssin alusta 27 500€

 

- 10 kuukautta kurssin alusta 28 000 €

 

Hinta ei sisällä viranomais- eikä tarkastuslentomaksuja. Nämä kustannukset ovat arviomme mukaan n. 2500 euroa."

 

Eipä tuota koulutusta saa Suomessa muualla kuin SIO:ssa halvemmalla, johon siis on epätodennäköisempää päästä sisään. Ja tuossa vielä bonuksena se lähes varma työpaikka. Ikävä jäädä työttömäksi sadan tonnin koulutuksen jälkeen. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin katsomassa Fincom Airlinesin sivut ja koulutuksella näkyi olevan aika kallis hinta.

 

"Kurssimaksu on 93 500 €. Se maksetaan kolmessa erässä:

 

- kurssin alkaessa 38 000€

 

- 5 kuukautta kurssin alusta 27 500€

 

- 10 kuukautta kurssin alusta 28 000 €

 

Hinta ei sisällä viranomais- eikä tarkastuslentomaksuja. Nämä kustannukset ovat arviomme mukaan n. 2500 euroa."

 

Silti halvempi kuin patrian paketti ilman lupausta työpaikasta:

 

Liikennelentäjän opintolinja,

integroitu ATPL(A) 104.500 €

+

psykologinen testaus 290 €

lääketiet. tutkimus n 600 €

viranomaismaksut n. 1500 €

(lupakirjojen lunastaminen ja kokeet)

(Patrian kotisivuilta...)

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään