Guest noroi

SIO Haku - syksy 2009

19 viestiä aiheessa

'ola!

Ensimmäinen viestini, ja toivottavasti en ryssi kaikkea heti kättelyssä - En ainakaan haulla löytänyt SIO -09 topiccia.

Eli itse olen 18v naisenalku joka kirjoittaa itsensä ylioppilaaksi nyt keväällä -09 (Ai, EnA, MaB, Bi, Ke) ja ajattelin sitten koittaa onneani SIOn haussa.

Olen pidempään halunnut eläinlääkäriksi, mutta tänään koululla olleen ammatti-infon vuoksi innostuin suuresti mahdollisesta lentäjäurasta - ja ainahan kannattaa yrittää, right? ;)

Pituutta vaatimattomat 168.5 eli meneepähän muutamalla sentillä minimirajan ylitse.

Olen yrittänyt kovasti lueskella foorumin vanhempia hakuun liittyviä viestejä, joten en aio kysyä mitään tyyliin "Hei mikä on noppatesti?" - vastaavanlaisen olen tehnyt jopa netissä.

Sen sijaan pohdin mm. sitä, että miten mahdollisesti fyysiset viat voivat romuttaa haun? Onko esimerkiksi yliliikkuvista nilkka-/polvinivelistä merkittävää haittaa?

Onkos muita, jotka pyrkivät S09 SIOon? (varmasti.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi ja tervetuloa Forumille!

Itse varmaan pyrin tuolloin vaikka intti alkaakin heinäkuussa. Käsittääkseni riittää, että varusmiespavelus on suoritettu ennen koulutuksen alkua?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitus olisi hakea. Juhana, viime kerralla (syksy '07) ilmoitettiin sivuilla, että varusmiespalveluksen tulee olla suoritettuna jo hakuvaiheessa. Mulla oli siinä vaiheessa kesken, samoin monella LentoRUK:n kaverilla, jotka olivat sinne ajatelleet pyrkiä. Ei onnistunut, kehottivat osallistumaan seuraavaan hakuun. Tuo on siis ilmeisesti aikaisemmista ajoista muuttunut, koska muistaakseni vielä '07-hakua edeltävässä haussa riitti, että varusmiespalvelus on suoritettu valintakokoukseen mennessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juhana, viime kerralla (syksy '07) ilmoitettiin sivuilla, että varusmiespalveluksen tulee olla suoritettuna jo hakuvaiheessa. Mulla oli siinä vaiheessa kesken, samoin monella LentoRUK:n kaverilla, jotka olivat sinne ajatelleet pyrkiä. Ei onnistunut, kehottivat osallistumaan seuraavaan hakuun. Tuo on siis ilmeisesti aikaisemmista ajoista muuttunut, koska muistaakseni vielä '07-hakua edeltävässä haussa riitti, että varusmiespalvelus on suoritettu valintakokoukseen mennessä.

Jaa-a. Nyt lukee sivuilla, että 'Miehillä, joilla on Suomen kansalaisuus, asevelvollisuuslain edellyttämä palvelus [oltava] suoritettuna ennen koulutuksen alkua', mutta tämä on mielestäni ollut siellä useamman vuoden, voin tosin olla väärässäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen sijaan pohdin mm. sitä, että miten mahdollisesti fyysiset viat voivat romuttaa haun? Onko esimerkiksi yliliikkuvista nilkka-/polvinivelistä merkittävää haittaa?

Periaatteessa hakua ne eivät ainakaan mielestäni romuta. Pääpaino lääketieteellisissä testeissä on näössä. Lisäksi on kuulokoe, sydänkäyrä, puhallustesti ja .... mutta ei muistaakseni mitään joka testaisi kyseistä asiaa. Korjatkaa jos olen väärässä. Tietenkin kannattaa miettiä että jos itsellä on jotain "vakavaa" joka estää lentämisen, niin kannattaako sitten ammattiin pyrkiä vaikka jostain syystä sattuisikin testit läpäisemään. Tietenkin epäselvässä tilanteessa kannattaa tosiaan kysyä ilmailulääkäriltä.

Aina kuitenkin kannattaa yrittää. Ei muuta kuin tsemppiä testeihin!!! Meikäläisellä alkaa kurssi vajaan kuukauden kuluttua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime haussa (-07) mukana olleena voin kertoa, että ainakin tuolloin riitti, että asevelvollisuus oli suoritettu ennen koulutuksen alkua. Itse nimittäin kävin pääsykokeiden pari ekaa vaihetta ollessani vielä palveluksessa ja itse asiassa psykologisissa testeissä jopa intin vermeet päällä.

No just... Kiitoksia vaan Ilmailuopistolle, myöhästytitte sitten "muutaman" Ilmavoimien puolelta tulevan kaverin hakua virheellisellä netissä olleella ja puhelimessa annetulla tiedolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on koneellani tallennettuna syksyllä 2007 Suomen Ilmailuopiston nettisivuilla ollut hakuohje2007.rtf (niin kuin kaikki muutkin hakuun liittyneet dokumentit). Alla suora lainaus dokumentista (lihavointi on minun tekemäni):

Pääsyvaatimukset:

- ylioppilastutkinto tai vastaavat tiedot

- minimipituus 165 cm

- hyvä suomen ja riittävä englannin kielen taito

- miehillä, joilla on Suomen kansalaisuus, asevelvollisuuslain edellyttämä palvelus suoritettuna ennen koulutuksen alkua (helmikuun 2008 alkuun mennessä).

- yleislääkärin suorittama terveystarkastus, jonka tulokset annetaan Suomen Ilmailuopiston terveystarkastuslomakkeella (235/2-NKL). Voimassaolevan ilmailulupakirjan haltija (myös ulkomailla asuva) täyttää yhtiön terveystarkastuslomakkeen yläosan ja liittää oheen valokopion ilmailulääkärin antamasta lääkärinlausunnosta ja ilmailulupakirjasta.

- täytetty ja allekirjoitettu terveyskysely, jonka voi tulostaa Suomen Ilmailuopiston kotisivuilta

- soveltuvuuskokeiden läpäisy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- miehillä, joilla on Suomen kansalaisuus, asevelvollisuuslain edellyttämä palvelus suoritettuna ennen koulutuksen alkua (helmikuun 2008 alkuun mennessä).

Tämä selittäisikin asiaa pitkälti, oma intti loppui vasta heinäkuussa - mutta sainpahan toista kautta tiedon, että vastaavassa tilanteessa ollut kaveri olisi tuosta huolimatta hakenut ja päässyt sisään. Eli olisi vain pitänyt ne paperit laittaa matkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuo Tonin kopioima teksti olla sinänsä harhaanjohtava, että sehän taisi olla vasta 1 kolmesta kurssista, joka alkoi 2/08(tai niillä tienoin). Näin ollen olisi ollut kohtuullista ilmoittaa, että kunhan saa vuoden -08 aikana varusmiespalvelun suoritetuksi, niin voi hakea.

No, turha sitä enään on miettiä, ikävää Jaakolle ja muille ilmavoimien pojille. Olkoon viime kerran onni nyt sitten yhdessä tämän kerran onnen kanssa  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä selittäisikin asiaa pitkälti, oma intti loppui vasta heinäkuussa - mutta sainpahan toista kautta tiedon, että vastaavassa tilanteessa ollut kaveri olisi tuosta huolimatta hakenut ja päässyt sisään. Eli olisi vain pitänyt ne paperit laittaa matkaan.

Viime hausta (-07) tällästä tietoa: -07 syksyllä noin viikko ennen viimeistä hakupäivää soitin SIOon ja kysyin, voivatko LentoRukilla silloin olevat, eli heinäkuussa -08 reserviin pääsevät hakea, kuten -05 haussa. Vastaus oli jyrkkä ei, vaikka asevelvollisuus olisikin ollut suoritettuna ennen viimeisten kurssien alkua. Muutama kaveri lähetti kuitenkin paperit sisään, mutta kutsua testeihin ei tullut. LentoRuk 80 käyneethän saivat vielä hakea kesken kurssin SIOon ja moni pääsikin sisään. Todennäköisesti Ilmavoimat ja SIO ovat tämän jälkeen keskenään sopineet, että antavat Ilmavoimien hoitaa oman rekryämisensä ensin, eikä enää kesken kurssin SIO-hakua pakkaa sekoittamaan, Ilmavoimilla oli nimittäin melkoisia vaikeuksia saada LentoRuk 80 jälkeistä kadettikurssia täyteen kun osa potentiaalisista kadeteista tiesi jo ennen kurssin loppua päässeensä SIOon. Ilmavoimien kannalta hyvä homma siis tämä uusi systeemi, meidänkin LentoRukilta (82) muutama nykyinen kadetti olisi päästessään lähtenyt SIOon kadiksen sijaan jos olisi jo ennen kurssin loppua tiennyt päässeensä.  Itseähän toki harmittaa, ennen oli kaikki paremmin, tähtimoottoreita ja kaikkea...  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei, onkos kellään mitään tietoa paljonko porukkaa haetaan tällä kertaa?

Olenko ymmärtänyt oikein, että näissä testeissä kysellään hyvin pitkälti samoja asioita kuin lennonjohdon haun puolellakin?

Jäi nakertamaan hampaankoloon  >:( tuo Avia Collegen haun 3.varasija, että pitänee hakea revanssia... 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tässäpä lainaus Finnairin intranetistä, varmaan selventää haettavaa määrää.

Ilmailuopisto ei supista lentäjien koulutusta

Porissa toimiva Suomen Ilmailuopisto ei lentoalan vaikeuksista huolimatta ole tässä vaiheessa supistamassa toimintaansa.

– Seuraavan kerran asiat ovat puntarissa vuonna 2011, jolloin vedämme johtopäätökset silloisen tilanteen mukaan, sanoo ilmailuopiston toimitusjohtaja ja rehtori Juha Siivonen.

Ilmailuopiston päätökselle jatkaa entisin eväin antavat pohjaa myös aiempien matalasuhdanteiden aikaiset karvaat kokemukset liian nopeista koulutuspaikkojen supistamisista.

– Kova lentäjäpula iski sitten noususuhdanteen alettua.

Siivonen korostaa vielä erikseen sitä, ettei Finnairin piakkoin alkavilla yt-neuvotteluilla ole vaikutusta ilmailuopiston toimintaan, koska opisto kouluttaa lentäjiä laajemmin koko maan tarpeisiin.

Suomen ilmailuopisto kouluttaa Porissa liikennelentäjiä kotimaan lentoliikenteen tarpeisiin.

Joka toinen vuosi tapahtuva opiskelijoiden sisäänotto käsittää vajaat 100 henkeä, josta saadaan kahden vuoden opiskelijamäärä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailuopisto ei supista lentäjien koulutusta

Porissa toimiva Suomen Ilmailuopisto ei lentoalan vaikeuksista huolimatta ole tässä vaiheessa supistamassa toimintaansa.

Luokitellaanko IRL bonanzalentojen pois jäänti supistukseksi? eli tornihuhun mukaan kaikki Bonanzalennot vedetään nykyisin simulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luokitellaanko IRL bonanzalentojen pois jäänti supistukseksi? eli tornihuhun mukaan kaikki Bonanzalennot vedetään nykyisin simulla.

hei,

Ei lennetä. Määräykset vaativat IR(A) koulutuksesta vähintään 15h koneella ja CPL(A) koulutuksessa vähintään 5h koneella, joka on ns. complex a/c = sisäänvedettävä teline ja vakiokierrospotkuri.

t. Ole

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei, tuossa lueskelin tuota Pekka Lehtisen SIO Blogia, niin pitääkö paikkansa ettei SIO:n testeissä testata Egnlantia ollenkaan?  ??? Silloin se ilmeisesti lasketaan aiemmista arvosanoista. Kumpaahan siinä katsotaan, amiskan 5:ta vai lukion C:tä (lukio käyty myöhemmin)?  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

'ola!

Ensimmäinen viestini, ja toivottavasti en ryssi kaikkea heti kättelyssä - En ainakaan haulla löytänyt SIO -09 topiccia.

Eli itse olen 18v naisenalku joka kirjoittaa itsensä ylioppilaaksi nyt keväällä -09 (Ai, EnA, MaB, Bi, Ke) ja ajattelin sitten koittaa onneani SIOn haussa.

Olen pidempään halunnut eläinlääkäriksi, mutta tänään koululla olleen ammatti-infon vuoksi innostuin suuresti mahdollisesta lentäjäurasta - ja ainahan kannattaa yrittää, right? ;)

Pituutta vaatimattomat 168.5 eli meneepähän muutamalla sentillä minimirajan ylitse.

Olen yrittänyt kovasti lueskella foorumin vanhempia hakuun liittyviä viestejä, joten en aio kysyä mitään tyyliin "Hei mikä on noppatesti?" - vastaavanlaisen olen tehnyt jopa netissä.

Onkos muita, jotka pyrkivät S09 SIOon? (varmasti.)

Täältä löytyy ainakin yksi, joka haki SIOon nyt syksyllä. Ensimmäinen vaihe tuli läpäistyä, eli paperikarsinnoista selvitty =) 28.10 on psykologiset testit Tuusulassa.

Itse olen myös etsinyt aiheesta aika lailla netin ihmeellisestä maailmasta, ja heräsikin mielenkiinto kun sanoit noppatestistä, että vastaavanlaisen olet tehnytkin netissä, mmm missä?

-Jussi-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään