Kai Lilja

"Tavis" teki onnistuneen laskun matkustajakoneella

33 viestiä aiheessa

Hyvää huomenta!

 

Katsoin eilen Myytien murtajia (Discovery) ja aihe oli enemmän kuin mielenkiintoinen! Molemmat viiksiniekat pääsivät testaamaan, ilman aikaisempaa kokemusta lentämisestä, lasketumista matkustajakoneella, tosin vain simulaattorilla!

 

Ensin kokeilivat ilman minkään laista apua/ohjeistusta ja tonttiinhan ne kolisivat. Sen jälkeen saivat ohjeita "lennonjohdolta" ja molemmat saivat koneen ehjänä kiitotielle!  :thmbup:

 

Tosielämä on varmasti aivan eri asia!

 

Loistavaa päivää kaikille!

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää huomenta!

 

Katsoin eilen Myytien murtajia (Discovery) ja aihe oli enemmän kuin mielenkiintoinen! Molemmat viiksiniekat pääsivät testaamaan, ilman aikaisempaa kokemusta lentämisestä, lasketumista matkustajakoneella, tosin vain simulaattorilla!

 

Ensin kokeilivat ilman minkään laista apua/ohjeistusta ja tonttiinhan ne kolisivat. Sen jälkeen saivat ohjeita "lennonjohdolta" ja molemmat saivat koneen ehjänä kiitotielle!  :thmbup:

 

Tosielämä on varmasti aivan eri asia!

 

Loistavaa päivää kaikille!

 

-Kaitsu

 

Salaa harjoiteltu  8)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Itse olen tehnyt okeilla pienillä lentsikoilla n. 1500 laskua ja simulaattorilla tuntuu olevan paljon vaikeampaa. Saattaa kokematonta vähän häiritä pelko omasta hengestään ja aistimusten tulva oikeassa koneessa. Vielä siihen ripaus puuskaista sivutuulta, niin.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se voi olla tosipaikan tullen pikkuisen eri juttu, kun tietää ettei "pause" eikä "reset" nappulaa ole ja oma henkikulta (ja ehkäpä jokunen muukin) on pelissä panoksena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se simulaattori taitaa olla softaltaan Microsoft Flight Sim pohjainen ainakin sen perusteella, että ruudulla oli hetken teksti "Images courtesy of Microsoft". Ympärille on sitten koottu vain aika vaikuttava 'kotisimu' ;D Kuinkahan paljon vaikeampaa laskeutuminen olisikaan virallisella simulaattorilla?

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä aiheeseen täysin OT-tyylinen viesti; tätä aihetta hieman sivuten joku vuosi sitten (onko niinkään kauaa?) oli forumilla "mielenkiintoinen" keskustelu aiheesta; "Pystyisitkö tuomaan liikennekoneen alas pelkällä kotitietokoneen simukokemuksella" or something like that. Taisi the flaming keyboard olla ajoittain niin kuuma, että osa teksteistä jouduttiin (onneksi) moderaattoreiden toimesta sensuroimaan  ;D.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan aikanaan että sain kokeilla MD stimulaattoria, muistaakseni laskeuduttiin San Fr.. jne.epäonnistuin täysin, eka kerta eikä ollut aiempaakaan kokemusta tuollaisista, lisäksi muutama työkaveri olan takana ja aivan asiallinen opettaja joka yritti auttaa. :-[

Katselin tuon saman ohjelman jonkun aikaa sitten,itse kuskaillessani  silloin näin kyllä ikkunasta oikean lentokentän muistaakseni yövalossa, aikaa on tosiaan tuosta reilusti ajokorttiikä.Eli veikkaan että tuo oli kuten moni muu, ameeriikkalaisen viihdeteollisuuden hupituote. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä olen joskus aiemminkin maininnut, mutta kun aihe palaa aina ajoittain, niin menköön: Osallistuin vuonna 2005 International Air Cadet Exchangeen Saksassa, reissu oli kaikin puolin erittäin mielenkiintoinen ja se sisälsi mm. simulaattorilentämistä. Omalle kohdalle osui toiveenakin ollut D-luokan Avro RJ-simu. Olimme neljän hengen rymissä, kaksi lensi ja kaksi observoi. Ensin meille selostettiin homman periaatteet ja tämän jälkeen pääsimme tositoimiin. Onneksi olin saanut myös hyviä vinkkejä erään kotimaisen yhtiön Avro-piloteilta. Kaverina oli sveitsiläinen, joka oli myöskin perehtynyt kys. konetyyppiin Swissin kavereiden kanssa, lisäksi kummallakin meistä oli purjelentotaustaa. Saimme kummatkin kaikilla yrittämillä koneen ehjänä alas, pari kertaa jopa kohtuu tyylikkäästi. Näkölähestyminen vanhalle Kai Takin kentälle pimeällä oli mielenkiintoinen, ja kyllä pisti kunnioittamaan kavereita, jotka sinne sen Jumbolinon isoveljen turvallisesti sorvaavat.

 

Toinen parivaljakko oli Israelista, laskuvarjojääkäri ja ilmavoimien kuljetuskoneen pilotti. Toinen ajeli melkoisen puhtaasti, toinen lähestyi kiitotietä sellaisessa kulmassa ja asennossa, jonka en uskonut olevan mahdollinen... Ei kerta kaikkiaan pysynyt ollenkaan hanskassa muutamista yrityksistä huolimatta. Kaverilla ei siis ehjästä, lentävästä koneesta poistumisen lisäksi ollut muuta ilmailukokemusta. Tästä voinee jonkinasteisia päätelmiä tehdä siitä, että jonkunasteista lentokokemusta omaavilla mahdollisuudet tulla ehjänä alas ovat huomattavasti suuremmat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä aiheeseen täysin OT-tyylinen viesti; tätä aihetta hieman sivuten joku vuosi sitten (onko niinkään kauaa?) oli forumilla "mielenkiintoinen" keskustelu aiheesta; "Pystyisitkö tuomaan liikennekoneen alas pelkällä kotitietokoneen simukokemuksella" or something like that. Taisi the flaming keyboard olla ajoittain niin kuuma, että osa teksteistä jouduttiin (onneksi) moderaattoreiden toimesta sensuroimaan  ;D.

 

 

 

Ei ku uusi aihe

 

Pystytkö tuomaan oikean simun ehjänä laskuun ;D

 

Kovan laskun "laskut"

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tää homma ihan oikeasti niin helppoa olis niin kai tätä sitten vois tehdä kuka tahansa ilman mitään koulutusta?

 

Nooo, vähäisten kokemusteni mukaan ei se ohjainten kääntely vaikeinta ole vaan "konttorityön" hallinta se vasta koulua ja kokemusta vaatii ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kuva Håkan... viitsitkö hieman valottaa tuon simun tarinaa. Muistan kuinka Alitalian DC10 simu tuli hulluksi 30 vuotta sitten ja hakkasi kavereita sisällään kuin helistimessä ennenkuin joku sai paintettua EMERG STOP nappia. Tuloksena kallonmurtumia jne.

 

 

No joo

 

Kuvan krässi johtui siitä, ettei hydraulijärjestelmää oltu huuhdeltu ennen käyttöä. Toisin sanoen motion villiintyi kuvan seurauksin jossain Ameriikan maalla. Kyllä näitä on sattunut, kyseessä on kovat voimat, 15t. rautaa ei pienellä liikkeelle saada ;) Emergency stop on joskus kova sana, testataan muuten kerran vuodessa täydessä vauhdissa.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni oli myös taannoin mahdollisuus kokeilla sekä nousua ja laskeutumista oikeassa Level-D simulaattorissa. Mukana oli kokenut lentokapteeni joka ohjeisti tarpeen mukaan, mutta ei kertaakaan ottanut ohjaimia.

 

Minkäänlaista lentokokemusta ei ohjaajana toimimiseen minulla ole. Tosin MSFS eri versiot on tuttuja vuodesta 1995 ja juuri tällä hetkellä suuren wow-efektin antaa PMDG:n käsittämättömän hieno MD-11 mallinnos. Samoin olen päässyt lentelemään jumpparilla monessa konetyypissä joten ohjaamossa ei sinänsä ole mitään niin ihmeellistä.

 

Lentoonlähtö oli lastenleikkiä ja samalla erittäin siistiä! Samoin sileällä koneella lentely oli vaivatonta ja kone meni suurinpiirtein sinne mihin oli tarkoitus ilman mitään dramatiikkaa.

 

Mutta haastetta tuli sitten lähestymisessä. Sain koneen ohjattua ihan nätisti lähestymislinjalle ja seuraamaan liukupolkua. Mutta kun kone oli laskuasussa käyttäytyminen oli maallikolle aikamoinen haaste. Pieneltä tuntuva korjaus lateraalisuunnassa esim vasemmalle käänsi koneen reilusti yli ja päinvastoin. Samoin liiallisen vajoamisen korjaus ja nokan nostaminen ja sitä seurannut tehonlisäys  pisti kämmenet hikoamaan. Kuitenkin sain koneen tuotua kiitotien kynnykselle melkein oikeassa korkeudessa ja loppuvedon alkaessa oltiin ehkä muutama sata metriä yli normaalin laskupaikan. Loppuveto  ei mennyt ihan tuubiin ja tehtiin ns 'positive landing' ja samalla kone oli karata nurmikolle, mutta sain tilanteen korjattua jotenkin. Tässä vaiheessa pulssi oli riittävän korkea ja kämmenet kosteat - kaiken kaikkiaan oli hieman hämmentynyt fiilis kun aika paljon kaikenlaista mistä ei ollut aiempaa kokemusta tapahtui aika nopeasti. Jälkikäteen kun on asiaa pohtinut niin laskuasussa olevalla liikennelentokoneella lentäminen ilman minkäänlaista koulutusta muistutti lähinnä autoilua jatkuvassa sohjoliirrossa koko ajan kapenevalla mutkaisella tiellä ;D...

 

Mutta summa summarum kone oli ehjä ja pysyi juuri ja juuri radalla, pienellä tuurillakin tosin.

 

Simulaattorista pitää vielä sanoa, että on loistava 'huijaus' kaikessa aitoudessaan eli tuntemukset ovat 100% aitoja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin viime talvena 737NG simua Virtual Aviationin sessiossa. http://www.virtualaviation.co.uk/fun/locations/737ng.html

Aikaisemmista nettikeskusteluista olin lukenut paljon komentteja siitä, että oikealla simulaattorilla lentäminen on ihan eri juttu kuin tietokonesimu. Myös session vastuuhenkilönä toiminut 767-perämies varoitti lentämisen olevan aika erilaista kuin kotona. Tätä taustaa vasten olin itse asiassa hieman yllättynyt siitä, miten samantapaista lentäminen kuitenkin Level-D simulaattorilla oli. Suurin ero lentämisessä oli ehkä ohjaustuntumassa verrattuna joystickiin. Aluksi ei ollut oikein käsitystä, miten suuria ohjausliikkeitä oikealla koneella tarvitaan. Ensimmäinen lasku tulikin vedettyä vähän hyllylle, mutta kone tuli kuitenkin lopulta ehjänä alas.  Toisella kerralla tehtiin vain nopea kierros ja kaarto lyhyelle loppuosalle. Koneen linjaaminen kiitotiensuuntaiseksi tuntui jopa hieman helpommalta kuin kotisimulaattorilla, koska näkyvyys ohjaamosta ulospäin on kolmiulotteisena niin paljon aidompi, että koneen liikerata on mielestäni helpompi hahmottaa. Toinen lasku meni jo paremmin, kun olin varovaisempi loppuvedon kanssa.  Meitä oli kolmen hengen ryhmä ja jokainen sai lentää siis kaksi lentoa. Muilla ryhmän jäsenillä ei ollut aikaisempaa lentokokemusta (edes tietokonesimulaattoreista). Toinen sai (lentäjän avittaessa vierestä muutaman kerran pienillä ohjausliikkeillä) koneen tuotua ehjänä alas, vaikka laskut olivatkin aika kovia. Toinen kaveri rysäytti koneen laskussa kunnolla kiitotiehen, ja kone pomppasi siitä nurmikolle. Tämän pienen otannan tulos oli siis samansuuntainen kuin Jaakolla, eli tietokonesimulaattorikokemus näyttäisi hieman parantavan mahdollisuuksia. Lennot lennettiin Cavokissa nollatuulessa, ja lentäjä hoiti nopeuden, laskusiivekkeet ja -telineet, joten itse sai keskittyä vain ohjaamiseen. Sillä tavallahan tämä ei luonnollisestikkaan kerro mitään oikeasta tilanteesta.    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painaako tuollainen simulaattori tosiaan 15 tuhatta kiloa?

 

Riippuu simusta. Noin lonkalta 5-15t. MD11 FFS 12t. Ne ovat keventyneet jonniin verran viime vuosina, johtuen mm. uusista visuaalijärjestelmistä.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajelin minäkin taannoin ATR:n tehtaalla simussa varmaan sen 20 läpäriä ja pari niistä laskuista oli jopa ihan nättejä. Ainoastaan yksi lasku oli sen verran kova, että simuoperaattorin kertoman mukaan "teline menisi tarkistukseen". Ja vieressä istui toinen tasan yhtä paljon oikealla koneella lentänyt :)

 

Löin kameran simuoperaattorin kouraan ja sanoin, että paina tuosta ja anna palaa ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

-Taittuu...

-Ei taitu!

-TAITTUU!!  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Näihin viereisessä huoneessa olleisiin D-simuihin ei valitettavasti päästy, kun joku oli isolla rahalla ostanut meille varatun ajan ulos  :-\

[ attachment removed / expired ]

 

Ja ei, en väitä, että saisin oikean koneen oikeassa tilanteessa ehjänä alas. Alas ehkä kuitenkin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vierailtiin Vääksyn Ilmailulukion kanssa syksyllä -08 Finnairin DC-9 ja Airbussi simuja kokeilemassa.

Molemmilla yksi laskukierros. Bussiin  verrattuna DC-9 sai veivata ja käännellä enemmän :)

Jännitystä riitti, ja hikoavia käsiä. Kyllä uudemman kerran jos pääsee, niin paremmin menee.

Tosin keneltäkään ei tainnut kone tonttiin mennä.

 

Hieman jonkinlaisia kuvia:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Line up 22R

[ attachment removed / expired ]

 

Allekirjoittanut "tositoimissa".

[ attachment removed / expired ]

 

Opastusta finaali tehoille ja laskuasuun.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajelin minäkin taannoin ATR:n tehtaalla simussa varmaan sen 20 läpäriä ja pari niistä laskuista oli jopa ihan nättejä. Ainoastaan yksi lasku oli sen verran kova, että simuoperaattorin kertoman mukaan "teline menisi tarkistukseen". Ja vieressä istui toinen tasan yhtä paljon oikealla koneella lentänyt :)

 

 

No nyt kyllä

 

Oon luullu, että vain pohojolaiset osaa retostella, mutta näköjään tauti on levinny ;D Sanosit ny vaan, että yks lasku oli nätti ja muilla meni telineet :D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt kyllä

 

Oon luullu, että vain pohojolaiset osaa retostella, mutta näköjään tauti on levinny ;D Sanosit ny vaan, että yks lasku oli nätti ja muilla meni telineet :D

HS

 

HEHE, retostelua kyllä, mutta

:tä lainatakseni:"Eikä tämä tarina ole palturia" 8) Kuten sanoin, pari laskua oli sellaisia, joita ainakin itse uskallan kutsua näteiksi (sehän on jo melkein 10% ;D). Loput sitten vähemmän nättejä.

 

Melko mielenkiintoisia kuvia. Oliko äkäinen liikkeissään tuo ATR-simu? Esimerkiksi nousussa.

 

No miten sen nyt ottaa. Mikäli tarkoitit koneen liikkeitä, niin se on tietty just niin äkäinen, kuin oikea kone. Mikäli taas meinaat itse simun liikkeitä, niin tuohan ei ollut motionsimu. Meille oli kyllä varattu pari tuntia aikaa noihin "oikeisiin isoihin simuihin", mutta joku firma oli ostanut ne vuorot itselleen. Kuulemma "hätätilanne"  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi kun pääsisi edes kerran kokeilemaan D-tason simua (ei LDS767)  ;D

 

Tuolla San Franciscon lähimailla, Piilaakson alueella on joku firma, joka on hankkinut ihan oikeita simulaattoreita joilla tavitsetkin saavat maksua vastaan kokeilla.

Olen unohtanut firman nimen, mahtaakohan joku muistaa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Eli veikkaan että tuo oli kuten moni muu, ameeriikkalaisen viihdeteollisuuden hupituote. ::)

Jos nyt muistan oikein niin Adam kertoi että kunhan lennonjohto kertoo miten autopilottia säädetään niin taviskin pydtyy ruuvailemaan nappeja niin että kone tulee ehjänä ILS-laskuun; ja tämän takia myytille taidettiin antaa confirmed-lätkä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään