Kai Lilja

"Tavis" teki onnistuneen laskun matkustajakoneella

33 viestiä aiheessa

Kyllä kait se mahdollista on "taviksen" tuoda matkustajakone laskuun ainakin niin, että hengissä selvitään, eri asia on se minkälaisessa kunnossa kone on tuon laskun jälkeen, varmasti kuitenkin aikaisempi lentokokemus pienkoneilla tai purjekoneilla auttaa jo paljon tuossa asiassa. Jos taas lennonjohdosta neuvotaan autopilotin käyttö niin laskeutumisesta tulee helpompaa vaikka silloinkin pitää hoidella laippa-asetuksia ja nopeuksia oli autothrottle tai ei. Eikä kaikista matkustajakoneista löydy kuitenkaan autoland-toimintoa vaan kone pitää ajaa ratkaisukorkeudesta käsin laskuun. Joten jos ei olisi koskaan lentänyt minkäänlaista lentolaitetta niin matkustajakoneen tuominen hallitusti laskuun voisi olla erittäin vaikea tai jopa mahdoton suoritus, sen sijaan ilmailukokemusta omaava henkilö saisi todennäköisesti isommankin koneen jopa melko hallitustikin alas pienellä ohjeistuksella tietenkin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEHE, retostelua kyllä, mutta

:tä lainatakseni:"Eikä tämä tarina ole palturia" 8) Kuten sanoin, pari laskua oli sellaisia, joita ainakin itse uskallan kutsua näteiksi (sehän on jo melkein 10% ;D). Loput sitten vähemmän nättejä.

 

No miten sen nyt ottaa. Mikäli tarkoitit koneen liikkeitä, niin se on tietty just niin äkäinen, kuin oikea kone. Mikäli taas meinaat itse simun liikkeitä, niin tuohan ei ollut motionsimu. Meille oli kyllä varattu pari tuntia aikaa noihin "oikeisiin isoihin simuihin", mutta joku firma oli ostanut ne vuorot itselleen. Kuulemma "hätätilanne"  :-\

 

No joo

 

Kyllä sää tekijä oot 8) Meinaan vaan, että tuo Atrain on koko pirun vikuri peli lennettäväksi, saati laskuun tuoda. Niin muuteen, saikko lentää kahdella moottorilla, se on jo paljon helpompaa ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....

Jos tää homma olis niin helppoa niin sittenhän ei kaikenmoista koulutusta tarvittaisi ja mä voisin lyödä hanskat naulaan. Suoraan yläasteelta kippariksi mitä sitä turhaan kokemusta perämiehenä keräämään.

Suurin piirtein aiheessa pysyen, lentäjien tarpeellisuudesta tuli mieleen tämä blogikirjoitus pilotin palkkapussin suuruudesta:

http://fl250.blogspot.com/2008/12/earning-my-keep.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo täähän juttu on kaluttu täällä useampaan kertaan. Otin kaverin mukaan jumbon simuun ja sanoin tauolla notta lennä. En antanut mitään apuja. Tonttiin meni. Kaverilla PPL. Simu vaikka ne hyviä on ei ole oikea lentokone. Se on kokeneellekin kaverille se ensimmäinen lento uudessa tyypissä jännä juttu saatikka aloittelijalle joka lyödään ohjaimiin pinnalla 350 molempien kavereiden syötyä taas sitä kalaa.

 

Joo

Oon määkin Jumboa kokeillu. Takavuosina Garudalla aikani kuluksi, en osannu ;D

Parin viikon päästä osasin :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen itse oikeasti lentänyt 206:lla muutaman sata laskua hyppykeikoilla mutta uskon että tulisi hiki jos pitäisi jollain Airbussilla sorvata lasku vaikkapa tänne Malagan 31 :lle. Meren päältä aika alhaalla parin moottoritien ja melkein Ikean yli baanalle. Olen windowsin 2004 simulla tehnyt useitakin laskuja Boeing 737-300:lla ja nekin tuntuvat osuvan aina mihin sattuu vaikka kuinka koettaisi manuaalia seurata lähestymisessä. Viime aikoina olen seurailla tuolla kuvausnyppylällä koneiden laskuja 13:lle ja niissä on huikeita eroja. Jostain syystä Easyjetit ja Air Berlinit tekevät tosi nättejä laskuja. Ja tietenkin Finnairin miehistöt. Mutta on siellä sitten aika räpistelyjäkin. Luulen että ainakin yhden Aviancan kone meni laskun jälkeen telinetarkistukseen. Niiasi varmaankin pohjaan asti ja savutkin olivat aika runsaat. Täytyy vaan nostaa hattua niille kavereille jotka näissä tammikuun alun myrskyisissä sivutuulissa tuovat niitä keksintöjä ehjänä alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain syystä Easyjetit ja Air Berlinit tekevät tosi nättejä laskuja.

 

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon enemmän näiden menestyvien halpayhtiöiden pilotit jotuvat rustaaman laskuja muihin yhtiöihin verrattuna. Mahtaako eroja olla? Reitit ovat joka tapauksessa keskimääräistä lyhyempiä (lennetään hubien kautta) ja kääntöajat samoin lyhyitä. Koneet on pääsääntöisesti myös täyteenlastattuja.

 

Kun päivästä toiseen tahkoaa parin tunnin legejä tutulta kentältä toiselle tutulle ja samoilla painoilla, ei ihme jos  peli  alkaa pysyä hyvin lapasessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väitän kuitenkin että tavis joka nousee lentokoneen penkiltä, nostaa kanaa syönneen kipparin paikaltaan, hyppää puikkoihin ja tällää tuon Caravellen tai minkä tahansa nätisti kentälle, lujasti konjakkia tuolle ja elinikäinen eläke kaikista töistä ellei halua ko. firman lentokoulutukseen.

Toki simuilu voi auttaa nappuloitten löytämiseen, kaikki pojat miettikää ei se eka kerta mikään menestys ollu, tytöistä en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon enemmän näiden menestyvien halpayhtiöiden pilotit jotuvat rustaaman laskuja muihin yhtiöihin verrattuna. Mahtaako eroja olla? Reitit ovat joka tapauksessa keskimääräistä lyhyempiä (lennetään hubien kautta) ja kääntöajat samoin lyhyitä. Koneet on pääsääntöisesti myös täyteenlastattuja.

 

Kun päivästä toiseen tahkoaa parin tunnin legejä tutulta kentältä toiselle tutulle ja samoilla painoilla, ei ihme jos  peli  alkaa pysyä hyvin lapasessa.

 

 

 

Tuo on varmasti totta. Niitä AB:n ja Easyn koneita käy täällä jatkuvana virtana. Joskus useita koneita tunnissa. Easyt yleensä Englannin eri kentiltä ja AB:t vastaavasti Euroopan ja eritoten Saksan kentiltä. Mulla on tuo skanneri mukana ja kuuntelen usein niitä selvitys-ym keskusteluja. Yllättävän usein on alkanut kuulua naispilottien ääni siellä taajuudella. Eikä laskuissa ole juuri mitään eroa. Vaikka mistäpä sen tietää onko siellä nais-vai miespilotti puikoissa. Vai peräti automaatti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvan tilanne eräänä päivänä. Kuvaa Easyjetin liikennetiheyttä AGP:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään