Markus Nyman

Fly Lappeenrannan lento-operaattori vaihtuu (Oli Re: Lentoyhtiö Tango lentää...)

41 viestiä aiheessa

Nyt alkaa kyllä olla jo lopun alkua Hesa-Lappee -välillä, harmi. Hoitaako ei-lentävä ohjaaja jatkossa turvademot ja ovien avaamiset ja sulkemiset, tarjoilua ei sitten ilmeisesti ole enää ollenkaan.

 

Eiköhän se ole lentovuorosta riippumatta perämiehen etuoikeus demoilla ja operoida koneen ovea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No näinhän se on, että peräsmies hoitaa kaikenlaisia hommia Jetikassa! Eastern Airways, johon olin menossa 2006 vuodeksi, operoi yhdellä emännällä ja yhtiö saikin tuolloin 2005 ja 2006 palkintoja hyvästä palvelusta tuolla Neuvostosaarella.

 

Kerran muistan, kun yritin tehdä matkustamobrieffauksen ensin suomeksi, sitten ruottiksi, sitten enkuksi ja lopulta saksaksi, kun oli saksalaisia kyydissä, mutta nauruksihan se meni kun saksalainen huusi perältä, että ymmärsin jo siitä suomenkielisestä, ei tarvii enää...

 

Hiki on perämiehen ystävä, kun lastaat niitä laukkuja mihin saat, suljet oven, katsot vyöt, tuot jatkokappaleita isomahaisille ja juokset ohjaamoon tekemään listoja ja sitten vielä lennät välissä ja tarjoilet ylhäällä kahvia ja sämpylöitä, käyt välissä hakemassa jostain lisää vessapaperia ja sen sellaista mukavaa lentäjän duunia!

 

Nyt naurattaa ja kuten jo aikaisemmin kerroin ja Jukkakin vahvisti, että lentämään silti oppii, vaikka joskus on ylimääräistä puuhaa!

 

Tervetuloa Jetikka Vantaalle taas elokuun 2005 jälkeen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa milloin "kakkoskone" tulee vai lennetäänkö se Suomeen tarvittaessa?

 

Kone G-FARA on tuunattavana Invernessissä. Korjaa Ilkka jos muistin väärin, mutta kuukauden sisällä pitäisi tulla. Sillä lennetään chartereita ja toimii varakoneena.

 

tarjoilua ei sitten ilmeisesti ole enää ollenkaan.

 

Ei ole lennolla, mutta sitäkin runsaammin loungessa ennen lähtöä. Lappeenrantaan on avattu todella tyylikäs lounge, johon on pääsy kaikilla Fly Lappeenrannan matkustajilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisäkuva Jetstream 31, päättele itse miten ahdasta on ....  ;D

 

Voi joku saada ahtaanpaikankammonkin. Ei ehkä ihan yhtä ahdas kuin Fairchild Metroliner, mutta ei varmaan kauaksikaan jää

 

Hyvin sinne mahtui. Laukut (myös kannettavan salkku) tosin kannattaa varustaa Doorside-tarroilla ja pistättää ruumaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edit: tuolla pari kuvaa lisää, mm. lounge: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,76217.msg1000843.html#msg1000843

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jetstream on lentänyt 90-luvulla paljon Lappeenrantaan, välillä Saab enemmän, välillä Jetstream. Kesällä 1993 aikataulu oli:

 

Helsingistä arkisin

 

  6.55 FA580 SF3 = Saab

  9.10 KF172 J31 = Jetstream

15.40 FA556 SF3

19.45 FA578 SF3

 

Lappeenrannasta arkisin

 

  7.50 FA581 SF3

10.15 KF173 J31

16.40 FA557 SF3

20.40 FS579 SF3

 

Myös lauantaina aamupäivällä ja sunnuntaina illalla oli yksi vuoropari, FA:n koodilla ja Saabilla. Keskikesällä supistuksia.

 

Kesä 1995

 

Helsingistä arkisin

 

  7.25 FA554 SF3

  9.10 KF130 J31

15.50 FA556 SF3

17.25 KF136 J31

19.55 KF138 J31

 

Lappeenrannasta arkisin

 

  6.40 KR571 AT7 = Joensuusta tuleva ATR teki välilaskun Lappeenrannassa

  8.20 FA555 SF3

10.05 KF131 J31

16.45 FA557 SF3

18.20 KF137 J31

20.50 KF139 J31

 

Samoin lauantaina aamupäivällä ja sunnuntaina illalla oli yksi vuoropari, KF-koodilla ja Jetikalla. Keskikesällä supistuksia.

 

Kesä 1996

 

Helsingistä arkisin

 

  7.30 FA4961 SF3

  9.10 KF9963 J31

12.20 KF9935 J31 via MIK!

15.40 FA4967 SF3

16.55 KF9969

20.30 KR5819 AT7 = Joensuusta menevä ATR teki välilaskun Lappeenrannassa

 

Lappeenrannasta arkisin

 

  6.40 KR5812 AT7 = Joensuusta tuleva ATR teki välilaskun Lappeenrannassa

  8.25 FA4962 SF3

10.05 KF9964 J31

14.05 KF9935 J31

16.35 FA4968 SF3

17.50 KF9970 J31

 

Samoin lauantaina aamupäivällä ja sunnuntaina illalla oli yksi vuoropari, KF-koodilla ja Jetikalla. Keskikesällä supistuksia.

 

Loppua kohden Jetstreamin käyttö lisääntyi, mutta oli vuorojakin paljon. Ainoa mikä puuttui oli myöhäinen paluu Helsingistä. Lennon kesto oli aina 40 minuuttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti on mielipiteitä puolesta ja vastaan konetyypistä Jetstream.

Palataan kuitenkin hieman taaksepäin,yli 40 vuoden päähän.

Aluksi oli yhtiö nimeltä Handley Page, jonka yksi uudenaiksemmista tuotteista oli kone joka sai nimen HP.137 Jetstream.

Kyseessä oli 18/20 paikkainen paineistetulla matkustamolla varustettu(silloin ei vielä ollut käsitettä "Commuter") liikemieskone.

Siinä oli varsin tehokkaat Turbomeca Astazou XIV potkuriturbiini moottorit tehoa a. 850 s.h.p.

Ensi lento 18.8-67.

HP meni kuitenkin konkurssiin jo vuonna 1969 ja työn jatkajaksi rupesi Scottis Aviation.

Konetta kehiteltin edelleen mm. vaihtamalla moottorit Garret TPE 331 mallisiin edelleen varsin tehokkaisiin moottoreihin 940hv.

BAe otti koneen valmistuksen hoitaakseen vuonna 1987 ja samalla kone sai uuden nimen Jetstream Super 31 jolloin moottriteho edelleen nousi,nyt 1020s.h.p..

Edelleen kehitetty,hieman suurempi (29paikkainen) Jetstream 41 jossa "konetehoa" jo 1.500 s.h.p..

Kaikki päättyi kuitenkin 1990 luvun puolivälissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös näitä Jetstreamin käyttämiä Garrett-potkuriturbiineja pidä jäähdyttää sammutuksen jälkeen potkurista pyörittämällä, että EGT laskee alle tietyn arvon jos ollaan käynnistämässä ja lähdössä taas pian reitille. Ilmeisesti EGT täytyy olla alle tietyn arvon, että Garretin voi käynnistää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti on mielipiteitä puolesta ja vastaan konetyypistä Jetstream.

Palataan kuitenkin hieman taaksepäin,yli 40 vuoden päähän.

Aluksi oli yhtiö nimeltä Handley Page, jonka yksi uudenaiksemmista tuotteista oli kone joka sai nimen HP.137 Jetstream.

Kyseessä oli 18/20 paikkainen paineistetulla matkustamolla varustettu(silloin ei vielä ollut käsitettä "Commuter") liikemieskone.

Siinä oli varsin tehokkaat Turbomeca Astazou XIV potkuriturbiini moottorit tehoa a. 850 s.h.p.

Ensi lento 18.8-67.

HP meni kuitenkin konkurssiin jo vuonna 1969 ja työn jatkajaksi rupesi Scottis Aviation.

Konetta kehiteltin edelleen mm. vaihtamalla moottorit Garret TPE 331 mallisiin edelleen varsin tehokkaisiin moottoreihin 940hv.

BAe otti koneen valmistuksen hoitaakseen vuonna 1987 ja samalla kone sai uuden nimen Jetstream Super 31 jolloin moottriteho edelleen nousi,nyt 1020s.h.p..

Edelleen kehitetty,hieman suurempi (29paikkainen) Jetstream 41 jossa "konetehoa" jo 1.500 s.h.p..

Kaikki päättyi kuitenkin 1990 luvun puolivälissä.

 

 

Jos tuo on Scot ja jotain, takuuvarmasti hyvä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään