Guest karrik

Radioamatöörit spottarit?

21 viestiä aiheessa

Heips! Onkos täällä joukossa yhtään spottaajaa, joka olisi myöskin radioamatööri? Minä pidän spottaamassa ollessani EFHK:lla mukana radioamatöörikapulaani Yaesun FT-60:stä, jolla yleensä DW:nä kuuntelen ilmailutaajuuksia ja sitten Helsingin radioamatööritoistinta, jolle voi sitten pälpättää, jos joku siellä äänessä sattuu olemaan.

Et jos siellä kentällä sattuu joku muukin amatööri käymään, niin olisi kiva vaikka ihan jos aktivoitte sen hamipuolenkin siitä kapulastanne ja pidetään vaikka pieni kusoilu, ainakin sillon ko ei yhtään konetta näy missään tai on muuten vaan tylsä hetki. Tai jos täältä nyt sattuu löytymään enemmänkin hameja, niin voisi ehkä jopa sopia jonkun tietyn taajuuden 2 metrille, jolla voisi pölpötellä ja vaikka kehuskella "kuinka hyvä kuva tuli just otettua" tai että "tuu tänne toiselle puolelle kenttää täält näkee paljo paremmin" jne, sillonhan vois ulkopaikkakuntalaisetkin vierailijat saada neuvoja parhaista spottauspaikoista radion yli  ;D ;D

Terv OH2FLI, jonka tavoittaa pääkaupunkiseudun 2m/70cm toistimilla (parhaiten mulle koti-QTH:n kuuluu Helsinki 2m/Vantaa 70cm)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

oh1hkn ja sama kapula käytös ft-60.

Käytkö spottailemas usein, ja käytkö täällä EFHK/EFHF vai asustatko jossain muualla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi kaikki hamssit!

En harrasta tuota "spottailua"..., ja sen minkä workin, niin olen HF:llä.

On mulla käsikapulakin, Yaesu VX-1R 2m/70cm, joskus kuuntelen Kuusankosken 2 m toistinta.

Mutta.. hyviä bongailuja teille sinne Vanthaalle!

73, Markku OH8VQ

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve kaikille hamsseille myös täältä.

Harvemmin tulee oltua kenttien laidalla spottailemassa, mutta aina silloin tällöin tulee piipahdettua.

Jos Mikrotrak-300 on päällä autolla ajellessa, niin APRS paikkatietoa tulee koolilla OH2GAX-9.

--------

73's

Otso / OH2GAX / Vantaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös lentäjissä on radioamatöörejä. APRS:llä näkyy ainakin kaksi lentsikkaa, kun ovat ilmassa. Tunnuksilla OH-XKR ja OH-XST voi katsella sivulta aprs.fi. Koneissa on HAMDR:t. Löytyvät yleensä Korpilahden seudulta.

Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EN ole spottari ENKÄ oikeastaan amatöörikään. :-[

Tuli kuitenkin Trio Kenwood tutuksi aikanaan KO-MA Ky:n osastopäällikkönä OH-2DS:n esimiehenä.

Sen verran tuli kiellettyä hedelmää maistettua metrin verran amatöörilainetta pidemmällä, että jos 27 MHz:llä myönnettäisiin awardeja, niin etelänapamannerta vaille WAC olisi ollut kasassa jo 1969. Rikos lienee onneksi jo vanhentunut. ;)

Kuvan härpäke on 50 m GND torni, jossa 9 m putkea ja sen nokassa Hy-Gainin 4-el quad.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytkö spottailemas usein, ja käytkö täällä EFHK/EFHF vai asustatko jossain muualla?

Asun Porin suunnalla ja tulee noita koneita kuvailtua vain jos sattuu kameran kanssa kulkeen ja sopiva kone oleen hollilla.

Eli en aktiivisesti spottaile.

....Tai no juhannus sentään pitää viettää kentän laidalla Kauhavalla  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

27 MHz on tuttu bandi. Olenpa joskus 70-luvulla ostanut Borikselta radionkin ko. bandille. Sittemmin tuli hommattua amatöörilupa. Lentoharrastus sai alkunsa, kun amatöörinä hankittiin ilmailuradiokelpuutukset VAPEPAn ja lentokoneiden viestintää varten. Piti sitten hankkia paperiin lisää kirjaimia, jotta sai puikottaa lentsikkaakin. lentäminen on helppoa, lupakirjan saa 45 tunnissa. Tosin lentämisen opetteluun menee sitten koko loppuikä. Varsinaista konespottausta en ilmeisesti harrasta, mutta kun vaan kamera on mukana, yleensä kaikki himmelit tulee kuvattua. Kannattaa liittyä DC-klubiin ja käydä DC-3:n kyydissä. Viime kesänä kävin ja totesin, että lennon hinta tuli kuitattua jo rullatessa lähtäpaikalle. Loppu olikin sitten jo bonusta.

Jari OH6SJ ja OH-XKR:n kippari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy kait spotteri hamiksi  tunnustautua ::) Koneiden "dokumentti" aka "sideshot" valokuvaus ollut verissä jo vuosia, mutta EFHK:lla tulee käytyä nykyään todella harvoin. Kilohintaa paksahtaa kuville niin paljon jos täältä Porista sinne ajelee... aprs on käytössä...

Jari OH1XT

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pokkari on vain mukana, kun työreissulta ajelen kotiinpäin, mahdollisuuksien mukaan EFHK;n tai/ja EFHF:n kautta. Spottareita olen toki paljon nähnyt EFHK:n parhailla paikoilla eri ilmansuunnissa.  CPL(A) on tullut hankittua joskus takavuosina, mutta fiksumpaa kameraa ei.  Kuvia on silti aika paljon kasassa, lähinnä itseäni varten - Itse lennetyistä ja muiden ohjastamista lentsikoista.  Hamssikapulakin autosta löytyy, mutta se on enemmän ilmailujaksoille väännettynä.

T:OH1DL

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole amatööri minäkään, mutta jo 80-luvulta saakka olen 10-11-metrillä qusotellut ;)

Parhaimmat yhteydet sain ympärihäiritsevällä 5/8:lla ja 20-watilla mm. Brasilia ja useita Australian yhteyksiä.

Vieläkin tuolla talon harjalla on "supergainmonsteriviiskasi" 20:lla maatasolla ja Lincolni lojuu tuossa vieressä :) Zetagi sanoi poks, eli no more 200w!

Terv. 56DT100, 56WE001, 56AKV101 ja joitain muitakin oli, mutta olen unohtanut...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mocomakin! ;) (Rakkain aivolapseni se)

OT: "Jos mie MOCOMAn saisin... " sanoi eräs viehkeä naisääni CH7 :llä, niin johan oli kanava täynnä kutsuja.

Tämä harrastus taisi saada kuoliniskun kun tuli kännykät ja lupavapaat radiopuhelimet. Ei enään huolittu ilman kännykkää rallien tuevallisuusviestintään.

Tallessa on vielä Mocoma 27 ja Mocoma 45 sekä muutama 5/8λ autopiiska ja 1/2λ GP.

t. HELA 134 "Mandariini"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sopivasti kohdalle sattuessa tulee kuva tai pari napattua, yleensä näistä GA-koneista, niillä kun tulee jonkin verran ilmailtuakin.

Jokunen /AM keikkakin on kavereiden kanssa joskus tullut heitettyä 2m ja 70cm:llä. HF:ää pitäis koneesta joskus vielä kokeilla  :)

Omakötöstys TX olis tossa APRS:llä olemassa kun muistais sen ottaa sitten aina koneeseen mukaan  :P

73's de OH8JXR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Amatööripuolella on ollut liki 10v hiljaista. 2m/70cm käsikapula taitaa vielä löytyä jostain laatikon pohjalta. Ilmailukuvia joskus harvoin tulee läheteltyä sieltä täältä.... Lennettyä tulee onneksi.

Kimmo OH4PG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt täällä Lapissa ollut viikon päivät 11-metrillä keliä eteläiseen Suomeen, joten koneet auki ja QSoa eetteriin :thmbup:

Youtubestakin löytyy eilisiä yhteyksiä, jos mun kutsulla hakee...

73' 51' Tarmo from Raattama

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Satunnainen spottailija, joka ei valitettavasti ole amatööri mutta kuuntelee sujuvasti kaikkea  :laugh: taajuusalueella 25 MHz - 1,3 GHz

Lisäksi en kuule mutta havaitsen (taajuuslaskurilla) läheykset alueella 1 MHz-3 GHz. Tämän vehkeen havaintojentekoetäisyys ei tosin ole huikea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve,

itse en ole kovin usein tuolla kentällä käynyt, mutta nyt kun tuli tuohon kapulaani ostettua tuollainen hieno mikki/kaiutin, jonka saa vaikka takin kaulukseen kiinni (jotta kuuluu paremmin/voi pyöräillessä radioamatööreillä), niin on ihan kiva käydäkin siellä kentällä kun kuuluukin se lennonjohto kunnolla!

Ja itse en ole juurikaan päivystänyt muita kuin ilmailutaajuuksia. Meidän pitäisi saada kasa radioamatöörispottereita ja sitten aktivoiduttaisiin, eihän tohon tarvi kuin pari spotteria, joilla on amatööriluvat. Kun turha mun on meinaan yksin tuolla mitään amatöörikanavia päivystää, jos jo tietää että siellä yksikseen höpöttää :D Ehkäpä sitten jos saadaan tuollainen aktivointi aikaan, niin sitten muutkin kuin amatöörit saattaisivat pistää meidän kanavan kuunteluun, ja parhaimmillaan innostuisivat hankkimaan amatööriluvat, jotta pääsevät mukaan pölinöihin!

Itse voin tarjota apua kaikille radioamatööritutkinnosta kiinnostuneille (sehän ei vaikea ole, koostuu kahdesta kokeesta: säännöistä ja sitten teknisestä osuudesta, ja jos jotenkin tiedät mitä ohmin laki tarkoittaa, niin pienellä harjoituksella pääsee läpi. ei tartte mitään pitkää matikkaa siihen!!!).

Mutta pidetään tää ketju nyt ihmeessä pinnalla, jos saataisiin jotain kivaa aikaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, eiku en, siis en ole spottari, mutta lentelijä kylläkin.

Tunnustaudun OH9NNU:ksi, siis nunnuka nunnuka laelaelaelaa... mutta kuitenkin yli 15 vuotta QRT:nä.

Mieli tekis viritellä koneeseeni jonkinmoinen anteeni ja kokeilla joku 2m QSO tuolta korkealta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään