Jani Nissi

"Abirekka" ja siihen liittyvät rajoitukset

21 viestiä aiheessa

Moro sano poro

Nyt pitää kysymäni, että minkälaisia rajoituksia tuollaisella abikuorkilla ajoon sisältyy. Tärkeimpänä kiinnostaisi laitojen minimikorkeus ja se kuinka paljon spedejä siellä lavalla saa heilua. Tietää sitten ottaa oikeankorkuisen lavan kyytiin ja miettiä monta autoa tarvitaan kun abeja on sen ~40.

T: Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa pitää varansa, siellä voi sattua vaikka mitä. Meidän kuormurin eteen kiilasi keski-ikäinen herrasmies Volvo S60:llään ja rupesi vaatimaan kovaan ääneen korvauksia, koska autoon osunut karkki naarmutti hänen mukaansa aivan varmasti sen maalipintaa. Just... 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisikohan paikallinen poliisi kuitenkin paras tiedonlähde..?  Kyllä täälläkin paljon tiedetään,mutta ei ehkä ihan kaikkea.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuta en osaa sanoa kun että helv**** korkeat lavat niissä pitää nykysin olla. Ilmeisesti ihan lähivuosina asiaan tuli joku muutos, jonka vuoksi kuorma-autojen hankkimisesta on tullut lukioille pienoinen ongelma kun noita tarpeeksi korkeareunaisia lavoja on vähän harvassa.

nimim. kuukauden päästä mennään  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2008 tuli voimaan uusi laki, jonka mukaan reunankorkeuden on oltava vähintään 120cm, kun se aikaisempina vuosina on ollut 110cm. Pitänee alkaa metsästämään sopivaa lavaa. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietää sitten ottaa oikeankorkuisen lavan kyytiin

2008 tuli voimaan uusi laki, jonka mukaan reunankorkeuden on oltava vähintään 120cm, kun se aikaisempina vuosina on ollut 110cm. Pitänee alkaa metsästämään sopivaa lavaa. :P

Ja pari vuotta ikää lisää.

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

43 § (19.12.2002/1243)

Henkilökuljetus kuorma- ja pakettiauton tavaratilassa

2. Kuorma-autoa (N2- ja N3-luokka), jonka kuormalavalla ei ole istuimia tai penkkejä, saa käyttää tilapäisesti penkinpainajaisajoihin ja vastaaviin muihin tilaisuuksiin liittyviin matkustajien kuljetuksiin edellyttäen, että auton kuljettajalla on vähintään kahden vuoden ajokokemus kuorma-autolla toisen palveluksessa tai luvanvaraisen liikenteen harjoittajana.

Sitä en kyllä ihan heti käsitä, mistä laista tuo 120 cm reunakorkeus sitten löytyisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä en kyllä ihan heti käsitä, mistä laista tuo 120 cm reunakorkeus sitten löytyisi.

Taitaa olla vain yleisesti poliisien vaatima laidankorkeus. Ei varsinaisesti mikään laki.

Joskus ennenhän auto piti käydä näyttämässä poliisiasemalla ennen ajoja jotta poliisi sai tarkastaa että se on soppeli siihen tarkoitukseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla vain yleisesti poliisien vaatima laidankorkeus. Ei varsinaisesti mikään laki.

Joko näin... tai sitten jonkun ministeriön tai viraston päätös asiasta.

Pitipä vielä mainita, että yleisesti ottaen tuo 'abirekka' sanana ****ttaa juuri siksi, että niissä ei sitä rekkaa ole eikä tule olemaankaan, PV on ainut, joka saa (ainakin vielä pari vuotta sitten sai) kuljettaa porukkaa rekan kuormatilassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitipä vielä mainita, että yleisesti ottaen tuo 'abirekka' sanana ****ttaa juuri siksi, että niissä ei sitä rekkaa ole eikä tule olemaankaan, PV on ainut, joka saa (ainakin vielä pari vuotta sitten sai) kuljettaa porukkaa rekan kuormatilassa.

Lahdessa oli yhellä porukalla puolikas käytössä vuonna 2004, kun itse olin penkkareita juhlistamassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitipä vielä mainita, että yleisesti ottaen tuo 'abirekka' sanana ****ttaa juuri siksi, että niissä ei sitä rekkaa ole eikä tule olemaankaan

Pienet ne on ****tuksen aiheet sullakin :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja pari vuotta ikää lisää.

Hmm...Kuskina on tollanen kaveri, kuka on ajanu rekkaa jo sillon, kun sinä vielä imit tissiä. :laugh: Minä vaan olen namusetänä ja lipitän nallelimsaa sun muita nesteitä siellä lavalla  ;D

Pienet ne on ****tuksen aiheet sullakin :P

On varmaan ollu kurja lapsuus, kun kaikki vituttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä vaan olen namusetänä ja lipitän nallelimsaa sun muita nesteitä siellä lavalla  ;D

Kieltämättä sai sen kuvan että olet ajamassa, mutta olekin yksi niistä "spedeistä" (kuten lavalla olevia nimitit alussa)  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä sai sen kuvan että olet ajamassa, mutta olekin yksi niistä "spedeistä" (kuten lavalla olevia nimitit alussa)  :)

Jep, eikait se Janin tehtävä ole sitä lavaa metsästää jos itse on spedenä kyydissä... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, eikait se Janin tehtävä ole sitä lavaa metsästää jos itse on spedenä kyydissä... ;D

Amiksessa ei varmaan tunneta käsitettä vastuun jakaminen. Nyt kun on abijuhlasuunnitelmat täydessä käynnissä ja siihenhän kuuluupi aika paljon juttua, niin tehtäviä on jaettu katsos oppilaitten kesken. Meikäläisen tehtävänä on ollut järjestää meille auto, kuski, lava yms. ettei jouduta kävellen mennä viskomaan karkkia ja riehumaan kylille. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Amiksessa ei varmaan tunneta käsitettä vastuun jakaminen.

Jaa-a, enpä tiedä kun en ole enää koulussa nyt vuoteen ollut....  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Amiksessa ei varmaan tunneta käsitettä vastuun jakaminen.

Putoaisit jo vihdoin maan pinnalle.
Nyt kun on abijuhlasuunnitelmat täydessä käynnissä ja siihenhän kuuluupi aika paljon juttua, niin tehtäviä on jaettu katsos oppilaitten kesken. Meikäläisen tehtävänä on ollut järjestää meille auto, kuski, lava yms. ettei jouduta kävellen mennä viskomaan karkkia ja riehumaan kylille. ;D

Kai sä vielä kasaat sen autonkin osista? Kun ei voi lavaa, autoa ja kuskia hankkia yhdestä paikasta kerralla (tilaamalla asianmukaisen ajoneuvon käyttötarkoituksen perusteella, tyypillisesti kuljetusliikkeiltä löytyy vähän parempaa kompetenssia valita sopiva kalusto tähän käyttötarkoitukseen kuin sinulta). Julkinen kyseleminen näin yksinkertaisesta ja helposti itsekin selvitettävästä asiasta foorumilla ei anna mitenkään erityisen vakuuttavaa kuvaa omasta osaamisestasi.

On varmaan ollu kurja lapsuus, kun kaikki ****ttaa.

Kaikki?

ps. "Tietää sitten ottaa oikeankorkuisen lavan kyytiin" tarkoittaa jotain ihan muuta kuin sopivan lavan "metsästämistä" annettavaksi "ammattitaitoiselle" kuljettajalle.

Lahdessa oli yhellä porukalla puolikas käytössä vuonna 2004, kun itse olin penkkareita juhlistamassa.

Ok, olisi pitänyt tarkentaa, että laillisesti vain PV... Kaikenlaista viritelmää on kyllä tullu nähtyä noissa, monesti myös kiskovat maassa olevan lavan koukulla tai vaijerilla ylös kun siinä on porukkaa kyydissä, mikä sekään ei ole sallittua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä tuli "rekoista" laskua yhteensä lähes 1000€, kun ei tarpeeksi rekkamiehiä lähisukulaisista löytynyt.  :P Tosin on meitä abejakin sitten toista sataa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voe kyynel. :'(

Kuten tiedät, tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun joku tällä foorumilla puuttuu suuriin puheisiisi, jotka "ihan vaan vahingossa on kirjoitettu näin", tällä kertaa se olin minä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa, mihin suuriin puheisiin?

Esim näihin: "Tälläisellä on tullut paljon huristeltua" tai "foorumilla ei kellään liene kelpuutusta tälläiseen masiinaan"

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esim näihin: "Tälläisellä on tullut paljon huristeltua" tai "foorumilla ei kellään liene kelpuutusta tälläiseen masiinaan"

Kiva että joku muukin on huomannut, en siis ole ainakaan päästäni keksinyt näitä suuria puheita =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään