Guest Nicket

Finnairin vanha Convair

9 viestiä aiheessa

Osaako kukaan valottaa OH-LRA:n historiaa. Heräsi mielenkiinto kun Anettiä selatessa tuli tämä alle linkittämäni kuva vastaan.

 

http://www.airliners.net/photo/Finnair/Convair-440-40-Metropolitan/1262412/L/

 

Kuvateksti sanoo:

OH-LRA (cn 40) Photo by my grandfather. Actual date is unknown, but probably early to mid 1950s. This aircraft was eventually shot down in Cambodia as N999JZ.

 

Lensikö kyseinen kone siis Vietnamissa? Milloin poistui AERO/Finnairilta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poistettiin 5.12.1971 ja myytiin Korsikan Ajaccion kautta Jenkkeihin San Diegolaiselle Tri-9 Corporationille, oli tuhoutuessaan 10.6.73 Air Cambodgen väreissä, virallisesti Khmer-hallituksen laskuun. Tri-9 Corp kuitenkin omasi vahvat yhteydet Air America -nimiseen firmaan, toimien rahtikoneena, jolloin sen käytöllä oli vahvat yhteydet erääseen tunnettuun tiedustelupalveluun.

Konetta ei ammuttu alas, vaan se joutui maassa rakettihyökkäyksen kohteeksi. http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19730610-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LRA:n kai Kaj Björkman lensi 1971 Kauko-itään ja hän jäi joksikin aikaa Kambodzaan DC-3 pilotiksi. Muistaakseni joutui juuri sillä reissulla palaamaan kerran takaisinkin Vantaalle.  Vanha hamssiystäväni tarkastaja Lasse ”Rollo” Ravander oli ollut mukana jotain Convairia viemässä Kambodzaan ja kertoi työpaikallani saunoessamme huimia tarinoita jyrkästä lähestymisestä jollekin viidakkokentälle. Pilottina oli tuolloin ollut jenkki, jolle hän yritti neuvoa laskusiivekkeiden käyttöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LRA:n kai Kaj Björkman lensi 1971 Kauko-itään ja hän jäi joksikin aikaa Kambodzaan DC-3 pilotiksi. Muistaakseni joutui juuri sillä reissulla palaamaan kerran takaisinkin Vantaalle.  Vanha hamssiystäväni tarkastaja Lasse ”Rollo” Ravander oli ollut mukana jotain Convairia viemässä Kambodzaan ja kertoi työpaikallani saunoessamme huimia tarinoita jyrkästä lähestymisestä jollekin viidakkokentälle. Pilottina oli tuolloin ollut jenkki, jolle hän yritti neuvoa laskusiivekkeiden käyttöä.

 

Kyllä, palasivat Ruotsin päältä takaisin, kun kabinipaineet karkasivat.

 

P.S. Isäni Kosti Uotila oli lentosähköttäjänä mukana, kun OH-LRA siirtolennettiin  San Diegosta Seutulaan helmikuussa 1953 (=ensimmäinen Finnairin Convair CV-340 saapui). Muutettiin myöhemmin malliksi CV-340/440.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustin aikoinaan Rollo Ravanderin kanssa Convairilla Vaasan kautta Uumajaan ja jatkoimme sieltä Åstön saarelle edustamaan Finnairin radioamatöörikerhoa ruotsalaisten radioamatöörien kesäleirille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään