Jukka Takamaa

Onko lentäminen vaarallista ?


67 viestiä aiheessa

Niin nopeuksien kohdalla ei puhuta esitteessä lainkaan yksiköistä mutta videolla puhutaan solmuista.

 

Luulen, että tässä viitataan siihen että Vne on KIT-rakentajalle 255 KTS mutta koneella päästään suotuisissa olosuhteissa 380 kts.

 

Juridiikkaa ja mainosta yhtäaikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisitko antaa esimerkin suotuisista olosuhteista?

Tai sitten voisit vaikka käyttää hetken tämän seikan opiskeluun omatoimisesti. Se ei ole niin vaikeaa, ettei arkkitehti siitä selviytyisi.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta paljonko viisari näyttää kun mennään vuokracruisea 330KTAS? Tai omistajacruisea 270KTAS? Onko mittarissa stoppari kohdalla 255KIAS? Viisarivääränä isoa kovaa?

 

Kannattaa oikeasti hieman tutustua termeihin ja mitä ne oikeasti tarkoittaa. Olen minäkin lentänyt matkanopeudella Mach 0.15. Kesällä +20C korkeudella 2000ft MSL, kuinka kovaa kmh?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen minäkin lentänyt matkanopeudella Mach 0.15. Kesällä +20C korkeudella 2000ft MSL, kuinka kovaa kmh?

 

Tuo machin muutos eri korkeudessa ei selitä 125 kts:n eroa mitenkään...ei mitenkään ...kyse on yli 30%:sta.

 

Se ei ole niin vaikeaa, ettei arkkitehti siitä selviytyisi.

 

Turha tuoda tähän mitään henkilökohtaisuuksia tai solvauksia. Olen noin 15 vuotiaana ( yli 30 vuotta sitten ) selvittänyt nämä asiat itselleni. Lisäksi olen laudatur matikan yo-kirjoittaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta paljonko viisari näyttää kun mennään vuokracruisea 330KTAS? Tai omistajacruisea 270KTAS? Onko mittarissa stoppari kohdalla 255KIAS? Viisarivääränä isoa kovaa?

 

Kannattaa oikeasti hieman tutustua termeihin ja mitä ne oikeasti tarkoittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin nopeuksien kohdalla ei puhuta esitteessä lainkaan yksiköistä mutta videolla puhutaan solmuista.

 

Mun mielestä siellä lukee ihan selvästi yksikkönä KTAS, joka tarkoittaa "knots true airspeed". Jos siis puhutaan vielä Lancairista ja sen esitteestä.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo machin muutos eri korkeudessa ei selitä 125 kts:n eroa mitenkään...ei mitenkään ...kyse on yli 30%:sta.

 

Turha tuoda tähän mitään henkilökohtaisuuksia tai solvauksia. Olen noin 15 vuotiaana ( yli 30 vuotta sitten ) selvittänyt nämä asiat itselleni. Lisäksi olen laudatur matikan yo-kirjoittaja.

 

Anteeksi, en tarkoittanut solvata, vaan juuri siksi arvelin, että ymmärrät. Pidin ko seikkaa meriittinä, en vikanasi.

 

Mulla ei ole L matikasta, siksi mulla on tälläinen pahvista tehty laite, joka selvittää tuon eron ihan hyvin (tai oikeammin sillä noita eroja ratkotaan ja laitekin taitaa olla Kimmon).

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eli siis et tainnut silloin yli 30 vuotta sitten vielä ihan selvittää tätä seikkaa.

Taitaa tulla OT enkka taas. Harmi, sillä nyt moni muu voi olla pihalla noista eri nopeuksista. Solmuja ku on niin erilaisia, on merimiessolmu, paalusolmu, umpisolmu, vetosolmu ja kravattisolmu, niitäkin kahta eri lajia, se Saddamin käyttämä ja länsimainen ei-kertakäyttöinen.

 

-M-

 

edit: typoja

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mulla ei ole L matikasta, siksi mulla on tälläinen pahvista tehty laite, joka selvittää tuon eron ihan hyvin (tai oikeammin sillä noita eroja ratkotaan ja laitekin taitaa olla Kimmon).

 

On se mun. Saat pitää, mulla on parempi, kolmekin. Saa laskettua nopueksia maileina, kilsoina ja solmuina.

 

Taitaa tulla OT enkka taas. Harmi, sillä nyt moni muu voi olla pihalla noista eri nopeuksista. Solmuja ku on niin erilaisia, on merimiessolmu, paalusolmu, umpisolmu, vetosolmu ja kravattisolmu, niitäkin kahta eri lajia, se Saddamin käyttämä ja länsimainen ei-kertakäyttöinen.

 

-M-

 

Oisko nää ilmasolut kuitenkin aikalähellä merimiessolmuja? Saddamin solmun pituus ei tullut ihan esille.  ;D

 

Tuntuu kyllä menevän taas umpisolmuun, tosi, mittari vai kalibroituun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä siellä lukee ihan selvästi yksikkönä KTAS, joka tarkoittaa "knots true airspeed". Jos siis puhutaan vielä Lancairista ja sen esitteestä.

 

MikkO

 

Muomaatko mitään erikoista siinä, että Vne on 255 KTAS ja Max Cruise speed 330 KTAS ?

 

Kakkaraakin olen käyttänyt 14 vuotiaana. Olettekos te laskeutuneet jet a-1:sen loputtua suihkarilla normaalille maantielle..isänipäs on lällällää ( Komsin Jukka puikoissa tosin, mutta isäni muisti suoran tien pätkän Lapissa jonne Fouga saatiin ehjänä talvella..varalaskupaikalla ei ollut valoja ja lumimyrsky päällä ) !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muomaatko mitään erikoista siinä, että Vne on 255 KTAS ja Max Cruise speed 330 KTAS ?

 

Näetkö Vne:n kohdalla mainintaa että se olisi KTAS?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muomaatko mitään erikoista siinä, että Vne on 255 KTAS ja Max Cruise speed 330 KTAS ?

Huomaatko, että Vne ei ole KTAS ja Max Cruise on KTAS??? ???

Siellä flabarissa on ihan erikseen mainittu joissain kohdissa se KTAS jos sitä on tarkoitettu. Se on aika yleinen käytäntö.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko Kallas näkee..luotan hänen näkökykyynsä.

 

Kiitos Jukka Takamaa tästä suuresta luottamuksesta näkökykyäni kohtaan, mutta sun luottamus ei saa mua näkemään KTAS-mainintaa Vne:n perässä. Toivottavasti luottamuksesi näkökykyyni säilyy tästä huolimatta.

 

Pidän silti kiinni aiemmasta näkemyksestäni, että nopeuksien kohdalla esitteessä puhutaan yksiköistä "lainkaan".

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.