Mikko J Köykkä

VR:n hinnat

39 viestiä aiheessa

Eipä ole vuoteen tullut katsottua junalippujen hintoja. Nyt opiskelijalippu Helsingistä Seinäjoelle maksaa 25,30€ ja aikuisilla 52,60€.  Opiskelijalipun hinta tullut ainakin vitosen ylöspäin ja aikuisten on kympin kalliimpi! Aikuinen saa maksaa menopaluulipusta yli satasen -melkein kuusi sataa antiikkista markkaa. :o Onko tämä nyt sen viimekesäisen polttoainepiikin maininkeja, vai?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kyllä se on jumalattoman kallista! Nyt kun nuo armeijan tarjoamat litterat eivät kuulu nykyisen huushollin ylellisyyksiin, niin saattaapi olla että junamatkustus jäi sikseen. Vähintään kunnes saan taas opiskelijakortin -50% alennuksia varten.

 

 

Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi kyllä kilpailuttaa tuo VR:n monopoli. Koko ajan nostetaan hintoja ja palvelut/junat/aikataulut yms. ei toimi. Kohta lentäminen on halvempaa kotimaassa kun mennä VR:llä  :thmbup:

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi kyllä kilpailuttaa tuo VR:n monopoli. Koko ajan nostetaan hintoja ja palvelut/junat/aikataulut yms. ei toimi. Kohta lentäminen on halvempaa kotimaassa kun mennä VR:llä  :thmbup:

 

Jani

 

Juu, no lentäminenhän on jo melkein kilpailukykyinen tuon junaliikenteen kanssa. En tosin äkkiseltään löytänyt Finncommilta alle 100€ meno-paluu lentoja välille Helsinki-Seinäjoki-Helsinki. Halvin oli n.110€.

Mutta halvimmillaanhan esim. Finncomm tarjoaa alle 80€ meno-paluulentoja.

 

Ja junamatkahan on myös huomattavasti hitaampaa. Tuo Helsinki-Seinäjoki kestää n. 3 tuntia, kun taas matka lentäen taittuu 40 minuutissa! Ja onhan se lentäminen (kai) mukavampaa..  :P

 

--Tuomas--

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja junamatkahan on myös huomattavasti hitaampaa. Tuo Helsinki-Seinäjoki kestää n. 3 tuntia, kun taas matka lentäen taittuu 40 minuutissa! Ja onhan se lentäminen (kai) mukavampaa..  :P

 

Et vissiin laskenut mukaan matkaa lentoasemalle (hyvissä ajoin), jonottelua turvatarkastuksessa ym. ja taas matkaa lentoasemalta Seinäjoen keskustaan. Helposti menee samoihin nuo ajat (olettaen, että asut Helsingin keskustassa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan  ne, kun AY:llä maksaa viikonloppuna (to-su) menopaluu rvn-hel-rvn 173€... Ei junalla kyllä viikonloppureissua tuolla välillä halvemmalla tee. Se raflavaunu, nääs.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, no lentäminenhän on jo melkein kilpailukykyinen tuon junaliikenteen kanssa. En tosin äkkiseltään löytänyt Finncommilta alle 100€ meno-paluu lentoja välille Helsinki-Seinäjoki-Helsinki. Halvin oli n.110€.

 

Varausjärjestelmä tarjoaa kyllä runsaasti 35 euron lentoja MUTTA

"Lentokenttäverot eivät sisälly hintoihin." Eikös tuo ole laitonta?

 

Esim. meno 23.1. ja paluu 13.2. hinnaksi ilmoitetaan 35+35+verot

mutta sitten systeemi ilmoittaakin "Järjestelmä on löytänyt edullisemman hinnan."

ja ne maksaakin 55e + "veroja" 39,21e = 94,21 EUR

 

Kannattaa myös kokeilla ostaa erikseen menon ja paluun

koska ne voi saada niin muutamaa kymppiä halvemmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi kyllä kilpailuttaa tuo VR:n monopoli. Koko ajan nostetaan hintoja ja palvelut/junat/aikataulut yms. ei toimi. Kohta lentäminen on halvempaa kotimaassa kun mennä VR:llä  :thmbup:

 

VR korottaa lippujen hintoja vähintään kerran vuodessa, mielellään jollain verukkeella myös toisen kerran vuodessa. Palvelu ei parane, kaluston kestävyys ei parane (jokainen matka pendoliinolla on pieni seikkailu) jne. Lipunmyynnit esim. on lakkautettu lähes joka asemalta, mistä seuraa se, että junat on täynnä ilman istumapaikkaa matkustavia, mutta täyden hinnan maksavia ihmisiä. Ihminen on käynyt kuussa, mutta VR ei kykene järjestämään konduktöörille istumpaikan myyntimahdollisuutta. Pendoliinot on iso vitsi kun rataverkosto ei mahdollista niiden nopeuden hyödyntämistä, joillain väleillä normaali intercity saattaa pari minuuttia nopeamipi kuin Pendoliino  ;D. Esimerkkejä löytyy paljon, mutta mahtaisiko rautateiden yksityistäminen esim. Britannian malliin olla ratkaisu?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin varailemassa matkaa kevääksi kotopuoleen. VR:llä meno 13h kestävässä yöjunassa makuupaikalla (muksu matkassa) maksoi 127,50€ ja Blue1:llä 131€. Hmmm kummallakohan menisin ::)

 

Tämä hs:n artikkeli kertoo enemmän kuin tarpeeksi VR:stä ja niiden hintapolitiikasta.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Perhe+p%C3%A4%C3%A4see+lomalle+Lappiin+halvimmin+omalla+autolla/1135242723119

 

Kannattaa vertailla sinkun ja perheellisten kolarin juna(istumapaikka)+bussi matkan hintoja  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se kilpailu välttämättä toimi. Briteissä ne junamatkat vasta kalliita ovatkin. :P

 

Minä pahasti epäilen että Helsinki-Seinäjoki lipussa jonka ostan netistä maksetaan myös niiden jäljelle jääneiden lipunmyyjien palkat, junayhteys Korvenkolosta Hevonkuuseen jota käyttää kaksi ihmistä viikossa ja sen Kajaanilaisen junatehtaan pyörittäminen. :P

 

Ottaisivat lentoyhtiöden lipunmyynnistä mallia: lisämaksu niille jotka ostavat lippunsa asemalta ja muutenkin vähän järkeä toimintaan.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Pendoliinot on iso vitsi kun rataverkosto ei mahdollista niiden nopeuden hyödyntämistä, joillain väleillä normaali intercity saattaa pari minuuttia nopeamipi kuin Pendoliino  ;D. Esimerkkejä löytyy paljon, mutta mahtaisiko rautateiden yksityistäminen esim. Britannian malliin olla ratkaisu?

 

Jos en väärin muista, niin juuri yksityistäminen nosti lippujen hinnat Britaniassa pilviin. Toisaalta ne yksityiset firmat eivät halunneet panostaa lainkaan kustannuksiin kuten rataverkon kunnosta huolehtimiseen. Siksi myöhästelyistä, tässä mainituista junien kulkemisesta alinopeudella, koska rataverkko ei enempää kestä, jne. tuli sääntö. Lopulta asia meni niin pahasti solmuun, että valtio joutui ottamaan osan rautateistä takaisin haltuunsa (perustettiin firma, jonka valtio omistaa). Täältä voi lukea enemmän: http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Great_Britain

 

Sosialismissa kaikki on "sosialisoitu" eli otettu valtion eli julkisen hallinnon haltuun. Tulos: kuten tiedämme ei toimi.

 

Uusliberaalissa kapitalismissa, jota ensimmäisenä Euroopassa alettiin harjoittaa juuri Margaret Thatcherin Isossa Britaniassa - kaikki on yksityistetty. Tulos: Ei toimi sekään. Yksi vahva todiste uusliberalismia vastaan on nykyinen tilanne rahoitusmarkkinoilla ja sen ansiosta vielä edessä oleva ehkä kaikkien aikojen pahin lama.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusliberaalissa kapitalismissa, jota ensimmäisenä Euroopassa alettiin harjoittaa juuri Margaret Thatcherin Isossa Britaniassa - kaikki on yksityistetty. Tulos: Ei toimi sekään. Yksi vahva todiste uusliberalismia vastaan on nykyinen tilanne rahoitusmarkkinoilla ja sen ansiosta vielä edessä oleva ehkä kaikkien aikojen pahin lama.

 

Pekka

 

 

British Airways oli ensimmäinen yksityistetty eurooppalainen lentoyhtiö vuonna 1987. Samoin, kun sosialistit tuhosivat lähes kokonaan Britannian oman autoteollisuuden, sai Thatcher sen jälleen toimimaan, kiitos hyvien toimintaedellytysten luomisessa mm. Nissanille ja Toyotalle.

 

Lontoon maanalainen, joka käsittääkseni EI ole yksityisomistuksessa, ei toimi sekään kovin hyvin.

 

Ilman Thatcheria UK olisi vieläkin pahemmassa jamassa, ja hiilikaivostyöläisten lakkokin varmaan vielä jatkuisi. ;)

 

 

Edit: Lainaus kuntoon / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Ilman Thatcheria UK olisi vieläkin pahemmassa jamassa, ja hiilikaivostyöläisten lakkokin varmaan vielä jatkuisi. ;)

...

 

Ilman Thatcheriä brittiduunarit ja etenkin ne, joilla ei ole duunia lainkaan, olisivat paljon paremmassa asemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman Thatcheriä brittiduunarit ja etenkin ne, joilla ei ole duunia lainkaan, olisivat paljon paremmassa asemassa.

 

Ilman Thatcheria brittiduunareilla tuskin olisi enää mitään töitä jäljellä -- mutta, varmaan hyvät työttömyyskorvaukset?

 

Itseasiassa, Thatcher pelasti Britannian tuholta, joka oli edessä löyhän ja hampaattoman demaripolitiikan jäljiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksaa se kaikki muukin nykypäivänä. Ei junamatkustaminen ole ihmisten vararikon syy, vaan osa siitä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin nyt liitteestä:

 

"JUNISSA tapahtuu entistä enemmän varkauksia, mutta VR käyttää niistä mieluummin termiä hinnankorotus. "

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta lentäminen on halvempaa kotimaassa kun mennä VR:llä  :thmbup:

 

Eipä ole kannattanut moneen vuoteen mennä junalla Helsingistä Rovaniemelle ja toiseensuuntaan, lentokoneella pääsee halvemmalla.

Ja ennenkaikkea nopeammin ja onhan se nyt ihan toista kulkea lentäen.

 

Ainakin kun ei ole opiskelija alennuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mikään ei ole mukavampaa kuin hyvällä porukalla istua ravintelivaunussa ja siemailla muutama olut matkalla Leville.

 

Mutta tosiaan, vaikka VR on maksanut lapsuuteni menot (tosin välillisesti :D), niin joidenkin lippujen hinnat ovat hieman korkeasti hinnoiteltuja. Esimerkiksi jos haluaisin käydä Lahdesta käsin koulua Helsigistä, maksaisin pelkistä lähes 130 euroa. Tämä siis opiskelija-alennuksella, mutta kun sitä rahalla saattaa opiskeluaikana olla jotain muutakin käyttöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On nuo VR:n hinnat kalliita.

 

Esimerkkinä; Meno-Paluu Kokkola-Helsinki:

sunnuntai 18.1.2009

09:02 Kokkola 13:52 Helsinki InterCity 48 2. lk Istumapaikka

Aikuinen: 1

Hinta: 56,60 EUR

----

maanantai 19.1.2009

18:06 Helsinki 19:52 Tampere InterCity2 179 2. lk Istumapaikka

20:00 Tampere 22:24 Kokkola Pendolino 59 2. lk Istumapaikka

Aikuinen: 1

Hinta: 62,60 EUR

----

 

Hinta yhteensä: 119,20 EUR

 

119,20 euroa! :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On nuo VR:n hinnat kalliita.

 

 

Työssäkäyvän ei ole varaa matkustaa junalla. Pitää mennä aina omalla autolla. Muuten juna olisi kyllä kiva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Työssäkäyvän ei ole varaa matkustaa junalla. Pitää mennä aina omalla autolla. Muuten juna olisi kyllä kiva.

 

Kun vertailen junanlipun ja bensan hintoja, niin yksi ihminen matkustaa vielä aavistuksen edullisemmin junassa. Kahdestaan kannattaa kyllä aina jo käyttää henkilöautoa. Toki tämä riippuu siitäkin paljonko se auto ryystää sadalla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Työssäkäyvän ei ole varaa matkustaa junalla. Pitää mennä aina omalla autolla. Muuten juna olisi kyllä kiva.

 

Jukka,kohta ei oo työssäkäyvällä varaa pitää autoakaan. :P

 

Täällä sama juttu näiden junalippujen hintojen kanssa,joudut maksaan istumapaikan jotta saat seisoa.

Onneksi ei tarvi käyttää näitä kulkutapoja itse.

 

Lippuja sai halvemmalla kun osti matkanlipun pitemmälle kun tarvi. :o

Ehkä asia jo korjattu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun vertailen junanlipun ja bensan hintoja, niin yksi ihminen matkustaa vielä aavistuksen edullisemmin junassa. Kahdestaan kannattaa kyllä aina jo käyttää henkilöautoa. Toki tämä riippuu siitäkin paljonko se auto ryystää sadalla.

 

Kun on dieseli ja se vie sen hiukan reilu 6 satasella niin ei juna kannata. Ja kun ottaa vielä huomioon sen, että millä menee asemalle ja sitten siellä toisessa päässä pitää vielä päästä sinne minne on menossa. Harvemmin sitä asemalle kuitenkaan on menossa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun vertailen junanlipun ja bensan hintoja, niin yksi ihminen matkustaa vielä aavistuksen edullisemmin junassa. Kahdestaan kannattaa kyllä aina jo käyttää henkilöautoa. Toki tämä riippuu siitäkin paljonko se auto ryystää sadalla.

 

Etsin tuossa malliksi yhden karvalakkimenopaluun Kuo-Hel-Kuo:

 

 

sunnuntai 18.1.2009 Poista | Muuta

08:20 Kuopio 13:00 Helsinki InterCity 74 2. lk Istumapaikka

Aikuinen: 1

Hinta: 55,60 €

----

tiistai 20.1.2009 Poista | Muuta

16:00 Helsinki 20:46 Kuopio InterCity 77 2. lk Istumapaikka

Aikuinen: 1

Hinta: 55,60 €

----

Hinta yhteensä: 111,20 €

 

Joo, ei kiitos. Nykyisellä dieselautolla käyn polttoainekulujen puolesta Kuopiosta Helsingissä edestakaisin reilusti halvemmalla, kuin junalla maksaa yhteen suuntaan. Kesäkelillä ja -rajoituksilla olen parhaimmillaan varmaan tunnin aiemmin kotona. Ja talvikelissäkin tuo menee autolla parhaimmillaan ajallisestikin ihan tasoihin junan kanssa. Eikä siihen junamatkaan ole vielä lisätty edes matkoja kotoa asemalle tai asemalta kotiin...  Vanhalla bensa-autollakin kävin Helsingissä syksyn kalleimpien bensanhintojen aikaan helposti pari kolme kymppiä junaa halvemmalla...

 

Siitä voi sitten repiä huumoria :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minustakin junamatkustamisen hinta on ylittänyt kipukynnyksen. Joskus silti tulee sitäkin laatua käytetyksi. Tietynmittaisilla matkoilla voi ajan ohjelmoida mukavasti puuhailemalla kaikkea näppärää, mikä auton ratissa istuen olisi mahdotonta. Tulee mieleen eräskin Kauhavan reissu, jonka hyödynsin leppoisaan suunnitteluun vaunun toisessa kerroksessa läppärin virtapistokkeen, pöydän ja eväiden ääressä :)

 

Ei olisi moinen toiminut bussissa eikä lentsikassakaan...

 

Liityntäyhteyksien pituudet ja koukerot tietty merkitsevät paljon. Muutama vakioreissumme onnistuu melkeinpä asemalle kävelemällä. Muistuu mieleeni 50% alennetut Turun laivajuna-ajat  ::)

 

(tosin eivätpä hyvätkään junamuistelot pärjää matkailuautolla tehtailluille muistoille  8) )

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään