Olli Vainio

US Airwaysin Airbus mennyt Hudson -jokeen New Yorkissa

257 viestiä aiheessa

Barack Obama on sitten kutsunut sankarimiehistön huomisiin juhliinsa:

 

Aloitetaanpa provoavalla kysymyksellä: Mikä näistä miehistön jäsenistä tekee muka sankareita ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloitetaanpa provoavalla kysymyksellä: Mikä näistä miehistön jäsenistä tekee muka sankareita ?

 

Koska tuo kysymys ja mahdolliset vastaukset siihen ovat täysin verrannollisia eri ihmisten ajatusmaailmoihin sankaruuden tasosta ja sitä kautta erittäin helposti aiheuttaa keskustelun ajautumisen täysin ohi aiheen, on ehkä parempi, että siitä keskustelua haluavat perustavat aiheelle oman ketjun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska tuo kysymys ja mahdolliset vastaukset siihen ovat täysin verrannollisia eri ihmisten ajatusmaailmoihin sankaruuden tasosta ja sitä kautta erittäin helposti aiheuttaa keskustelun ajautumisen täysin ohi aiheen, on ehkä parempi, että siitä keskustelua haluavat perustavat aiheelle oman ketjun...

 

Äh. Ilonpilaaja... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh. Ilonpilaaja... :(

 

Ei kait se ilo (tai keskustelu) siitä pilaannu, vaikka se ei olisikaan sotkemassa tämän ketjun aihetta ollessaan omassa ketjussaan? ;) Sankaruuden määritelmästä varmasti saa aikaan mielenkiintoisenkin keskustelun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös lentoemäntien nimet on nyt kerrottu. Kippari sanoi Obamalle vain tehneensä työtään.

 

President-elect Barack Obama said yesterday that he had spoken with Sullenberger, 58, who told him, "Me and my crew, we were just doing our job.'

 

Obama said, "And it made me think, if everybody did their job - whatever that job was - as well as that pilot did his job, we'd be in pretty good shape." Sullenberger, his crew and family were invited by Obama to attend the inauguration.

 

The five-member crew - Sullenberger, copilot Jeffrey Skiles, and flight attendants Sheila Dail, Doreen Welsh and Donna Dent - has been besieged for media interviews. The crew and the airline released separate statements yesterday pleading for privacy.

 

NTSB aikoo pistää koneen paloiksi tutkimusten yhteydessä. Uutinen ei kerro, aiotaanko kone myös koota uudelleen. Loppuraporttia saadaan odottaa vuoden päivät.

 

http://www.philly.com/inquirer/world_us/20090120_NTSB__Jet-crash_probe_needs_1_year.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita koneita on tullut lennettyä Boeingit 727-767. Olen nyt ollut Bussissa Lokakuusta ja lupakirjassa lukee A318/A319/A320/A321. Aivan loistava lentokone. Hienoja ratkaisuja jotka pistävät Boeingin häpeään. Tuo Ditching PB (Push Button) on yksi sellainen. Se sulkee paineistuksen säätö venttiilin (Outflow Valve), vara ilmanotto ventiiliin (Emerg RAM air inlet), Avioniikan ilman sisäänoton ja poiston venttiilit (Avionics Inlet and extract valves) että ilmastointilaitteiden virtauksen säätö venttiilit (Pack flow control valves).

 

Päivittäisessä käytössä sillä estetään jäänestoaineiden kulkeutuminen, tai lähinnä huurujen kulkeutuminen matkustamoon (Tosin myös avun ilmanotto on sattuneesta syystä pois, eli jos ilmaa työnnettäisiin sitä kautta suljettuun putkeen sanovat korvat poks  ;D ).

 

 

 

 

Juu, paitsi että ei sano korvat poks, koska ditching nappulan painaminen sulkee pack flow control valvet ja ilmaa ei enää kulkeudu putkeen, vaikka esim, apu bleed olisi päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kaikki toimiin niinkuin pitää...  En suosittele "Tarkastamaan" automatiikan logiikan toimintaa käytännössä. Bussilla on syynsä miksi  Cabin pressure mode selector auto asenttoon sekä Engine että APU bleed otetaan pois päältä ennen DITCHING nappulan (Guarded Switch) painamista ja em  De-Icing/Anti-Icing toimenpiteiden suorittamista. Luulisi kovapäisemmänkin ymmärtävän notta miksi näin tehdään?

 

 

 

Viestini tarkoitus oli vain korjata väärä tekninen tietosi. Ei muuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueppa sen lainaamasi  ensimmäisen postin ensimmäisen kappaleen viimeinen lause ja vilkaise mitä siellä sanon pack flow control valveiesta, juuri ennen sitä kommenttia De-icing proseduureja.

 

Juu luettu on, kunhan vaan halusin korjata sen väärän tiedon, että APU bleedin päälle pistäminen ditching pb painamisen jälkeen työntäisi putkeen ilmaa. Ei sen kummempaa, enkä löydä tästä nyt suurempaa dramatiikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB tiedotti eilen että oikeanpuoleisen moottorin vahingot viittaavat vahvasti lintutörmäykseen, kuinka ollakaan. Ykkösahtimen ohjainsiivistössä on vahinkoja jotka näyttävät tulleen "pehmeästä kappaleesta". Elektroninen ohjausyksikkö (ecu tai "fadec") puuttuu ja moottorin sisuskaluissa on runsaasti vahingoittuneita osia.

"Orgaanista materiaalia" on  löytynyt oikeassa moottorissa, siivissä ja rungossa. Tarkempi analysointi on alkanut.

 

Vasen moottori on paikallistettu ja nostoa suunnitellaan torstaiksi.

 

Oikeanpuoleisessa moottorissa oli surge-häiriö (kertokaas asiantuntijat mikä se on suomeksi ? ) kaksi päivää ennen onnettomuutta. Häiriön jälkeisessä huollossa on mm. lämpötilan tunnistin vaihdettu.

 

Suomalaisen Flightforum-sivuston kyseistä onnettomuutta käsittelevä viestiketju on siirretty foorumin "Ilmailun uutiset"-osiosta "Yleinen ilmailukeskustelu"-nimiseen osioon.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heille, jotka pohtivat säilyikö koneessa törmäyksen jälkeen sähköt ja hydraulipaineet toiminnassa. Tällainen tiedonjyvänen löytyi, tosin ilman lähdeviitettä:

 

It is to be noted that at all times during the event and up until the ditching, the normal electrical supply (AC and DC buses) and all three hydraulic systems were fully operational and the flight control law remained in Normal law.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen mielenkiintoinen video, mitä tapahtuu kun siivekäs osuu moottoriin. Varsinkin tuo ylempi "raina"

 

Jutussa taitaa sikäli olla virhe, ettei tuossa ylemmässä videossa ammuta mitään turbiiniin vaan kyseessä taitaa olla sertifiointitesti jossa puhaltimen yksi siipi räjäytetään irti ja katsotaan pystyykö moottorin kotelointi pitämään kaikki isot sirpaleet ja osat turvallisesti sisällään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On sitä näköjään entisessä Neuvostoliitossakin onnistuttu:

 

Ja myös Itä-Saksassa. Komea Draken -tyyppinen aerodynaaminen jarrutus laskukiidossa. Ainoa pieni kauneusvirhe on se, että kone laskettiin moottorit käyden, vaikka tempauksella haluttiin kunnioittaa purjelennon isää Otto Lilienthalia.

 

;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=Lkl3jGxCKUI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komea suoritus,se vain ihmettyttä miten koneella jonka nousu on vielä kriitisessä vaiheessa, menetetään molemmat moottorit käännytään takaisin kuin "kentäkiertäjät Malmlla konsanaan.

Jos molemmat moottrit todella pysähtyivät nyös kaikki sähkön syöttö kesketyy,akkuvoimaa saadan hetkeksi mutta sekin vain elintärkeille osille,ei auta koneen hallinassa siis lisäämällä työntövoimaa.

Jään mielenkiinolla odottamaan tutkimuksen tulosta.

Jos kaikki on todella kävi kuin kerrotaan taitaa olla ensimmäinen kerta kun ilman moottorin apua käännytään takasin.

Veteen tehty pakkolasku  on joskus "armollisempi" kuin maalle suoritettu.

Aeron DC-3 käsikrja jopa suosittelee sitä yhtenä vaihtoehtona!

Tutkatietojen mukaan kone oli "syvässä" sakkaustilassa koskettaessaan vettä  nopeus vain.70km/t!

Kone ei päässyt kuin 3000ft. korkeuteen kun tarina alkoi.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaan heti "kättelyssä" kone saavutti  korkeuden 3.200ft.

Viimeisin tutkanopeus havainto 300ft.153kts.

No nyt tuli ainakin oikeat yksiköt.

Katsellaan luetaan mitä tutkinus lopullisesti tuo tulessaan ,kaikki on vielä "levällään.

Parasta tässä kuitenkin on se että, kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien "tili" ei (vielä) avautunut.

Siis lento-liikenteessä sattuneiden onettomuuksien kohdalla,se on siis onneksi puhdas 0!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun vauhtiin pääsin.

Tästä luntujen kanssa törmäilystä on tullut tullu jo "maailmantapa".

Yksi (tai kaksi) ei tule kolmanneta sanotaan.

Ensin oli täm nyt puheena oleva US Air tapaus,sitten oli sama kohtalo THYn myös Airbussilla (320sarja) Istanbulista lähdössä ollut kone törmäsi lintuihin,seurauksella että 1 moottori hajosi,kone laskeutui turvallisti lähtökentälle.

Kolmas tapaus sattui Finnairin B-757 koneelle Thaimaassa,nyt oli vuorossa 2 moottori,siitäkin selvittiin onnellisesti.

Nämä tapaukset varsin lähekkäin toisiaan.

Edelleenkin "fat" tili on 0.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään