Olli Vainio

US Airwaysin Airbus mennyt Hudson -jokeen New Yorkissa

257 viestiä aiheessa

Komea suoritus,se vain ihmettyttä miten koneella jonka nousu on vielä kriitisessä vaiheessa, menetetään molemmat moottorit käännytään takaisin kuin "kentäkiertäjät Malmlla konsanaan.

 

Konehan ei kääntynyt takaisin vaan kääntyi kohti jokea. Jonne sitten onnistuneesti laski.

 

Jos molemmat moottrit todella pysähtyivät nyös kaikki sähkön syöttö kesketyy,akkuvoimaa saadan hetkeksi mutta sekin vain elintärkeille osille,ei auta koneen hallinassa siis lisäämällä työntövoimaa.

 

Eikös RAT tule pihalle ja tuottaa sitten lisää sähköä. Konetta hallitaan kuitenkin ohjaimilla ei varsinaisesti työntövoimalla. Vaikka sähköä olisi ollut ylimääräistäkin, ei sekään olisi työntövoimaa lisää tuonut.

Kyllä varmasti kone on ollut täysin hallittavissa kun noin hyvän laskunkin onnistuivat tekemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos molemmat moottrit todella pysähtyivät nyös kaikki sähkön syöttö kesketyy,akkuvoimaa saadan hetkeksi mutta sekin vain elintärkeille osille,ei auta koneen hallinassa siis lisäämällä työntövoimaa.

 

Airbussin tiedotteen mukaan vain kakkosmoottori sammui täysin, ykkösmoottorilla oli loppuun asti N1 noin 35% eli tuo lienee tuottanut sähköä ja hydraulipainetta sen verran että kaikki järjestelmät ovat olleet normaalisti ylhäällä ja toiminnassa ja näin myös tuossa tässäkin viestiketjussa esitetyssä tiedotteessa myöskin lukee. Itseasiassa RAT:kaan ei ole tainnut missään vaiheessa lentoa tulla ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisin tutkanopeus havainto 300ft.153kts.

 

Tästä puhuttaessa kannattaa muistaa, että kyseessä on GS, eikä IAS. Muutenkin tutkan träkkäys ei ole matalalla ja katveessa erityisen hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Déjà vu ? Sattui käteen 2000-luvun alkupuolella julkaistu Aku Ankka ja mitäs ihmettä siellä tapahtuikaan?  :o

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt voi itse harjoitella laskeutumista Hudson-jokeen:

http://www.addictinggames.com/heroonthehudson.html

 

ohjaus nuoli vasemmalle/oikealle

 

 

 

Pitäiskö vaihtaa alaa? Ensimmäisellä kone "Pelikaani turbiinista läpi ja aivan sohjoksi", mutta neljä seuraavaa ehjänä veteen. Varsin nopeaa toimintaa pelien kehittäjiltä  :thmbup: ...taidan kuitenkin pysyä muiden lennätettävänä rautatieläisenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun vauhtiin pääsin.

Tästä luntujen kanssa törmäilystä on tullut tullu jo "maailmantapa".

Yksi (tai kaksi) ei tule kolmanneta sanotaan.

Ensin oli täm nyt puheena oleva US Air tapaus,sitten oli sama kohtalo THYn myös Airbussilla (320sarja) Istanbulista lähdössä ollut kone törmäsi lintuihin,seurauksella että 1 moottori hajosi,kone laskeutui turvallisti lähtökentälle.

Kolmas tapaus sattui Finnairin B-757 koneelle Thaimaassa,nyt oli vuorossa 2 moottori,siitäkin selvittiin onnellisesti.

 

Ei kai se mitenkään erityisesti nyt just ole yleistynyt. Kyseessä on vain tiedotusvälineiden skarppaus lintutörmäysten kohdalla, vrt Qantasin kyttäys tai Finnairin myöhästymiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo nyt niin hirveästi ole; artikkelissa mainitun AirlinePilotCentral.com :n mukaan Sullenberger saa n. $138 000 eli n. 108 000€ vuodessa, siis n. 9000€ kuukaudessa. Taannoisen TS:n artikkelin mukaan Jotkut Finnairin piloteista tienaavat lähes 20 000€ kuussa.

No, maassa maan tavalla, ja onhan täällä monesti korkeammat elinkustannukset kuin Ameriikoissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC Worldin pääuutisissa tänään toistivat noita nettivideoiden höystämänä. Kyllä täytyy sanoa, että kylmäpäinen ja harkitseva pilotti, kun kuunteli niitä keskusteluja. Äänikään ei värähtänyt, mutta oleellinen tuli tiedoksi.

 

Meistä ihmisistä muutama prosentti on sellaisia. Ongelma vain tuppaa olemaan että sitä ei (yleensä) tiedetä ennen kuin on tiukka paikka edessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meistä ihmisistä muutama prosentti on sellaisia. Ongelma vain tuppaa olemaan että sitä ei (yleensä) tiedetä ennen kuin on tiukka paikka edessä.

 

Aika kylmähermoista tarinaa tosiaan. Ehkäpä tuossa on se pieni juttu miksi vielä tarvitaan oikea ihminen ohjaamoon, ja ihmisistä vielä ne oikeat. ISO :thmbup: miehistölle vielä kerran.

 

http://www.avweb.com/pdf/us-airways-flight-1549_transcript.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Odottelen oikein innolla niitä koneen CVR:n nauhoja tai kirjallista versiota niistä. Olisi tosi hyvä saada ihan opiksi ja opetukseksi kuulla, kuinka herrat hoitelivat tilanteen itse pannuhuoneen puolella :thmbup:

Vaikka lehdissä kovasti mainostetaan Cactus1549 ohjaamonauhoja, niin kyse taitaa kuitenkin olla lennonjohtonauhoitteista. Vaihtaakohan ne yhtiön kutsunimen kanootiksi jatkossa?

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Sullenbergin haastattelusta 6o Minutes-ohjelmassa:

"Asked what kinds of things he'd have to think or worry about during that process, Sullenberger said, "As soon as I assumed control of the aircraft, I turned the engine ignition on. So if there was any chance of a relight, we would have gotten it automatically. The next thing I did was I started the auxiliary power unit, another small jet engine that we used to provide electrical power for the airplane.""

 

cbs

 

Sivulta löytyy myös linkit itse haastatteluun

 

EDIT

Perämiehen haastattelu, eka joka osuu mun silmiini

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Sullenbergin haastattelusta 6o Minutes-ohjelmassa:

"As soon as I assumed control of the aircraft, I turned the engine ignition on. So if there was any chance of a relight, we would have gotten it automatically. The next thing I did was I started the auxiliary power unit, another small jet engine that we used to provide electrical power for the airplane."

Eli siis paineliko tuo kapteeni samalla niitä APU:n käynnistys- ja muita nappeja kuin lensi ja kommunikoi lennonjohdon kanssa, vai antoiko hän vain käskyn tehdä tämä (tai lukea listasta mitä tehdä) FO:lle, joka sitten käynnisti APU:n ym.?

 

Lisäksi hieman OT:na, tuo FO sanoi haastattelussa, että on ollut jo 22 vuotta perämiehenä. Onko lentäjän normaalia olla näin kauan perämiehenä, vai onko yhtiö- tai henkilökohtaista? Entä onko jotain keskiarvoa (Suomessa/maailmalla...) siitä, kuinka monta vuotta perämiehenä toimitaan ennen kapteenin virkaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh

 

Tämä oli minusta paras kommentti koko haastattelussa

 

Asked if he at any point prayed, he told Couric, "I would imagine somebody in back was taking care of that for me while I was flying the airplane."

 

Asiallinen kommentti olematta kuitenkaan tahditon tai loukkaava  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Odottelen oikein innolla niitä koneen CVR:n nauhoja tai kirjallista versiota niistä. Olisi tosi hyvä saada ihan opiksi ja opetukseksi kuulla, kuinka herrat hoitelivat tilanteen itse pannuhuoneen puolella :thmbup:

 

NTSB:n tiedotteen mukaan CVR-nauhaa ei julkisteta, lain mukaan. Kirjallinen transcript sen sijaan saattaa ilmestyä.

 

Lisäksi hieman OT:na, tuo FO sanoi haastattelussa, että on ollut jo 22 vuotta perämiehenä. Onko lentäjän normaalia olla näin kauan perämiehenä, vai onko yhtiö- tai henkilökohtaista? Entä onko jotain keskiarvoa (Suomessa/maailmalla...) siitä, kuinka monta vuotta perämiehenä toimitaan ennen kapteenin virkaa?

 

US Airways on käynyt läpi erinäisiä sulautumis- ja tervehdyttämisohjelmia, joiden tuloksina entisiä kapteeneja lentää nyt perämiehinä (vaihtoehto lienee ollut irtisanominen ?) US Airways sulautui America Westin kanssa 2005. Siitä on peräisin radioliikenteessä käytetty "Cactus"-tunnus. wiki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB:n tiedotteen mukaan CVR-nauhaa ei julkisteta, lain mukaan. Kirjallinen transcript sen sijaan saattaa ilmestyä.

 

US Airways on käynyt läpi erinäisiä sulautumis- ja tervehdyttämisohjelmia, joiden tuloksina entisiä kapteeneja lentää nyt perämiehinä (vaihtoehto lienee ollut irtisanominen ?) US Airways sulautui America Westin kanssa 2005. Siitä on peräisin radioliikenteessä käytetty "Cactus"-tunnus. wiki

 

Joo, siella on kylla varsin "iakkaan" nakoista porukkaa... Olen nahnyt lahes elakeiassa olevia peramiehia mm. yhtion B757-koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään