Timo Koski

Vesivehmaalla lento-onnettomuus

64 viestiä aiheessa

Mitäs nyt :o.

 

Pienkone on rysähtänyt lentokentälle Asikkalassa Vesivehmaan lentokentällä. Palokunnan mukaan koneessa oli yksi henkilö. Lentäjän vammoista ei ole tietoa.

 

Iltasanomissa noin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Suomen Sanomat:

 

Niin sanottu ultrakevyt pienlentokone on pudonnut Asikkalassa Vesivehmaan lentokentän rullaustielle. Yksin koneessa ollut lentäjä on toimitettu loukkaantuneena sairaalaan.

Kone on ollut laskeutumassa kentällä, eikä vielä tiedetä, mikä on aiheuttanut onnettomuuden.

 

http://www.ess.fi/?article=222324

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsokaa joku webbikamerasta mitä näkyy, itse en sinne pääse.

 

Ei toimi. Kävi mielessä, että olisiko otettu tarkoituksella alas? Tai sitten on vain liikaa yrittäjiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei toimi. Kävi mielessä, että olisiko otettu tarkoituksella alas? Tai sitten on vain liikaa yrittäjiä...

 

Ei ole päällä ollenkaan:

PING 81.175.188.156 (81.175.188.156): 56 data bytes

^C

--- 81.175.188.156 ping statistics ---

108 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei toimi. Kävi mielessä, että olisiko otettu tarkoituksella alas?

Jos näin on, niin ihmettelen motiiveja. Mitä sellaisella kameralla tekee, joka näyttää tyhjää kenttää, mutta kun olisi katsomista niin sensuuri iskee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epävirallisen tiedon mukaan kone olisi ollut OH-U502 eli Brandt Aviation Oy omistama Zephyr 2000.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epävirallisen tiedon mukaan kone olisi ollut OH-U502 eli Brandt Aviation Oy omistama Zephyr 2000.

 

Kyllä se lienee juurikin kyseinen kone...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttelin viime viikolla kaverin kanssa joka lensi tyyppejä Zephyriin. Kertoi muistaakseni juuri ominaisuudesta että lähtee helposti alinopeudella ilmaan, osuisi tuohon Jounin kuvaukseen hyvin. Tosin ei siis edes varmaa  että tuo kone...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttelin viime viikolla kaverin kanssa joka lensi tyyppejä Zephyriin. Kertoi muistaakseni juuri ominaisuudesta että lähtee helposti alinopeudella ilmaan, osuisi tuohon Jounin kuvaukseen hyvin. Tosin ei siis edes varmaa  että tuo kone...

 

Olen lentänyt kyseisellä koneella, ja kone ei lähde alinopeudella ilmaan kun sitä lentää oikein. Itse asiassa minun mielestä Zephyr on yksi helpoiten lennettävistä ultrista jolla olen lentänyt, ja en kyllä lähtisi kaivelemaan konetyypistä "tyyppivikoja" tällaisen tapauksen takia (joita täällä helposti aina kaivellaan ilman parempaa tietoa ja kokemusta asiasta).  Sitä varten lentokoneissa on nopeusmittari että niitä ei tarvitse sakkautella lentoonlähdössä tai laskussa ja ohjaussauva, jolla voidaan säätää lentokoneen kohtauskulmaa. Kuten ultrissa yleensä, 100 hp Rotax vetää sen verran ärhäkästi että oikeaa jalkaa saa muistaakseni tuossakin koneessa painella, eli rudderilla voidaan pitää kone sitten oikealla linjalla. Jos eräitä moottorikoneita yrittäisi vetää alinopeudella ilmaan, ne eivät nousisi välttämättä ilmaan ollenkaan, vaan etenisivät pitkin kiitotietä nokka pystyssä kunnes kiitotie loppuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin uutinen on päivittynyt sen verran, että kone olisi pudonnut noin 100 jalan korkeudesta alas katkaisten pyrstönsä ja toisen siipensä, joten ihan pikkuhaverista ei taida olla kysymys. Harmillista joka tapauksessa. Onkohan kiitotie nyt tukossa? Sen selvittämiseen tarvittaisiin nettikameraa  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joten ihan pikkuhaverista ei taida olla kysymys. Harmillista joka tapauksessa.

 

Mikon aiemmin lähettämässä ess.fi-linkissä on nyt kuva koneesta, joka on U502.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ultran onnettomuus on keskisuuri ilmailuonnettomuus, niin katsotaanko radio-ohjattavan lennokin kaputti sitten pieneksi ? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ultran onnettomuus on keskisuuri ilmailuonnettomuus, niin katsotaanko radio-ohjattavan lennokin kaputti sitten pieneksi ? :)

 

(OT warning)

 

Mikäs se sitten on jos radio-ohjattava lennokki juuttuu puuhun ja sitä hakemaan mennyt putoaa puusta ja loukkaa itsensä? Eikun nyt mää tiedän, sehän on "Ette täytä minkäänlaisen lääketieteellisen kelpoisuuden tunnusmerkkejä ja olette kokonaan jättäneet puusta putoamisen raportoimatta ja olette vielä jatkaneet rikosta olemalla siitä kokonaan ilmoittamatta vaikka siitä oli jo ehtinyt kulua kaksi päivää"  ::)

 

(Huom, en ole pudonnut puusta hakiessani lennokkia, ainakaan vielä ::)

 

Palatakeni aiheeseen, kurrkasin kuvan, aika moisen rysäyksen kone on tehnyt kun noin on ruhjoutunut. Onneksi ohjaamo-osa on yhtenä kappaleena. Zephyrissä taitaa olla yllättävän hyvät passiiviset turvallisuusominaisuudet.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(OT warning)

 

Mikäs se sitten on jos radio-ohjattava lennokki juuttuu puuhun ja sitä hakemaan mennyt putoaa puusta ja loukkaa itsensä? Eikun nyt mää tiedän, sehän on "Ette täytä minkäänlaisen lääketieteellisen kelpoisuuden tunnusmerkkejä ja olette kokonaan jättäneet puusta putoamisen raportoimatta ja olette vielä jatkaneet rikosta olemalla siitä kokonaan ilmoittamatta vaikka siitä oli jo ehtinyt kulua kaksi päivää"  ::)

 

(Huom, en ole pudonnut puusta hakiessani lennokkia, ainakaan vielä ::)

 

 

OT edelleen

 

En ole kiivennyt puuhun hakemaan lennokkia. Soitin palokunnan. Olivat tyytyväisiä, eivätkä halunneet edes kahvirahaa, työnsin puoliväkisin niille taskuun. Medikaalit olivat voimassa mutta en katsonut olevani riittävissä voimissa kiivetäkseni mäntyyn. Ja lennokki meni radiohäiriön takia puuhun, se schultzet.. >:(

 

OT pois

 

Näkyy olevan palasina, ohjaamo sentään ehjä. Joku tuosta vielä leipoisi experimentalin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lentänyt kyseisellä koneella, ja kone ei lähde alinopeudella ilmaan kun sitä lentää oikein. Itse asiassa minun mielestä Zephyr on yksi helpoiten lennettävistä ultrista jolla olen lentänyt, ja en kyllä lähtisi kaivelemaan konetyypistä "tyyppivikoja" tällaisen tapauksen takia (joita täällä helposti aina kaivellaan ilman parempaa tietoa ja kokemusta asiasta).  Sitä varten lentokoneissa on nopeusmittari että niitä ei tarvitse sakkautella lentoonlähdössä tai laskussa ja ohjaussauva, jolla voidaan säätää lentokoneen kohtauskulmaa. Kuten ultrissa yleensä, 100 hp Rotax vetää sen verran ärhäkästi että oikeaa jalkaa saa muistaakseni tuossakin koneessa painella, eli rudderilla voidaan pitää kone sitten oikealla linjalla. Jos eräitä moottorikoneita yrittäisi vetää alinopeudella ilmaan, ne eivät nousisi välttämättä ilmaan ollenkaan, vaan etenisivät pitkin kiitotietä nokka pystyssä kunnes kiitotie loppuu.

 

 

Joo, tarkoitus ei ollut kaivella mitään tyyppivikoja koneesta. Tämä oli vaan kaverin mielipide, joka tyyppejä lensi ... Koneethan lentää silloin oikein, kun niin lentää oikein :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lentänyt kyseisellä koneella, ja kone ei lähde alinopeudella ilmaan kun sitä lentää oikein. Itse asiassa minun mielestä Zephyr on yksi helpoiten lennettävistä ultrista jolla olen lentänyt, ja en kyllä lähtisi kaivelemaan konetyypistä "tyyppivikoja" tällaisen tapauksen takia (joita täällä helposti aina kaivellaan ilman parempaa tietoa ja kokemusta asiasta).  Sitä varten lentokoneissa on nopeusmittari että niitä ei tarvitse sakkautella lentoonlähdössä tai laskussa ja ohjaussauva, jolla voidaan säätää lentokoneen kohtauskulmaa. Kuten ultrissa yleensä, 100 hp Rotax vetää sen verran ärhäkästi että oikeaa jalkaa saa muistaakseni tuossakin koneessa painella, eli rudderilla voidaan pitää kone sitten oikealla linjalla. Jos eräitä moottorikoneita yrittäisi vetää alinopeudella ilmaan, ne eivät nousisi välttämättä ilmaan ollenkaan, vaan etenisivät pitkin kiitotietä nokka pystyssä kunnes kiitotie loppuu.

 

 

Zephyr on mielestäni erittäin miellyttävä kone lentää. Olen tosin koelentänyt 80 hv version, jossa on mielestäni erittäin hyvä teho-painosuhde. Jopa niin, että mietin mahtaako 100 heppainen olla jopa tarpeettoman tehokas. Tätä en kyllä voi sanoa mistään muusta lentämästäni tyypistä.

 

Oikeastaan startissa ilmenevä vääntö on koneen epämiellyttävin ominaisuus, mutta se on mielestäni erittäin helposti hallittavissa. Täytyy tosin muistaa, että U502:n mosassa Rotax 912 ULS:ssä on suurempi vääntö, kuin lentämäni U555:n Rotax 912 UL:ssä jota vaihdelaatikon pienempi välityssuhde vielä korostaa. Jos koneen vetää startissa liian pystyyn, ollaan luonnollisesti vaikeuksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkyy olevan palasina, ohjaamo sentään ehjä. Joku tuosta vielä leipoisi experimentalin.

 

Uudet siivet, Rotaxi ja perärunko ja cowling. Perärungon voinee ehkä saada yhdistettyä Korhosen korjaustekniikalla (ehkä). Näyttäisi että kuomua ei tarttisi vaihtaa. Siipien teossa onkin sitten ihan oma haasteensa, mutta kuitenkin. Siitä vaan jos siltä tuntuu että Zephyrin korjaaminen voisi olla se juttu. Aika monta asiaa tuossa on rikki, joten ihan hirveän kovassa arvossa tuo jäljelläoleva osa ei oikein kannata olla, ainakaan minä en sellaisesta mitään huikeaa summaa juoksisi kirkuen vakuutusyhtiölle tarjoamaan. Verrokkina: Mereen mennyt Diamondi oli selvästi ehjempi kuin tämä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zephyr on mielestäni erittäin miellyttävä kone lentää. Olen tosin koelentänyt 80 hv version, jossa on mielestäni erittäin hyvä teho-painosuhde. Jopa niin, että mietin mahtaako 100 heppainen olla jopa tarpeettoman tehokas. Tätä en kyllä voi sanoa mistään muusta lentämästäni tyypistä.

 

En ole vielä lentänyt tuolla 80 hp versiolla, mutta hieman yli vuoden takainen 100 hp Zephyr kokeilu antaa muistikuvan että tehoa oli kyllä aika mukavasti, varsin riittävästi (paljon verrattuna muihin ultriin joita olin lentänyt siihen mennessä), ja lentoonlähtö tapahtui aika nopeassa tahdissa, ykköslaippoja sai jo poistaa aika pikapikaa jotta ei mene laippanopeudesta yli. Jäi positiivinen mielikuva koneesta - tykkään koneista jotka käyttäytyvät hieman räväkämmin kuin lehmät pellolla. Tehopainosuhde on kuitenkin niin hyvä että kone kyllä lähtee, nousee, ja että jalkaa saa painaa (vääntötaipumusta on) ja tarkkana saa olla jottei lähde käsistä, perus-Ikarus-lentäjälle saattaa äkkiseltään olla aika tykki vehje jos ei ole moiseen aikaisemmin tottunut.

 

Ei kuitenkaan lähtenyt ihan yhtä hyvin kuin Samulin Dyn Aero MCR01. Se on siinä  ylivoimainen (kokeiltuihin muihin verrattuna), mutta se onkin oma lukunsa. Se pärjää nimittäin melkein Cirrus SR22:lle lentoonlähdössä, kyllä lähtee, kyllä nousee.  Pistän siitä arvostelun foorumiin kunhan kerkiän kirjoittelemaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun katselin yhtä kuvaa tuosta Zephyrin raadosta niin yksi juttu minua jäi vaivaamaan, miksi siitä puuttuu koko potkuri, siis myös keskiö? Se on yleensä aika hyvin kiinni vaikka kone tulisi todella kovaa tonttiin, olisiko käynyt niin että se olisi irronnut jo ilmassa...

 

8803222.jpg

 

Jos potkuri irtoaa kesken nousun niin se voisi selittää tuon onnettomuuden, veto loppuu kesken nousun, moottori käy ylikierroksilla, sakkaa....

 

Mutta, spekulointia spekulointia... pahoittelut siitä  :-[

 

EDIT: Löysin toisen kuvan joka näyttää jotain mikä voisi olla potkuri joten kai se vaan sitten on irronnut kokonaan... kummallista

 

Kuva_pieni.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään