Timo Koski

Vesivehmaalla lento-onnettomuus

64 viestiä aiheessa

No mutta ?

 

Älkääs taas. Koneen vikahan se useimmiten. Jos putoaa. Eiks te ole tietoisia, että lentokenttien läheisyydessä maan vetovoima on suurempi kuin muualla. Vaurio- / onnettomuustilastojen mukaan ainakin.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta saattaa olla niin, että lähtiessä tai tullessa kone ei osukkaan siihen

taivaassa kiitotien päässä olevaan reikään, vaan törmää sen reunoihin ja putoaa.

Kurssin alkuvaiheessa tuntui, että takaisin tullessa se reikä oli pienempi. Ilmaan 

pääsi kohtuullisen helposti, mutta laskeutuminen teetti töitä.

 

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai olikos tämä simmotti ULTRAkevyt lentokone kun tippus?

 

Niin, sen voi tunnistaa siitä että jos se olisi ollut simmotti vanhanaikainen MOOTTORIkone, niin pilotti ei olisi täällä kertomassa miten kävi, esim. C172:n leikkiturvavyöt eivät olisi suojanneet tuollaisessa tömäyksessä ja päänlyönti ovenkarmiin olisi saattanut hyvinkin olla fataali. Ihmisen fysiologia kestää aika heikosti ruhjoutumista, ja ultran ralliautotyyppiset monipistevyöt pitävät paikallaan pahassakin kolarissa.

 

Esim. C152:n voi ajaa ylivedettyyn tilaan missä se ei nouse ennen kuin kenttä loppuu. Kerran eräällä kentällä vieraillessani näin aika huolestuttavan lentoonlähdön kyseisenlaisella koneella, jossa oli juuri käynyt noin. Se kun olisi mennyt puihin, olisi ehkä tullut ruumiita. Nousi hädin tuskin puiden yli. Jännittävää oli maassa sivustakatsojallakin, lienee ohjaamossa ollut liian jännittävää.

 

Zephyriä lentäneenä voin toistaa että koneessa ei ole mitään vikaa, ja se että siinä kävi näin, todennäköisesti ei johdu koneesta. Zephyr on hyvä lentää ja ominaisuuksiltaan melko hyvä kokonaisuus. Selvästi miellyttävämpi kone ohjata kuin esim. C152, C172 ja Piper Archer. Ei pärjää ohjaustuntumassa Diamondille, mutta siitä nyt ei Peter tainnut muutenkaan välittää, kai sillä ajaminen on sitten liian helppoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, C172:n alkuperäiset vyöt aiheuttavat tunteen, että olisin alasti. Oman rupuhimmelin 4-pistevyöt tuntuvat

paljon mukavammilta ja jopa turvallisemmilta. Ja ovathan ne vyöt tarpeen joka lennolla, kun ovet ovat miltei paperia.

 

Taitavat samat fysiikan lait vaikuttaa niin ultriin, X:iin, kuin tyyppihyväksyttyihinkin. Kohtuullisen turvallista se meno kuitenkin on, kun käyttää koneita käyttöohjeen mukaan. Ja yleensä kaikkia koneita kasaa, huoltaa ja lentää ihminen, joka ei ole erehtymätön.

Kun elämästä ei kuitenkaan selviä hengissä, uskallan ottaa pienen riskin ja lentää edelleen ultranomaisella X:lläni.

 

Vuosittain kuitenkin esim. sairaalabakteeri tappaa enemmän ihmisiä, kuin pelkästään MAHDOTTOMAN kevyet ilma-alukset.

 

 

Jari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta ?

 

Älkääs taas. Koneen vikahan se useimmiten. Jos putoaa. Eiks te ole tietoisia, että lentokenttien läheisyydessä maan vetovoima on suurempi kuin muualla. Vaurio- / onnettomuustilastojen mukaan ainakin.

 

Jussi Salminen

 

 

Niin ja

 

Kun on noin nätti kone, maa ei edes hylji sitä ???

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia värikkäistä kannanotoista.  Pieni koepallo kirvoitti taas aivan us-ko-mat-to-man  aktivaation foorumin lukijoissa.  Liekö niin etä kun allekirjoittanut kirjoittaa sanan "u..." tälle foorumille, niin adrenaliinin eritys alkaa kiihtyä ympäri Suomen.

 

Kysyin, oliko kysessä ultra.  Vaikka suoraa vastausta en saanutkaan, niin epäsuorasti näistä kannanotoista alan vetää sen johtopäätöksen, etä ultrahan se.

 

Valitettava tapaus.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö niin etä kun allekirjoittanut kirjoittaa sanan "u..." tälle foorumille, niin adrenaliinin eritys alkaa kiihtyä ympäri Suomen.

 

Kysyin, oliko kysessä ultra.  Vaikka suoraa vastausta en saanutkaan, niin epäsuorasti näistä kannanotoista alan vetää sen johtopäätöksen, etä ultrahan se.

Peter

 

Valitettavaa Peter, että kaikki kirjoittajat eivät tiedä, millä vakavuudella olet paneutunut tähän -piip- ilmailulajiin. Monet ULB-pilotitkaan eivät laillasi ole lukeneet rajatietoa käsittelevää kirjallisuutta, puhumattakaan ruumiista irtoamisharjoituksista. Rumihista voi irrota mutta palstan säännöt estävät nimestä irtoamisen, joten näillä kelpuutuksilla jatkettakoon kirjoittamista ja lukemista  :)

 

Sakari

 

p.s. lieventävänä asianhaarana kaikille tiedoksi, että Peter on luvannut saapua kevytilmailutapahtumaan http://airpilot.pp.fi/nummijarvi/ 4-moottorikoneella (2*Continental + 2*starttimoottori). Tervetuloa Peter ja kaikki kevyet ja raskaat lentäjät!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epävirallisen tiedon mukaan kone olisi ollut OH-U502 eli Brandt Aviation Oy omistama Zephyr 2000.

 

Kyllä se lienee juurikin kyseinen kone...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta tiedättekös mitä! Minusta rupesi yhtäkkiä tuntumaan siltä, että kyseinen pudonnut lentokone saattoi olla ultrakevyt ilma-alus...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään