Tuomas Ritari

Turbo-Vinhan kuvia?

69 viestiä aiheessa

Turbo-Vinhasta ei tunnu olevan yhtään kuvia, ainakaan google ei löydä millään nimivariaatiolla. Oletettavasti Turbo-Vinka ja Turbo-Vinha tarkoittaa kuitenkin samaa konetta. Kiinnostaisi vaan tietää miltä kone näytti, joltain pienoismallipalstalta löysin ohjeen koneen valmistamiseksi: RediGon etuosasta ja Vinkan takaosasta, hahmottuisi tietty vähän paremmin jos olisi vaikka kuva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nihkeästi tuntuu netissä olevan kuvia tosiaan. Eikös se homma mennyt niin, että kone tuhoutui käytännössä median silmien edessä. Oli siis esittelytilaisuus. Tai sitten muistan väärin ja se oli juuri ollut. Joka tapauksessa tapahtuman aikoihin lehdissä oli koneesta kuvia ennen ja jälkeen ja tv:ssä näytettiin uutisfilmiä, missä Paavo Janhunen lensi konetta. Taltioin aiheesta nipun lehtileikkeitä silloin kakarana, Paveli kun oli isäukon koulukaveri. Sen verran tiedän, etten oli niitä mihinkään hävittänyt, mutta lähes neljännesvuosisadassa olen kyllä keksinyt niille sikäli hyvän sijoituspaikan, etten niitä ainakaan tähän hätään löytänyt. Kannattanee kuitenkin käväistä vaikkapa kirjastomaailmassa kyselemässä tuon aikakauden lehtiä. Tai selata ainakin Ilmailut/Siivet ym. alan julkaisut. Hesarissakin asiaa käsiteltiin useammassa artikkelissa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääkaupunkiseutulaisten kannattaa vanhojen lehtien osalta suunnistaa Kansalliskirjastoon josta saa suoraan hyllystä mikrofilmit 100 vuoden ajalta katsottavaksi. Vuodelta 1985 kannattaa kastsoa ainakin Helsingin Sanomista ja jostain suuresta maakuntalehdestä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on muuten mielenkiintoinen juttu suomen ilmailulehdistössä kuten muussakin suomen ammattilehdistössä jos tätä sanontaa voi käyttää.Kuvia löytyy takuuvarmasti ja montakin, asioita ei vain käsitellä näissä kaiken kansan käytettävissä olevissa(kirjoitinpa näppärästi).

Ulkomaan lehdistössä käsitellään tapahtumat sellaisina ja olemassa olevien tietojen valossa, lisätään kuvia ehjänä ja kappaleina, lisätään tietoa kun sitä on saatavilla, asioista keskustellaan julkisesti.

En tiedä onko tällaisesta mitään apua mihinkään mutta antaa "läpinäkyvämmän" kuvan kyseisestä alasta.

Yksinkertainen(kuten kirjoittaja) esimerkki, Jopa ruotsin puolen ilmailulehdissä jutellaan ja arvioidaan tapahtumia, syitä ja seurauksia ennen tutkinnan päättymistä, ammatti/harrastelupuoli osallistuu keskusteluun.

Tälläkin foorumilla esiintyy heti joku joka paheksuu syvästi ajatustenvaihtoa tapahtumista, pienissä kuppikunnissa jutellaan ja mietitään mutta ei halaistua sanaa naapurin kuppiin.

 

En tiedä mikä hyöty tällaisesta keskustelusta voisi olla, yleismaailmallisesti voisin kuitenkin ajatella että vaihtoehtoja/opittavaa voisi pitkin keskustelua löytyä.Aina jollain on joku katsanto ja toiselle tulee mieleen, tuotapa en ajatellut lentäessäni, ajaessani linjaautoa, poratessani hyllyä seinään jne.

Tuota olen suuria asioita miettiessäni, hoidan esim. perheen ulkopoliittiset asiat ym. ajatellut, johtuuko jo siitä lastuajasta, eli lastu kellui jokea alavirtaan, jos joku tämän tarinan muistaa.

Eli meidän porukan onnettomuuksista/vaikeuksista ei muille puhuta, oppikoon omistaan.

 

Tämä taas kerran aivan TO eli OT nurinperin, helpotti kun sain kertoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä  Rissalasta:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tuolla koneella Ikosen Erkki koukkasi Malmilla editseni, tehden hitaan vaakakierteen , kysyen samalla: " mitäs pidät Jaska värityksestä?"

 

Komea , värikäs ja nopea oli, sekä Eki että Redigo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nihkeästi tuntuu netissä olevan kuvia tosiaan. Eikös se homma mennyt niin, että kone tuhoutui käytännössä median silmien edessä. Oli siis esittelytilaisuus.

 

-A-

 

Käviköhän tuossa niin, että konetta esiteltiin lehdistölle. Sitten oli lounas ja samaan aikaan koelentäjä Janhunen lähti apulaisena toiminut opiskelija mukanaan  koelennolle. Kone putosi "lounaan" aikana, jolloin tieto putoamisesta tuli lounastajille. Ilmailu-lehdessä tuosta oli juttua aikoinaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käviköhän tuossa niin, että konetta esiteltiin lehdistölle. Sitten oli lounas ja samaan aikaan koelentäjä Janhunen lähti apulaisena toiminut opiskelija mukanaan  koelennolle. Kone putosi "lounaan" aikana, jolloin tieto putoamisesta tuli lounastajille.

 

Jotain tällaista siellä tapahtui. Koelentokin taisi olla aika kiireellä suunniteltu, koneessa olisi muistaakseni pitänyt olla oikaisuvarjo kiinnitettynä ennen syöksykierrekokeiden aloittamista, näin ei onnettomuuslennolla kuitenkaan ollut.

 

Muistan hyvin Paavo Janhusen hautajaiset, olivat aika iso tapahtuma pienellä paikkakunnalla. Minulla on hämärä muistikuva, että Ilmavoimat olisi harjoitellet ylilentoa ennen hautajaisia, mutta hautajaispäivänä sää olisi estänyt ylilennon...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo evl Janhusen sekä DI Jääskeläisen OH-VBB:n onnettomuus 24.4.1985 löytyy erittäin tarkastija yksityiskohtaisesti  kerrottuna ja dokumentoituna (perustuu onnettomuusraporttiin) Jaakko Hyvösen kirjassa "Kohtalokkaat lennot 1945-1988". Asiaa on kaksi ja puoli sivua sekä yksi mustavalkolentokuva Turbo-Vinha koneesta OH-VBB etuviistosta otettuna ilmassa telineet ulkona.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo evl Janhusen sekä DI Jääskeläisen OH-VBB:n onnettomuus 24.4.1985 löytyy erittäin tarkastija yksityiskohtaisesti  kerrottuna ja dokumentoituna (perustuu onnettomuusraporttiin) Jaakko Hyvösen kirjassa "Kohtalokkaat lennot 1945-1988". Asiaa on kaksi ja puoli sivua sekä yksi mustavalkolentokuva Turbo-Vinha koneesta OH-VBB etuviistosta otettuna ilmassa telineet ulkona.

 

Ilmeisesti tämä kuva:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Skannasin kuvan kaima Sokeron luvalla ILMAILUn numerossa 12/1992 olleesta Laukkasen Jyrkin Redigo-artikkelista. Kuvan lähde on joko Jyrki itse, tai sitten Valmet, vaikka kuvien lähdettä ei jutun yhteydessä missään varsinaisesti mainitakkaan.

 

Tuon jälkeenhän kone maalattiin valkoiseksi ja takarunkoa/pyrstöä komistamaan tuli iso siniristi. Mikko lupaili pistää lisäkuvia ILMAILUn arkistoista, kunhan arkistojen digitointiprojektista vastaavat kaverit seuraavan kerran jatkavat hommaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

L-90 TP Redigo oli lyhyellä rungolla perusrakenteeltaan samanlainen kone kuin L-80 TP. Redigon ensimmäiseen protoon lisättiin aluksi eviä ja siivenkärjetkin muuttuivat matkan varrella useampaan kertaan. Muita näkyviä muutoksia ennen takarungon vaihtoa tapahtui ainakin nokan ilmanottoaukoissa ja nokkatelineluukuissa.

 

Alkuperäiseen kysymykseen Broplanin Redigon ja Vinkan muuttamisesta Vinhaksi/Turbo-Vinkaksi/L-80 TP:ksi/lyhytrunkoiseksi Redigoksi: Redigon etuosa ja siivet, runko poikki ohjaamon takaa ja tilalle Vinkan perärunko. Sivuperäsintä pitää korottaa yläosastaan. Korkeusperäsimien kärkiväli on pitkärunkoisessa Redigossa 10 cm suurempi kuin Vinkassa, lyhytrunkoisesta en tiedä. Tämä resepti toimii OH-VBB:lle ja OH-VTP:lle alkuperäisellä rungolla. Samoin OH-VTM:lle, jonka nokkaa on lisäksi muotoiltava eri moottorin takia.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käviköhän tuossa niin, että konetta esiteltiin lehdistölle. Sitten oli lounas ja samaan aikaan koelentäjä Janhunen lähti apulaisena toiminut opiskelija mukanaan  koelennolle. Kone putosi "lounaan" aikana, jolloin tieto putoamisesta tuli lounastajille. Ilmailu-lehdessä tuosta oli juttua aikoinaan.

 

Käy tuonnempana kyllä ilmikin, mutta korjattakoon nyt kuitenkin, että kyydissä ei ollut sinällään apulainen eikä opiskelija, vaan justiinsa valmistunut DI, joka toimi koelentoinsinöörinä. Oikaisuvarjon puutteeseen taisi olla syynä sekä se, että sen asentaminen olisi vienyt liikaa aikaa koneen päällikön mielestä sekä toisaalta se olisi vienyt koneesta tilaa. Olisiko se kerrassaan estänyt koelentoinssin mukaan pääsemisen. Jotain kentänlaitahuhuja nämä tosin ovat, joten älkää pitäkö absoluuttisena totuutena.

 

Muistelinkin, että kone oli juuri maalattu valkoiseksi sekä että siinä oli jonkinmoinen lippukuvio. Noista kuvistahan se selviää oikein mainiosti.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on taltioituna Ilta Sanomien leike torstailta 25.04.1985, jossa kirjoitellaan tuosta ikävästä OH-VBB:n kaksi henkeä24.04.1985 Kuorevedellä vaatineesta onnettomuudesta. Koneesta on artikkelin yhteydessä yksi kuva, jossa siinä on tulkintani mukaan siniristi peräsimessä ja muutenkin maalia pinnassa verrattuna tuohon Ilmailussa esillä olleeseen kuvaan. Eiköhän tuolta lehden arkistosta varmaan löytyisi niitä enemmänkin.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti tämä kuva:

 

arkistojen digitointiprojektista vastaavat kaverit seuraavan kerran jatkavat hommaa...

 

Ei ihan mutta melekeen... mutta melko varmasti saman kuvaajan ja kameran ja saman rullan joko edellisestä tai seuraavasta negasta. Niin lähellä ovat, Hyvösen kirjan kuvassa (kuva: Ilmavoimat) kone on aavistuksen enemmän kallellaan kuvaajaan päin, muuten ei kyllä juuri mitään eroa. No, maasto ei kyllä erotu samalla lailla...vaikea nyt sanoa, kuva voi olla tietysti toiseltakin lennolta, mutta kyllä hyvin lähellä ovat.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ihan mutta melekeen... mutta melko varmasti saman kuvaajan ja kameran ja saman rullan joko edellisestä tai seuraavasta negasta. Niin lähellä ovat, Hyvösen kirjan kuvassa (kuva: Ilmavoimat) kone on aavistuksen enemmän kallellaan kuvaajaan päin, muuten ei kyllä juuri mitään eroa. No, maasto ei kyllä erotu samalla lailla...vaikea nyt sanoa, kuva voi olla tietysti toiseltakin lennolta, mutta kyllä hyvin lähellä ovat.

 

Eli sitten tod. näk. sama kuva, kuin Mäkinen-Ritaranta eepoksessa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

“Onnettomuuksista/vaikeuksista ei muille puhuta, oppikoon omistaan. Helpotti kun sain kertoa”.

 

Arne nosti kissan pöydälle. Pelkäänpä, ettei synny asiallista keskustelua. Ei ole syntynyt ennenkään, vaikka niilläkin, joilla on objektiivisia käsityksisiä syistä/seurauksista kyllä löytyy. Olen pikkupojasta lähtien pyörinyt erilaisissa asiantuntijapiireissä. Suhteellisusstajun puutetta vai mitä. Sorkin asioihin, jotka eivät mulle kuulu ollenkaan. Yleensä olen saanut asiallisia vastauksia kysymyksiini. Käynyt hienoja keskusteluja hankalistakin aiheista. Meikää kun pidettiin harmittomana, vaikka “Isä-Villen-poika” olenkin. Monia asioita olen ihmetellyt. Miten erilaisiksi faktat muotoutuivat lähtökohdista / näkökulmista riippuen. Kun kuuntelen useampia “asiantuntija”-tahoja ja suodatan “turhat” pois. Saan kohtuullisen tarkkoja käsityksiä asioista. Sen enempään ei ole ollut tarvettakaan.

 

Turbo-Vinha /Redigo-episodin jälkeen selvisi ainakin se, että jotkut asiat ovat firman /organisaation sisäisiä. Jopa henkilökohtaisia. Ei niistä puhuta vaikkei puhumattomuuteen tai salaamiseen mitään erityisiä syitä ollutkaan. Vaikka ilmailuyhteisö voisikin näistä hyötyä, tarvetta jakaa kokemuksia / tietoa ei näytä olevan Suomessa. Olen ollut tekemisissä sekä työ- että harrastusasioioissa jenkkien kanssa vuosikymmeniä. Tuttavien kesken asioista puhutaan ja niitä selvitetään perusteelisesti. Osataan olla sovinnossa sekä samaa- että eri mieltä. Kultuuriero on suuri. Aluksi pidin jenkkejä naiveina. Mulle kun oli lukioajoilta englanninkielen-oppikirjasta jäänyt mieleen lause: “avoid making confidence”. Mutta kun olin ollut porukoissa pidempään. Sanoisin, ettei  -hallittu avoimmuus- ole ainakaan huono juttu.

 

Kotona keskenämme kävimme asioita läpi perusteellisesti. Lentomestari ei ollut puhelias. Keskusteli vakavasti vain arvostamiensa lentäjäkavereiden kanssa.  Vilkku puheli enemmän. Oli aika-ajoin turhautunut erilaisten työhön littyvien ongelmien vuoksi. Inhimillisten muuttujien kanssa taistelu ei huvittanut häntä ollenkaan. Minä kuuntelen sujuvasti mielipiteitä, väärinkäsityksiä, valeita, tarkoitushakuista asioiden vääristelyäkin. Aina niistä jotain oppii.

 

Tässä muutama sana Arnelle? Kyllä tämä juttu monia muitakin askarruttaa. Helpottaako? Ehkä vähän. Moni hyvä ystävä on vaiennut iäksi. Sekä luonnollisin syin että onnettomuuksissa. Olisi  pitänyt pystyä puhumaan aikanaan. Jälkeenpäin, julkisesti. Eipä taida onnistua?

 

Viimeisen suomalaisen lekon tarina olisi varmaankin best-seller. Varsinkin jos se tehtäisiin faktoihin perustuen. Fiktioita olemme saaneet lukea enemmän kuin tarpeeksi. 

 

Jussi Salminen

 

EDIT: tyhjät rivit pois viestin lopusta /Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Turbo-Vinha /Redigo-episodin jälkeen selvisi ainakin se, että jotkut asiat ovat firman /organisaation sisäisiä. Jopa henkilökohtaisia. Ei niistä puhuta vaikkei puhumattomuuteen tai salaamiseen mitään erityisiä syitä ollutkaan.

 

Jos joku tähän perisuomalaiseen kateuteen keksii lääkkeen, niin suosittelen sitä pakolliseksi.

Moni asia voisi olla todella paljon kehittyneempää, ellei kaikki olisi niin salaista sen pelossa että joku toinen saisi kunnian  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä OH-VTP:n kuvat on joskus täällä ollut näytillä mutta kertaus sallittaneen....

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs tuo eka hallikuva on? Näyttääpi muutenkin olevan pullollaan mielenkiintoista kalustoa, mutta takertui silmään tuo Kaipaisten Acey Deucy.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään