Håkan Sandberg

Uudesta ilmailun radiopuhelinliikenne kirjasta

37 viestiä aiheessa

Ruotsissa voi olla tuollainen kansallinen menetelmä, mutta meillä Suomessa, kun saa selvityksen TMA:lle, esim. seuraavasti:

"Saavu lähestymisalueelle suoraan 3000 ft tai alle, QNH 1023"

niin--saat lentää plaanin mukaista reittiä TMA.lle, sinun ei tarvitse ilmoittaa enää TMA:n rajaa sisäänpäin, vaan seuraava ilmoitus täytyy antaa TMA:n rajalla, kun poistuu valvomattomaan ilmatilaan.

 

Toinen esimerkki: "Saavu TMA.lle HEKLA:n kautta 3000 ft tai alle, QNH 1023"

niin-- saat lentää TMA.lle fixin HEKLA kautta, ja jos se on pakollinen ilmoittautumispaikka, niin silloin ilmoitat HEKLA:n ohituksen.

 

Molemmissa esimerkeissä lennonjohtaja on suunnitellut liikenteen johtamisen siihen perustuen, että olet siellä TMA:lla ko. reitillä sen 3000 ft (tai alle).

 

 

Sinänsä metka juttu, että TMA:n raja ilmoitetaan sisään vain jos mennään ilmoittautumispisteen kautta - kun sitten kuitenkin poistuminen ilmoitetaan molemmissa tapauksissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä metka juttu, että TMA:n raja ilmoitetaan sisään vain jos mennään ilmoittautumispisteen kautta - kun sitten kuitenkin poistuminen ilmoitetaan molemmissa tapauksissa...

 

No käytännössä mun on tietenkin saatava se klarering ennen rajaa,ja jos ei pyydetä ilmoittamaan rajalla niin ei tarvi ilmoitella,ei edes poistumista vapaaseen ilmatilaan,ellei käsketä.

 

 

 

 

Kukaan ei tietenkään kiellä sanomasta hej då :)

 

Täytyy tilata tämä opus sieltä,ettei tule vaikeuksia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kirjassa muutos kiitotielle menon fraseologiassa? Nykyään käsketään "rullaa" odotukseen 18 ja "rullaa" kiitotielle 18 samalla verbillä.

Englanniksi kuitenkin termit ovat "taxi to" holding rwy 18 ja "line up" rwy 18 eli selvästi keskenään erilaisilla termeillä!

 

Suomessa voisi vastaavasti olla "rullaa" odotukseen rwy18 ja "siirry" kiitotielle 18.

 

Nimimerkillä RWY incursionit minimiin!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä metka juttu, että TMA:n raja ilmoitetaan sisään vain jos mennään ilmoittautumispisteen kautta - kun sitten kuitenkin poistuminen ilmoitetaan molemmissa tapauksissa...

 

Ei itse asiassa ole.

Jos on lupa tulla sisään, niin se on sama kuin sisällä, ellei kyseessä ole pakollinen ilmoittautumispaikka. Lähialueen rajan saattaisin silti kertoa sisään varmuuden vuoksi.

Itse olen lukuisia kertoja pyydellyt selvitystä esim MIL CTA:lle silleen ovelasti, että esitän pyynnön jollekin viipaleelle tietyllä ylärajalla ja samalle lennän rajan tuntumassa tiedostaen 10 minsan vaatimuksen. Heti kun tulee lupa (usein muodossa "...sopii MIL CTA:lle blablabla, lentopinta blabla tai alle...") taitan sisään reitille, koska lupa tuli, ilman eri ilmoitusta. En usko toimineeni vastoin selvitysta ja usein olen ollut vielä muutenkin yhteydessä ATS:n kanssa aueella olessani, joten olisivatten kyllä voineet toruakin, jos heidän mielestä olisin väärin menetellyt. Sitten kun poistun, ilmoitan vain sen. (Kerran APP kysyi multa, ettö oletko kohta poistumassa alueelta siellä ja siellä. Oli vissiin ollut aikaa putkelta vaklata primäärikaikua.)

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä metka juttu, että TMA:n raja ilmoitetaan sisään vain jos mennään ilmoittautumispisteen kautta - kun sitten kuitenkin poistuminen ilmoitetaan molemmissa tapauksissa...

 

Juu, näin on. Sisäänpäin lentävä on,  aina saatuaan selvityksen valvottuun ilmatilaan, vaikuttavaa liikennettä, riippumatta mistä suunnasta se tulee, eli vaikuttaa porrastamiseen.

 

Poistuminen valvomattomaan täytyy ilmoittaa sen takia, että sen jälkeen ko. ilma-alus ei enää ole valvotussa ilmatilassa ja siltä loppuu lennonjohtopalvelu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

, mutta meillä Suomessa, kun saa selvityksen TMA:lle, esim. seuraavasti:

"Saavu lähestymisalueelle suoraan 3000 ft tai alle, QNH 1023"

niin--saat lentää plaanin mukaista reittiä TMA.lle, sinun ei tarvitse ilmoittaa enää TMA:n rajaa sisäänpäin, vaan seuraava ilmoitus täytyy antaa TMA:n rajalla, kun poistuu valvomattomaan ilmatilaan.

 

Toinen esimerkki: "Saavu TMA.lle HEKLA:n kautta 3000 ft tai alle, QNH 1023"

niin-- saat lentää TMA.lle fixin HEKLA kautta, ja jos se on pakollinen ilmoittautumispaikka, niin silloin ilmoitat HEKLA:n ohituksen.

 

Molemmissa esimerkeissä lennonjohtaja on suunnitellut liikenteen johtamisen siihen perustuen, että olet siellä TMA:lla ko. reitillä sen 3000 ft (tai alle).

 

 

No niin

 

Selevä ku pläkki (Kaustislainen sanonta) :thmbup:

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kirjassa muutos kiitotielle menon fraseologiassa? Nykyään käsketään "rullaa" odotukseen 18 ja "rullaa" kiitotielle 18 samalla verbillä.

Englanniksi kuitenkin termit ovat "taxi to" holding rwy 18 ja "line up" rwy 18 eli selvästi keskenään erilaisilla termeillä!

 

Suomessa voisi vastaavasti olla "rullaa" odotukseen rwy18 ja "siirry" kiitotielle 18.

 

Nimimerkillä RWY incursionit minimiin!

 

 

Kyllähän Suomessakin noin jo tehdään eli lennonjohtaja ilmoittaa ilma-alukselle luvan siirtyä kiitotielle odottamaan lentoonlähtöä fraasilla "siirry kiitotielle xx". Kun taas "rullaa" termi esiintyy silloin kun annetaan lupa siirtyä odottamaan odotuspaikalle. Joskus kyllä käytetään "rullaa" -termiä silloinkin kun torni antaa selvityksen rullata suoraan kiitotielle platalta asti eikä käsketä odottamaan missään, esim. OH-XXX, rullaa kiitotielle XX, jos ollaan platalta siis lähdössä. Mutta jos ollaan odotuspaikalla niin silloin käytetään kyllä "siirry kiitotielle" -fraasia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere

Sekä että, eli todella hyvä kirja.

HS

 

Olipas todella hyvä ja kaivattu kirja.Loppuunmyyty SIL-shopissa.

Onko kellään myydä opusta pimeänä? :)

 

Antti K kerran lähetti Finavian itseopiskelupaketin,sitäkään en löydä edes Finavian sivulta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Mutta jos ollaan odotuspaikalla niin silloin käytetään kyllä "siirry kiitotielle" -fraasia.

 

Jumpskatti, piti oikein pysähtyä miettimään, että miten ne ton oikein sanovatkaan?   :o

 

Jotenkin muistelisin kuulleeni myös luvan  - esmes "laskevan jälkeen" mennä "lähtöpaikalle kolmekuus", mutta taidan sotkea omiani korpikenttämuisteloista  ???

 

Tuo Matin mainitsema taktiikka pujahtaa heti luvan jälkeen "kyljestä sisään" on aika veitikkamaista, jos lennonjohto odottaa konetta alueelleen vasta sen kuuluisan kymmenen minuutin kuluttua. "Ähäkutti, mä oonkin täällä jo...!" Olen tainnut ihan turhaan vilkuilla kelloa tähän asti ;D

 

(No vojjjhan, just meinasin kysyä, myydäänkö kirjaa sillikaupassa :( )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(No vojjjhan, just meinasin kysyä, myydäänkö kirjaa sillikaupassa :( )

 

Taisi tulla vuoden kirja tästä.

 

Minulle riittäisi pelkkä Suomenkielinen versio.Enklantilainen on.

Agentit asialle.

 

Eikös sitä ole liitetty LJKK:n

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuo Matin mainitsema taktiikka pujahtaa heti luvan jälkeen "kyljestä sisään" on aika veitikkamaista, jos lennonjohto odottaa konetta alueelleen vasta sen kuuluisan kymmenen minuutin kuluttua. "Ähäkutti, mä oonkin täällä jo...!" Olen tainnut ihan turhaan vilkuilla kelloa tähän asti ;D

 

 

Selvyyden vuoksi, olen siis rajan lähellä ja valmiina etenemään rajan pinnassa jos tulee "odota" toivomus lennonjohdon taholta. Sitten kun lupa(selvitys) tulee, ei enää tarvii holdaa.

Usein selvitys ei tule heti, vaan sitä joutuu jonniin verran odottelemaan. HArvoin kuitenkaan sitä kymmentä minuuttia. Joskus on jopa tarjottu varttia aluksi, mutta sitten selvitys napsahtaa nopeamminkin. Fiksusti kun pyytää, usein myös hyvin palvellaan. Ei kylläkään joka paikassa. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvyyden vuoksi, olen siis rajan lähellä ja valmiina etenemään rajan pinnassa jos tulee "odota" toivomus lennonjohdon taholta. Sitten kun lupa(selvitys) tulee, ei enää tarvii holdaa.

Usein selvitys ei tule heti, vaan sitä joutuu jonniin verran odottelemaan. HArvoin kuitenkaan sitä kymmentä minuuttia. Joskus on jopa tarjottu varttia aluksi, mutta sitten selvitys napsahtaa nopeamminkin. Fiksusti kun pyytää, usein myös hyvin palvellaan. Ei kylläkään joka paikassa. :(

 

No nyt jopa minäkin hokasin  ::)

 

...ja komppaan, että joustavaa palvelua (voitelevan huumorinkin höystämänä) on ilmassa saatu  :thmbup:

 

Joustavaa koreografiasilmää on hauska itsekin käyttää. Linnanmäen "törmäilyautoissakin" oli kaikkein kivointa ajella silloin, kun porukka yritti hurjastella törmäilemättä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään