Jouni Haimi

Sivistynyttä keskustelua maahanmuuttopolitiikasta

918 viestiä aiheessa

Veikkaanpa, ettei SD:n humanitääristen siirtolaisten hamuaminen ole kovinkaan kestävällä pohjalla. Kunhan nämä SD:tä äänestävät mamut huomaavat voivansa pystyttää oman suuren puolueen, niin SD heitetään ovesta ulos. Tack och adjö!

UNCHR:lta on muuten tullut veikeitä tilastoja turvapaikanhakijoista. Tämän vuoden alkupuoliskolla turvapaikanhakijoiden määrä on viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna noussut 160%. Viime vuonna vastaava tilanne oli 71% vuoteen '07 verrattuna. Ruotsissa taas määrä on laskenut 17% ja viime vuonna se laski 30%. Ruotsilla on tosin varaa pudottaa, sillä se taitaa edelleen ottaa maan pienuuteen verrattuna eniten turvapaikanhakijoita Euroopassa, tosin Norja on joko edellä tai seuraavana. Vastaavana aikana noin 20 000 turvapaikanhakijaa ei tunnu juuri ollenkaan Ranskassa tai Englannissa, kun Ruotsiin pyrkii yli 10 000, monta kertaa pienemmän valtion vastuulle. Pari vuotta sitten Ruotsi otti enemmän turvapaikanhakijoita kuin mikään muu Euroopan maa (jenkit olivat jotakuinkin tasoissa).

Turvapaikanhakijoiden määrä tänne Pohjoismaihin ei ole juurikaan muuttunut, vaan virta on suuntautunut eri maihin. Keskimäärin 11 400 hakijaa vuosineljännestä kohden. Pari vuotta sitten Ruotsiin suuntautui lähes kaikki turvapaikanhakijat, mutta nykyään vain puolet, joista toinen puolisko on hakeutunut toisiin Pohjoismaihin. Ei mikään yllätys, sillä tätä povattiin Ruotsin tiukentaessa turvapaikan myöntämisperusteita ja samalla arveltiin erityisesti Suomen saavan suuren osan siitä. Kätevästi samalla alensimme kynnystä turvapaikan myöntämiselle. 160% nousun jälkeen on varmaan ihan paikallaan puhua hakijoiden räjähdysmäisestä lisääntymisestä.

Tämän vuoden ensimmäisen 9 kuukauden aikana 34% turvapaikanhakijoista on saanut myönteisen turvapaikkapäätöksen Suomesta, eli 935 ihmistä. Tähän lukuun ei kuulu perheenyhdistämiset. Perhesiteen, kun kyseessä on ollut muun kuin Suomen kansalaisen perheenjäsen, perusteella oleskelulupia on myönnetty 3 582. Luku jakaantuu seuraavasti: avioliitto tms. 1315, lapsi 2049, muu omainen 218. Tilastosta ei käy ilmi, kuinka monen tapauksen taustalla on Suomeen tulleen pakolaisen tai turvapaikan saaneen perhesiteet. Esimerkiksi somalian kansalaisista myönteisen oleskelulupapäätöksen sai 429 ja turvapaikanhakijoista oleskeluluvan sai 358, yhteensä 787. Oleskelulupaprosessin kautta tulleet ovat todennäköisimmin saaneet oleskeluvan perhesiteen perusteella.

Tammi–elokuussa (kuukautta lyhyempi ajanjakso kuin mihin yllä olevat perustuvat) 2009 perhesiteen perusteella haettujen oleskelulupien 10 suurinta

hakijakansalaisuutta olivat:

1. Somalia (1 067)

2. Venäjän federaatio (892)

3. Intia (335)

4. Irak (272)

5. Turkki (211)

6. Kiina (201)

7. Afganistan (141)

8. Thaimaa (120)

9. Kosovo (117)

10. Vietnam (109)

Maahanmuuttoviraston tilastot

UNCHR:n vuoden 2009 alkupuoliskon raportti turvapaikanhakijoista

Voin tietty perustella huoltani sillä että olen suomalainen, äidinkielenä ruotsi ja nyt nämä perssuomalaiset uhkaavat elintilaani kotipaikalla, nuoret perss. ilmoittivat jo julkisesti etteivät minusta huolta kanna.

Kyllä he huolta kantavat, mutta eivät ruotsittamalla viittä miljoonaa ihmistä tai vaatimalla kaikkiin julkisiin virkoihin ruotsin kielitaitoa. Persunuoret haluavat Ruotsin mallin Suomeen, mutta pääkielenä suomi ja vähemmistökielinä ruotsi et al.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Kyllä he huolta kantavat, mutta eivät ruotsittamalla viittä miljoonaa ihmistä tai vaatimalla kaikkiin julkisiin virkoihin ruotsin kielitaitoa. Persunuoret haluavat Ruotsin mallin Suomeen, mutta pääkielenä suomi ja vähemmistökielinä ruotsi et al.

Tuosta sen verran, että en usko mistään muualta maailmasta löytyvänkään "Suomen mallia" eli sitä, että 95% enemmistö pakotetaan opiskelemaan 5% vähemmistön kieli. Jos joku tietää toisen sellaisen maan, niin saa 10 pistettä ja sen jo vähän kuluneen papukaijamerkin.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta sen verran, että en usko mistään muualta maailmasta löytyvänkään "Suomen mallia" eli sitä, että 95% enemmistö pakotetaan opiskelemaan 5% vähemmistön kieli. Jos joku tietää toisen sellaisen maan, niin saa 10 pistettä ja sen jo vähän kuluneen papukaijamerkin.

;D

On pakko vaikka pitäsi olla hiljaa. :P

Pakotetaanko se todella opiskelemaan? Jos sitä ei opi niin käytäväkö koulua niin kauan kuin oppii?

Mitä muita aineita pakotetaan? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

;D

Hei Pekka.

En mä haluan pisteitä eikä papukaija jne.mutta "viäärin" sei ei ole.... :thmbup:;)

Ei niin ja myös ei toisin päin.Myös Karjalaisetkin (esimerkki)on vähemmistö suomessa. ;)

Vain niin sanottu.

Chris

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

;D

RKP shokissa: Suomen- ja ruotsinkieliset samaan kouluun?

Ehdotuksen mukaan opetus luokkatiloissa järjestettäisiin omalla äidinkielellä, mutta oppilaat

olisivat yhdessä lounastauoilla ja välitunneilla. Tilasiirroksella syntyisi säästöjä.

- Ehdotus järkytti meitä, kertoo kaupunginvaltuutettu Mia Grundström (r.)

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Mitä muita aineita pakotetaan? :)

Muita pakollisia aineita ovat äidinkieli (siis myös ruotsi ruotsinkielisille), matematiikka ja suunnilleen kaikki ne mitkä muuallakin maailmassa. Näistä vallitsee erittäin suuri yksimielisyys kautta maapallon. Yleensä maailmalla opiskeltavat vieraat kielet saa valita.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Pekka.

En mä haluan pisteitä eikä papukaija jne.mutta "viäärin" sei ei ole.... :thmbup:;)

Ei niin ja myös ei toisin päin.Myös Karjalaisetkin (esimerkki)on vähemmistö suomessa. ;)

...

Karjalan kieltä ei taideta opiskella missään Suomessa. Saamen kieltä opiskellaan äidinkielenä? siellä, missä se on äidinkieli.

Heti kun aletaan puhua tästä "pakkoruotsista", tulee vasta-argumentteja, että "vähemmistöä taas sorretaan", jos vastustaa ruotsin pakollista opiskelua äidinkielenään (vain) suomea puhuville. Yksi vieras kieli (tai vaikka kaksi, jos niin päätetään) on hyvä nykyisenä globaalina aikana olla pakollinen jopa peruskoulussa, mutta sitä ei tule määrittää jäykästi, vaan pitää olla laajempaa tarjontaa. Ihmiset kyllä osaavat valita sellaisen kielen itsekin, jonka kokevat itselleen hyödylliseksi.

...

Eihän se noin mene se että vähemmistöä sorrettaisiin. Se tarkoittaisi sitä, että ruotsinkieliset eivät saisi opiskella omaa äidinkieltään ruotsia, saamenkieliset saamea (sellainenkin aika oli ei kovin kauan sitten), jne.

Somalinkielisiä ja muita pienempiä vähemmistöjä "sorretaan" edelleen Suomessakin, koska he eivät voi opiskella omaa kieltään kouluissa. Se tosin johtuu useimmiten käytännön syistä eli siitä, että ei ole päteviä opettajia.

Ruotsissakin, jota pidetään pisimmälle "pohjoismaista tasa-arvoa" vaalineena maana on kautta aikain sorrettu suomenkielisiä. Aikoinaan siellä ei saanut opiskella suomea kouluissa. Nyt taitaa jo saada - vai miten on Olle? "Pakkosuomesta" emme voi edes uneksia - emmekä sitä totta vie haluakaan sinne.

Pekka

PS: Minä en missään tapauksessa ole kielten opiskelua vastaan. Se on erittäin hyödyllistä itse kullekin ja sitäpaitsi hauskaa, mutta pakollisten aineiden kanssa pitää priorisoida (ja joillekin ihmisille kielet ovat todella vaikeita). Jag själv talar också svenska.

Minusta vain tässä "pakkoruotsiasiassa" on kyse oikeastaan ihan muusta kuin kielestä. Kyse on ruotsalaisten hegemoniasta. "Herrakansa" yrittää ulottaa vaikutuksensa reliktinä vielä 200 vuoden päähänkin.

Edit: Chris, asut Sveitsissä. Mitenkäs tämä kieliasia on siellä kouluissa? Sveitsissähän puhutaan minun tietääkseni ainakin kolmea eri kieltä äidinkielenä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

RKP shokissa: Suomen- ja ruotsinkieliset samaan kouluun?

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun

Ymmärrän ruotsinkielisten pelon myös tältä kantilta. He pelkäävät varmaan ihan tosissaan, että Ruotsin kieli kuolee Suomesta, jos ruotsalainen väestö integroituu suomalaiseen (etenkin RKP pelkää, koska se tietäisi kielipuolueen loppua  ;D).

Mutta niin kauan kuin ruotsinkielisille taataan oman äidinkielen opiskelu oppilaitoksissa, ei tuota vaaraa ole olemassakaan. Heillä on oma tv-kanava YLEssä (ja laadukas onkin) ja lukuisia radiossa, jokainen virkamies joutuu suorittamaan ruotsin kokeen voidakseen hoitaa virkaansa (minäkin olen tehnyt sen), jokainen virallinen dokumentti voidaan tehdä ja täyttää ruotsiksi, käytännössä he voivat saada opetusta äidinkielellään miltei millä alalla tahansa, jne.

Minkä kielivähemmistön asiat ovat näin hyvin maailmalla? Kysyn vain - ja jatkan mihin tässä enää "pakkoruotsia" tarvitaan? Eikä minun edes tarvitse kääntää tätä ruotsiksi, koska jokainen suomenruotsalainen ymmärtää myös tätä minun äidinkieltäni riittävästi.  ;)

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saanut opiskella jo kauan.....

Näin oli n. kymmenen vuotta sitten.

Modersmålsundervisning

9 § Om en eller båda av elevens vårdnadshavare har ett annat

språk än svenska som modersmål och språket utgör dagligt

umgängesspråk för eleven, skall eleven få undervisning i detta

språk som ett ämne (modersmålsundervisning), om

1. eleven har grundläggande kunskaper i språket och

2. eleven önskar få sådan undervisning.

Sitten täytyy tietenkin löytää opettaja joka pystyy opettamaan. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta vain tässä "pakkoruotsiasiassa" on kyse oikeastaan ihan muusta kuin kielestä. Kyse on ruotsalaisten hegemoniasta. "Herrakansa" yrittää ulottaa vaikutuksensa reliktinä vielä 200 vuoden päähänkin.

Moi!

Toi tuntuu aika oudolta, ettenkö sanoisi,  no joo... Onhan se totta, että ruotsinkielisillä aluieila usein sorsitaan suomenkielisiä todella rankasti. Itse olen opetellut ruotsinkielen ja pärjännyt. Olen kanssasi 98 % samaa mieltä, mutta toi "Herrakansa"...Äärimielipiteet on aina huonoja, minun, mielestä. Ruotsalaiset on mitä ne on, mutta eikös meillä ole sentään aika vahva identitteetti, jo ?

Ettei enää tarvitse puhua "herraskansasta"?

Juu, ei "pakko" ruotsia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Toi tuntuu aika oudolta, ettenkö sainoisi,  no joo... Onhan se totta, että ruotsinkielisillä aluieila usein sorsitaan suomenkielisiä todella rankasti. Itse olen opetellut ruotsinkielen ja pärjännyt. Olen kanssasi 98 % samaa mieltä, mutta toi "Herrakansa"...Äärimielipiteet on aina huonoja, minun, mielestä.

Se on lainausmerkeissä eli en todellisuudessa pidä Ruotsia enää minään herrakansana  :). Jotenkin sellainen ajatus vain tuosta kiihkeästä ruotsin pakko-opetuksen puolustamisesta tulee mieleen.

Käännetäänpä asiat "päälaelleen". Jos kaikki Suomesta Ruotsiin muuttaneet siirtolaiset lasketaan, päästään miltei yhtä suureen vähemmistöön kuin ruotsinkieliset ovat täällä. Moni noista on jo täysin ruotsalaistunut, koska on enemmän tai vähemmän pakolla ruotsalaistettu tai ovat ruotsalaistuneet ilman sitäkin (mikä on se luonnollinen kehitys - eikä siinä mitään pahaa). Jos otetaisiin käyttöön samat argumentit, joilla ruotsia Suomessa puolustetaan suomen suhteen Ruotsissa, tulee koko asiantilan omituisuus esille.

Minä en missään tapauksessa kannata mitään "pakkosuomea" Ruotsin kouluihin (järjetön ajatus luonnollisesti), enkä edes sitä, että ruotsalaisten virkamiesten pitäisi osata suomea niilläkään alueilla, joissa asuu merkittävästi suomea puhuvia.

Riittää vallan hyvin, kun ruotsinsuomalaisilla on oikeus opiskella omaa äidinkieltään niin halutassaan. Mikään katastrofi ei myöskään ole se, jos he ruotsalaistuvat täysin. Se on ihan luonnollista kehitystä. Kulttuurit vuorovaikuttavat keskenään ja sulautuvat vähitelleen yhteen, mutta muutos jatkuu. Vain se on maailmassa pysyvää.

Täällä on osoitettu pelkoa mm. siitä, että "somalit tulevat ja raisk... ei kun valtaavat koko maan ja tekevät omasta uskonnostaan valtauskonnon ... ja ties mitä muuta". Samalla ei huomata, että mitäs muuta tämä ruotsin ylivalta-asema Suomessa on kuin juuri tuota (vaikkakaan se ei voi toteutua, koska suomenruotsalaiset ovat pieni vähemmistö). Silti tai ehkä juuri siksi monikaan ei pelkää sitä? Tuollaista ei voi tapahtua ellei valtiovalta sitä ylläpidä tieten tahtoen kuten Suomessa on tehty jo 200 vuotta.

Turha huoli minusta tämä afrikkalaisten pelkokin. Kaikki tänne tulevat maahanmuuttajat sulautuvat kyllä ennemmin tai myöhemmin valtaväestöön. Kulttuuri ehkä muuttuu hieman "moniarvoisemmaksi", mutta so what. Niinhän Yhdysvalloissakin on käynyt enkä ole täällä(kään) huomannut pahemmin kritiikkiä sitä kohtaan tältä osin. Yhdysvallat olisi todella hieno maa ellei se olisi kapitalistinen diktatuuri, jossa todellista sananvaltaa ei ole kuin rikkailla. Sen perustuslaki oli aikanaan pari sataa vuotta edellä aikaansa.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt mun on pakko laittaa lusikkaa soppaan..

Pitää kyllä tunnustaa, että olen huolestunut ruotsinkielen tulevaisuudesta Suomessa, ja tällainen ruotsinkielisten ja suomenkielisten laittaminen samaan kouluun pitää välttää niin kauan kuin vaan mahdollista. Ruotsinkieliset lapset puhuisivat melkein vain suomea, vaikka käy ruotsinkielistä koulua.

Esimerkiksi jos kaksikielisen tytön äiti on suomenkielinen ja isä on ruotsikielinen, lapsi käy ruotsinkielistä koulua, ja samassa talossa on on myös suomenkielistä opetusta. No, mitäs sitten tapahtuu? Tapahtuu niin että tyttö puhuu ainoastaan suomea välitunnilla. Miksi? Koska näin suomenkieliset kaveritkin ymmärtävät mitä kaveri puhuu. Näin suomenkielestä tulee väkisinkin se vahvempi kieli vaikka käy ruotsinkielsitä koulua, kun lapsi ei puhu ruotsia kuin koulun luokkahuoneessa ja isänsä kanssa. No, parin kymmenen vuoden päästä tyttö saa omia lapsia, ja mitä kieltä uskot että hän puhuu lastensa kanssa? Suomea tietenkin, koska hän tuntee suomenkielen olevan se luonnollisempi vaihtoehto. Näin yhtäkkiä on ruotsinkieli häipynut kuvioista..

Tämmöistä on siis jo havaittavissa jopa kokonaan ruotsinkielisissä kouluissa, eli että kaverit puhuvat suomea keskenään vaikka käyvät ruotsinkielistä koulua. Olen siis huolestunut että ruotsinkielistä palvelua on mahdotonta saada 50 vuoden päästä.. Olen vakuuttunut että tämmöinen laaja ilmiö, jos ei jo ole syntynyt, niin syntyy tulevaisuudessa. :-\

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Tämmöistä on siis jo havaittavissa jopa kokonaan ruotsinkielisissä kouluissa, eli että kaverit puhuvat suomea keskenään vaikka käyvät ruotsinkielistä koulua. Olen siis huolestunut että ruotsinkielistä palvelua on mahdotonta saada 50 vuoden päästä.. Olen vakuuttunut että tämmöinen laaja ilmiö, jos ei jo ole syntynyt, niin syntyy tulevaisuudessa. :-\

Tämmöistä on ollut havaittavissa eri puolilla maailmaa jo niin kauan kuin maahanmuuttoa maailmassa on esiintynyt. Veikkaan että puhumme aikajanalla tuhansia vuosia. Ei Ruotsin kieli silti ole kuolemassa. Se elää ja voi hyvin tuolla läntisessä naapurissamme ja toistaiseksi Suomessakin lait takaavat ruotsille erittäin hyvän aseman.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmöistä on ollut havaittavissa eri puolilla maailmaa jo niin kauan kuin maahanmuuttoa maailmassa on esiintynyt. Veikkaan että puhumme aikajanalla tuhansia vuosia. Ei Ruotsin kieli silti ole kuolemassa. Se elää ja voi hyvin tuolla läntisessä naapurissamme ja toistaiseksi Suomessakin lait takaavat ruotsille erittäin hyvän aseman.

En ole huolestunut että Ruotsin kieli katoaa. Olen sen sijaan huolestunut Ruotsinkielen tulevaisuudesta Suomessa. Niin, ja me ruotsinkieliset emme ole maahanmuuttajia, vaan ollaan yhtä paljon suomalaisia kuin te.

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole huolestunut että Ruotsin kieli katoaa. Olen sen sijaan huolestunut Ruotsinkielen tulevaisuudesta Suomessa. Niin, ja me ruotsinkieliset emme ole maahanmuuttajia, vaan ollaan yhtä paljon suomalaisia kuin te.

//P.L

Moi!

Luulen, että ruotsinkieltä puhuvien osuus pienenee. esim Parainen oli vielä 20-30 vuotta sitten hyvin ruotsinkielinen. Pari vuotta sitten suomenkieltä puhuvien osuus oli 51-49. Näin tuntuu käyvän. Vaikea kuvitella, että ruotsinkieliset elävät omassa yhteisössä, jossa puhutaan vain ruotsia...

En tiedä näin tuntuu käyvän...

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kielestähän tässä puhutaan, eikä kansalaisuudestasi. Ei kukaan sinulta ole viemässä kieltä pois väkipakolla, päinvastoin, ruotsinkieliset väkipakolla vaativat suomenkielisiä oppimaan kieltä, jota eivät tunne omakseen. Ruotsinkielisiä palveluitakaan ei ole kukaan viemässä sinulta pois - eikä palvelun tuottamiseen tälläkään hetkellä tarvita kaikkia suomenkielisiä.

Ruotsin kielen laatu ja määrä kylläkin heikkenee ajan myötä Suomessa, se on oikeasti väistämätöntä luonnollista kehtystä, johon voi puuttua ainoastaan totalitaristin keinoin. En oikein ymmärrä, mikä sellainen itseisarvo on ruotsin kielellä, ettei ilman sitä tulisi toimeen. Miksi suvultaan ruotsinkieliset eivät tulisi toimeen suomen kielellä tulevaisuudessa? Näinhän on jo tapahtumassa. Yhä useampi suvultaan ruotsinkielinen osaa suomea joko yhtä hyvin tai paremmin kuin äidinkieltänsä. Mikä siis on se ongelma? Onko heidän pakko käyttää ruotsin kieltä, koska ovat ruotsinkielisestä perheestä, vaikka tulisivat paremmin toimeen suomeksi? Eikö sellainen ole ihmisoikeuksien vastaista valinnanvapauden rajoittamista, kun rajoitetaan puhumasta haluamaansa kieltä?

Jotenkin koomista, kun suomenkielisiä pakotetaan puhumaan ruotsin kieltä ja vastaavasti taas ruotsinkieliset pyrkivät rajoittamaan ruotsinkielisten vapautta puhua suomea. Onko tässä mitään järkeä?

Kaikki kärsivät, ennen kaikkea meidän yhteinen kansantalous ja yhteenkuuluvuus. Suomen kaksikielisyys ei ole edistänyt yhteenkuuluvuutta, mikä näkyy erityisen hyvin lapsista. Suomenkieliset haukkuvat hurreiksi ruotsinkielisiä, jotka puolestaan eristetään suomenkielisistä täysin omiin yksikköihin. Eristäminen alkaa jo tarhaiässä kaksikielisyyden varjolla, vaikka samalla puhutaan yhteenkuuluvuuden lisäämisestä kaksikielisyydellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Pekka.

No meillä Sveitsissä on se vaikea sanoa.

Se voi olla kuntista ja läänistä-lääniin erillainin.

Ei meillä kaikki Bernissä/Brüsselissä määretän.

Mutta meillä on se noin niin:+ 1toinen kieli Sveitsistä ja English tai Spanish tai ....(vapaavalinta)

Saksan kielinen Sveistsi se on usein ranska.

Mutta mä olen 56 v. mä ehkä en ole ihan aijan mukan,kun ei ole lapsia ;)

Chris

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Olette olleet kauemmin Suomessa kuin ruotsinsuomalaiset Ruotsissa. Molemmilla on toki kansalaisuus ja varmasti myös kulttuuri-identiteetti on vahva - ja selvähän se olette suomalaisia kuten nuo toiset mainitsemani ovat ruotsalaisia. Molemmilla ryhmillä on kuitenkin samanlaiset ongelmat tämän äidinkielen suhteen kuin maahanmuuttajilla. Erona on se, että täällä Suomessa teidän puoltanne on pidetty P A L J O N paremmin kuin Ruotsissa ruotsinsuomalaisten tai muiden kansallisuuksien. Sanoisin jopa, että suomenruotsalaisten kohtelu vähemmistönä hakee vertaa koko maailmassa.

Eikä minusta siinä ole mitään pahaa. Olisi ihanne, jos kaikkialla olisi sama tilanne kaikkien maahanmuuttajien tai maassa jo pitkään asuneiden vähemmistöjen suhteen.

Minä vain en pysty ymmärtämään miksi jokaikistä P-Kurjalan umpimielistä ja umpisuomalaista junttiakin pitää koulussa kiusata vuosikaupalla yrittämällä opettaa hänelle pakolla sitä Ruotsin kieltä. Eivät nuo sitä opi eivätkä edes halua oppia. halukkaille taas pakkoa ei edes tarvita. He haluavat opiskella ruotsia ja sitä myös oppivat. Tilanne kiusaa myös meitä opettajia ja syö hemmetisti entisestäänkin vähiä resurssejamme. Jos meillä täällä idässä pitäisi olla joku pakollinen (meille) vieras kieli (mitä en halua), niin se olisi 1000 kertaa mieluummin venäjä kuin ruotsi. Sitä täällä oikeasti tarvitaan toisin kuin ruotsia.

Tämä tilanne on vähän sama kuin "neuvostoliittolaisuus" oli entisessä Neuvostoliitossa. Kouluissa opetettiin, että Neuvostoliitto on maailman hienoin valtio ja siellä kaikki on paremmin kuin kapitalismissa. Jokaisen piti pakolla opiskella marxismi-leninismiä. Kuitenkin jokainen Neuvostoliitoa täysin tuntematonkin henkilö, joka meni ulos kadulle näki heti, että kaikki tuo opetettu oli silkkaa valetta. Sitä vain ei saanut myöntää varsinkaan neuvostoliittolainen.

Tosiasiat pitäisi aina tunnustaa. On ihan järjetöntä elää valheessa ja vielä hukata energiaa siihen.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Mutta meillä on se noin niin:+ 1toinen kieli Sveitsistä ja English tai Spanish tai ....(vapaavalinta)

Saksan kielinen Sveistsi se on usein ranska.

...

Moi vaan Chris!

Sveitsin tilanne on siinä suhteessa erilainen kuin Suomen, että siellä ei ole yhtä selvää vähemmistökieltä. Sveitsissä ilmeisesti pärjää - ainakin jollain tietyllä alueella - yhdellä kolmesta. Siis tuo 1 kieli Sveitsistä + joku vieras sopii sinne hyvin. Tärkeät sanat ovat vapaa valinta - olisipa meilläkin.

Suomessa suomenkieliset ovat niin suuri enemmistö, että täällä on pakko osata suomea. Ilman suomea Suomessa ei yksinkertaisesti tule toimeen. Ruotsinkielisilläkin alueilla tulee hyvin toimeen suomella. Ruotsin kieltä ei välttämättä tarvita - paitsi Ahvenanmaalla. Saisivatkin myydä sen Ruotsille hyvästä hinnasta  ;D.

Siis mitään perusteita ruotsin pakko-opiskelulle ei ole. Se on ihan eri asia kuin se, että suomenruotsalaisilla on kaikki oikeudet omaan äidinkieleensä ja sen säilyttämiseen. Siinä ei ole mitään pahaa.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis, en ole koskaan sanonut että ruotsinkielisillä olisi pakko puhua ruotsia, jos he eivät niin haluaisi. Eikä minusta kukaan voi sanoa että ihminen joka on kaksikielisestä (toki kokonaan ruotsinkielisestäkin) perheestä, on pakko pitää ruotsia vahvempana äidinkielenä. Tämähän olisi vääryys, kaikilla on oikeus tehdä niin kuin haluavat. Mutta useimmat ruotsinkieliset ihmiset jotka ovat käyneet ruotsinkielistä koulua, haluavat puhua "ykkösäidinkielenään" ruotsia, ja meillä on oikeus siihen, eikö vain? Minulla ei siis ole mitään Suomen kieltä vastaan, siksi puhunkin suomea täällä, och inte istället pratar svenska på den svenska delen av FSN. ;)

Tuota "pakkoruotsia" en oikein ymmärrä. Ne joilla ei kuitenkaan ole kiinnostusta opiskella ruotsia, on ihan turha "pakkoopettaa". He eivät kuitenkaan lopuksi osaa sitä kieltä. ::)

Niin, ja pitää vielä sanoa että olen onnellinen että saan käydä ruotsinkielistä koulua, ja tästä minun pitää kiittää RKP:tä, että minulla on tämmöinen oikeus.

Ymmärrän täysin että teillä ei ole sama mielipide kuin minulla. Ymmärtäisitte jos olisitte ruotsinkielisiä. Äidinkielestämme Suomessa taistellaan, näin tekin tekisitte..

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ymmärrän täysin että teillä ei ole sama mielipide kuin minulla. Ymmärtäisitte jos olisitte ruotsinkielisiä. Äidinkielestämme Suomessa taistellaan, näin tekin tekisitte.

Ei minulla ole mitään erityistä kiintymystä äidinkieleni jatkumolle. Jos muuttaisin asumaan Ruotsiin, tekisin parhaani ruotsin kielitaidon eteen ja lasteni äidinkieleksi tulisi ruotsi. Olisihan se kiva, jos heitä kiinnostaisi opetella suomea, mutta en pitäisi sitä erityisen tärkeänä, että pitäisi sitä varten erillisiä kouluja pystyttää. Tärkeintä olisi osata asuinmaansa valtakieli. Näin yhteiskunta toimii parhaiten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Nyt en oikein ymmärrä tuota sinun "purkautumistasi", Pontus. Niinkuin Pekka sanoi Suomessa on pidetty hyvin ruotsinikielisten oikeuksista kiinni. "pakko" ruotsissa ei ole mitään järkeä. Jos ruotsinkieli olisi kouluissa vapaaehtoinen kieli, muiden kielien "joukossa", uskon että saataisiin paljon motivoituneita ruotsinkielen opiskelijoita. Ruotsinkielihän on hyödyllinen kieli, kun Pohjolassa asutaan. Niinkuin kaveri sanoi, "jos täällä (ruotsinkielinen kunta) haluaa pärjätä tätyy olla rikas ja puhua ruotsia" Vaimoke joutui jättämään työpaikan, kun "eristettettiin", kun ei puhunut ruotsia.Teki siivoustöitä, jossa kielitaitoa ei hirveästi kaivata.  Asutaan sentään Suomessa!. Tämä ei ole mikään yleistys, mutta kyllä tälläistä "vihaa" suomenkieltä puhuvia kohtaan on, siis on, ruotsinkielisillä alueilla....

Ruotsinkielisten on myös paljon helpompi saada opiskelupaikka. Aikanaan, kun pyrin teknilliseen opistoon lukemaan tietoliikenntekniikkaa pääsyraja oli aika korkea. Ruotsinkielisessä opistossa oli 30 aloituspaikka ja 18 hakijaa....

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on kyllä vähän ihmeellistä, en ole aikaisemmit kuullut tällaisesta.. ??? Mutta kuitenkin jos asuu täysin ruotsinkielisessä kunnassa, on pakko oppia ruotsia. Niin kuin ruotsinkieliset täysin suomenkielisessä kunnassakin.

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on kyllä vähän ihmeellistä, en ole aikaisemmit kuullut tällaisesta.. ??? Mutta kuitenkin jos asuu täysin ruotsinkielisessä kunnassa, on pakko oppia ruotsia. Niin kuin ruotsinkieliset täysin suomenkielisessä kunnassakin.

//P.L

Niinkuin sanoin kyse oli siivoustyöstä, ei asiakaspalvelusta. "eristäminen" tapahtui ruokatunnilla, kahvitunnilla jne. Ei ihmeellistä vaan taivaan totta :thmbdn:

Samoin "savustettiin" myös suomenkielinen hammaslääkäri... osasi toki ruotsia, no, tuli ostopalvelu ja hammaslääkäärin täytyy ajaa 70km,  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Niin, ja pitää vielä sanoa että olen onnellinen että saan käydä ruotsinkielistä koulua, ja tästä minun pitää kiittää RKP:tä, että minulla on tämmöinen oikeus.

...

Minusta on ihan hyvä, että Suomessa on ruotsinkielisiä kouluja. On myös venäjänkielisiä ja taitaa olla muitakin.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään