Ilkka Toivanen

Stenbergin albumi osa VI - Jämijärven lentotoimintaa, kaputteja ja Marski

13 viestiä aiheessa

Tässä viimeiset kuvat Stenbergin albumista. Tikkuja on tullut, ja herätyshommiinkin on jouduttu, kun jotkut ovat nauttineet todennäköisesti myös jotakin muuta, kuin lentämisen iloja  ;D

 

Ja kuten kaikissa albumeissa, kuvan yläpuolella olevat tekstit ovat autenttisia (kirjoitusvirheineen) albumin tekstien kanssa.

 

 

Valmiina

[ attachment removed / expired ]

 

Veto!

[ attachment removed / expired ]

 

Irti!

[ attachment removed / expired ]

 

Köysi irtoaa

[ attachment removed / expired ]

 

Liito

[ attachment removed / expired ]

 

Hinaus takaisin

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

AUTOVINTTURI-HINAUS

 

Kone suojasta

[ attachment removed / expired ]

 

Hinaus starttipaikalle

[ attachment removed / expired ]

 

Valmiina!

[ attachment removed / expired ]

 

Puhelin ilmoitus hinaus paikalle

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hinausta

[ attachment removed / expired ]

 

Nousu alkaa!

[ attachment removed / expired ]

 

Silmä tarkkana

[ attachment removed / expired ]

 

Kone nousemassa

[ attachment removed / expired ]

 

Lähellä lakipistetä

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lasku

[ attachment removed / expired ]

 

Vaijeri vedetään takaisin

[ attachment removed / expired ]

 

Lentoa

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Sattui sitä vahinkojakin, konerikkoja, mutta muuten vaarattomia

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ittekin tein Komar'illa "kaputin", nokka poikki + nyrjähtänyt nilkka

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sattui yleisöllekin "vahinkoja" välistä! Muutamat "väsyneet matkamiehet" virvoitettiin paloruiskulla ja herätys oli hölmöhkö, mutta pystyttiin kuitenkin kotimatkalle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Se suuri lentonäytös "Marskin" läsnäollessa

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

Viimeisen kuvan kone lienee Sääski. On samalla mukava todeta, että albumi on herättänyt kiinnostusta ja sen arvo on tajuttu. Albumi lähtee seuraavaksi matkalle keskisempää Suomea kohti.

 

Toivottavasti piditte kuvista! Haastavin osuus oli alla olevan mallisivun kaltaisten 4x6 cm postimerkkikuvien suurentaminen ja käsittely, kun ottaa huomioon että kuvat olivat sekä epäteräviä, raamuisia, valmiiksi sormenjälkisiä että osittain haaleitakin. Mutta teräviäkin joukkoon mahtui!

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kiitokset mielenkiinnosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset ja suuret sellaiset kuuluvat kyllä Ilkalle valtaisan urakan tekemisestä. Jälleen on pala Suomen varhaisilamilua pelastettu.

 

Ainakin yksi kysymys nousi mieleen: oliko noilla mainioilla miehillä lentävissä koneissaan laskuvarjoja käytössä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tässä on PIK:n Grunau Baby OH-PIK3, joka saatiin kesäkuun 1936 alkupäivinä Jämille. Eräs apuopettaja rikkoi koneen rungon 13. lennon päätteeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Aivan turhaa puuhaa. Nykyisin Jämillä on väsyneitä pitkin vuotta, rippumatta siitä oliko lentonäytös vai ei. Näyttää siltä, että kasteleminen vain lisää väsymyksen määrää. Mistä tulikin mieleeni, että tästä skannausurakasta tarjoan mielelläni Ilkalle oluen. Tai lasillisen maitoa, kumpi vaan maistuu paremmin. Kehotan muitakin tarjoamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkalle suurkiitokset skannaustyöstä ja esillelaitosta, se ei ole ollut mikään ihan pikkujuttu vaikka voisi luulla. Näitä katselisi vaikka kuinka paljon, varsinkin Jämiltä mikä tuli bonuksena!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mielenkiintoinen logo sivuperäsimessä, en muista moista aiemmin nähneeni. Tietääkö kukaan?

 

Olis pitänyt vaan googlettaa: Eli Porin IK:n Schneider Grunau 9, myöhemmin IL-59 ja G-10, purjekonerekisterin numero P-60 (kiitos Topi!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailukerhon toiminta kiinnosti nuorisoa, jota tuli kerhon piiriin. Vuonna 1935, samana vuonna kuin Jämin Ilmailukoulu aloitti toimintansa, aloitettiin purjelentotoiminta. Kerho sai toimitilaa Liinaharjan kartanosta, jossa aloitettiin Grunau 9:n rakennustyö. Kone valmistui seuraavana vuonna ja sai nimekseen "Leo", kerhoa tukeneen nakkilalaisen ilmailumiehen ja teollisuusjohtaja Leo Suomisen mukaan. Samana vuonna oli kerholaisia ensimmäistä kertaa juuri perustetun Jämin Ilmailukoulun kursseilla.

 

Tuolla lisää: http://www.kolumbus.fi/porinik/PorIk/75v/Dokumentit/ensi_vaiheet_1928.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa kiinnostavia kuvia! Isäni olisi nauttinut nähdessään moiset, koska hän oli noihin aikoihin lentokurssilla paikalla.

Raumalla rakenettiin samoihin aikoihin -35-36 myös käsittääkseni alkeiskonetta joka raahattiin Jämijärvelle kesällä -36. "Riukhänd" oli koneen nimi, lehdeteokseni mukaan. Raumalla oli myös rakennettu 37-38 "Galkke", joka siirettiin kesällä Jämijärvelle. Setäni, joka kaatui myöhemmin Suursaaren edustalla Blenheimin kanssa, oli näissä kursseissa myös mukana. Isäni kertoi eloisasti miten hän olis saapunut junalla, mutta luvattua kyytiä kentälle ei kuulunut. Odotettuaan aikansa oli tullut toinen juna, ja toinen orpo kurssilainen. Tämän jälkeen oli tullut auto hakemaan: ei kannattanut yhden oppilaan takia hinausautoa iroittaa tehtävästään asemakeikalle ;-]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin yksi kysymys nousi mieleen: oliko noilla mainioilla miehillä lentävissä koneissaan laskuvarjoja käytössä?

 

Tuskinpa oli. Liitokoneissa tuskin käytettiin juuri koskaan, edes vintturihinauksissa, ei ainakaan kuvissa näy.

 

Pentti Kaukonen kertoo kirjassaan "Irti!" sivulla 69, että koululla oli vai neljä laskuvarjoa vuonna 1938. Olisi sitä viidettäkin tarvittu. Kertomuksen täsmällinen totuusarvo ei välttämättä ole kovin hyvä, mutta mainio ajankuva se on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään