Klaus Kivelä

Pienkone putosi Saimaaseen Taipalsaarella

526 viestiä aiheessa

OK. Tämä vain vahvistaa käsitystäni, ettet ole koskaa tämänkaltaista konetta nähnytkään (tai muitakaan lentäviä laitteita) ja voin jatkaa pääni lyömistä seinään aina kirjoituksia lukiessani (valitettavasti jotkut voivat ottaa ne kylläkin tosissaan).

 

Cherokeen kyydissä olen ollut...Arrowista en niin varma. Siis sivun 5 kuvassa reiät on sadevedelle auki..mutta varmaan tiivistetty ( näemmä myöskin sivarin juuressa on iso reikä ). Muistaakseni jos rannekellon ( ainakin edellisen Seiko World Timerin ) jättää ulos vesisateeseen niin se on aamulla märkä sisältä ja kellotaulun lasi helmeilee ....ei ole helppo noita reikiä tukkia...varsinkaan suuria reikiä.

 

Valitettavasti joku saattaa ottaa sunkin jutut tosissaan.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cherokeen kyydissä olen ollut...Arrowista en niin varma. Siis sivun 4 kuvassa reiät on sadevedelle auki..mutta varmaan tiivistetty. Muistaakseni jos rannekellon ( ainakin edellisen Seiko World Timerin ) jättää ulos vesisateeseen niin se on aamulla märkä sisältä ja kellotaulun lasi helmeilee ....ei ole helppo noita reikiä tukkia...varsinkaan suuria reikiä.

 

Lentokonerakenteita ei voi lennolla tapahtuvien paineenvaihteluiden takia yleensä "tiivistää", lentokelpoisuusvaatimusten kohdan 23.609 alakohta b) antaa vaatimuksen osan tuuletukselle ja rakenteeseen mahdollisesti kertyvän veden poistolle: Rakenteen kaikkiin osiin on järjestettävä riittävä tuuletus ja kerääntyvän nesteen poistumismahdollisuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokonerakenteita ei voi lennolla tapahtuvien paineenvaihteluiden takia yleensä "tiivistää", lentokelpoisuusvaatimusten kohdan 23.609 alakohta b) antaa vaatimuksen osan tuuletukselle ja rakenteeseen mahdollisesti kertyvän veden poistolle: Rakenteen kaikkiin osiin on järjestettävä riittävä tuuletus ja kerääntyvän nesteen poistumismahdollisuus.

 

Juuri näin se toimii ja pitää olla, mutta kosteutta kertyy aina kostealla ilmalla ja siksi mahdollisuus kuivaan halliin olisi aina hyvä olla.

 

Kaikkihan me tiedetään kuinka autoille käy Californiassa ja Kuubassa ja kuinka niille käy Härmässä...ja tolpan nokassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

meidän ilmastossa on ulkosäilytys myös hyvä vaihtoehto, lukuunottamatta kovia pakkasjaksoja.

Korrosiittiot elävät ja lisääntyvät kosteassa ja lämpimässä ilmastossa.

 

Ulkoota sisälle ja hetken päästä toisinpäin, on huonointa säilytystä Suomen ilman-alassa.

Lämpötilan äkilliset vaihtelut, kosteuden kanssa aiheuttavat korrosiittiä rakenteissa.

Syön Sokeron Mikon kanssa jauhetun hatullisen ( se Mikon jauhettu huuva) , jos turman syyksi paljastuisi korroshitti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi mielenkiintoista tietää minkä sellaisen osan, joka liittyy nimenomaiseen rakenneratkaisuun, pitäisi korrodoitua valumavesien ja kosteuden tiivistymisen vuoksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt halutaan kaivella asiaa syvemmälle, niin löytyy jotain tietoa siitä, että PA-28-koneiden korkeusperäsimen ohjainvaijereiden liitoskohdissa on löydetty murtumia, jotka ovat olleet ainakin osittain korroosion aiheuttamia. Englanninkielinen termi: "chloride stress-corrosion cracking"... chloride taitaa tarkoittaa suolaa.

 

http://www.ntsb.gov/Recs/letters/2001/A01_6_8.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt halutaan kaivella asiaa syvemmälle, niin löytyy jotain tietoa siitä, että PA-28-koneiden korkeusperäsimen ohjainvaijereiden liitoskohdissa on löydetty murtumia, jotka ovat olleet ainakin osittain korroosion aiheuttamia. Englanninkielinen termi: "chloride stress-corrosion cracking"... chloride taitaa tarkoittaa suolaa.

 

http://www.ntsb.gov/Recs/letters/2001/A01_6_8.pdf

 

Tuo on ilmeinen juuri kyseiseen konetyyppiin liittyvä ongelma, mutta minä yritin ajaa takaa rakenneratkaisuun liittyvää ongelmaa johon tuolla aiemmin joku viittasi... sellaista kun ei mielestäni ole jos suunnittelu tehdään oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tuo NTSB:n mainitsema ongelma ei rajoitu yksinomaan pendeliperäsimeen ja sen rakenteeseen, vaan koskee toki kaikkia koneita, joissa on ohjainvaijerit ja siten myös niiden kiinnityspisteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli näitä ongelmia ei nyt puida joku kuolee jossain taas turhaan PA-28:lla tai jollain muulla.

Siksi on OTK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt halutaan kaivella asiaa syvemmälle, niin löytyy jotain tietoa siitä, että PA-28-koneiden korkeusperäsimen ohjainvaijereiden liitoskohdissa on löydetty murtumia, jotka ovat olleet ainakin osittain korroosion aiheuttamia. Englanninkielinen termi: "chloride stress-corrosion cracking"... chloride taitaa tarkoittaa suolaa.

 

http://www.ntsb.gov/Recs/letters/2001/A01_6_8.pdf

 

Muistaakseni taannoin käytiin läpi Twin Otter onnettomuutta jossa tämä syynä...siksi vedin sen heti ensimmäiseksi esiin..onhan kyseessä 35 vuotta vanha pienkone.

 

Mikä on OTK...onnettomuus tutkinta komitea ? kö ? Miten siihen pääsee jäseneksi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on OTK...onnettomuus tutkinta komitea ? kö ? Miten siihen pääsee jäseneksi ?

 

Ilmailun pitkäaikaisella kokemuksella ja "rautaisella" ammattitaidolla, OTK:n kutsumana ja kouluttamana.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli näitä ongelmia ei nyt puida joku kuolee jossain taas turhaan PA-28:lla tai jollain muulla.

 

Kyllä niitä arroweita olisi pudonnut kuin kärpäsiä jo ennenkin jos rakenteessa olisi jotain perustavan laatuisesti vialla, sen verran paljon PA-28-sarjan koneille on kertynyt lentotunteja vuosien varrella, kaikissa suurin piirtein samanlainen rakenne.

 

Puinti on aika hakuammuntaa näillä tiedoilla, koneen jäännöksiä tutkimalla ym selvinnee toivottavasti enemmän.

 

- T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta , viisas vaikenee.

Täällä seuraavat keskusteluamme,

omaiset; isukit, äidit, siskot, veljet, leskivaimot,isoäidit, isopapat, kummit, kaverit,työkaverit, kurssikaverit  ja kaikki joita onnettomuus koskettaa, koska tämä on ainut elävä media tuon ikävän tapahtuman tietojen onkimiseen, tänään.

 

Siis muistakaa keskustellessanne aiheen koskettavuus omaisiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta , viisas vaikenee.

Täällä seuraavat keskusteluamme,

omaiset; isukit, äidit, siskot, veljet, leskivaimot,isoäidit, isopapat, kummit, kaverit,työkaverit, kurssikaverit  ja kaikki joita onnettomuus koskettaa, koska tämä on ainut elävä media tuon ikävän tapahtuman tietojen onkimiseen, tänään.

 

Siis muistakaa keskustellessanne aiheen koskettavuus omaisiin.

 

 

Jaskalle pisteet,veit sanat suustani. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan, jättäkää tuo hemmetin turha spekulointi pois, teistä kukaan ei tiedä mitään tästä onnettomuudesta, jättäkää se OTK:n ammattilaisille

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan, jättäkää tuo hemmetin turha spekulointi pois, teistä kukaan ei tiedä mitään tästä onnettomuudesta, jättäkää se OTK:n ammattilaisille

 

Spekulointia ei voi sanoa turhaksi. Ainahan onnettomuuksilla spekuloidaan ja arvuutellaan. Eikä se loukkaa ketään, joten miksi se pitäisi lopettaa? Tiedä vaikka joku ottaisi jotain näistä pohdinnoista opiksi ja välttyisi itse tulevaisuudessa joltain vastaavalta... Ei pidä vaan mennä sotkemaan tässä ketjussa olevia asioita oikean tutkinnan kanssa, kuten nyt tuntuu monella käyvän...

 

Sen sijaan nuo kaikki turhat kuittailut toisille voisitte jättää pois. NE ON TURHAA! Taitaakin olla aika aloittaa iltasiivous...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista kuinka samantyylisenä tuo Madridin turman keskustelu kulkee tuolla md80.net:issä

 

Toisten mielestä kaikenlainen spekulointi on täysin turhaa eikä muittenkaan sitä pitäisi tehdä.

Toiset taas on hyvinkin sitä mieltä että miksipä ei asiasta voisi ( hyvät tavat luonnolliseti huomioiden )  keskustella ja spekuloida kun se kuitenkin ihmisiä kiinnostaa.  Itse en oikein ymmärrä miksi keskustelupalstalla ei saisi keskustella, koska sitä vartenhan tämä ymmärtääkseni on. Jos "sivuvaikutuksena" vielä on että joku saattaa oppia jotain esmes lentokoneen rakenteesta tai lentotoimintaproseduureista niin en kyllä näe mitään syytä kenenkään kieltää moista, vaikka sitten olisikin spekulaatiota.

 

Käsittääkseni täällä ei kukaan vielä ole julkaissut kotisohvalla kirjoitettua onnettomuustutkintapöytäkirjaa ja kaikki julkaistut kommentit ovat lähinnä olleet julkista ääneen pohdintaa että mikä tai mitkä asiat olisivat voineet mahdollisesti edesvaikuttaa onnettomuuden kulkuun. Tässä ohessa ovat itseni kaltaiset maallikolukijat oppineet mm. että Arrowin korkeusvakaaja on uiva, rakenne on yhtä kappaletta ja se on vakautettu massavastapainolla. Jos joku olisi tullut noita viikko sitten kysymään niin enpä olisi voinut edes spekuloida.

 

Tottakai ihmishenkiä vaatinut tapaturma on erittäin valitettava, ja kukaan ei varmasti halua onnettomuuksia tapahtuvaksi sen takia että päästäisiin nippeleitä kaivamaan ja arvailemaan onnettomuuden syytä. Se että keskustellaan asiasta yleensäkin on mielestäni ihan hyvä merkki, koska jos nyt pitäisi valita että lähtisinkö sellaisen pilotin kyytiin joka on moneen kertaan mielessään pohtinut mitä siellä pyrstön sisällä tapahtuu kun sauvasta vetää, ja on ehkä pariin kertaan käynyt siellä pyrstöllä vilkaisemassa jopa, vai sellaisen joka ei ole korvaansa lotkauttanut koko asialle ( ja lukee onnettomuustutkinnan raportin sitten joskus jos jaksaa ) niin kyllähän valinta on aika selvä.

 

Keskustelu ei tietääkseni ole yhtään lentokonetta pudottanut vielä. Asioista tietämättömyys kyllä.

 

$0.02

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekulointia ei voi sanoa turhaksi. Ainahan onnettomuuksilla spekuloidaan ja arvuutellaan. Eikä se loukkaa ketään, joten miksi se pitäisi lopettaa? Tiedä vaikka joku ottaisi jotain näistä pohdinnoista opiksi ja välttyisi itse tulevaisuudessa joltain vastaavalta... Ei pidä vaan mennä sotkemaan tässä ketjussa olevia asioita oikean tutkinnan kanssa, kuten nyt tuntuu monella käyvän...

 

Sen sijaan nuo kaikki turhat kuittailut toisille voisitte jättää pois. NE ON TURHAA! Taitaakin olla aika aloittaa iltasiivous...

 

Niin

Muistan hyvin tuon Koivulahden tapauksen ja siihen liittyvän spekuloinnin. Ottaen huomioon Jaskan neuvon, malttia kommenteissa, omaisilla on myös halu tietää kaikki mahdolliset  onnettomuuteen liittyvät asiat. Silloin kerättii kaikki lehtileikkeet ja keskusteltiin kaikkien mahdollisten asianosaisten kanssa, miksi näin kävi. Vasta kun totuus selviää, asia voidaan päättää. Nykyään se tulee selviämään aikanaan.

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin

Muistan hyvin tuon Koivulahden tapauksen ja siihen liittyvän spekuloinnin. Ottaen huomioon Jaskan neuvon, malttia kommenteissa, omaisilla on myös halu tietää kaikki mahdolliset  onnettomuuteen liittyvät asiat. Silloin kerättii kaikki lehtileikkeet ja keskusteltiin kaikkien mahdollisten asianosaisten kanssa, miksi näin kävi. Vasta kun totuus selviää, asia voidaan päättää. Nykyään se tulee selviämään aikanaan.

HS

 

 

Totta puhut Håkan,

nykyisin luetaan netistä viimeisimmät "vivahteet" onnettomuudesta, johon on ehkä omainen ollut osallisena.

Siinä suurin ero nykyisin,joten kannattaa ajatella  sanavalinnassaan mitä puhuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai kannattaa valita sanansa hyvin. Niin pitäisi tehdä aina... Mutta totuus on myös se, että nettikeskusteluissa vastuu on lukijalla. Ylilyönnit karsitaan, mutta keskustelua ei pidä tappaa sen takia, että joku sattuu keskustelua lukemaan. Me ei voida keskustelua tyrehdyttää sillä varjolla, että omainen tai joku muu läheinen saattaa lukea näitä. Niin kauan, kun keskustelu pysyy asiallisena, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin, ei tässä pitäisi olla mitään ongelmaa. Se, että tiedonjanoiset ihmiset jakavat täällä omia *epäilyjään siitä, mitä on voinut tapahtua, ei ole henkilökohtaisuuksiin menoa...

 

*epäilyjä siksi... Tai no mitäpä minä sitä toistelemaan asiaa, jonka kaikki tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai kannattaa valita sanansa hyvin. Niin pitäisi tehdä aina... Mutta totuus on myös se, että nettikeskusteluissa vastuu on lukijalla. Ylilyönnit karsitaan, mutta keskustelua ei pidä tappaa sen takia, että joku sattuu keskustelua lukemaan. asiallisena, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin, ei tässä pitäisi olla mitään ongelmaa. Se, että tiedonjanoiset ihmiset jakavat täällä omia *epäilMe ei voida keskustelua tyrehdyttää sillä varjolla, että omainen tai joku muu läheinen saattaa lukea näitä. Niin kauan, kun keskustelu pysyy yjään siitä, mitä on voinut tapahtua, ei ole henkilökohtaisuuksiin menoa...

*epäilyjä siksi... Tai no mitäpä minä sitä toistelemaan asiaa, jonka kaikki tietää.

 

Tuon kannattaa omaistenkin muistaa :thmbdn:

Kuin Suoli 24 hurraa  :thmbdn: , ei oikein asennu ilmailun henkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään