Klaus Kivelä

Pienkone putosi Saimaaseen Taipalsaarella

526 viestiä aiheessa

Sukeltajien ohella etsinnöissä käytetään apuna vedenalaista kameraa ja viistokaikuluotainta.

 

Millainen pohja alueella mahtaa olla. Epätasaisessa pohjassa makaavaa korkeusperäsintä voi olla vaikea huomata viistollakaan. Vai puuttuuko esim. siivestä niin iso osa, että sen havitsee viistokaikuluotaimen kuvasta helposti  :o

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen pohja alueella mahtaa olla. Epätasaisessa pohjassa makaavaa korkeusperäsintä voi olla vaikea huomata viistollakaan. Vai puuttuuko esim. siivestä niin iso osa, että sen havitsee viistokaikuluotaimen kuvasta helposti  :o

Juha

 

Kysymyksestäsi on johdateltavissa vastauskin  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymyksestäsi on johdateltavissa vastauskin  :o

 

Eli voisi kuvitella, että siivestä on kateissa iso osa, niin iso, että sen näkee viistokaikuluotaimella. Mitä ihmettä siellä on tapahunut  :o

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen monesti ihmetellyt sitä kulttuurieroa, mikä onnettomuuteen joutuneiden henkilöiden nimien julkaisemisessa on. Anglosaksisissa maissa - USA, Kanada, Englanti, Australia, Uusi Seelanti jne - onnettomuuteen joutuneiden henkilöiden nimet on tapana julkaista mediassa pian sen jälkeen, kun omaiset ovat saaneet asiasta tiedon.

 

Olisiko nimien julkaisemisesta jotakin mainittavaa haittaa? Sen ymmärrän, että raporteissa nimiä ei erikseen mainita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen monesti ihmetellyt sitä kulttuurieroa, mikä onnettomuuteen joutuneiden henkilöiden nimien julkaisemisessa on. Anglosaksisissa maissa - USA, Kanada, Englanti, Australia, Uusi Seelanti jne - onnettomuuteen joutuneiden henkilöiden nimet on tapana julkaista mediassa pian sen jälkeen, kun omaiset ovat saaneet asiasta tiedon.

 

Olisiko nimien julkaisemisesta jotakin mainittavaa haittaa? Sen ymmärrän, että raporteissa nimiä ei erikseen mainita.

 

Itse kääntäsin asian sitenpäin, että mitä hyötyä tuosta nimien julkasemisesta on? Sen verran korpeaa muutenkin nykyinen sosiaaliporno, jossa kaikki yksityishenkilöidenkin tragediat reivtään auki lööppeihin, jotta naapurikyttääjät saavat euronsa kulutettua oikeaan osoitteeseen.

 

Uutisarvo on nimien osalta melko lähellä nollaa - ne joiden lähipiiriin onnettomuuksien uhrit kuuluvat, saavat siitä kyllä tiedon ilman lehdistöäkin. Ne jotka eivät heitä tunne, eivät myöskään hyödy tiedosta mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kääntäsin asian sitenpäin, että mitä hyötyä tuosta nimien julkasemisesta on? Sen verran korpeaa muutenkin nykyinen sosiaaliporno, jossa kaikki yksityishenkilöidenkin tragediat reivtään auki lööppeihin, jotta naapurikyttääjät saavat euronsa kulutettua oikeaan osoitteeseen.

 

Uutisarvo on nimien osalta melko lähellä nollaa - ne joiden lähipiiriin onnettomuuksien uhrit kuuluvat, saavat siitä kyllä tiedon ilman lehdistöäkin. Ne jotka eivät heitä tunne, eivät myöskään hyödy tiedosta mitään.

 

Nyt tuo ei pidä  paikkaansa.

 

1) oli aika ikävä tilanne odottaa päivätolkulla , udella ja käyttää kaikki suhteensa, jotta sai tietää ketkä kolleegat menehtyivät. Katsoa kuka käveli vielä pyöreässä, kuka puuttui joukosta. 

 

2) tuosta nimi-tiedosta hyötyvät kaikki ilmailijat. Me muodostamme hyvin pienen piirin.

 

3) Yleensä ,lento-onnettomuuden jälkeen  tiedämme HETI kuka menehtyi ja kuka on sairaalassa, nyt emme.

 

4) yleensä lehdissä on nimet ja kuvat reilusti esillä, muutaman päivän jälkeen, joten tiedämme silloin miten otamme osaa ja minne.

 

5) nyt kuulin mm. opettajan äidin olevan naapurin rouvan työkaverina sairaalassa ja saavan apua läheisiltään.

 

6) menehtyneitten oppilaiden nimet kuulin huhupuheena, ota sitten osaa jonnekin

 

Ilmailussa on eräs hyvin tärkeä perinne, avoimmuus/rehellisyys= asiat kerrotaan just niin kuin ne ovat. Tähänkin perustuu nykyinen, hyvin korkea, lentoturvallisuus.

 

Iltalehtien lööppimyynnillä ei tässä asiassa ole mitään tekemistä eikä merkitystä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ilmailussa on eräs hyvin tärkeä perinne, avoimmuus/rehellisyys= asiat kerrotaan just niin kuin ne ovat. Tähänkin perustuu nykyinen, hyvin korkea, lentoturvallisuus.

 

 

Tämä kyllä vetelee korville sitä mitä aiemmin olet tässä ketjussa julistanut, mm. syiden pohtimisesta. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuo ei pidä  paikkaansa.

 

1) oli aika ikävä tilanne odottaa päivätolkulla , udella ja käyttää kaikki suhteensa, jotta sai tietää ketkä kolleegat menehtyivät. Katsoa kuka käveli vielä pyöreässä, kuka puuttui joukosta. 

 

2) tuosta nimi-tiedosta hyötyvät kaikki ilmailijat. Me muodostamme hyvin pienen piirin.

 

3) Yleensä ,lento-onnettomuuden jälkeen  tiedämme HETI kuka menehtyi ja kuka on sairaalassa, nyt emme.

 

4) yleensä lehdissä on nimet ja kuvat reilusti esillä, muutaman päivän jälkeen, joten tiedämme silloin miten otamme osaa ja minne.

 

5) nyt kuulin mm. opettajan äidin olevan naapurin rouvan työkaverina sairaalassa ja saavan apua läheisiltään.

 

6) menehtyneitten oppilaiden nimet kuulin huhupuheena, ota sitten osaa jonnekin

 

Ilmailussa on eräs hyvin tärkeä perinne, avoimmuus/rehellisyys= asiat kerrotaan just niin kuin ne ovat. Tähänkin perustuu nykyinen, hyvin korkea, lentoturvallisuus.

 

Iltalehtien lööppimyynnillä ei tässä asiassa ole mitään tekemistä eikä merkitystä.

 

 

Mielestäni kohdat 1 ja 2 kumoavat jossain määrin toisensa. Kun piirit ovat pienet, niin nimien pitäisi tulla tietoon melko nopeasti ilman nimien ja kuvien painamista lehtien sivuille. Tiedän kyllä itsekin, että odottavan aika on pitkä kun yrittää saada tietoa jostain itselle tärkeää ryhmää kohdanneesta onnettomuudesta. Aina se tieto on kuitenkin jostain tullut.

 

Kohdat 3 ja 4: Mistä te yleensä sitten tietonne saatte? Lukuunottamatta poikkeuksellisempia onnettomuuksia (mm. Copterline = kaupallinen lento) en ainakaan minä ole nähnyt nimiä ja kuvia painetuissa lehdissä menehtyneistä.

 

5. Pienet piirit toimivat siis tässäkin - tieto kulkee kyllä ilman sanomalehtiäkin enkä todellakaan pidä pahana ruohonjuuritason tiedonkulkua ilmailijalta toiselle.

 

6. Mikäli haluaa esittää osanottonsa menehtyneille joko omasta, tai jonkin yhteisön puolesta (kuten tämä foorumi), niin eiköhän tuo viesti saada aina kulkemaan jotain reittiä. Täälläkin varmaan joku tiesi nimet jo melko nopeasti, joten kyselyä täällä (nimien välitys YV:nä) tahi sitten lentokoulun kautta. En usko tuon olevan niin suuri seikka että sen takia pitää nimet ja kuvat lööppeihin saada.

 

Ja tuohon lööppihommaan - valitettavasti jos uutisaiheet ovat vähissä, niin menehtyneiden kodit ja työpaikat ovat nopeasti kuvattuina skandaalilehdissä. Olen menettänyt uskoni järkevään ja inhimilliseen journalismiin.

 

Sen sijaan sivullisena olen aina seurannut juurikin tuota ilmailun avoimuutta ihaillen. Monissa muissa piireissä mokia hävetään ja pidetään suut supussa ellei ole aivan pakko kertoa jollekin, ja tämän takia sitten jokainen tekee samat virheet itsekin. Ilmailupuolella ihailen tuota, että virheistä kerrotaan jotta voidaan ottaa opiksi - ei jotta pääsisi silmätikuksi.

 

Modet rakentavat tästä varmaan oman ketjunsa, jos aletaan aiheesta yleisemmin puhumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsintöjä jatketaan kuitenkin, toivottavasti puuttuvat osat löytyvät.

 

http://www.esaimaa.fi/Uutiset---Uutiset-maakunnasta/2008/11/07/Taipalsaaren+turmakoneen+osien+etsint%E4+k%E4ynnistyy+keskiviikkona/20081615189/5

 

Etelä-Saimaa 7.11.08

Taipalsaaren lentoturmassa tuhoutuneen koneen osien etsintä jatkuu ensi keskiviikkona. Onnettomuustutkintakeskus saa tuolloin Taipalsaarelle Merenkulkulaitoksen luotausaluksen.

 

- Siinä on modernit luotauslaitteet. Saamme 3D-kuvaa pohjanmuodoista. Toivomme, että kuvasta pystytään erottamaan etsityt osat, kertoo tutkintalautakunnan puheenjohtaja Esko Lähteenmäki.

 

Onnettomuustutkintakeskus ei ole aikaisemmin kokeillut vastaavaa menetelmää.

 

- Olimme pettyneitä ja harmissamme, kun emme edellisessä etsinnässä syyskuussa löytäneet mitään. Toivottavasti nyt onnistumme, Lähteenmäki sanoo.

 

Etsinnöille on varattu aikaa puolitoista viikkoa.

 

- Meillä on kolme takarajaa: viikon 47 loppuun tai kun osat löytyvät tai kun jäät tulevat, luettelee Lähteenmäki.

 

Kookas luotausalus tuotetaan paikalle Savonlinnasta. Se tulee paikalle autokuljetuksena. Aluksella tulee olemaan Lähteenmäen mukaan kuuden-kahdeksan hengen miehitys. Tutkijalautakunnasta on paikalla yksi edustaja.

 

Etsintöjä tehdään valoisaan aikaan.

 

- Kuvaa tutkitaan aluksella ja illalla asemapaikassa, jolloin voidaan tehdä myös kuvan jälkikäsittelyä, sanoo Lähteenmäki.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turmakoneen osia on löytynyt.http://www.esaimaa.fi/page.php?page_id=4&news_id=200816190007&rss=1

 

Lehdestä: "Löydetyt osat olivat Lähteenmäen mukaan linjassa muutaman sadan metrin välein koneen hajoamispaikasta tuulen suuntaan."

 

Kone on siis (kuten aikaisemminkin on ollut puhetta) hajonnut jo ilmassa osiin koska kappaleita löytyy noinkin suurelta alueelta. Voisiko kyseessä olla esimerkiksi ohjus tai muu vastaava?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdestä: "Löydetyt osat olivat Lähteenmäen mukaan linjassa muutaman sadan metrin välein koneen hajoamispaikasta tuulen suuntaan."

 

Kone on siis (kuten aikaisemminkin on ollut puhetta) hajonnut jo ilmassa osiin koska kappaleita löytyy noinkin suurelta alueelta. Voisiko kyseessä olla esimerkiksi ohjus tai muu vastaava?

 

Ei.

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

spekulointia ilman asiantuntemusta: kone oli matkalennolla, mutta voiko suorassa lennossa tai nousussa kohdistua siipiin tuollaista rasitusta, että ne katkeaisivat. Esim. joku jyrkkien kaartojen harjoittelu missä siipiin kohdistuu isompi rasitus voisi tehdä jotain tälläistä?

 

vrt. tämä:

 

edit: tässä siivet hajoavat juuri puolesta välistä nousussa. Jälkiseurauksena menee tuossakin korkeusperäsin. Videossa ei näytä onnettomuushetkellä olevan edes kovin jyrkkää vetoa ylöspäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

spekulointia ilman asiantuntemusta: kone oli matkalennolla, mutta voiko suorassa lennossa tai nousussa kohdistua siipiin tuollaista rasitusta, että ne katkeaisivat. Esim. joku jyrkkien kaartojen harjoittelu missä siipiin kohdistuu isompi rasitus voisi tehdä jotain tälläistä?

 

vrt. tämä:

 

edit: tässä siivet hajoavat juuri puolesta välistä nousussa.

 

Vanha Ylen uutinen (http://yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id98879.html):

Kone harjoitteli onnettomuushetkellä tiettävästi sakkaustilannetta, siis tilaa, jossa ilma-aluksen siipi menettää suuren osan nostovoimastaan ja kone lähtee vajoamaan.

 

Mistä YLE lienee saanut tuon tiedon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sakkauksesta oikaisu voisi olla melko täysillä tankeilla ja isolla massalla mahdollinen tilanne missä siivet voisivat antaa periksi. Rajoihin lastattuna tämä ei pitäisi olla terveelle koneelle mikään ongelma. Eri asia on onko ajan mittaan korroosio tms. väsyminen tehnyt tehtävänsä. Voiko tehtaan niittaukset löystyä tai siipi "väsyä"?

Täysin teoreettista arvailua silti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään