Klaus Kivelä

Pienkone putosi Saimaaseen Taipalsaarella

526 viestiä aiheessa

Heh. Pystysyöksy. Ihan sitä en tarkoittanut, mutta Seppo tuossa aiemmin tajusi mitä tarkoitin. 90 astetta kallellaan ja nokka enemmän tai vähemmän horisontin alapuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh. Pystysyöksy. Ihan sitä en tarkoittanut, mutta Seppo tuossa aiemmin tajusi mitä tarkoitin. 90 astetta kallellaan ja nokka enemmän tai vähemmän horisontin alapuolella.

 

Hehe tajusin toki minäkin mitä tarkoitit, oli vain niin herkullinen sanavalinta etten voinut olla pilkuttelematta ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh. Pystysyöksy. Ihan sitä en tarkoittanut, mutta Seppo tuossa aiemmin tajusi mitä tarkoitin. 90 astetta kallellaan ja nokka enemmän tai vähemmän horisontin alapuolella.

 

Tuosta oikaistaan vetämällä kaasu täysin pois.

Vedetään ratista suoraan taakse, kuulakeskeisesti, kone vaakalentoon.

Veto on tehtävä "herkutellen", siis hyvin varovasti, koska ollaan suuren nopeuden alueella. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1571233

Saimaan turmakoneen radiokeskustelut tallentuvat nauhoille. Lappeenrannan lentoaseman päällikkö Petteri Lehti kertoo, että radiossa puhuttiin vielä kello 13.09.

 

Silloin kaikki oli kunnossa. Kaksikymmentä minuuttia myöhemmin pienkone syöksyi veteen kolme ihmistä mukanaan.

 

- Se oli normaalia radioliikennettä. Viimeinen koneesta tullut kommentti oli pinnanvaihdosta, Lehti tietää.

 

Pinnanvaihto tarkoittaa, että kone on joko nostamassa tai laskemassa korkeuttaan.

 

Aluksi kaikki uutiset olivat tällaisia, sitten kun nauhoja oli kuunneltu tarkemmin huomattiin niissä puhuttavan oikaisuja epätavallisista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallista radiopuhelinliikennettähän tuo on, että sanotaan tehtävän epätavallisia manoovereja. Epätavallista radiopuhelinliikennettä lennonjohto vastaanottaa silloin kun kuuluu "MAY DAY, MAY DAY, MAY DAY" tai ohjaaja sanoo esim. että meiltä irtosi siivistä kärjet tai että ei tämä oikene, tonttiin mennään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tä? minä ainakin tipahdin kyydistä

 

Minä ainakin ilmoittaisin ennen tuollaista temppuilua radiolla että aloitetaan liikehtiminen, pelkkä pinnan jättäminen viittaa ihan normaaliin matkalentoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin ilmoittaisin ennen tuollaista temppuilua radiolla että aloitetaan liikehtiminen, pelkkä pinnan jättäminen viittaa ihan normaaliin matkalentoon.

 

Kyllä minä ainakin olen siinä käsityksessä että siitä mainittiin.

 

Lainaus raportista:

"Lentokoneen lähestyessä Lappeenrannan lähestymisaluetta ohjaaja pyysi lupaa saada jättää matkalentokorkeuden 8000 ft (noin 2400 m) ja lentää välitarkastuslento-ohjelmaan liittyviä harjoituksia. Harjoituksen aiheena oli epätavallisesta lentotilasta oikaisuja. Lennonjohto antoi alarajaksi 3000 ft (900 m)."

 

Sitä en tajua miten tämä radiolla ilmoittaminen nyt liittyy mihinkään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä ainakin olen siinä käsityksessä että siitä mainittiin.

 

Lainaus raportista:

"Lentokoneen lähestyessä Lappeenrannan lähestymisaluetta ohjaaja pyysi lupaa saada jättää matkalentokorkeuden 8000 ft (noin 2400 m) ja lentää välitarkastuslento-ohjelmaan liittyviä harjoituksia. Harjoituksen aiheena oli epätavallisesta lentotilasta oikaisuja. Lennonjohto antoi alarajaksi 3000 ft (900 m)."

 

Sitä en tajua miten tämä radiolla ilmoittaminen nyt liittyy mihinkään?

 

 

Niinpä, aluksi saattoi tulla puutteelista tietoa ja monet nettisivut päivittyivät vasta korjauksen jälkeen kohdilleen, tämä iltasanomien juttu jäi vain päivittämättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi mielenkiintoinen tiivistelmä onnettomuudesta Patria Pilot Training:in kotisivulta

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,91649.msg1134915.html#msg1134915

 

Koko 73 sivuinen onnettomuustutkinta tiivistetty loistavaan lauseeseen:

"Onnettomuustutkintalautakunta julkaisi tänään raporttinsa, jossa todetaan onnettomuuden välittömäksi syyksi lennonopettajan inhimillinen erehdys."

 

"Lue lisää"linkin takaa ei löydy mitään.

 

Jos Patria Pilot Training ei halua tuoda kotsivullaan julki näitä välillisiä syitä,voisivat mielestäni laittaa linkin täydelliseen onnettomuustutkintaan.

 

 

 

 

 

 

2009-15-12 11:00:00

 

Patria Pilot Training Oy:n koululennolla ollut kone putosi veteen Taipalsaaressa 15.8.2008. Onnettomuudessa menehtyivät lennonopettaja ja kaksi oppilasta. Patria on erittäin pahoillaan tapahtuneesta.

 

Onnettomuustutkintalautakunta julkaisi tänään raporttinsa, jossa todetaan onnettomuuden välittömäksi syyksi lennonopettajan inhimillinen erehdys.

 

Lue lisää

 

 

 

Hävetkää

:thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2009-15-12 11:00:00

 

Patria Pilot Training Oy:n koululennolla ollut kone putosi veteen Taipalsaaressa 15.8.2008. Onnettomuudessa menehtyivät lennonopettaja ja kaksi oppilasta. Patria on erittäin pahoillaan tapahtuneesta.

 

Onnettomuustutkintalautakunta julkaisi tänään raporttinsa, jossa todetaan onnettomuuden välittömäksi syyksi lennonopettajan inhimillinen erehdys.

 

Lue lisää

 

Hävetkää

:thmbdn:

 

Kieltämättä mielenkiintoinen tulkinta tästä alkuperäisestä

 

lähde: http://www.onnettomuustutkinta.fi/44209.htm

Onnettomuuden välitön syy oli, että lennonopettaja ohjasi lentokoneen sellaiseen lentotilaan, josta oikaisu turvallisesti ei sallinut virheitä. Opettaja mahdollisesti yliarvioi oman kykynsä reagoida oppilaan virheisiin ja oppilaan kyvyn suoriutua oikaisusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerro ihmeessä mikä siinä on mielenkiintoista?

 

En ole Sami mutta arvailen kuitenkin.

 

Patrian tiivistetty tulkinta,"opettajan inhimillinen erehdys" on todella mielenkiintoinen,mutta ainakin minun vaikea ymmartää,varsinkin vertaamalla onnettomuustutkintaan.

 

Yksittäisen opettajan tekemä inhimillinen virhe,ehkä ollut jotain välillisiä myötävaikuttaneita tekijoitä organisaattiossa ......

 

Mielenkiintoinen aihe tämä inhimillinen virhe,ehkä joku aloittaa ketjun.Olen lukenut monia tutkintoja joissa mainitaan tämä virhe,nyt en muista mainitaanko se ko tutkimuksessa.

 

Tässä mielenkiintoista pohdintaa (Reiman,Odewald) aiheesta kotimaisella

 

http://www.vtt.fi/uutta/2008/20080409.jsp

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patrian tiivistetty tulkinta,"opettajan inhimillinen erehdys" on todella mielenkiintoinen,mutta ainakin minun vaikea ymmartää,varsinkin vertaamalla onnettomuustutkintaan.

 

Yksittäisen opettajan tekemä inhimillinen virhe,ehkä ollut jotain välillisiä myötävaikuttaneita tekijoitä organisaattiossa ......

 

Patria kirjoittikin välittömästä syystä, ei syistä yleensä. Taustatekijät eivät olet välittömiä syitä. Kirjoitusmuoton varmasti harkittu tarkkaan, mutta mitään asiavirhettä tuossa ei ole, vaikka nopeasti lukemalla sen voikin ymmärtää väärin.

 

PPT:"välittömäksi syyksi lennonopettajan inhimillinen erehdys."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä voitaisiin keskustella vaikka maailman tappiin asti mutta jos kokemattomana ajan rallia hiekkatiellä ja suistun tieltä metsähallituksen puolelle niin onko onnettomuuden välitön syy inhimillinen erehdys vai kokemattomuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patria kirjoittikin välittömästä syystä, ei syistä yleensä. Taustatekijät eivät olet välittömiä syitä. Kirjoitusmuoton varmasti harkittu tarkkaan, mutta mitään asiavirhettä tuossa ei ole, vaikka nopeasti lukemalla sen voikin ymmärtää väärin.

 

PPT:"välittömäksi syyksi lennonopettajan inhimillinen erehdys."

 

Sitä minäkin tarkoitin,kirjoitan hieman epäselvästi. :-[

 

"Yksittäisen opettajan tekemä inhimillinen virhe,ehkä ollut jotain välillisiä myötävaikuttaneita tekijoitä organisaattiossa ......"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä voitaisiin keskustella vaikka maailman tappiin asti mutta jos kokemattomana ajan rallia hiekkatiellä ja suistun tieltä metsähallituksen puolelle niin onko onnettomuuden välitön syy inhimillinen erehdys vai kokemattomuus?

 

Maailman tappi ei ehkä riitä riitä,en toki vieläkään tiedä lukeeko tutkimuksessa jossain että "inhimillinen virhe"......

 

Esimerkkisi hyvä,ei liity ko onnettomuuteen mitenkään.

 

Entä jos olisit ollut opettamassa rallia kahdelle oppilaalle,säänöt kieltää matkustajan/rahdin mukana olon takapenkillä.Otat mukaan kuitenkin kun säännöissä ei kielletä tarkkailijan mukana oloa.

Tarkkailija on hyvä olla mukana,katselee kiviä ja puita,muita rallareitakin vilkuillen.Näin on toimittu vuosikymmeniä turvallisesti.

 

 

Sitten huomaat että alla oleva auto onkin vain hyväksytty normaaliin ajoon ajoon,ralli kielletty täysin.Pikkujuttu,varsinkin kun takapenkkiläinenkin saa olla mukana koska auto hyväksytty valmistajan toimesta vain normaaliin ajoon.

Viittaat kintaalla valmistajan kieltoihin,näin on aina toimittu,turvallisuus taattu.(jos auto olisi ollut hyväksytty ralliajoon olisi takapenkki oltava tyhjä,painon ja painopisteen takia.)

 

Rallaat kuitenkin puuhun ikävin seurauksin.Oliko kysymyksessä välitön inhimillinen virhe vai........?

 

Todella mielenkiintoinen aihe,määritelmä muuttuu aikojen saatossa,kultuurien mukaankin.Lukenut tutkimuksia joissa molemmat kuskit olleet kännissä,tämäkin oli inhimillinen virhe.

 

Nyt täytyy alkaa lukemaan tutkimusta ja katsoa löytyykö "välitön inhimillinen virhe"

 

Huvää Turvallista  :thmbup: Uutta Vuotta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä voitaisiin keskustella vaikka maailman tappiin asti mutta jos kokemattomana ajan rallia hiekkatiellä ja suistun tieltä metsähallituksen puolelle niin onko onnettomuuden välitön syy inhimillinen erehdys vai kokemattomuus?

 

Syy on kokemattomuudesta aiheutunut inhimillinen erehdys.  ;)

 

Rallissa voi kokeilla omia ja auton rajoja enemmän kuin ilmailussa, yleensä sattuu vähän vähemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni täsmennys: Ollen kirjoitusta lainaten "Näin on toimittu vuosikymmeniä turvallisesti"

 

Tähän totean, jonkin verran itsekin koulutuksen parissa toimineena, että näin ei olla toimittu. Se, että kolme päällä harjoitellaan epätavallisista oikaisuja Piper Arrowilla, on ainakin minulle aivan uusi asia. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni täsmennys: Ollen kirjoitusta lainaten "Näin on toimittu vuosikymmeniä turvallisesti"

 

Tähän totean, jonkin verran itsekin koulutuksen parissa toimineena, että näin ei olla toimittu. Se, että kolme päällä harjoitellaan epätavallisista oikaisuja Piper Arrowilla, on ainakin minulle aivan uusi asia. 

 

Seppo

 

Tuossa olen myös samaa mieltä Sepon kanssa.

Tuo oli alusta alkaen kummastusta herättävä seikka, siis tehtiin kolme päällä epätavallisia. En ole tehnyt ikinä tehnyt noin, emmekään ole muissakaan lentokouluissa noin tehneet/teettäneet. Näin voin väittää muutaman vuoden kokemuksella ja lennonopettajia tuntien kautta Suomen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni täsmennys: Ollen kirjoitusta lainaten "Näin on toimittu vuosikymmeniä turvallisesti"

 

Tähän totean, jonkin verran itsekin koulutuksen parissa toimineena, että näin ei olla toimittu. Se, että kolme päällä harjoitellaan epätavallisista oikaisuja Piper Arrowilla, on ainakin minulle aivan uusi asia. 

 

Seppo

 

Nyt taisi herroilta jaadä huomaamatta että esimerkki ei ollut onnettomuudesta / lennonopetuksesta. :)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,84680.240.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa olen myös samaa mieltä Sepon kanssa.

Tuo oli alusta alkaen kummastusta herättävä seikka, siis tehtiin kolme päällä epätavallisia. En ole tehnyt ikinä tehnyt noin, emmekään ole muissakaan lentokouluissa noin tehneet/teettäneet. Näin voin väittää muutaman vuoden kokemuksella ja lennonopettajia tuntien kautta Suomen.

 

 

Terve Jaska.

 

Luulen että ollaan samaa mielipuolta monesta asiasta.Jopa siittä että vähätellä syitä tähän onnettomuuteen"opettajan inhimillisellä virheellä" ei ole oikein.

Tutkinta kannattaa lukea ajatuksen kanssa.Henkilökohtainen harrastelentäjän mielipiteeni on että nuotit taphtuneeseen on kirjoitettu aikaisemmin....,seuraukset sävellyksen esityksestä on helppo jättää menehtyneen opettajan hartioille >:(

 

Lopetan tähän,unohda tuo esimerkki vuosikymmenistä,ei liity onnettomuuteen.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään