Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 "Lentoyhtiö Finnair katsoo, että yhdistyminen pohjoismaisen lentoyhtiön SAS:in kanssa tarjoaisi "monia mahdollisuuksia", sanoo Finnarin varatoimitusjohtaja Christer Haglund tanskalaisen Börsen-lehden mukaan." http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/01/18202&ext=rss Heräsi tästä uutisesta myös mielenkiintoinen kysymys, olisiko star alliance vaiko one world tuon puljun lentoyhtiöallianssi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Lentoyhtiöt voisivat käyttää yhdistettyä lentolaivastoa tehokkaammin ja hillitä muun muassa saksalaisen Lufthansan aiheuttamaa kilpailua pohjoismaisilla markkinoilla, lehti kirjoitti. Suomennettuna: yhtiöllä olisi monopoli Pohjoismaissa ja hinnat voisi määritellä sen mukaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Johan pomppas! Tämä uutinen tuli kuin kulman takaa. SAS on vuosikaudet kosiskellut Finnairia "siipiensä suojaan", vaan sinnikäs kotimainen ei ole korviaan loksauttanut. Mutta nyt ihmetyttää, onko aloite tullut Finnairin puolelta? En ainakaan usko että Finnair tarjoaa itseään SAS:lle joka rypee pohjamudissa ja omaa tosi hankalat puitteet pärjätä kunnolla edes hyvässä markkinatilanteessa. SAS:n konekalusto on vanhaa, ammattiliitot vielä vanhempia (jos saa sanoa), ja johto ei perinteisestikään osaa tehdä nopeita päätöksiä. Ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on että Finnair tarjoaa SAS:lle "siipiensä suojaa", mutta jotenkin tämäkin vaihtoehto tuntuu hullulta. Edit: Onhan toki muistissa taannoiset arvelut Finnairin halusta hoitaa SAS:n kaukoreitit käyttäen HKI/Vantaan kenttää hubina. Eli näinhän se kustannustehokkuus paranisi ja samalla tietysti Blue 1 fuusioituisi Fincommin siipien suojaan. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 paranisi ja samalla tietysti Blue 1 fuusioituisi Fincommin siipien suojaan. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla Mainitkaahan yksikin syy, miksi Blue1 kannattaisi fuusioida Finncommin kanssa??? Onneksi se ei ole edes teoriassa mahdollista, kun Finnair ei omista Finncommista siipimutterin puolikastakaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Onhan toki muistissa taannoiset arvelut Finnairin halusta hoitaa SAS:n kaukoreitit käyttäen HKI/Vantaan kenttää hubina. Ei ole kyllä muistissa. Kuka näin arveli ja missä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Osaisiko joku kaivaa esille Finnairin osakkeiden yhteenlasketun arvon ja SAS:n vastaavan. Tietenkin tämän päivän kurssiin ja ehkä kummankin yhtiön taloudellisilla ennusteilla höystettynä. Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Osaisiko joku kaivaa esille Finnairin osakkeiden yhteenlasketun arvon ja SAS:n vastaavan. Tietenkin tämän päivän kurssiin ja ehkä kummankin yhtiön taloudellisilla ennusteilla höystettynä. Seppo http://www.ess.fi/?article=222894 SAS:n osakkeiden yhteenlaskettu hinta on tällä hetkellä selvästi alle 500 miljoonaa euroa, kun Finnairin arvo on 620 miljoonaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Ei yhdistyminen mikään huono ajatus ole näistä lähtökohdista. Vastaavia yrityskauppoja on tehty maailman sivu ja SAS:lle suomalainen isäntä on varmasti parempi kuin saksalainen. Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Taas oli juttupulassa aika ottaa tämä asia esiin. Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund kiistää uutistoimistotiedot, joiden mukaan hän olisi vihjannut Finnairin ja SAS:n mahdolliseen fuusioon toteamalla tanskalaislehti Börsenin haastattelussa, että fuusio "tarjoaisi monia mahdollisuuksia". Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Christoffer Taxell puolestaan kuuli asiasta vasta Kauppalehdeltä. - Lehti kysyi minulta, että jos Finnair ja SAS fuusioituisivat, niin mitä myönteisiä ja mitä kielteisiä seurauksia siitä olisi. Näitä sitten erittelin, Haglund sanoo Kauppalehdelle. Sitten seuraavaksi kun säännöllisin väliajoin käännettävä SAS-kortti on käännetty, voimmekin aloittaa jokavuotisen spekuloinnin ja jauhannan siitä, koska Thai Airways aloittaa ne jo moneen kertaan aloitetut Helsingin ja Bangkokin väliset lennot. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Talouselämä kirjoittaa asiasta vähän pidemmän stoorin: Finnair miettii ja ei mieti SAS-fuusiota Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Sitten seuraavaksi kun säännöllisin väliajoin käännettävä SAS-kortti on käännetty, voimmekin aloittaa jokavuotisen spekuloinnin ja jauhannan siitä, koska Thai Airways aloittaa ne jo moneen kertaan aloitetut Helsingin ja Bangkokin väliset lennot. Samaan hengenvetoon on tietysti hyvä jatkaa myös jokavuotisilla spekuloinneilla, että milloin Continental aloittaa B757:lla ne moneen kertaan jo lähes aloitetut lennot Helsinkiin... - Lasse Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Onneksi se ei ole edes teoriassa mahdollista, kun Finnair ei omista Finncommista siipimutterin puolikastakaan. OT: Eikös ne omista juurikin tuon siipimutterin puolikkaan (aka FAM)? -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Ei ole kyllä muistissa. Kuka näin arveli ja missä? Hienonen aikoinaan kommentoi että noin periaatteessa AY voisi olla kiinnostunut SASin mannertenvälisistä lentotoiminnoista (mitä sitten käytännössä tarkoittikaan) ja jostain maatoiminnoista, jos SAS pilkottaisiin ja myytäisiin osina. Tämä siis joskus vuosi, pari sitten kun ajat olivat toiset. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Muistan toki SAS:n kaukoliikenteen spekuloinnit mutta sellaista en muista, että SAS:n kaukoreitit (kaikki) piti samassa spekuloinnissa hoitaa Helsinki-Vantaan kautta. Jos näin oli, niin sitten siirrytään aiheeseen mikä järki olisi lennättää SAS:n Chicagon poka ensin Köpiksestä Helsinkiin ja sitten eteenpäin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Suomennettuna: yhtiöllä olisi monopoli Pohjoismaissa ja hinnat voisi määritellä sen mukaan. Jep, nythän niistä joudutaan neuvottelemaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2009 Jep, nythän niistä joudutaan neuvottelemaan. Mita...hetkinen..neuvottelemaan? Eivatko lippujen hinnat siis ole Euroopassa vielakaan taysin vapaasti kunkin yhtion paatettavissa? Luulin Kekkosen jo kuolleen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Jaaha, nämä spekulaatiot tulivatkin aika aikaisin tänä vuonna, onkohan muuttolinnutkin etuajassa? OT: Eikös ne omista juurikin tuon siipimutterin puolikkaan (aka FAM)? Eikös FAM oli oma erillinen firmansa jonka Finncom ja Finnair omistavat puoliksi? Näin ollen Finnair omistaa useamman siipimutterin FAM:sta, mutta ei Finncomista. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Muistan toki SAS:n kaukoliikenteen spekuloinnit mutta sellaista en muista, että SAS:n kaukoreitit (kaikki) piti samassa spekuloinnissa hoitaa Helsinki-Vantaan kautta. Näinhän se tietysti oli. Hienonen spekuloi SAS:n kaukoliikenteestä, ja käytännössä jos yhdistyminen tapahtuisi, vain osa huonosti kannattavista SAS:n kaukoreiteistä voisi kanavoitua Helsingin kautta. Eurooppalaisen kilpailun kannatalta kehitys pohjoismaisen yhteistyön tiivistämisen suuntaan ei olisi lainkaan hullumpi ajatus. En usko että "pohjoismainen monopoli" nostaisi lippujen hintaa, kilpailu jatkuisi edelleen kiivaana akselilla esim: LH - AF/KLM - AY/SAS - BA. Loput euroopan pienistä yhtiöistä on paráikaa sulatusuunissa ja amalgoituvat joihinkin keskieuroopan kolmesta suuresta, lainkaan unohtamatta Ryanair'ia ja paria muuta isohkoa halpista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2009 Mainitkaahan yksikin syy, miksi Blue1 kannattaisi fuusioida Finncommin kanssa??? Kannattamisesta ei varmaan olisikaan kysymys. Eikä välttämättä fuusiostakaan. Toinen vaan tippuu pois. Totuus on että Blue1 omaa kaluston jolla ei tällä hetkellä pärjää Finncommille kotimaan markkinoilla. Potkuri on taas poikaa, niinkuin aina laman kourissa. Kustannustehokkuus on Finncommin puolella, niin myös palkat ja muu rakenne, jotka ovat kevyempiä kuin Blue1:lla. Jos Blue1 pystyy muuttamaan kurssinsa pikaisesti, eli saamaan 2000 Saabit takaisin ruotuun ja hävittämään mädärit tai ryhdy lentämään niillä täysiä pokia esim matkatoimistoille, niin kilpailu jatkuu taas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2009 Itse keskustelin Hienosen kanssa taannoin SAS:n ostamisesta. Toimitusjohtaja oli sitä mieltä, että mitä sitä järjettömiä kuluja itselleen varta vasten ostamaan... Rahaa tuohon hommaan nimittäin olisi löytynyt. Hienonen aikoinaan kommentoi että noin periaatteessa AY voisi olla kiinnostunut SASin mannertenvälisistä lentotoiminnoista (mitä sitten käytännössä tarkoittikaan) ja jostain maatoiminnoista, jos SAS pilkottaisiin ja myytäisiin osina. Tämä siis joskus vuosi, pari sitten kun ajat olivat toiset. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2009 Itse keskustelin Hienosen kanssa taannoin SAS:n ostamisesta. Toimitusjohtaja oli sitä mieltä, että mitä sitä järjettömiä kuluja itselleen varta vasten ostamaan... Rahaa tuohon hommaan nimittäin olisi löytynyt. Järkevää "riskinhallintaa" Hienoselta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2009 Kaupan päälle vielä erilaiset johtamiskultturit Nimin. Telia ja Sonera Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla