Erkki Pulkkinen

Lopetammeko sekoilun ja alamme hajasijoittamaan (Ilmailu 1/2009)

72 viestiä aiheessa

Tuo toivomasi asia saattaa olla lähempänä kuin luuletkaan  ;)

Huhuna olen kuullut, että juna-, auto-, laiva- sekä ilmaliikenne menisi saman katon alle.

 

Ei tartte huhuilla. Kaitsun linkissä asia on selostettu niin hyvin kuin virkamies vaan osaa selostaa.

 

Tulee kaksi virastoa: turvallisuusvirasto ja väylävirasto. Niihin yhdistetään Jaskan luetteloimat asiat. Ne molemmat on tarkoitus hajasijoittaa, mutta mitä suotta samaan paikkaan. Liekö niillä mitään yhteistä.

 

Nämä virastot ovat keskusvirastoja. Niiden alainen paikallisorganisaatio menee... jonnekin. Että esimerkiksi tiepiirit lakkautetaan tai jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhuna olen kuullut, että juna-, auto-, laiva- sekä ilmaliikenne menisi saman katon alle.

 

Ei se enää huhua ole, siitä tulevasta virastosta keskustellaan mm. tässä ketjussa  :)

http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/pohjois-savo/2008/12/liikenteen_turvallisuusvirastoa_kaavaillaan_kuopioon_414612.html

 

Kaikki vain saman katon alle ja Kuopioon, hyvä sijoituspaikka olisi vaikka siinä lääke-mikä-lie-viraston vieressä...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työmaalla tänään kuulin että sopiva paikka ko viraston hajasijoittamiselle olisi nykyisestä paikasta n. 220 nm suurinpiirtein suuntaan 257 astetta..

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo toivomasi asia saattaa olla lähempänä kuin luuletkaan  ;)

 

Huhuna olen kuullut, että juna-, auto-, laiva- sekä ilmaliikenne menisi saman katon alle.

 

Ekan lupakirjani hain Kulkulaitosten- ja yleisten töiden ministeriöstä , ilmailuosastolta. :thmbup: oli hajasijoitettu Hakaniemeen.

 

Tuo oli aikoinaan tunnettu Kulkutautien ja yleisten naisten ministeriönä.

En tiedä miks, lienee aina ollut suosittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo oli aikoinaan tunnettu Kulkutautien ja yleisten naisten ministeriönä.

En tiedä miks, lienee aina ollut suosittu.

 

saakos sitten Kultaisesta Oravasta lisälupia  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Posti ja sähköposti kulkee, internet on keksitty. Viraston maantieteellisellä sijainnilla ei ole merkitystä sen toiminnan kannalta. Yleisilmailijan varsinkin tarvitsee asioida henk.koht. Ilmailuhallinnossa aniharvoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hyviä pointteja puolesta ja vastaan. Ajatus lentää kuin Dealeyn aukiolla Dallasissa 60-luvun alussa. Kommentoin tätä vasta nyt hieman jälkijättöisesti, vaikka itse tavallaan sopan keitin kirjoittamalla tuon pääkirjoituksen.

 

Sähköpostin keksimisen jälkeen valitettavasti henkilökohtainen kanssakäyminen on vähentynyt todella paljon. Parhaimmillaan sposti on henkilökohtaisen tapaamisen sopimisväline.

 

Kun itse istuskelen leipätöissä Malmin aitojen sisällä, on aina kahvikupillisen verran aikaa ovesta sisäänastuvalle. Onneksi moni jarruttaa ILMAILUN toimituksen ikkunoiden kohdalla ja kaartaa pihalle. Moni hauska, naurattava, surullinen ja ikävä asia olisi jäänyt sähköpostitse kuulematta.

 

Jos IH siirretään kauas Helsingistä, tulee asioitua siellä työskentelevien ihmisten kanssa valitettavan harvoin (viestintäosasto, harrasteilmailuyksikkö jne). Onpa osasta väestä tullut ihan kavereitanikin. Ja silloin se tieto vasta kulkeekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos IH siirretään kauas Helsingistä, tulee asioitua siellä työskentelevien ihmisten kanssa valitettavan harvoin (viestintäosasto, harrasteilmailuyksikkö jne). Onpa osasta väestä tullut ihan kavereitanikin. Ja silloin se tieto vasta kulkeekin.

 

Jos se kavareiden saaminen niin tärkeää, niin siirretään Ilmailun toimituskin (ja miksei koko SIL:kin) sen IH:n mukana samaan paikkaan.  :laugh:

Tiedon kulkeminen on tärkeää, mutta sen pystyy oikein hyvin hoitamaan nykyisillä viestimillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se kavareiden saaminen niin tärkeää, niin siirretään Ilmailun toimituskin (ja miksei koko SIL:kin) sen IH:n mukana samaan paikkaan.  :laugh:

Tiedon kulkeminen on tärkeää, mutta sen pystyy oikein hyvin hoitamaan nykyisillä viestimillä.

 

Joo, minäkin jaarittelen aina niitä näitä sähköpostitse ja puhelimitse, ihan samoja juttuja kuin jossain kuppilassa.. no wait, ehken sittenkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alueellistamisessa noudatetaan ainoastaan Lipposen 2. hallituksen aikana säädettyä lakia ja asetusta. Asetuksen on allekirjoittanut pääministerin estyneenä ollessa valtiovarainministeri Sauli Niinistö. Keskustapuolueella ei ole ollut mitään tekemistä lain alkuperäisen muotoilun kanssa, vaikka edellä tällaistakin esitettiin. Niinistö ja Lipponen olivat sitten nähtävästi niitä syrjäseudun kansanedustajia, jotka halusivat varmistaa uudelleenvalinnan, kuten Sokero pääkirjoituksessaan antaa ymmärtää.

 

"Asianomaisen ministeriön on aina selvitettävä valtion keskushallinnon yksikköjen ja valtakunnallisesti tai keskitetysti hoidettavien valtion toimintojen sijoittamismahdollisuudet pääkaupunkiseudun sijasta maan muihin osiin, erityisesti aluekeskuksiin, kun:

 

1) perustetaan uusi yksikkö tai toiminto;

 

2) laajennetaan olemassa olevaa toimintaa olennaisesti; tai

 

3) organisoidaan olemassa olevaa toimintaa merkittävästi uudelleen."

Ei mielestäni ole mitenkään tuomittavaa tai hölmöilyä, jos Suomessa pyritään noudattamaan lakia. On varsin ikävää, että kaikkien Suomen ilmailijoiden kustantama lehti sortuu pääkirjoituksessaan alatyyliseen kirjoitteluun Kehä kolmen ulkopuolisesta alueesta nimittämällä sitä syrjäseuduksi. Tätä samaa soopaa on saanut lukea Hesarista kyllästymiseen asti. Täytyisikö lehden nimi muuttaa Helsingin Ilmailuksi? Päätoimittaja voisi hieman ajatella mitä kirjoittaa, ettei kirjoita mitä nähtävästi ajattelee.

 

Tuomo täältä syrjäseudun takapajulasta

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli syrjäseutua tai ei, kansallisen ilmailuviranomaisen toimiin kuuluu tulevaisuudessakin tehtäviä, jotka vaativat työskentelyä paljon pääkaupunkiseudulla, kuten ilma-alusten katsastukset ja organisaatioiden tarkastukset. Nämä ovat selkeästi painottuneet pääkaupunkiseudulle. Ja koska Helsinki-Vantaa on lentomatkustamisen suhteen lentoliikenteen keskusasema, joudutaan matkat edelleen hoitamaan pääsääntöisesti Hesan kautta.

 

Tästä tulee väistämättä kustannuksia. Voihan sitä tietenkin junalla matkustaa, mutta sen minkä matkalipun hapuudessa voitetaan, menetetään päivärahoina, yöpymiskustannuksina sekä tehokkuutena, kun äkkiä kuluu yksi virastopäivä pelkkään matkusteluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Asianomaisen ministeriön on aina selvitettävä valtion keskushallinnon yksikköjen ja valtakunnallisesti tai keskitetysti hoidettavien valtion toimintojen sijoittamismahdollisuudet pääkaupunkiseudun sijasta maan muihin osiin, erityisesti aluekeskuksiin, kun:

 

1) perustetaan uusi yksikkö tai toiminto;

 

2) laajennetaan olemassa olevaa toimintaa olennaisesti; tai

 

3) organisoidaan olemassa olevaa toimintaa merkittävästi uudelleen."

 

 

Tässä(kin) asiassa on syytä mennä hieman pitemmälle kulisseihin katsomaan, mistä syystä nyt oltaisiin mahdollisesti menemässä tilanteeseen, jossa tuollaisen lain soveltamista jouduttaisiin ylipäänsä harkitsemaan. SIIS: Miksi?

 

1) Miksi pitäisi perustaa uusi yksikkö, jossa ilmailuviranomaistoiminta liitettäisiin osaksi jotain uutta (keskus)yksikköä? Eipä juuri tähän hätään tule mieleen yhtään maata, jossa ilmailualan erikoistuntemus olisi alistettu samalle yksikölle, joka hoitaa esim. merenkulun asioita. Joissain maissa on jopa erillinen ilmailuministeriö, joka keskittyy pelkästään ilmailuasioihin. Onnettomuustutkinta on ainoa asia, missä esim. ilmaliikenteen, merenkulun ja junaliikenteen tuntemus on järkevää yhdistää.

 

2) Toimintaa ei olla laajentamassa, tietääkseni

 

3) Miksi oltaisiin organisoimassa toimintaa uudelleen? Onko mitään pakottavaa syytä? Sujuvatko asiat nyt huonosti?

 

Mieleen ei tule todellakaan mitään muuta syytä kuin että ministeriö tai sen virkamies haluaa saada omalle "tontilleen" lisää "toimintaa", tekemistä, määräysvaltaa sekä esim. rakennusliikkeille urakoita vaikkapa uuden pääkonttorin rakentamisen muodossa. Koko hommasta paistaa läpi keinotekoisuus ja tarkoitushakuisuus, missä tarkoituksen laatu on hämärän peitossa.

 

Joidenkin alojen keskusyksiköiden looginen sijaintipaikka nyt vain on pääkaupunkiseudulla ja ilmailun hallintoyksiköt kuuluvat niihin. Jos joku on eri mieltä, kertokoon nyt vaikka yhden asian, joka sujuisi kokonaisuutena paremmin, jos ilmailun hallinto hajasijoitetaan esim. 500 km pohjoiseen päin tai ylipäänsä jonnekin muualle kuin missä vuosikymmenien aikana hankittu kokemus ja ammattitaito nyt sijaitsee. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tästä tulee väistämättä kustannuksia. Voihan sitä tietenkin junalla matkustaa, mutta sen minkä matkalipun hapuudessa voitetaan, menetetään päivärahoina, yöpymiskustannuksina sekä tehokkuutena, kun äkkiä kuluu yksi virastopäivä pelkkään matkusteluun.

 

Eipä ihan noinkaan, yöpyä ei tarvitse paitsi perääkäisinä päivinä ja ei valtion virkamies noin vaan työaikaansa pelkkään matkusteluun käytä. Jos paikalla pitää olla klo 0800 niin kyllähän sillloin siellä on. Ja tuon juna-ajan voi käyttää hyvin työskentelyyn kun ei tarvitse jonkun lehden toimittajien kanssa istua kahvilla juttelemassa niitä näitä.

 

Paljonkos tuon IH:n tilat maksavat tänä päivänä? Mitähän mahtavat saman kokoiset tilat kustantaa ruuhka-suomen ulkopuolella? Saattanee tulla erotuksella jonkun päivärahan maksaakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa tässä hajasijoituksessa ollaan liikkeellä turhan vaatimattomasti. Rohkeata visiota peliin vaan  ;) Sensijaan, että hajasijoitettaisiin pienempiä yksiköitä, hajasijoitetaan mieluummin itse liikenneministeriö ja sen ylimmät virkamiehet. Sopivaan liikenteen solmukohtaan tarpeeksi kauas. Ylivieska tai Kontiomäki tulee mieleen näin ensi hätään. Luulenpa, ettei täällä pääkaupunkiseudulla kovin moni jäisi heitä kaipaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa tässä hajasijoituksessa ollaan liikkeellä turhan vaatimattomasti. Rohkeata visiota peliin vaan  ;) Sensijaan, että hajasijoitettaisiin pienempiä yksiköitä, hajasijoitetaan mieluummin itse liikenneministeriö ja sen ylimmät virkamiehet. Sopivaan liikenteen solmukohtaan tarpeeksi kauas. Ylivieska tai Kontiomäki tulee mieleen näin ensi hätään. Luulenpa, ettei täällä pääkaupunkiseudulla kovin moni jäisi heitä kaipaamaan.

 

 

Juuri näin, mutta tämäkin on vasta alkua, huomaatte kyllä itsekin miten helpolla tommonen pikkupatti puretaan.

 

Sitten kun helsingin alueella ei asuisi enää niin paljon ihmisiä niin Malmi olisi pelastettu.

Samalla vantaan lentopaikka olisi muutettu moottoriurheilukeskukseksi, joka tietysti toimisi silloin suomen ainoana F1-keskuksena. Kisatoimittajille ja muille tilan tarvitsijoille olisi ensiluokkaiset ja riittävät tilat niissä toimistopytingeissä, jotka jäisivät vapaiksi lentopaikan viereen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

>clip<

Ei mielestäni ole mitenkään tuomittavaa tai hölmöilyä, jos Suomessa pyritään noudattamaan lakia. On varsin ikävää, että kaikkien Suomen ilmailijoiden kustantama lehti sortuu pääkirjoituksessaan alatyyliseen kirjoitteluun Kehä kolmen ulkopuolisesta alueesta nimittämällä sitä syrjäseuduksi. Tätä samaa soopaa on saanut lukea Hesarista kyllästymiseen asti. Täytyisikö lehden nimi muuttaa Helsingin Ilmailuksi? Päätoimittaja voisi hieman ajatella mitä kirjoittaa, ettei kirjoita mitä nähtävästi ajattelee.

 

Tuomo täältä syrjäseudun takapajulasta

 

 

Tuomolle sinne takapajulaan, jossa on näköjään käytöstavatkin unohtuneet :thmbdn: Mielipiteitä voi ja tuleekin esittää, muuta kauniisti sanoja valiten, ei töksähdellen  >:(

 

Mikko tekee hyvää Ilmailu-lehteä ja hän saa sanoa, lehtimiehenä, omia ajatuksiaan julki, se on hänen oikeus. :thmbup:

 

Älä ala tuuppaamaan mitään sanojasi tai mielipiteitäsi hänen suuhunsaa, menee silloin todella takapajulaan koko jutska.

 

Jos sua pännii  asua Kehä-III:sen pohjoispuolella, muuta tänne.

Minä en muuttaisi tänne, vaikka olen koko ikäni täällä taapertanut.

 

Sanasi sattuivat kaverini puolesta :o

 

Mikko voi ja hänen pitää esittää mielipiteitään, vaikka ne ei sua miellytä.

 

Rauhoitu Tuomas ja mee vaikka pilkille. Hajasijoita pikkireikiä pikin korpijärvesi selkää. Me täällä etelässä emme voi niin tehdä 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko, olipa sinulta jälleen virkistävä kirjoitus. Toivottavasti ahdistuksesi helpotti!  :thmbup:

Yleensä en vastaile kirjoituksiin, joissa väännellään nimeä. Nimen vääntely ei ole täysi-ikäisen täysjärkisen ihmisen käyttäytymistä. Silloin keskustelijalta on paukut loppu ja joutuu turvautumaan likaisiin varapatruunoihin. Jatkosta ei tule enää järkevää mielipiteiden vaihtoa. Jos nyt tämän kerran kuitenkin tekisin poikkeuksen ja vastaisin.  :-\

 

Pääkirjoitus edustaa yleensä lehden virallista kantaa ja sitä saa maksava asiakas samalla sananvapaudella ja yhtä kärkevästi arvostella kuin sitä on kirjoitettukin. Pravdan pääkirjoitusta tosin aikoinaan ei juuri arvosteltu, samaa sensuuria ei kannata Ilmailuun kopioida.

Et ole nähtäväsi myöskään ymmärtänyt lukemaasi. En ole yhtään sanaa tai mielipidettä tuupannut päätoimittajan suuhun enkä tule tuuppaamaan. Sellainenhan onnistuu vain lähietäisyydeltä, ei täältä syrjäseudulta asti. Ei minua muuten myöskään pänni täällä asuminen. Sekin on sinun ylivilkasta mielikuvitustasi.

 

Pilkille tosin en ehdi, koska täytyy mennä päreitä tekemään. :( Näkee sitten illalla katsoa televisiota... ;D

Lopetan tämän asian käsittelyn täältä tähän.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole susirajanperuskoulu onnistunut muokkaamaan kaikilta itsetuntoa ihan kohdalleen, vaikka 70-luvulla sen uskottiin tasapäistävän koko kansan.

 

Alueelistamisessa on kysymys valtion virkamiesten pakkosiirosta pois pääkaupungista, siis kotiseudulta!

Se että maalta on muuttanut 1900-luvulla yli miljoona ihmistä ulkomaille ja pääkaupunkiseudulle ei ole pakkosiirtoa, vaan vapaaehtoisuuteen perustuvaa muuttoliikettä, oli syy sitten mikä tahansa. Tai ainakin se on osoitus siitä ettei maalla kaikilla ole mukavaa.

 

Sillä onko jonkun uuden viraston muodostamisessa mitään mieltä, ei valtionhallinnossa ole paljoakaan merkitystä, tärkeintä on että saavutetaan asetetut poliittiset tavoitteet ja onnistutaan ulosmittaamaan ne tulevissa vaaleissa.

 

Hesalaista virkamiestä (ja muutamaa stadilaista) ei Eduskunnassa tunnu muistavan kukaan nyt, kun alueellistamisen haittavaikutukset alkavat tuntua. Virkamiehen turvallinen arki romahtaa sinä päivänä, kun pakkosiiron valmistelut julkistetaan. Huono-onnisimmille näin on voinut käydä jo kahdesti.

 

Työyhteisön ilmapiiri muuttuu epäileväksi ja ahdistavaksi, luovuus, työmotivaatio ja halu sitoutua yhteisiin tavoitteisiin katoavat, huhut sekä juorut myrkyttävät ilmaa koko pitkän prosessin ajan. Poissaolot lisääntyvät, työterveysmenot kasvavat ja sitoutuneimmat sekä heikoimmat masentuvat. Virkasiirtoja haettaessa ymmärretään duunikavereiden olevan kilpailijoita, joihin ei enää voi suhtautua leppoisan hyvätahtoisesti. Yhteisöllisyys on menetetty eikä hiljainen tieto enää siirry ihmiseltä toiselle. Kuitenkin hallintovastuussa olevien ministereiden suusta kuullaan jatkuvasti lausuntoja joiden mukaan mitään mainittavia haittoja alueelistamisesta ei synny.

 

Koska kaikkea skeidaa ei kukaan pysty pitämään sisällään, tilaanteesta alkavat pian kärsimään myös pakkosiirtouhan alle joutuneiden lähimmäiset.

 

T:topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo henkilökohtaisuuksien laukominen voi taas jäädä sitten noihin kahteen viestiin. Ettei tarvitse ruveta taas siivoamaan... Molemmat saivat mahdollisuuden sanoa asiansa, joten se siitä sitten tässä threadissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkosiirtoa ilman pakottavaa syytä on tosiaan syytä vastustaa. Armeijassa mennään sinne, mihin määrätään (isäni oli ammattiupseeri, joten näin tätä asiaa aivan tarpeeksi) ja diplomaattiväki on myös joutunut muuttamaan sinne, minne käsketään. Sitä toivoisi, että ilmailun ammattiorganisaatio ei joutuisi heittopussiksi, mutta tässä maassa on jotenkin tyypillistä, että ilmaan heitetään täysin tautisia huonosti jos lainkaan harkittuja "suunnitelmia" vaikka vain sen kokeilemiseksi, miten härski juttu menee läpi, kunhan itse ei joudu toimenpiteen kohteeksi  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hajasijoittamisen takana on samoja henkilöitä, jotka ovat lakkauttamassa Malmia. Ovat etsineet sadoilla tuhansilla euroilla jo korvaavaa vaihtoehtoa, vaan eipä onneksi ole näkynyt.

 

Nyt joku tietty ottaa herneen nenään, kun puhutaan helsinkiläisen lentokentän olemassaolosta. Ei kai...

 

Harmillista, että tämän foorumin keskustelu on mennyt näykkimiseksi sekä naukkimiseksi puolin ja toisin. Pitäisi näitä mielipiteitä maailmaan mahtua. Jos jotakin ahdistaa kirjoitteluni ILMAILUSSA, niin olen pahoillani. Mielipiteitäni en aio ketään miellyttääkseni muuttaa. Silloin oltaisiin tosi kökköisillä vesillä.

 

Täällä on tullut monia hyviä pointteja puolesta ja vastaan. Tuo hajasijoitusasia on kovasti myös tunnejuttu.

 

Huili tekee joskus terää... Ihan vaikka päivänkin pituinen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ihan noinkaan, yöpyä ei tarvitse paitsi perääkäisinä päivinä ja ei valtion virkamies noin vaan työaikaansa pelkkään matkusteluun käytä. Jos paikalla pitää olla klo 0800 niin kyllähän sillloin siellä on. Ja tuon juna-ajan voi käyttää hyvin työskentelyyn kun ei tarvitse jonkun lehden toimittajien kanssa istua kahvilla juttelemassa niitä näitä.

 

Käytännössä tilanne taitaa kuitenkin olla hieman toisin. Paikalla ei yleensä olle kello 8, vaan silloin kun se on järkevää ja mahdollista. Mikko Sokero on Ilmailuhallintoa viranomaistyössä avustavan (määritelty ilmailulaissa) Ilmailuliiton viestintäpäällikkö, eikä satunnainen toimittaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään