Erkki Pulkkinen

Lopetammeko sekoilun ja alamme hajasijoittamaan (Ilmailu 1/2009)

72 viestiä aiheessa

Käytännössä tilanne taitaa kuitenkin olla hieman toisin. Paikalla ei yleensä olle kello 8, vaan silloin kun se on järkevää ja mahdollista. Mikko Sokero on Ilmailuhallintoa viranomaistyössä avustavan (määritelty ilmailulaissa) Ilmailuliiton viestintäpäällikkö, eikä satunnainen toimittaja.

I

Pahoitteluni vääristä käsityksistäni työajan suhteen. Sinä valtion virkamiehenä tiedät asian paremmin, esim jos kurssisi alkaa Helsingissä klo 0800 saavut sinne vasta myöhemmin. Kätevää, matkustatte siis vain työajalla kuten kirjoitit?

Kommenttini toimittajista ei oltu tarkoitettu ainoastaan Mikkoon, joka kaikkien kaveri on, vaan myös muihin jotka vastustavat Ilmailuhillinnän muuttamista sillä että siellä on kivä piipahtaa ja luoda kontakteja.

 

Muutama sana maan sisäisestä muuttoliikkeestä. Miksi ihmiset muuttivat 60-70 luvulla Ruotsiin? Työn perässä. Miksi pk-seudulle muutti koko 80-luvun suuret määrät ihmisiä muualta maasta?Työn perässä. Sama muuttoliike on jatkunut kun palveluita on keskitetty pk-seudulle. Samat palvelut jotka aiemmin olivat saatavilla muualta. Työpaikkoja on näin ollen viety muualta Suomesta. Pakkomuutettu ihmisiä jos ovat halunneet työnsä säilyttää.

 

 

 

Tämä ainoastaan toisenlaisena näkökulmana asiaan, vailla hymiöitä ja kiihkoa. Ja ei, asia ei ole millään muotoa ajankohtainen minulle.  Olen kuitenkin tällaisen hajasijoittamisen kannalla. Toiminta on tällöin usein kustannustehokkaampaa enkä näe hyötyä siinä että kaikki keskitetään samaan paikkaan.  Vai olisiko Jouni halukas muuttamaan aluelennonjohdon Helsinkiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen itsekin aina ihmetellyt, että miksi Kepun puoluetoimisto on Helsingissä, vaikka suurin osa Kepun äänestäjistä ei ole. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusia ehdotuksia:

1. Eduskunta ja muut vastaavat veijarit hajautetaan seinäjoelle

2. 70 % kansainvälisestä lentoliikenteestä hajautetaan Tikkakoskelle, Ouluun ja Rovaniemelle, IH siirretään Jyväskylään

3. Satamien matkustaliikenne lukuunottamatta Tallinnan liikennettä siirretään Turkuun ja Vaasaan

4. Maaliikenteen hallinto siirretään Rovaniemelle

5. 40 % koulutustoiminnasta siirretään Kuopioon ja Ouluun

6. Sitten ripotellaan muita virastoja ym. pitkin maata vähän joka kaupunkiin

 

Kun ajatellaan sivistyneitä valtioita niin yleensä siellä on rakennettu hajauttamalla useampaan paikkaan suuria toimintoja.

Mikähän olisi tullut jos Saksan kaikki ulkomaan lentoliikenne olisi keskitetty Berliiniin (siis maan laidalle).

Esimerkkinä vielä Tukholma-Göteborg-Malmö kolmio.

 

Että ei muuta kuin pakkaamaan eduskuntaa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. 70 % kansainvälisestä lentoliikenteestä hajautetaan Tikkakoskelle, Ouluun ja Rovaniemelle, IH siirretään Jyväskylään

 

Samaan syssyyn Malmin korvaajaksi Menkijärvi (EFME)  :thmbup:

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoitteluni vääristä käsityksistäni työajan suhteen. Sinä valtion virkamiehenä tiedät asian paremmin, esim jos kurssisi alkaa Helsingissä klo 0800 saavut sinne vasta myöhemmin. Kätevää, matkustatte siis vain työajalla kuten kirjoitit?

 

Tarkkana nyt, ettet rupea tulkitsemaan tekstiäni toistamiseen väärin.

 

Puhuin tuossa edellä nimenomaan katsastus/tarkastustehtävistä jotka ovat eri asia kuin virastotyö, kurssit tai muut palaverit. En ole Ilmailuhallinnon katsastaja, enkä tarkastaja, mutta toimin Ilmailuliiton katsastajana Ilmailuhallinnon ylijohtajan valtuuttamana ja minulle on siinä hommassa muodostunut 18 vuoden ajalta näkemys mitä se tehtävä vaatii. Ilmailun viranomaisvalvontatehtävä edellyttää paikan päällä tehtäviä tarkastuksia ja suurin osa niistä joudutaan tekemään ei-Kuopiossa.

 

Matka-aika ei kuulu virkamiehen työaikaan, mutta se vaikuttaa päivärahan määräytymiseen. Pitkä matkustusaika voi joskus aiheuttaa sen, että joudutaan yöpymään kun ei voida valita viimeistä yhteyttä, vaikka työtehtävien lopuunsaattaminen sitä vaatisikin. Vantaalle pääseminen on vielä helppoa, mutta siitä Kuopioon ei enää kovinkaan. Jopa Tikkurilan rautatieasemalta pääse melkein minne tahansa (paitsi Turkuun) helpommin kuin Kuopiosta. Ratkaisu ei voi olla se, että virkamies tulee joka keikalta aamuyöstä kotiin, kun junalla/linja-autolla ei aiemmin ehtinyt. Eikä muutenkaan voi olla pidemmän päälle kannattavaa, että virkamies käyttää maanantaiaamun ja perjantai-illan välisestä ajasta (vaikka kuinka olisikin työajan ulkopuolista aikaa) matkustamiseen ja yöpymiseen vain siksi, että virasto on päätetty hajasijoittaa Kuopioon. Sivusta seuranneena väitän, että kätevien yhteyksien takia tämäntyyppiset kulut ovat olleet IH:ssa minimaalisia.

 

Ilmailuhallinto ei sijaitse Vantaalla sen takia, että se on pääkaupunkiseudulla, vaan siksi, että suurimmat asiakkaat sijaitsevat siellä. Ainoastaan alaan liittyvä valtion tukema lentäjäkoulutus (Pori) sekä erinäiset teknisen puolen oppilaitokset (Kouvola, Tampere, Pori, Kuopio ja Rovaniemi) sekä maan ainoa lentokonetehdas (Jämsä) sijaitsevat muualla kuin Vantaalla. On todella vaikeaa keksiä muuta merkittävää teollisuudenalaa, mikä olisi Suomessa näin keskittynyt. Virtuaaliyhteydet mahdollistavat normivirastotoiminnan kohtalaisen tason Kuopiossakin, mutta tuo aiemmin mainitsemani valvontatehtävä tekee homman paljon mutkikkaammaksi.

 

Etelä-Suomen lennonvarmistuskeskuksen hintavin paikka on Tampereella ja aluelennonjohdon tehtävät olisi edullisempaa hoitaa joko Rovaniemeltä tai Vantaalta. On kuitenkin varsin todennäköistä, että olen työurani loppuun saakka Tampereella, sillä aluelennonjohdon toimintoja on mahdotonta siirtää Vantaalle, jos sinne ei saada samalla siirrettyä työväkeä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3. Satamien matkustaliikenne lukuunottamatta Tallinnan liikennettä siirretään Turkuun ja Vaasaan

 

Kun ajatellaan sivistyneitä valtioita niin yleensä siellä on rakennettu hajauttamalla useampaan paikkaan suuria toimintoja.

Mikähän olisi tullut jos Saksan kaikki ulkomaan lentoliikenne olisi keskitetty Berliiniin (siis maan laidalle).

Esimerkkinä vielä Tukholma-Göteborg-Malmö kolmio.

 

Kyllä se Tallinnankin liikenne voidaan siirtää samantien Kuopioon, kun sieltä on kerran olemassa yhteys.

 

Suomen väestön ryhmittyminen ei ole kiinni mistään sivistyksestä, vaan lähinnä maantieteellisestä sijainnista ja populaation suuruudesta. Samalla tavalla Islannin sisämaa ja Kanadan pohjoisosat ovat harvaan asuttuja. Jos Suomessa olisi Saksan verran asukkaita, niin jo olisi vähintään Oulusa olemassa jonkun lentoyhtiön hubi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se Tallinnankin liikenne voidaan siirtää samantien Kuopioon, kun sieltä on kerran olemassa yhteys.

 

Suomen väestön ryhmittyminen ei ole kiinni mistään sivistyksestä, vaan lähinnä maantieteellisestä sijainnista ja populaation suuruudesta. Samalla tavalla Islannin sisämaa ja Kanadan pohjoisosat ovat harvaan asuttuja. Jos Suomessa olisi Saksan verran asukkaita, niin jo olisi vähintään Oulusa olemassa jonkun lentoyhtiön hubi.

 

Ei kait siellä Kuopiossa ei ole satamaa itämeren laivoille, joilla pääsee Tallinnaan.

 

Millä tavalla maantieteellinen sijainti vaikuttaa vaikuttaa väestön ryhmittymiseen?

Lisäksi Reykjavikissa on myös kansainvälistä lentotoimintaa, vaikka koko maassa ei ole juuri enempää asukkaita (populaatio) kun vaikka Oulun talousalueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait siellä Kuopiossa ei ole satamaa itämeren laivoille, joilla pääsee Tallinnaan.

 

Millä tavalla maantieteellinen sijainti vaikuttaa vaikuttaa väestön ryhmittymiseen?

Lisäksi Reykjavikissa on myös kansainvälistä lentotoimintaa, vaikka koko maassa ei ole juuri enempää asukkaita (populaatio) kun vaikka Oulun talousalueella.

 

Muutetaan laivojen kokoa sitten.

 

Jo ammoisista ajoista väki on keskittynyt paikkoihin, josta on hyvät kulkuyhteydet. Keskiajan merkittävistä paikoista vain Rautalampi ja Ulvila ovat kutistuneet mitättömiksi entisiin suurudenaikoihin verrattuna. Nykyisistä esimerkiksi Kouvola, Hyvinkää ja Pieksämäki ovat paikkoja, jotka ovat olemassa lähinnä VR:n, eikä historiallisen sijainnin armosta. Väki keskittyy aina vaan enemmän isoimpiin paikkoihin ja samalla kohti etelää kun nykyihmiselle ei erämailla ja peltoaukeilla ole enää yhtä suurta merkitystä. Ruuan kun saa rahalla marketistakin.

 

Ethän sinä nyt tosissasi ole, että sinulle pitäisi kertoa miksi Reykjavikissä on kansainvälinen lentokenttä? Ethän ihan oikeasti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienille veneille on kohta suuret markkinat savossa ;)

 

Ai joo, nyt äkkäsin,  tietysti nekin islantilaisetki haluavat mieluummin lentää ku soutaa tänne muiden kansojen joukkoon  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ai joo, nyt äkkäsin,  tietysti nekin islantilaisetki haluavat mieluummin lentää ku soutaa tänne muiden kansojen joukkoon  :)

 

 

Sen lisäksi Reykjavik on erittäin suosittu välilaskupaikka edelleen uuteen maailmaan kuljettaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen lisäksi Reykjavik on erittäin suosittu välilaskupaikka edelleen uuteen maailmaan kuljettaessa.

 

Mä kun luulin että Keflavik on se suosittu välilaskupaikka. Onko muuten Reykjavik enää auki (pari lentoa sieltä lentäneenä, se on ihan kaupungin keskustassa)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä kun luulin että Keflavik on se suosittu välilaskupaikka. Onko muuten Reykjavik enää auki (pari lentoa sieltä lentäneenä, se on ihan kaupungin keskustassa)?

 

Juu, olis pitäny muistaa. BIKF nimistä paikkaa tarkoitin ja se on Keflavik. Luultavasti Erkkikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hittolainen kun joku hajasijoittais mut jonnekin pois täältä PK-seudulta. Aika synkeä paikka. Esim. paljon puhuttu Kuopion seutu sopisi mulle paljon paremmin. Vahva OT, mutta ei tämä HEL esikartanoineen mikään taivas ole.

 

Varsinaisesta aiheesta taas sitten, että toki hallinnon sijoittelussa pitäisi katella homman mielekkyyttä eikä tehdä vain tekemisen takia. Siinä mielessä minun mielestäni Ilmailun pääkirjoituksessa esitety argumentit ovat ihan perusteltuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hittolainen kun joku hajasijoittais mut jonnekin pois täältä PK-seudulta. Aika synkeä paikka. Esim. paljon puhuttu Kuopion seutu sopisi mulle paljon paremmin. Vahva OT, mutta ei tämä HEL esikartanoineen mikään taivas ole.

 

Olen minäkin puhunut joskus vaimolle, että voisin hajasijoittaa itseni Turkuun. Vaimo vastaa että ole hyvä vaan. Jos kerran itekses muutat.

 

Hajasijoitus on vakava asia, jo senkin takia, että se repii perheitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten Reykjavik enää auki (pari lentoa sieltä lentäneenä, se on ihan kaupungin keskustassa)?

 

Viime elokuussa se ainakin oli käytössä. 'Sattumalta' osuin lentokentän viereiseen hotelliin työmatkalla. Ensimmäisenä aamuna herätessä ihmettelin, että miten ne islantilaiset teinit jaksavat noita mopojaan heti aamusta pärisyttää. Kun veti verhot pois tieltä, niin sataviiskakkonenhan siinä puski laskukierrosta suoraan kohti.

 

Hotelli sijaitsi tässä. http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&ie=UTF8&ll=64.134321,-21.955919&spn=0.002499,0.010858&t=h&z=17

 

t.Pietu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kävin juuri tuolla Kolarissa, sinne sopisi mainiosti, näytti olevan tyhjiä kämppiäkin paikoitellen.Merenkulkupuoli voisi mennä jonnekkin Karille ja tietty vanhat kiukkuset ihmiset jonnekkin muualle kun Äkäslompoloon.

Sielläkin oli joku viksu keksinny ettei järven yli saa ajella kelkalla ellei ole poromies.Huoltoasemallekkin pitää ajella jalkakäytävää.No näinkin tuo käy, minulta aineskin.

Oli aikoinaan määräys että ajelin kelkalla Malmille. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään