Juha Paulavuo

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut

440 viestiä aiheessa

Missäköhän Prinsessa Ruususen linnassa tämäkin mielipide on syntynyt. ???

 

Toivottavasti sinun linnassa tunnetaan termi: sarkasmi?

Työtaistelu ja sillä uhkaaminen on aivan normaali työkalu työmarkkinoilla. Tässä taloudellisessa tilanteessa ei saa misään tapauksessa antaa työnantajille avointa valtakirjaa tehdä mitä vain (vrt. Järventauksen palkkojen alentamis puheet).

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veljet,

 

Älkää hätäilkö! Ritari Salo on apuna: Kun minut irtisanottiin viime Marraskuussa Finnairista 31-työvuoden jälkeen, voidaan henkilöstökuluissa osaltani säästää n. 90 ekee/kuski/vuosi. Lisäksi olen ilmeisesti tehnyt vuosittain lentäen n. 15-20 turhaa työ- ja kokousmatkaa. Nyt nämäkin CO2 päästöt jäävät pelastamaan planeetaa. Tosin tämä toimeton sohvallamakoilu ja FlightForumin selailu ovat osaltani lisänneet metaanipäästöjä joten hyöty jäänee kuitenkin vähäiseksi  ;)

 

Nimim. Olin tänään lumiTÖISSÄ  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Finnair pyrkii mahdollisen lakon aikana järjestämään lentoja vuokraamalla lentäjiä muualta.

 

- Jos jo nyt haluaa vaihtaa mahdollisille lakkopäiville osuvan lennon toiseen, vaihto voidaan tehdä alkuperäisen lippusäännön rajoissa.

 

aamulehti

 

Lihavointi on minun. Asiaan liittyen, miten "yksilöllisiä" eri yhtiöiden koneet ovat? Eli voiko kuka tahansa esim. MD-11 tyyppikoulutuksen saanut lentäjä hypätä suoraan minkä tahansa yhtiön MD-11 puikkoihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin tämä toimeton sohvallamakoilu ja FlightForumin selailu ovat osaltani lisänneet metaanipäästöjä joten hyöty jäänee kuitenkin vähäiseksi  ;)

 

Nimim. Olin tänään lumiTÖISSÄ  ;D

 

Ajattele positiivisesti; olet saanut tänään henkistä- ja fyysistä hyvinvointia mitä et välttämättä Finnairin työpäivänä saanut. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattele positiivisesti; olet saanut tänään henkistä- ja fyysistä hyvinvointia mitä et välttämättä Finnairin työpäivänä saanut. :)

 

Sekä saat arvostusta täällä seikkailevien veljiesi ( siskojesi) parissa  :thmbup:

 

Olen aina käsittänyt, että Finnair olisi = reilu peli ja meininki.

 

No voihan suomalainenkin matkustaja aina valita kuljettajansa, kuis sitten suu pannaan pääkonttorissa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami,

 

Juuri näin olen ajatellut, nyt on rento olo. Minulla oli 30 upeaa vuotta puulaakissa, mutta sitten tuli se viimeinen "Annus Horibilis" jonka aiheutti ........

 

Nimim.  Joudunko nyt oikeuteen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä miten ajatellaan kylillä, koska en asu kylillä.Oletan kuitenkin että Finnairin lentäjät ovat ajattelukykyisiä, tuskin lähtevät työpaikkojaan hukkaamaan.

Ihminen joka miettii että eihän työnantajaa saa kiusata eikä epäillä tämän työntekijämyönteisyyttä, onko itse työnantaja ja kenen lauluja jne.. noh, näinhän joku ajattelee. :(

Ellei joku olisi aikoinaan aloitellut näitä työntekijän lompakko lähellä systeemejä, eipä näitä lentokoneita kukaan ostelisi, ei myöskään silkkisukkia vaimolle, sisäfilleetä kuppilassa ym.

Eli tolkkuhan pitää olla, jopa kerjätessä, en usko että korkealle arvostamani lentäjäkunta kuitenkaan aamupuuroonsa suoraan pissii.

Alentakaapa jokainen palkkaanne reilusti ja katelkaa kun joku ostelee kartanoita ja Rolls Roikeja firman voitoilla, kaivelee hiukka varmaan luuytimiä.Väittävät tosin että tuo RR olisi talviautona kehno.

 

En väitä että lentäjien palkat njhyt aivan kuopassa olisi ja löytyyhän täältä simukokemuksella lentäjiä, noh toisaalta olen kuin konsultti tällä alalla, en ole itse tehnnyt mutta osaan opettaa ja neuvoa. 8)

 

Ähh, unohdin vielä mainita että en osaa lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä se uneni tiesi.   ;D

Kohta koneita ohjastavat vain autopilotit, huollot teetetään roboteilla ja kaikkein hupaisinta, johtoportaan tilalla on tietokone  ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eeei Jaakko, johtopor.. eiku porrasta ei koskaan hylätä, sinne kun joskus olis päässy... ;D

 

Kyll vaan , tietokone tietää kuka ei osaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyll vaan , tietokone tietää kuka ei osaa  ;)

 

Mutta eihän näin käy, johtajat vaihtuvat senverta tiheään ettei kone niitä ehi hylätä, hei kukahan tätä hommaa muuten vetää, apua vävypoika on nörtti, eihän se vaan mun lompakolla..... eei :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanos sitten hänelle, että on julkeen törkeetä  ::), että pilotit joutuvat ajamaan Volvoilla ja pomot ajavat Rollis Roiseillaan.  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

että pilotit joutuvat ajamaan Volvoilla ....  ::)

 

 

No nyt mä ymmärrän, kyllähän minäkin menisin lakkoon jos Volvolla joutuis ajaa.

 

Sana Volvo on latinaa ja tarkoittaa pyörin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Finnair pyrkii mahdollisen lakon aikana järjestämään lentoja vuokraamalla lentäjiä muualta.

 

- Jos jo nyt haluaa vaihtaa mahdollisille lakkopäiville osuvan lennon toiseen, vaihto voidaan tehdä alkuperäisen lippusäännön rajoissa.

 

aamulehti

 

Lihavointi on minun. Asiaan liittyen, miten "yksilöllisiä" eri yhtiöiden koneet ovat? Eli voiko kuka tahansa esim. MD-11 tyyppikoulutuksen saanut lentäjä hypätä suoraan minkä tahansa yhtiön MD-11 puikkoihin?

 

Kyllä ne yhtiökohtaiset menetelmät (viranomaisella hyväksytyt) eniten aiheuttaa koulutusvaatimuksia sivusta tulijoille....

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan oltiin maalla viisaita, kun merellä sattui vahinko. Merta tarvittiin, kun sitä pitkin kulki tavaraa ja joskus jokunen ihminenkin. Merimiesunionin Niilo Wälläri piti tiukan hyvää huolta siitä, että puuta ei mene maailmalle eikä kahvia tule kotimaahan, ELLEI merimiesten liksat parane. JOS yritettiin selittää, että hei - ois ihan kiva saada vientituloja ja mukava saada borkatkin välillä, niin NOU KÄY, ellei liksat parane. Silloin - vanhojen "hyvien" aikojen tietämillä viimeistään ja varmemmaksi vakuudeksi joulukuussa Niilo pisti peukalonsa alla olevan valttikortin peliin. Jäänmurtajata seisoo - ellei merimiesten liksat parane...

 

SAATIIN aika hyvät mermiesehdot - silloin. NYT liputetaan laivoja ulos. Pieni eteläinen maa omii norppalaivat jne. Sitä saa, mitä tilaa.

 

JOS/KUN oikeasti mietitään, mihin lentsikoita tarvitaan, pystytään ehkä tekemään johtopäätöksiäkin.

 

Vaikka koko "Finnsky Airlinsky" pistäisi pillit pussiin huomenna, en usko, että liikenne - pitkällä sihdillä - siitä juuri hidastuisi. Markkinavoimat - nuo lahjomattomat - huolehtisivat siitä, että mikäli kuljetustarvetta ON, myös kuljettaja löytyy - MARKKINAHINTAAN!

 

Meillä on perinteisesti ollut joitakin vahvoja liittoja sekä niillä historia sekä sittemmin nykyisyys. Merimiesunionin käsittelin jo. Nahka- ja kumipoppoo oli aikanaan aika vahva sekin. Eipä ole suomalainen kenkäteollisuus kasvanut ja maailmanmainetta sitten saanut ja rengaspuolikin näyttä olevan kehäpäätelmä. Paperitiikerit varmistivat nykyitselle etuja ja siihen se näyttäisi aika pitkälle tyssäävänkin...

 

VOIDAAN tietenkin ammattiyhdistyshihhuloida niin, että vaikkapa kiinalaiset eivät saa tulla meille tekemään kivitöitä, vaikka ovat tehneet niitä reippaasti pari tuhatta vuotta pidempään kuin meikäläiset "ammattikivimiehet". Ensimmäiset kiviyrittäjät ammattiyhdistysliike SAI poistettua, mutta SE asia tullee muuttumaan. Kiven asettamisen hinnan - toisen viereen tai sivuun - hintaa EI päätetä Hakaniemessä, vaan markkinoilla. Jos suomalainen haluaa 15 egee tunti ja kiinalaiselle riittää kolmannes, niin mikäli kaikki lain vaatimat maksut ja vastuut hoidetaan, niin MIKSI kulkisin kivetyksellä, joka on 3 kertaa kalliimpi?

 

Tämän päivän lentokippari - anteeksi vain - on pitkälti rinnastettavissa bussikuskiin - tai hieman tiukemmin kriteerein junakuskiin. Bussi menee maantiellä ja juna raiteilla. Bussissa on helposti 50 matkustajaa ja junassa jopa 500 tai enemmän. "Vastuu ihmishengistä" on siis vain klishee, koska esim. bussin työvoimakoulutettu maahanmuutaja usein saa matkustajat ihan yhtenä kappaleena toivomilleen pysäkeille ja junakuski lähes poikkeuksetta aina.

 

Lentämisen mysifiointi on oma lukunsa. EN tiedä bussi- enkä junakuskinkaan palkkaa, mutta veikkaan silti, että molemmat ovat paljon alle "ilmabussikuskin" palkan. Herää siis kysymys, MIKSI jo nyt PALJON isompaa palkkaa pitäisi nostaa...

 

TIEDÄN maita, joissa lentokipparin paikka ja palkka on NIIN himoittu ja hyvin palkattu, että koko suku sponsoroi ja onnistunut lentokippari helposti ja nopeasti liksoistaan ruhtinaallisesti korvaa sijoitukset.

 

EN todellakaan epäile suomalaisten lentokippareiden ammattitaitoa - EN siis todellakaan. Siitä EI ole kyse, vaan siitä, että monivertailtuna todellisin vaatimustasoin, jo nyt maksetaan liikaa ja monissa muissa maissa ja yhtiöissä vielä enemmän liikaa.

 

Lentäminen nykytekniikalla on iisipiisi ja poikkeustilanteitakin voi simuissa harjoitella vaikka kyllästymiseen asti. Kokemus auttaa, kuten viimeksi kylmässä joessa saimme havaita, MUTTA olisiko - oikeesti - 17 wee simuhirmu tehnyt saman huonommin? Kukaan "alalla" oleva ei tietenkään myönnä mitään - edes kidutettuna...

 

Koska ja kun laskeutumisia kylmään jokeen EI voi harjoitella oikeasti, pitää tyytyä simuihin. VÄITÄN, että useinkin 17 wee tyypin valmiudet siihen ovat paremmat kuin ansioituneen 50+ "tosilentokipparin".

 

Liittyy tähän liksakeskusteluun niin, että mikäli pitkä ja paksu putki ajetaan maahan, mereen tai maastokohoumaan, niin sen voi ajaa sinne täysin vapaavalintaisella kielellä.  Ei yhtään auta eikä lämmitä, että meni suomeksi tai swahiliksi.

 

Pähkinänkuoressa lento on suoritus. Suoritusvarmuutta voidaan tarkastella ja suorituksen kustannusta. Kyse ei ole minimointi- eikä maksimointiongelmasta - vaan optimointiongelmasta.

 

JOS härmlandiumin liksat ei kiinnosta - bon voyage äveriäämpiin viiteympäristöihin!

 

Ihan vain muistutukseksi kerrattakoon, että kiinalaiset saivat aikaan taikonautin = aika korkealentoinen tyyppi. En ihan heti suostu uskomaan, että päästään samaan, vaikka Finnsky Airlinskyn kuskien liksat viisinkertaistettaisiin... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon aiemmin tänne kopioituun tiedotteeseen oli ilmeisesti lisätty muutama kappale, tiedote löytyy kokonaisuudessaan esim. täältä:

 

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=308555&messageId=366871

 

Voisi kuvitella että lehdistön laajempi kiinnostus taas herää tällaisista tiedoista:

 

Lentäjän keskiansio on nykyisellään 11 600 euroa kuukaudessa. Kaukoliikenteessä

kapteenin ansiotaso nousee lähes 20 000 euroon kuukaudessa. He lähtevät töihin

keskimäärin 3-4 kertaa kuukaudessa. Vuonna 2007 Finnairin sadan eniten

ansaitsevan työntekijän joukossa oli 97 lentäjää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan oltiin maalla viisaita, kun merellä sattui vahinko. Merta tarvittiin, kun sitä pitkin kulki tavaraa ja joskus jokunen ihminenkin. Merimiesunionin Niilo Wälläri piti tiukan hyvää huolta siitä, että puuta ei mene maailmalle eikä kahvia tule kotimaahan, ELLEI merimiesten liksat parane.

8<-----

 

 

---->8

Ihan vain muistutukseksi kerrattakoon, että kiinalaiset saivat aikaan taikonautin = aika korkealentoinen tyyppi. En ihan heti suostu uskomaan, että päästään samaan, vaikka Finnsky Airlinskyn kuskien liksat viisinkertaistettaisiin... ;)

 

Mahtaakos sulla olla joku pointti tässä sun "mielipiteessä", koska asiaa/asiallista tekstiä tässä ei mun mielestä kyllä hirveästi ole.

 

 

Edit: Niksnaks lainaus vähän lyhyemmäksi / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku sanoi aikanaan, lisätkää sunnuntaiiltana Jaffaa siihen Kossuun, pääsette lähes selvinpäin töihin, tämä kevennyksenhä.Oikeasti jollei kukaan pidä työntekijästä huolta, eipä sitä tänä päinä ainakaan työnantaja pidä, ilmoitetaan että , kuten kaveri aikanaan vaimolleen, paikkaasi on kysytty, vaimo siihen, paikkaasi on kokeiltu.

Ihmettelen hiukkasen näitä jotka tuomitsevat kaikki lakot ym. en ota kantaa yksittäisiin vaan yleisellä tasolla.Jos oikeasti huomaat alallasi että jostain syystä jäät lapsipuolelle rahanjaossa, oletko tyhmä jos jollain tavoin yrität lisätä ansioitasi, jospa vielä huomaat hyvän markkinaraon, sanoi "Manne aikanaan"miksei?

Sekä työnantaja että tekijä omilla liitoillaan tekevät parhaansa oman tilipussin kasvattamiseksi, eiks vaan?Oletteko koskaan kuulleet että etelärannasta sanottaisiin, loistava vuosi tili nousee työn tekijöillä!

Vastaavasti tuskin Hakaniemen puolelta on sanottu, eiku kyllä tämä riittää, ei nyt enempää rahaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toista se oli ennen

 

" Eikä ollu tulopolitiikkaa eikä jumiutunehia tuponeuvotteluja. Palakan sai jos viittii teherä töitä ja jos se isännän miälestä oli maksamisen arvoosta".

 

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

VOIDAAN tietenkin ammattiyhdistyshihhuloida niin, että vaikkapa kiinalaiset eivät saa tulla meille tekemään kivitöitä, vaikka ovat tehneet niitä reippaasti pari tuhatta vuotta pidempään kuin meikäläiset "ammattikivimiehet". Ensimmäiset kiviyrittäjät ammattiyhdistysliike SAI poistettua, mutta SE asia tullee muuttumaan. Kiven asettamisen hinnan - toisen viereen tai sivuun - hintaa EI päätetä Hakaniemessä, vaan markkinoilla. Jos suomalainen haluaa 15 egee tunti ja kiinalaiselle riittää kolmannes, niin mikäli kaikki lain vaatimat maksut ja vastuut hoidetaan, niin MIKSI kulkisin kivetyksellä, joka on 3 kertaa kalliimpi?

 

 

Tässä ehdotus! Mitäpä jos tuotaisiin sieltä Kiinasta 5 miljoonaa ammattilaista Suomeen tekemään halvemmalla meidän jokaisen työt? En tiedä mitä herra Boris tekee ammatikseen, mutta on hyvinkin todennäköistä että pikku koulutuksella saadaan Kiinalainen tekemään myös hänen työnsä "ainakin 3 kertaa halvemmalla" 

 

Sossujonossa tavataan!  ;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuntuu siltä, että se, että eläkkeelle pääsyä yritetään siirtää kahdella vuodella eteenpäin, saattaa hiertää hieman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuntuu siltä, että se, että eläkkeelle pääsyä yritetään siirtää kahdella vuodella eteenpäin, saattaa hiertää hieman.

 

Ihmetyttää tuo eläkkeellesiirron karsastus, nykyisissä ohjaajapiireissä. :o

 

Moni tuntemani, lentopoika-kippari, olisi halunnut jo aikoja sitten,jatkaa uraansa Finnairilla ja olla pidempään puikoissa.

Jotkut tekivät jopa omia "temppujaan" , jotta rangaistuksena putosivat senioriteettilistaalla alemmas ja saivat siten muutaman lentovuoden lisää  :o

Moni meni vuosiksi Kaukoitään lentämään, kun FInnairilta  lempattiin täysin terve lentohaluinen, täysin koulutettu, mies eläkkeelle.

 

jk. ehdotukseni on kaksiosainen sopimus = saa lähteä ( vaikka heti) , pitää lähteä ( kun täyttää 70 v) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo "ulkopuolisen työvoiman" käytön hyväksyminen olisi lentäjien (ja pitkällä tähtäimellä koko Finnairin) kannalta pahin mahdollinen virhe jonka voisi tehdä ja sitä kannattaa vastustaa järeimmin mahdollisin keinoin (=menemällä lakkoon). Ei vaan kannattaisi mennä tuollaiseen osittaiseen "joka toinen päivä lakossa", vaan määräpäivänä alkaisi täydellinen lakko, joka päättyisi, kunnes uusi työehtosopimus on allekirjoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään