Juha Paulavuo

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut

440 viestiä aiheessa

Ihmetyttää tuo eläkkeellesiirron karsastus, nykyisissä ohjaajapiireissä. :o

 

Moni tuntemani, lentopoika-kippari, olisi halunnut jo aikoja sitten,jatkaa uraansa Finnairilla ja olla pidempään puikoissa.

Jotkut tekivät jopa omia "temppujaan" , jotta rangaistuksena putosivat senioriteettilistaalla alemmas ja saivat siten muutaman lentovuoden lisää  :o

Moni meni vuosiksi Kaukoitään lentämään, kun FInnairilta  lempattiin täysin terve lentohaluinen, täysin koulutettu, mies eläkkeelle.

 

jk. ehdotukseni on kaksiosainen sopimus = saa lähteä ( vaikka heti) , pitää lähteä ( kun täyttää 70 v) 

Taitaa ilmailuviranomaisella olla jotain sanomista tuohon lentämiseen 70v ikäisenä kun kyse ei ole harrastelentämisestä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa ilmailuviranomaisella olla jotain sanomista tuohon lentämiseen 70v ikäisenä kun kyse ei ole harrastelentämisestä..

 

Saa olla perämiehenä, jos ohjaamon yhteis-ikä ei ylitä 120 v, siis 70v perämies ja 50v kippari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitä herra Boris tekee ammatikseen, mutta on hyvinkin todennäköistä että pikku koulutuksella saadaan Kiinalainen tekemään myös hänen työnsä "ainakin 3 kertaa halvemmalla" 

 

Sossujonossa tavataan!  ;D ;D ;D

 

Olen sattumoisin ollut hyvin monessa mukana, mutta mikäli rahalla mitattaisiin, niin varmasti olen suurimman osan tienannut vaihtamalla rapujen värin punaiseksi. Äyriäisten keittäminen ei todellakaan ole mikään taitolaji - pelkästään tarkkuuslaji. Myönnän ensimmäisenä ja kiduttamatta, että kiinalaisella kärsivällisyydellä siitä suoriutuisi vallan mainiosti ja ilman erityisempää kielitaitoa - verbaaliakrobatiasta puhumattakaan. Varmaan tekisivät paljon halvemmallakin kuin minä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaakos sulla olla joku pointti tässä sun "mielipiteessä", koska asiaa/asiallista tekstiä tässä ei mun mielestä kyllä hirveästi ole.

 

 

Edit: Niksnaks lainaus vähän lyhyemmäksi / IP

 

Pointti yritti olla, että palkkoihin jo nyt sisältyy valtavasti mielestäni tarpeetonta sankarilisää. Toinen pointti oli se, että ennenkin on voimalla mitattu lisää, mutta päällä on taipumus tulla vetäjän käteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pointti yritti olla, että palkkoihin jo nyt sisältyy valtavasti mielestäni tarpeetonta sankarilisää. Toinen pointti oli se, että ennenkin on voimalla mitattu lisää, mutta päällä on taipumus tulla vetäjän käteen.

 

Miljoona puhtaana käteen, kuten Lotossa.

 

jk. muille tiedoksi:

 

1) Boriksen sukunimi on isoilla kirjaimilla tehtaan katolla Mikkelin suunnalla.

2) Boris on pitkänlinjan Lentopoika

3) Boris on sanavalmis urheiluselostaja, joka luo todella tunnelmaa ,kun avaa suunsa jossain jäähallin matsissa.

4) Boris ei kaipaa puolustelujani  :-[

5) Boris nauttii elämästään, nykyisinkin  :thmbup:

 

 

ja vaikka mitä, pistän tarpeen mukaan lisää ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) Boriksen sukunimi on isoilla kirjaimilla tehtaan katolla Mikkelin suunnalla.

 

OLI Tuppuralassa tehtaan katolla lippukin, mutta tehdas on sittemmin purettu. Muistona entisistä ajoista on enää ostosparatiisi, jota kutsutaan sukunimelläni savolaisittain - Graani.

 

Se kirjain muuten oli jokseenkin tuollainen:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaskalle tiedoksi, että sitä tehdaspuuhastelua on suvussa harrastettu varhaisempinakin aikoina. Lainaan pätkän tuolta:

 

http://www.luovutettukarjala.fi/pitajat/lahdenpohja/lahdenpohjahist.htm

 

"Lahdenpohjan faneritehdas valmistui ja työt alkoivat 1.7.1926. Savupiippu oli 45 metriä korkea, tehtaalla oli sähködynamo josta riitti sähköä omaan ja kauppalan tarpeisiin. Tehdas valmisti 6000 tonnia faneria vuodessa ja tehtaassa oli työssä 150-200 henkeä ja noin 50 virkailijaa ja palveluskuntaa. Tehtaan johtajana oli herra Karl Grahn. Myöhemmin tehdasta laajennettiin niin, että sen vuosituotanto oli 18000 m3 ja työväkeä 300 henkeä. Koko aikana ei tehtaalla ollut lakkoja tai muita rettelöitä kertaakaan."

 

Tähän ketjuun liittyen kannattaa ehkä kerrata lainauksen viimeinen virke ja miettiä isoisäni mahdollista osuutta asiaan ja sitä, voisiko tuosta ottaa oppia nykyisinkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan tekisivät paljon halvemmallakin kuin minä.

 

Eli vanha viisaus pätee yhä edelleen: palkkoja voidaan pudottaa, saavutettuja etuja leikata ja eläkeikää kasvattaa. Kunhan ei vain satu omalle kohdalle!!!  ;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli vanha viisaus pätee yhä edelleen: palkkoja voidaan pudottaa, saavutettuja etuja leikata ja eläkeikää kasvattaa. Kunhan ei vain satu omalle kohdalle!!!  ;D ;D ;D

Pelottavan osuvasti kiteytetty. Luulisin itseni reagoivan myös näin. Valitettavasti tai onneksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli vanha viisaus pätee yhä edelleen: palkkoja voidaan pudottaa, saavutettuja etuja leikata ja eläkeikää kasvattaa. Kunhan ei vain satu omalle kohdalle!!!  ;D ;D ;D

 

Ravuissa (aidoissa, alkuperäisissä, villeissä) on sellainen paha vika, että niitä saa kunakin vuonna pyydystää vain 21.7 12:00 - 31.10 24:00. Käytännössä kausi on vain 21.7 - ~15.9, eli parisen kuukautta. En ole enää vuosiin osallistunut hintakilpailuun tuolla alalla. Muutamat asiakkaat haluavat edelleen parasta ja maksavat pyydetyn hinnan - he saavat haluamansa - kenellekään en tyrkytä.

 

Suomessa on outo tapa kuvitella, jonkin Pisa tutkimuksen tuella, että meillä on jotenkin superihmeellinen koulujärjestelmä, joka takaa menestymisemme maailmalla. Kiinassa koulutetaan jo pelkästään insinöörejä sen verran, että heitä on nytkin enemmän kuin Suomessa asuu tällä hetkellä ihmisiä. Voi olla hankalaa kilpailla sellaisen teknisen ylivoiman kanssa. Suomen ainoa toivo taitaa olla se, että löydetään riittävän kapeita sektoreita, joilla pystytään pelaaman maailmanliigassa, kuten vaikkapa Vaisala. Tarvitaan kovatasoisia tekniikan tohtoreita ja dippainssejä, jota kautta saadaan duunia jollekin määrälle muitakin.

 

Niihin huipputukijoihin ja kehittäjäkeksijöihin kannattaa satsata. Kaikki muu saadaan kyllä järjestymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla hankalaa kilpailla sellaisen teknisen ylivoiman kanssa.

 

Olet oikeassa Boris, varsinkin jos ainoastaan tuotteen hinta ratkaisee.

 

 

niin MIKSI kulkisin kivetyksellä, joka on 3 kertaa kalliimpi?

 

 

Tuota kannattaa jokaisen omassa pääkopassaan miettiä tovi jos toinenkin. Vain yksi asia on varma: helppoa vastausta ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on se vanha totuus. Kaksi ominaisuutta jotka liikennelentäjältä puuttuvat ovat köyhyys ja nöyryys... jossain määrin nämä tukevat toisiaan. Samalla toki omista asioistaan huolehtiminen saa suuren yleisön murjottamaan ja toteuttamaan perisuomalaista menetelmää: jos mulla ei ole, niin se on saatava naapuriltakin pois!

Jos lentäjät ovat päättäneet lakkoilla syystä tai toisesta, niin sellainen oikeus heillä siihen kai on. Kivenhakkaajista en tiedä, mutta helvetisti nuo kiinalaiset ajavat niitä koneitaan kiveen. Toisaalta suomessa on niin tasaista, ettei täällä törmää vuoreen kovin helposti.

 

http://www.youtube.com/watch?v=8XbINavHtiA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monessa paikassa ihmisillä on sellainen käsitys, että Finnair maksaisi lentäjilleen jotenkin poikkeuksellisen paljon rahaa. Olen yrittänyt googlella etsiskellä eri yhtiöiden maksamia palkkoja, eli sitä "markkinahintaa", mutta ei oikein ole mitään kovin ajankohtaista listaa löytynyt. Onkohan joku tehnyt sellaisen, mahdollisesti jopa ostovoimakorjatun listan? Voisi kuvitella että vuokratyövoiman käyttäminen ohjaamossa ei suomelle olisi kovin hyvä asia, mikäli vuokralaiset voivat maksaa veronsa johonkin muuhun maahan.

 

Kun lentäjää on vertailtu bussi/juna/taksikuskiin, niin onkohan monilta unohtunut se seikka, kuinka paljon nämä eri toimijat joutuvat sijoittamaan rahaa omaan ammattiinsa? Bussi- ja junakuljettajat käsittääkseni kouluttaa valtio, taksiluvan taitaa saada noin 500 eurolla ja liikennelentäjän koulutus maksaa yli 100 000 euroa tyyppikoulutuksineen, jonka yleensä(?) kouluttautuva maksaa itse. Lisäksi lentäjänä on paljon helpompaa menettää ammattiinsa oikeuttavat luvat (mm. lääketieteelliset syyt) kuin näillä muilla. Kiteytyykö lentäjien korkea palkka tähän: suurempi riski, ergo suurempi palkka? Tämän päälle nyt tietenkin tulee vielä se että lentokoneen hajotessa se putoaa alas, kun muut kulkuneuvot pysähtyvät enemmän tai vähemmän kiltisti tien sivuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kun lentäjää on vertailtu bussi/juna/taksikuskiin, niin onkohan monilta unohtunut se seikka, kuinka paljon nämä eri toimijat joutuvat sijoittamaan rahaa omaan ammattiinsa? Bussi- ja junakuljettajat käsittääkseni kouluttaa valtio, taksiluvan taitaa saada noin 500 eurolla ja liikennelentäjän koulutus maksaa yli 100 000 euroa tyyppikoulutuksineen, jonka yleensä(?) kouluttautuva maksaa itse.

 

Ai jaa

 

Tiedän koulutus on turkasen kallista ja koulutuslaitteisiin on sijoittu huikeat pääomat. Mutta kukahan ne oikeasti kustantaa ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai jaa

 

Tiedän koulutus on turkasen kallista ja koulutuslaitteisiin on sijoittu huikeat pääomat. Mutta kukahan ne oikeasti kustantaa ;)

HS

 

Aivan, eiköhän se ole Finnair/Suomen valtio joka on sen koulutuksen maksanut. Niitä persaukisia lentäjiä, jotka ovat koulutuksensa itse kustantaneet - ilman varmuutta tulevasta työpaikasta - löytyy lähinnä pienemmistä yhtiöistä. Valtio ei taida näiden ammattilaisten koulutusta tukea killinkin vertaa. En väheksy Finskin pilotteja, mutta edellä kuvattu puhe ammattiin sijoittamisesta saa minut tyrmistymään.

 

Yleisesti olen sitä mieltä, että työmies on palkkansa ansainnut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai jaa

 

Tiedän koulutus on turkasen kallista ja koulutuslaitteisiin on sijoittu huikeat pääomat. Mutta kukahan ne oikeasti kustantaa ;)

HS

 

Tarkoitin lentäjiä yleensä, enkä pelkästään Finnairin lentäjiä. SIO:llahan koulutuksestaan oppilas ei hirveästi maksa, mutta se mitä tässä hain takaa oli ylipäänsäkin lentäjien palkan muodostuminen kansainvälisesti. En tiedä kuinka suuri osa lentäjistä on oman koulutuksensa maksanut, mutta ilmeisestikin se suurinta osaa koskee? Vai maksaako joku muu maailman kaikkien lentäjien koulutuksen? Ehkä olisi pitänyt vähän tarkemmin pitänyt vääntää..

 

Edit: Muutenkaan en tuossa postauksessa ottanut kantaa suuntaan taikka toiseen palkan kohtuullisuudesta. Lähinnä mietin että mikä se "oikea palkka" olisi ja asioista se koostuu. Kuitenkin luulisin että vähemmällä riskillä voi rueta muita kulkuneuvoja alkaa kuljettamaan. Mielestäni koulutukseen kulutettu raha on sijoittamista eikä tuhlaamista, on se nyt sitten ihan sama mitä tarkoitusta varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
"Lahdenpohjan faneritehdas valmistui ja työt alkoivat 1.7.1926. Savupiippu oli 45 metriä korkea, tehtaalla oli sähködynamo josta riitti sähköä omaan ja kauppalan tarpeisiin. Tehdas valmisti 6000 tonnia faneria vuodessa ja tehtaassa oli työssä 150-200 henkeä ja noin 50 virkailijaa ja palveluskuntaa. Tehtaan johtajana oli herra Karl Grahn. Myöhemmin tehdasta laajennettiin niin, että sen vuosituotanto oli 18000 m3 ja työväkeä 300 henkeä. Koko aikana ei tehtaalla ollut lakkoja tai muita rettelöitä kertaakaan."

 

Anteeksi heti näin aluksi, mutta koska tämä ei kuulu mielestäni tähän ketjuun, ja yleensäkään en arvosta jonkun henkilön tai varsinkaan ko. henkilön isoisän kohdalla joskus aikoinaan tehtyjä juttuja... Jos joku on "Kingi" siinä asiassa mistä kirjoitetaan, ja jopa sillä hetkellä, kunnioitan kovasti mielipidettä, mutta jos pitäisi kunnioittaa "vaakunaa pöydällä", pitäisin sitä varsinkin ilmailussa pahana.

 

Nykyään kun on TCAS, ja muut hienot systeemit mitä ei ollut vuonna 1926  :-\

 

 

Ok, anteeksi. Luin nyt myöhemmin Boriksen järkeenkäypiä vastauksia, ja alan hiljalleen "kallistua" mielipiteeseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin lentäjiä yleensä, enkä pelkästään Finnairin lentäjiä. SIO:llahan koulutuksestaan oppilas ei hirveästi maksa, mutta se mitä tässä hain takaa oli ylipäänsäkin lentäjien palkan muodostuminen kansainvälisesti. En tiedä kuinka suuri osa lentäjistä on oman koulutuksensa maksanut, mutta ilmeisestikin se suurinta osaa koskee? Vai maksaako joku muu maailman kaikkien lentäjien koulutuksen? Ehkä olisi pitänyt vähän tarkemmin pitänyt vääntää..

 

 

...no otsikossa se sanotaan, tässä ketjussa puhutaan nimenomaan Finnairin lentäjistä. Ei koko maailman lentäjistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjien palkat maailmalla taatusti vaihtelevat reippaastikin, enkä oikein usko, että Finnairin maksamat liksat mahtuvat läheskään top teniin, mutta eivät varmaan ole toisaalta kaikkein huonoimmastakaan päästä.

 

Yhdistymisvapauteen kuuluu ja ammattiyhdistymisvapauteen erityisesti, että voidaan ryhmänä olla jotakin mieltä. Ammattiyhdistyksessä se yleensä kiteytyy kahteen seikkaan. 1) lisää liksaa

2) paremmat työolot

 

Suomessa on jo aikapäiviä saavutettu monella alalla tilanne, jossa liksallaan elää ihan hyvinkin, eikä työolosuhteissakaan ole isompaa vaaraa terveydelle.

 

Tietyillä vahvoilla liitoilla on kuitenkin ilmennyt sellaista, että ruokahalu syödessä vain yltyy. Jos satutaan lisäksi olemaan sopivasti avainryhmä, niin on voimaa ulosmitata joskus reippaastikin enemmän kuin mitä työn todellinen vaativuus edellyttäisi.

 

Kerroin jo muutaman esimerkin liitoista, jotka ovat ulosmitanneet tulevaisuutensa - pahemman kerran.

 

Mielestäni palkkojen pitäisi olla jossakin järkevässä suhteessa työn vaativuuteen, raskauteen ja vastuullisuuteen. Senkin uhalla, että vanerijutut saattavat ärsyttää, niin kerrottakoon, että olen henkilökohtaisesti tehnyt kaikkia vanerin valmistukseen liittyviä töitä - liiman sekoittamista lukuun ottamatta. Siis koivun kaatamisen ja vaneripaalin rautatievaunuun kärräämisen väliltä kaikki on tuttua. Hommia vakituisesti tekeville aikuisille palkat olivat lähes poikkeuksetta mielestäni järkevässä suhteessa toisiinsa. Niiden tasosta yleensä voidaan tietenkin olla eri mieltä, mutta korostankin tuota keskinäistä suhdetta.

 

Tästä sitten tullaankin siihen pohdinnan arvoiseen asiaan, että ovatko lentäjien palkat tolkullisia - SUHTEESSA muihin vaativiin hommiin? Mielestäni eivät ole. En siis ole kadehtimassa lentäjien liksoja tai haluamassa niistä osaa itselleni. Lentäjiä ja lentämistä on kautta historiansa mystifioitu aivan uskomattomasti ja epäilemättä tästäkin johtuu, että lentäjien palkoissa on sitä, jota kutsun sankarilisäksi - eikä se vallan pieni olekaan.

 

Mielestäni lentokoneen kipparointi on kuitenkin duuni siinä kuin muutkin - ei sen enempää. Siksi siitä ei pitäisi maksaakaan mitään ylimääräisiä sankarilisiä.

 

Oppiminen maksaa aina - se on totta. Jos Suomessa lukee itsensä diplomiekonomiksi, niin kaipa se sitten pätevöittää arvostelemaan suomalaisen miehen sukkatottumuksiakin.

 

Jos hakee MA:n Harvardista ilman stipendiä, niin lentokoulutushinnat jäävät jo aika lailla jalkoihin. Harvardin lisensiaatin ja Handelshögskolanin diplomiekonomin välinen palkkaero ei kuitenkaan selittyne koulutuksesta maksetulla hinnalla, vaan osaamisella - joskus oletetulla.

 

Joillakin aloilla on mahdollista mitata työntekijän "arvo" hänen tekemänsä tuloksen määrällä. Se Harvardin lisensiaatti saattaa hyödyttää firmaa monisatakertaisesti palkkansa verran. Lentokipparilla ei tätä mahdollisuutta juurikaan ole. Hänelle riittää, että saa kasaan tasamäärän onnistuneita nousuja ja laskuja.

 

Paljon puhutaan myös lentokipparin vastuusta, millä tarkoitettaneen hänen kykyä pitää se putki erossa maastosta ja muista putkista. Jos liksa tulisi siitä, niin pitäisikö kymmentäkin konetta "hallitsevan" lennonjohtajan palkan sitten olla kymmenkertainen... :o;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pitäisikö kymmentäkin konetta "hallitsevan" lennonjohtajan palkan sitten olla kymmenkertainen...

 

Niinpä ,hjuva kymysys,en sen enempää asiaan puutu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa, että nyt on SLL:n avainkysymyksinä;

1) eläke-ikärajan nosto.

Tätä ihmettelen, miksi vastustavat :o

 

2) vieraan työvoiman käyttö.

Tätä en sallisi missään muodossa. :thmbdn:

 

Samalla kun neuvotellaan, niin SLL on laittanut lisätäkyinä työaikojen mulkkaus ja työolot. Ihan oikein, kun ruvetaan pyytämään, pyydetään kunnolla. Silloin voi lopullisessa sopparissa joustaa jostain ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa, että nyt on SLL:n avainkysymyksinä;

1) eläke-ikärajan nosto.

Tätä ihmettelen, miksi vastustavat :o

 

Kukapa haluaisi vapaaehtoisesti luopua saavutetuista eduista? Lentäjistäkin taitaa tänä päivänä valtaosa olla siellä töissä, elämäntapailmailijat lienevät pieni vähemmistö, valitettavasti.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa on jo aikapäiviä saavutettu monella alalla tilanne, jossa liksallaan elää ihan hyvinkin, eikä työolosuhteissakaan ole isompaa vaaraa terveydelle.

 

Mielestäni palkkojen pitäisi olla jossakin järkevässä suhteessa työn vaativuuteen, raskauteen ja vastuullisuuteen. Senkin uhalla, että vanerijutut saattavat ärsyttää, niin kerrottakoon, että olen henkilökohtaisesti tehnyt kaikkia vanerin valmistukseen liittyviä töitä - liiman sekoittamista lukuun ottamatta. Siis koivun kaatamisen ja vaneripaalin rautatievaunuun kärräämisen väliltä kaikki on tuttua. Hommia vakituisesti tekeville aikuisille palkat olivat lähes poikkeuksetta mielestäni järkevässä suhteessa toisiinsa. Niiden tasosta yleensä voidaan tietenkin olla eri mieltä, mutta korostankin tuota keskinäistä suhdetta.

 

Tästä sitten tullaankin siihen pohdinnan arvoiseen asiaan, että ovatko lentäjien palkat tolkullisia - SUHTEESSA muihin vaativiin hommiin? Mielestäni eivät ole. En siis ole kadehtimassa lentäjien liksoja tai haluamassa niistä osaa itselleni. Lentäjiä ja lentämistä on kautta historiansa mystifioitu aivan uskomattomasti ja epäilemättä tästäkin johtuu, että lentäjien palkoissa on sitä, jota kutsun sankarilisäksi - eikä se vallan pieni olekaan.

 

Paljon puhutaan myös lentokipparin vastuusta, millä tarkoitettaneen hänen kykyä pitää se putki erossa maastosta ja muista putkista. Jos liksa tulisi siitä, niin pitäisikö kymmentäkin konetta "hallitsevan" lennonjohtajan palkan sitten olla kymmenkertainen... :o;)

 

Ja sitten tervetuloa 2000-luvulle. Sahapatruunat on haudattu jo aikaa sitten ja tottahan se harmittaa kun ei yksipuolisesti voida enää määritellä työn arvoa. Minua hämmästyttäisi tällainen keskustelu oli kyse sitten sairaanhoitajasta tai majurista, jossa muut ovat valmiit määrittelemään toisen arvon. Se mitä joku muu ansaitsee, ei varmaan, ainakaan suoraan, ole pois meiltä muilta.

Markkinatalous on siitä kummallinen järjestelmä, että myös työn arvoa mitataan säännöllisesti puolin ja toisin. Sitä eivät onneksi tee ulkopuoliset muualla kuin nettipalstoilla, vaan markkinavoimat jne.

Palkkojen pitää olla tolkullisia SUHTEESSA, missä ihmeen suhteessa? Kuka sen suhteen määrittelee, kenellä on oikeus ja valta määritellä mikä on kohtuullinen korvaus ja millä liksalla elää "hyvin". Määrittele myös hyvin eläminen. Se että on varaa ostaa auto ja telkkari ja saa ruokaa kaupasta - onko se hyvin elämistä? Jos jonkun palkalla saa hieman enemmän sisäpaistia ja jopa kesämökin - onko se liian hyvin elämistä?

Työolot, minun mielestäni 2000-luvulla ei enää suuremmin tarvitse keskustella siitä onko olosuhteiden oltava turvallisia. Se aika kun sahurin tunnisti kuudesta sormesta on jo jäänyt taakse.

Sitten tuo viimeinen virke, miksi ihmeessä näiden ihmisten palkkaa pitäisi verrata? Kumpikin on alansa valinnut ja ALALLE VALITTU. Kyllä äkkiseltään ajateltuna se, että sanoo 20x tunnissa "selvä laskuun" on aika helppoa duunia :-), mutta jos siitä maksetaan se mitä maksetaan, niin mitään napinaa ei pitäisi ihan kolmansilta osapuolilta olla.

Vaatimattomasti paras ravunkeittäjä voi siis asettaa omat hintansa, mutta lentäjä ei? Mikä ero tässä on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään