Juha Paulavuo

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut

440 viestiä aiheessa

Minusta et ole. Minusta ei olisi lentäjäksi. Tuo paineensietokyky ei ole meikäläisen vahvimpia ominaisuuksia. Ja luultavasti matematiikan ja fysiikan numerot ja taidot ovat hommaan vähän liian puutteelliset.

 

Höpsistä. Ainakin CPL-matikka (ja -fysiikka ::)) Oli ainakin omien opintojen aikana aikamoista "palikkamatikkaa". Tiedä sitten kuinka paljon ATPL-tasolla vaikeutuu, mutta ainakin Uusitalon Jyrki(?) oikoi muutama vuosi takaperin melko tehokkaasti käsityksiä tarvittavista matematiikan taidoista lentäjäkoulutuksessa.

 

Paineensietokyky onkin sitten aivan toinen juttu...

 

Ottamatta kantaa onko lentäjä palkkansa arvoinen.....

 

Totesin kesällä 2007 kun lennonjohtajat vaativat yli 60% palkankorotusta Ruotsissa että vertauskohteena oli lennonjohtajien palkat Tanskassa ja näinollen samasta työstä on saatava sama palkka myös täällä.

 

Mielenkiintoinen lähtökohta palkankorotusvaatimukseen.

 

Normihommaa, kysykää vaikka tehyläisiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitens se vanha sananlasku menikään - ahneella on.... ja niin edelleen. Ihan jos olen rehellinen - en ole lakkoilua ymmärtänyt koskaan, en sitten millään, oli ala sitten ilmailu tai paperiteollisuus. Ymmärrän kyllä, että lakko on työmarkkinataistelutoimenpide, mutta jotenkin tuntuu siltä, että jos työ ei maita - voi ottaa vaikka lopputilin ja ruveta oloneuvokseksi. Niin minä tein aikanaan. Porukka suunnitteli työtaistelua yrityksessä jossa olin ihan duunarina. Naureskelin mielessäni ollessani viimeistä päivää töissä - että ääliöt puree ruokkivaa kättä. Kyseinen yritys ajettiin alas vajaa vuotta myöhemmin - ja voin sanoa että sydäntä lämmitti, kun ne kaikki suurisuiset vasemmanvastarannan kiiskit joutui kortistoon.

 

Otan tähän toisen esimerkin tästä päivästä. Perjantaina meillä töissä pidettiin palaveri. Aiheena oli lomarahan leikkaus siltä osin, kuin mikä on entistä "lomaltapaluu rahaa". Työnantaja ilmoitti syyksi taloudellisen tilanteen, ja sen että ainakaan toistaiseksi ei tarvinne ryhtyä irtisanomisiin. Ei paljon tullut mieleen alkaa taistella. Menihän siinä varmaan tontsan verran rahaa pois, mutta mitä sitten? Työnantaja lupasi vielä parin viikon ylimääräisen vapaan siitä hyvästä. Jotkut kapinoivat - toiset ilmoittivat, että ok. Ajattelin asian positiivisesti. Pari viikkoa ekstra leediä - voi vaikka ajella koneella, tai lähteä syksyllä etelään.

 

Ihan oikeesti....ei kai se lentäminen nyt mitään ihan erikoismiesten erikoishommaa ole. Kysehän on vain siitä mihin ihminen suuntautuu. Valinnat tehdään useimpien yksilöiden kohdalla jo niin varhain, että moni ei niitä tulevaisuuden valinnoiksi voisi edes mieltää ( esim. peruskoulu ja lukio ). Ei niillä fysiikan ja matskun numeroilla lennetä, vaikka tuntuukin siltä että paikat jaetaan koulunumeroiden perusteella nykyaikana vaikka laitoshuoltajan virkaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö vertauskohteeksi voisi ottaa esim. Viron palkkatasoa samalla alalla? ::)

 

No ei tietenkään ;D. Vain pölkkypäät - tässä tapauksessa Tehy -  vetävät suoria vertailuja toisen maan palkkatasoon. Fiksut sitten nostavat kytkintä ja vaihtavat duuniin naapurimaan puolelle :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei tietenkään ;D. Vain pölkkypäät - tässä tapauksessa Tehy -  vetävät suoria vertailuja toisen maan palkkatasoon. Fiksut sitten nostavat kytkintä ja vaihtavat duuniin naapurimaan puolelle :thmbup:.

 

Taas osuttiin ytimeen.Palkathan on nostettava,muuten häipyy väki rajanyli.

 

Ei lopu pyramidipeli koskaan.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän kuka tahansa normaali ihminen jolla on vähänkin taipumusta (=lähinnä kiinnostusta) alalle, pystytä koulimaan lentäjäksi. "Ei ole huonoja oppilaita, on vain huonoja opettajia". Psykologiset seikat taitaakin olla hieman erijuttu, mutta ihan varmasti samanlaisia "yli"-ihmisiä on ihan muissakin hommissa, kuin mitä ohjaamoista löytyy.

 

Kyllähän ihminen oppii lähes mitä vaan kunhan tarpeeksi kauan sitä harjoittelee. Mutta onko se sitten kuinka järkevää on toinen kysymys? Väittäsin etteivät lentoyhtiöt hyvällä katselisi sitä yhtä ukkoa, joka vuoden jettisimutreenien jälkeenkään ei saisi sitä NDB-lähestymistä tehtyä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisitko itse valmis siihen että työnantajasi saisi vapaasti palkata ulkomailta jonkun tekemään työsi? Kuten joku jo sanoikin, niin Intiasta löytyy lähes hommaan kuin hommaan tässää maassa halvempi tekjä.

 

Miten niin olisitko? Eikös tämä ole ihan arkipäivää monella muulla alalla?

 

- T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Höpsistä. Ainakin CPL-matikka (ja -fysiikka ::)) Oli ainakin omien opintojen aikana aikamoista "palikkamatikkaa". Tiedä sitten kuinka paljon ATPL-tasolla vaikeutuu, mutta ainakin Uusitalon Jyrki(?) oikoi muutama vuosi takaperin melko tehokkaasti käsityksiä tarvittavista matematiikan taidoista lentäjäkoulutuksessa.

 

Paineensietokyky onkin sitten aivan toinen juttu...

 

Äläs nyt höpsistele meikäläisen matikan ja fysiikan taitoja ja tietoja. :P Kyseiset aineet olivat aina totaalista tuskaa meikäläiselle ja kun sain viimeisen pakollisen lukion lyhyen matikan kurssin läpi niin kivaa oli. Siihen asti kun jotain piti nykyiseen ammattiin opiskella. :-[ Kirjoitin YO-kirjoituksissa aikanaan ruotsin matematiikan sijaan. Se ruotsi oli vähemmän (pään sisäistä) painetta aiheuttava aine meikäläiselle. Ihan ala-asteelta lukioon asti.

 

Noh, tarvitseehan meikäläisenkin työssä paineensietokykyä. Kun seisoo yksin yövuorossa ja päivystykseen tulee vuotava puukotuksen uhri ja verta tarvittais hetihetiheti, niin kai siinä jonkin sortin paineensietokykyä tarttee. Onneksi kaverin sai puhelimella auttamaan jos tarve tuli. ::)

 

Normihommaa, kysykää vaikka tehyläisiltä.

 

Kiitos kun kysyit. ;D Mitään vastausta en tähän anna. En osallistunut vaatimuksiin enkä työtaistelutoimiin. Toisaalta jos sairaanhoitajilta kysyy, niin kaikkihan toki on labran vika. Eikä me labrassa tehdä mitään muuta kuin painetaan nappeja ja heilutellaan veri- ja pissaputkia. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan ammattiyhdistysliike perustettiin vastapainoksi työnantajalle, joka saattoi teettää nuorillakin ihmisillä tolkuttoman pitkiä päiviä ja nykymittapuun mukaan suorastaan epäinhimillisissä oloissa. Liittoja tuolloin voisi hyvin verrata puolustusvoimiin. Maailmassa on edelleen paikkoja, joissa tuollaisille liitoille olisi käyttöä - tuskin kuitenkaan enää mainittavammin Suomessa.

 

Kuten tiedämme, puolustusvoimilla on joskus taipumus muuttua hyökkäysvoimiksi. Huomataan ja ajatellaan, että turhahan tykkejä ja tankkeja on makuuttaa varuskunnissa ruostumassa, kun niiden avulla voi käydä nappaamassa pois vaikkapa palan Karjalaa. :thmbdn:

 

Tästä on pitkälle kysymys nykypäivän Suomessa. Jos voimaa on, sitä myöskin käytetään. Saattaa se laillista edelleenkin olla, mutta ei mielestäni kovin eettistä tai moraalisesti kunnioitettavaa. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on pakko hypätä mukaan keskusteluun.

 

Ootko ihan tosissasi sanoessasi ettei lentäjän työ "vaadi mitään erityisominaisuuksia eikä -lahjakkuuksia." Eli esimerkiksi Sio:kin ihan huvikseen järjestää monivaiheiset testit, kun koulutukseen voitaisiin valita aivan hyvin ihan kuka tahansa. Itse uskaltaisin väittää, ettei aivan jokaisesta kadun tallaajasta olisi esimerkiksi Airbussin kippariksi. Olenko väärässä?

 

Mitä tulee näihin kiistakysymyksiin. Olisitko itse valmis siihen että työnantajasi saisi vapaasti palkata ulkomailta jonkun tekemään työsi? Kuten joku jo sanoikin, niin Intiasta löytyy lähes hommaan kuin hommaan tässää maassa halvempi tekjä.

 

Kuinka järkevää on sitten miettiä koulutuksen keston ja palkan välistä korrelaatiota? Ei mielestäni kovinkaan järkevää. Toki lääkärit opiskelevat vaikka kuinka kauan, mutta ei se CPL-lupakirjan kanssa juuri koulusta valmistunut pilotti ole missään mielessä valmis. Vuosien saatossa tulee vielä kuitenkin jonkin verran koulutusta ja omaksuttavaa asiaa. Jos varastomies ansaitsee ilman koulutusta vaikkapa 2000euroa, niin onko hän aivan poskettomasti ylipalkattu?

 

No mitä ne erityisominaisuudet ja -lahjakkuudet ovat, valista minua ja muita tietämättömiä. Se että Sio tai joku muu koulu järjestää valtavalle joukolle pyrkijöitä jonkinlaisen testin ei todista mitään mistään vaadittavista erityisistä ominaisuuksista tai -lahjakkuuksista. Täytyyhän ne rahakkaaseen työhön tyrkyllä olijat jotenkin karsia, kaikistahan ei voi tulla lentäjiä. Monilla muillakin aloilla on pääsykokeet ja todennäköisesti vaativammat sellaiset. Painetta joutuu sietämään monessa ammatissa, samoissa palkkaluokissa todennäköisesti enemmän kuin lentäjänä.

En ottanut kantaa mihinkään muuhun kuten esim. kuka korvaisi kenet jne. enkä ota edelleenkään.  Kaikista ei tulisi lentäjiä kuten kaikista ei ole moniin muihinkaan ammatteihin. Koulutuksen kesto ja vaativuus ja sitä kautta vaativat työtehtävät mielletään yleisesti korkean palkan perusteeksi, ei tosin kaikissa tapauksissa. En siis mitenkään halua väheksyä lentäjiä ja heidän työtään, mutta palkka työhön nähden on vähintään kohtuullinen. Kyseessä on tyypillinen pieni avainryhmä, joka on menneinä aikoina pystynyt hiilaamaan palkkojansa ylös ilman suurtakaan pelkoa tulevasta. Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen.

 

Kai

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on tyypillinen pieni avainryhmä, joka on menneinä aikoina pystynyt hiilaamaan palkkojansa ylös ilman suurtakaan pelkoa tulevasta. Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen.

 

Kai

 

 

Tässä esimerkki miten ehkä käy lennonjohtajille Ruotsissa. :)

 

http://acrsweden.wordpress.com/

 

Entisellä SAS johtajalla Jan Carlzon:illa sormet pelissä.

 

http://www.acr-sweden.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mitä ne erityisominaisuudet ja -lahjakkuudet ovat, valista minua ja muita tietämättömiä. Se että Sio tai joku muu koulu järjestää valtavalle joukolle pyrkijöitä jonkinlaisen testin ei todista mitään mistään vaadittavista erityisistä ominaisuuksista tai -lahjakkuuksista. Täytyyhän ne rahakkaaseen työhön tyrkyllä olijat jotenkin karsia, kaikistahan ei voi tulla lentäjiä. Monilla muillakin aloilla on pääsykokeet ja todennäköisesti vaativammat sellaiset. Painetta joutuu sietämään monessa ammatissa, samoissa palkkaluokissa todennäköisesti enemmän kuin lentäjänä.

En ottanut kantaa mihinkään muuhun kuten esim. kuka korvaisi kenet jne. enkä ota edelleenkään.  Kaikista ei tulisi lentäjiä kuten kaikista ei ole moniin muihinkaan ammatteihin. Koulutuksen kesto ja vaativuus ja sitä kautta vaativat työtehtävät mielletään yleisesti korkean palkan perusteeksi, ei tosin kaikissa tapauksissa. En siis mitenkään halua väheksyä lentäjiä ja heidän työtään, mutta palkka työhön nähden on vähintään kohtuullinen. Kyseessä on tyypillinen pieni avainryhmä, joka on menneinä aikoina pystynyt hiilaamaan palkkojansa ylös ilman suurtakaan pelkoa tulevasta. Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen.

 

Kai

 

 

Kyllä kaupallisetkin lentokoulut, jotka kouluttavat periaattessa kaikki soveltuvat hakijat ammattiin, käyttävät laajaa testipatteria. Kyse ei siis ole pelkästään SIO:n vaikeista pääsykokeista. Esim. Finncomm olisi ainakin aiemmin ottanut vaikka kaikki pyrkijät koulutukseen, mutta aika pieni osa hakijoista ne Salpauslennon testit lopulta läpäisee. Minusta on turha puhua, että lähes kuka vaan alaa vähän harrastanut voi kovalla motivaatiolla kouluttautua lentäjäksi (tiedän, se et ollut sinä, joka näin täällä esitti). Oman kokemuksen mukaan lentäjäkoulutuksen valintakokeen vaativuus on aika eri luokkaa, kuin esim. halutun akateemisen alan pääsykokeet.

 

Ehkä yksittäisinä ominaisuuksina tarkasteltuna lentäjältä ei vaadita mitään poikkeuksellista lahjakkuutta. Se erityislahjakkuus onkin enemmän sitä, että lentäjän tulee täyttää hyvin monenlaiset kriteerit liittyen mm. psykologisiin tekijöihin, terveydentilaan, motoriikkaan, älykkyyteen, jne. Esim. joku normaalielämässä mitätön terveydellinen seikka saattaa katkaista muuten täysin soveltuvan hakijan tien lentäjäksi. Monilla muilla vaativilla aloilla on paljon paremmin mahdollista kompensoida omia puutteitaan kovalla motivaatiolla ja työnteolla, mutta lentäjän ammatissa soveltuvuusvaatimukset ovat erityisen joustamattomat ja ehdottomat.

 

Minun on kyllä vaikea keksiä liutaa ammatteja, joissa olisi selvästi enemmän vastuuta kuin lentäjän työssä. Toki pörssimeklari tai toimitusjohtaja voi erityisesti näinä aikoina viettää enemmän unettomia öitä työasioita miettien, mutta raha on aina kuitenkin vain rahaa. Siinä olen tosin samaa mieltä, että lentäjien nykyinen palkkaus on historiallinen jäänne, ja nykyisin moni pätevistä alalle tulijoista olisi valmis työhön paljon pienemmälläkin palkalla. Lentäjien korkealle palkkaukselle on vaikea löytää taloustieteellisiä perusteita, koska ammattin luonteen vuoksi kannustinpalkkauksella ei ole paljoakaan merkitystä työn laatuun. Saavutetuista eduista luopuminen on tunnetusti vaikeaa.

 

Sinänsä palkkauksen ja työn vaativuuden suhteesta keskusteleminen on aika turhaa markkinatalousmaailmassa, ja tämän saman keskustelun voisi ulottaa monelle muullekin alalle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä esimerkki miten ehkä käy lennonjohtajille Ruotsissa. :)

 

http://acrsweden.wordpress.com/

 

 

No johan on. Ruotsalaisilla lennonjohtajilla on tietääkseni huonommat palkat kuin kollegoillaan missään muussa länsimaassa. Jos niitä vielä huononnetaan, niin viuh! Äkkiä käy kuin Tanskan lennonjohtojärjestelmälle toistakymmentä vuotta sitten: se valui tyhjäksi työntekijöistä Eurocontrollin, Sercon ja muun Euroopan palkkalistoille ja kuitenkin oli ihan nesteessä (keltaisessa). Tämän jälkeen tanskalaisten lennonjohtajien palkkataso on ollut erittäin kilpailukykyinen, vaikka se jää yhä kauaksi espanjalaisten vastaavasta. Malmöstä on todella lyhyt matka Köpikseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kaupallisetkin lentokoulut, jotka kouluttavat periaattessa kaikki soveltuvat hakijat ammattiin, käyttävät laajaa testipatteria. Kyse ei siis ole pelkästään SIO:n vaikeista pääsykokeista. Esim. Finncomm olisi ainakin aiemmin ottanut vaikka kaikki pyrkijät koulutukseen, mutta aika pieni osa hakijoista ne Salpauslennon testit lopulta läpäisee.  

 

Koska minulla ei ole pohjaa niin en ota kantaa koulujen testeihin ja heidän pääsykritereihin, mutta mitä tekisit koulun edustajana jos ovea tulisi kolkuttamaan kaveri jolla on kädessä 100keuroa rahaa ja alkavalla kurssilla on muutama tyhjä jakkara? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmisiähän me kaikki ollaan; niin lentäjät, lennonjohtajat, toimitusjohtajat, astronautit yms ???

 

Eräässä juuri ilmestyneessä ilmailualan lehdessä on aukeaman kokoinen juttu, millainen on "hyvä" lentäjä, ja tietoja valintakriteetereistä. Kannattaa lukea :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minun on kyllä vaikea keksiä liutaa ammatteja, joissa olisi selvästi enemmän vastuuta kuin lentäjän työssä. Toki pörssimeklari tai toimitusjohtaja voi erityisesti näinä aikoina viettää enemmän unettomia öitä työasioita miettien, mutta raha on aina kuitenkin vain rahaa.

 

Menee OT:ksi, mutta spekuloitu raha on spekuloitua rahaa. ::) Siitä se nykyinen finanssikriisi kai on saanut alkunsa kun yhtäkkiä kävikin ilmi, ettei tavalliset duunarit pystykään muuttamaan kaikkia näitä spekuloituja rahoja riihikuivaksi materiaaliksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välillä itse asiaankin  ;D

 

Finnairin lentäjien lakonuhan sovittelu alkaa keskiviikkona. Lentäjät ovat uhanneet viiden lakkopäivän sarjalla 11. helmikuuta alkaen. Lentäjien työehdoista neuvoteltiin jo ennen lakonuhkaa valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen avustuksella. Varsinaisen sovittelun aloittaa Saloniuksen loman takia kuitenkin piirisovittelija Esa Lonka.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta jos sairaanhoitajilta kysyy, niin kaikkihan toki on labran vika. Eikä me labrassa tehdä mitään muuta kuin painetaan nappeja ja heilutellaan veri- ja pissaputkia. ::)

 

Täysin OT, mutta en malta olla vastaamatta, ja lupaan olla jatkamatta tästä tässä topicissa... ::)

 

Arvostan labrahoitajia suuresti, ja sitä ammattitaitoa, jota he edustavat. Itsekin olen ihan riittämiin lätrännyt labrassa pipettien ja litkujen kanssa, ja huomasin nopeasti, että minusta ei ainakaan löydy sitä tarkkuutta ja kärsivällisyyttä, jota labrahoitajilta vaaditaan. Erään suomalaisen armeijan kollegan väitöskirja perustuu minun armeija-aikana tekemiin analyyseihin. Tutkin kaikki näytteet niin monta kertaa, että sain lopulta kaikki tulokset mahtumaan sattumalta viitearvojen sisälle (hajonta saman näytteen kohdalla oli TODELLA suurta eri tutkimuskerroilla). Joten ei kovin luotettavaa tämä väitöskirjojenkaan taso aina ole... ;D

 

Anyway... Joskus tuntuu, että joiltain labrahoitajilta puuttuu tietynlainen priorisoinnin kyky. Polilla on huonokuntoinen potilas, josta kaivataan vastauksia HETI (mieluummin jo kaksi tuntia sitten). Silti labrahoitaja jatkaa kierrostaan sairaalan osastoilla, kuin mikään kiire ei olisi. Nämä ovat varmaan yksittäistapauksia, mutta sellaiseen törmää aina tuon tuostakin.

 

OffTopic loppuu tähän osaltani :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihepiiri rönsyilee joten tässä lisää rönsyä:

 

Finski valtionyhtiönä omistaa iso osan SIO:sta ja SIO:n kurssilaista suurin osa menee töihin Finskille, eikö ?

 

No miten valtion omistaman yhtiön henkilöstöpolitiikan tavoitetila hankkia "halvempaa" työvoimaa ulkomailta sitten suhtautuu siihen että osin valtion kustannuksella koulutettuja nuoria kuskeja joutuu kilometritehtaalle ?

 

Opiskelija maksanee käytännössä noin 10 prossaa koulutuksesta, finski ja valtio sitten loput puoliksi ?

 

Eli Finnair säästää yksipuolisesti oman siivunsa koulutuspotista ja valtion osuus menee sitten vessapytystä alas ? Tuplavahinkona tulee sitten valtiolle menetetyt (palkka)verotulot "kalliista" Finskin lentäjän palkasta ja mahdollisista maksettavista työttömyyskorvauksista ja sopeuttamisrahoista työttömälle liikennelentäjäplantulle.

 

Ihan näin yksittäisenä veronmaksajana aiheesta kiukustuen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No miten valtion omistaman yhtiön henkilöstöpolitiikan tavoitetila hankkia "halvempaa" työvoimaa ulkomailta sitten suhtautuu siihen että osin valtion kustannuksella koulutettuja nuoria kuskeja joutuu kilometritehtaalle ?

 

Siten, että pörssiyhtiön on toimittava liiketaloudellisin perustein. Finnair ei voi eikä saa tehdä aluepolitiikkaa eikä olla mikään tukityöllistäjä tai pelinappula työttömyyden torjuntaan vaan se on liikeyritys jonka ainoa tehtävä on tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen.

 

VR ja muut valtion aluepolitiikan pelinappulat sekä politiikantekofirmat ovat sitten asia erikseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finski valtionyhtiönä omistaa iso osan SIO:sta ja SIO:n kurssilaista suurin osa menee töihin Finskille, eikö ?

Ihan näin yksittäisenä veronmaksajana aiheesta kiukustuen.

 

No Jaa

Kokonaisuudessaan tuo SIO:n osuus jää aika pieneksi. Tästä jatkuu koko uranaikainen koulutus aina eläkkeelle saakka.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siten, että pörssiyhtiön on toimittava liiketaloudellisin perustein. Finnair ei voi eikä saa tehdä aluepolitiikkaa eikä olla mikään tukityöllistäjä tai pelinappula työttömyyden torjuntaan vaan se on liikeyritys jonka ainoa tehtävä on tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen.

 

VR ja muut valtion aluepolitiikan pelinappulat sekä politiikantekofirmat ovat sitten asia erikseen.

 

 

Jostakin syysta taalla nakee jatkuvasti tuota toivehokemaa "porssiyhtiosta" tai "ainoasta tehtavasta voiton tuottajana osakkeenomistajille". Kai se valtionyhtio muuttuu mielissa puhtaaksi yksityiseksi yritykseksi, kun sita oikein kovasti toistelee. Mutta miksi? Jos valtio kerran omistaa osake-enemmiston ja on ilmoittanut, ettei se siita luovu, niin ei sita ole kai tarvetta alkaa muuksi selittelemaan. Kansallinen, valtioenemmistoinen lentoyhtio. Fine and dandy. Kunhan ei aleta muuta vaittamaan. Ei VR tuosta yhtiomuodosta tai toimintatavasta niin kaukana muuten ole.

 

Niin, ehka jonain tulevana vuonna vaalit tuottavat Suomeen eduskunnan ja hallituksen, jotka ajattelevat asioita toisella tavalla kuin nykyisin. Paattavat vaikkapa, etta Finnairin tehtaviin kuuluvat myos aluepoliittiset ulottuvuudet. Tai paattavat laajentaa valtion omistusta, perustavat uuden hallintoneuvoston tai vaikkapa haluavat tilata lentokaluston poliittisen ideologian osoittaman suunnan mukaan, tms. En toki toivo nain tapahtuvan. Mutta valtionomistus tuo mukanaan tuollaisenkin riskin. Se siita puhtaasta porssiyhtioajattelusta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostakin syysta taalla nakee jatkuvasti tuota toivehokemaa "porssiyhtiosta" tai "ainoasta tehtavasta voiton tuottajana osakkeenomistajille". Kai se valtionyhtio muuttuu mielissa puhtaaksi yksityiseksi yritykseksi, kun sita oikein kovasti toistelee. Mutta miksi? Jos valtio kerran omistaa osake-enemmiston ja on ilmoittanut, ettei se siita luovu, niin ei sita ole kai tarvetta alkaa muuksi selittelemaan. Kansallinen, valtioenemmistoinen lentoyhtio. Fine and dandy. Kunhan ei aleta muuta vaittamaan. Ei VR tuosta yhtiomuodosta tai toimintatavasta niin kaukana muuten ole.

 

Mitä ihmeen toivehokemaa pörssiyhtiöstä? Finnair on pörssissä noteerattu yritys ja on sidottu pörssin sääntöihin kuten muutkin siellä olevat firmat oli Kalevi mitä mieltä asiasta tahansa.

 

Kalevilla joku pakkomielle Finnairista tai valtio-omistuksesta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä ihmeen toivehokemaa pörssiyhtiöstä? Finnair on pörssissä noteerattu yritys ja on sidottu pörssin sääntöihin kuten muutkin siellä olevat firmat oli Kalevi mitä mieltä asiasta tahansa.

 

Kalevilla joku pakkomielle Finnairista tai valtio-omistuksesta?

 

 

Toivehokemaa puhtaasti yksityisesta porssiyhtiosta.

 

Pakkomielle? Kylla, koska valtio-omistus ei kuulu tahan paivaan yleisesti kilpaillulla toimialalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään