Juha Paulavuo

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut

440 viestiä aiheessa

Mielestäni on hyvä että jotku yhtiöt pidetään viellä suomalaisessa omistuksessa. Kaikkea ei ole pakko pistää pörssiin ja myydä joilekkin vain pörssivoiton toivossa eläville yhteisöille tai henkilöille. Hehän eivät piittaa yhtiöiden pitkäjänteisestä kehittämisestä vaan mahdolliseman nopeista voitoista, joita sitten tehdään esimerkiksi henkilöstöä kurjistamalla, ja irtisanomalla, jotka tiedot nostavat niinkuin on nähty hetkellisesti yhtiöiden pörssiarvoa. Tätä sitten käytetään häikäilemättä hyväksi.

Työn tekijähän on se joka tuottaa sen lisäarvon eikä joku hetkellinen sijoittajalauma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miten se valtion omistusosuus häiritsee sinua tai aiheuttaa noinkin pahan mielen?

 

Taisi olla jossain muussa topikissa jo puhetta, joten eipa tassa enaa siita sen enempaa. En vaan kannata sita etta valtio/valtiot kilpailevat yksityisen liiketoiminnan kanssa. Vaaristaa kuitenkin aina jollain tavalla kilpailua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, Kalevi, kuten aiemminkin on ollut puhetta, nämä ns "reilusti" kilpailevat jenkkiyhtiöt ovat kyllä kauempana reilusta kilpailusta kuin valtio-omisteinen Finnair. Olivat sitten kuinka "puhtaasti" yksityisomisteisia tahansa, sen siitä vain huomaa, ettei sekään takaa "reilua" kilpailua. Ja itseasiassa tuntuu homma näillä "vapailla" markkinoilla ns kusevan ihan kunnolla, vaikka valtio puuttuu kilpailuun.

 

Finnairhan on määritelty nykyhallituksen toimesta "tärkeäksi omistukseksi". Sillä on strategista merkitystä, joten osuutta ei olla myymässä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että valtio vaatisi omia tahtojaan normaalitilanteessa läpi. On nimittäin valtionkin, suurena omistajana, etujen mukaista, että yhtiöllä on oikeasti jotain arvoakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, Kalevi, kuten aiemminkin on ollut puhetta, nämä ns "reilusti" kilpailevat jenkkiyhtiöt ovat kyllä kauempana reilusta kilpailusta kuin valtio-omisteinen Finnair. Olivat sitten kuinka "puhtaasti" yksityisomisteisia tahansa, sen siitä vain huomaa, ettei sekään takaa "reilua" kilpailua. Ja itseasiassa tuntuu homma näillä "vapailla" markkinoilla ns kusevan ihan kunnolla, vaikka valtio puuttuu kilpailuun.

 

Finnairhan on määritelty nykyhallituksen toimesta "tärkeäksi omistukseksi". Sillä on strategista merkitystä, joten osuutta ei olla myymässä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että valtio vaatisi omia tahtojaan normaalitilanteessa läpi. On nimittäin valtionkin, suurena omistajana, etujen mukaista, että yhtiöllä on oikeasti jotain arvoakin.

 

No, jatketaan tata nyt viela yhden viestin verran, vaikka olinkin jo ajatellut lopettaa omalta osaltani. Olikos se Mika, joka kertoili siita, etta jenkkiyhtiot saavat sotariskivakuutukset valtion poolista halvemmalla? Muistan tuon joka tapauksessa menneen niin pain, etteivat kaupalliset vakuuttajat enaa suostuneet vakuuttamaan takalaisia lentely-yhtioita ainakaan mihinkaan jarjelliseen hintaan. Jos yhtaan naita taman suunnan vakuutusasioita muutenkin tuntee, niin tuo tarjottu vakuutusmaksu on siis voinut olla todella aivan kasittamattoman suuri (kun muistaa vaikkapa terveysvakuutusmaksut, vastuuvakuutukset ym. taalla pain). No, joka tapausessa tuo on ainoa tunnistettu valtion tarjoama etuisuus nailla nurkilla.

 

Enka edes tarkoittanut erityisesti USA:n yhtioita, vaan esim. AF-KLM:aa, BA:ta, LH:ta ja kaikkia muita, jotka ylipaansa valtioiden omistamia lentoyhtioiden kanssa joutuvat kilpailemaan.

 

Poliittista omistajariskia ei mielestani oteta myoskaan (tarpeeksi) vakavasti. Mitas jos Suomen eduskunnassa onkin muutaman vuoden kuluttua suurimpana puolueena Vasemmistoliitto (vai mika sen nimi nyt on)? Finnairin paakohteina silloin Kemin, Rovaniemen, Karkkilan ja Vammalan (!) lisaksi Moskova, Teheran, Caracas ja Havanna :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joitain asioita on helpompi kommentoida vieraan miehen kielellä:

 

There´s no such thing as a free market.

 

Actually, there´s no such thing as a market. A market implies peaceful, civilized buying and selling. It´s a jungle out there.

 

In the jungle, power rules and money follows where the power is.

 

---------------------------

 

Näissä neuvotteluissa siis katsotaan, kummalla on enemmän poweria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Back to asia. Tietääkö kukaan, vaikkapa hieman sisäpiirissä nyhjöttävä, näyttääkö lakko todennäköiseltä? Pitäisi lähteä Ho Chin Minh Cityyn pariksi viikoksi -yllättäen JUURI 20.2. lähtöpäivä...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama juttu... 20.2 olis tarkotus lähteä Bangkokiin, eikä lippuja voi perua/vaihtaa ennenkuin mahdollinen lakko alkaa :-[ elikkäs 11.2

Ei auta, kun toivoa parasta :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi arbuuri on saamassa hiukkasen paalua Ranskan valtiolta, joten leikki jatkuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, Kauppalehden blogi:

 

Onko lentäjien otteissa tolkkua?

27.1.2009 9.21

Finnairin lentäjät uhkaavat viiden lakkopäivän sarjalla 11. helmikuuta alkaen, ellei keskiviikkona alkava sovittelu tuota tuloksia. Lentäjät ovat jättäneet jo lakkovaroituksen ja julistaneet ylityökiellon. Muita lakkoja tai edes lakonuhkia Suomen työmarkkinoilla ei ole eikä taida tullakaan vähään aikaan.

 

Finnairin palveluksessa olevat noin 800 lentäjää ovat luoneet itselleen poikkeuksellisen vahvan työmarkkina-aseman, jollaista ei Suomessa taida olla enää millään muulla ammattiryhmällä. Paperiliittokin on muuttunut entisiin aikoihin verrattuna paperitiikeriksi sen jälkeen, kun paperiteollisuus kyllästyi peliin, kansainvälistyi ja sijoitti tuotantoaan ensisijaisesti Suomen ulkopuolelle.

 

Finnair käy lentoyhtiönä kovaa pudotustaistelua, jonka jälkeen maailman taivailla lentää yhä vähemmän yhtiöitä. Toivoa sopii, että Finnair on yksi niistä yhtiöistä, jotka kykenevät pitämään koneensa ilmassa. Mutta onko Finnairin lentäjistä kehittynyt Suomen työmarkkinoiden viimeinen etuoikeuksiensa ikuiseen säilymiseen uskova suljettu rälssi?

 

Viimeksi lentäjät reklamoivat siitä, ettei autohallissa ole riittävästi lämpimiä paikkoja rälssin kuusisylinterisille saksalaisautoille. Finnairin toimitusjohtaja on löytänyt nelisylinteriselle japanilaisautolleen aina jostakin jonkun paikan. Se on tosin ulkona lumen alla. Onko tämä esimerkillistä työmarkkinapolitiikkaa lentäjiltä?

 

Lisää jutustelua aiheesta:

http://paakirjoitus.blogit.kauppalehti.fi/2009/01/27/onko-lentajien-otteissa-tolkkua/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääongelmat Hienosen mukaan ovat eläkeasiat, kaluston käytöstä päättäminen ja työn tuottavuus.

 

Avaakohan tämä kappale taustaa keskustelulle ulkopuolisesta työvoimasta ja koneiden käytöstä:

Esimerkiksi tällä hetkellä Finnairilla on kolme 76-paikkaista Embraer 170 -konetta vajaakäytössä, koska tässä kysyntä- ja hintatilanteessa niillä ei kannata lentää kustannusrakenteellamme. Olisi sekä Finnairin että suomalaisten edun mukaista, jos näitä koneita voitaisiin käyttää syöttöliikenteen hoitamiseen edullisempien tuotantokustannusten lentoyhtiön toimesta. Tällainen olisi kotimainen yksityinen FinnComm Airlines, jonka kanssa Finnair harjoittaa codeshare-yhteistyötä.

 

Eli esim. Emppuja liisattaisiin Finncomille...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä pitää ihmetellä, että kenellä on jäänyt hommat hoitamatta ja siirtymättä 2000-luvulle jos työehtosopparissa puhutaan vieläkin Finnairin hallinnoimista reiteistä? Joku elää 70-luvulla ja säännellyssä taloudessa pahasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luettuani Hienosen blogin, minä ainakin alan osittain ymmärtämään lentäjiä. Kuten Hienonenkin kirjoittaa, halutaan koneita lentämään ja operoimaan jokin halvempi taho, eli kyseessä oikeasti on työpaikat Finnairin lentäjillä. Olettaisin myös, että jos yhtiö saa tahtonsa edes osittain läpi, alkaa vain viivytystaistelu työpaikkojen häipymistä vastaan.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luettuani Hienosen blogin, minä ainakin alan osittain ymmärtämään lentäjiä. Kuten Hienonenkin kirjoittaa, halutaan koneita lentämään ja operoimaan jokin halvempi taho, eli kyseessä oikeasti on työpaikat Finnairin lentäjillä. Olettaisin myös, että jos yhtiö saa tahtonsa edes osittain läpi, alkaa vain viivytystaistelu työpaikkojen häipymistä vastaan.  :-\

 

Ollaankohan menossa malliin "Manpower". :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luettuani Hienosen blogin, minä ainakin alan osittain ymmärtämään lentäjiä. Kuten Hienonenkin kirjoittaa, halutaan koneita lentämään ja operoimaan jokin halvempi taho, eli kyseessä oikeasti on työpaikat Finnairin lentäjillä. Olettaisin myös, että jos yhtiö saa tahtonsa edes osittain läpi, alkaa vain viivytystaistelu työpaikkojen häipymistä vastaan.  :-\

 

Mutta jos Finnairin kustannustaso on liian korkea jollekin reitille, niin ei sitä silloin lennetä. Eikä lentäjille ole työtä silloinkaan. Usemmille kotimaan reiteille ei varmasti Finnairin kulurakenteella ole asiaa. Finncommin kulurakenne on eittämättä pienempi, varmasti osin juuri pienempien palkkojen vuoksi.

 

Kulurakenne vaikuttaa suoraan reitin kannattavuuteen ja sitä kautta lippujen hintaan. Kysymys: Paljonko olisitte valmiita maksamaan lipun hinnassa lisää siitä, että siellä Empun nokalla istuu kaksi Finnairin palkkalistoilla olevaa verrattuna kahteen Finncommin palkkalistoilla olevaan? Sillä loppujen lopuksi asiakkaathan sen valitsevat, sen mukaan mistä ovat valmiita maksamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos Finnairin kustannustaso on liian korkea jollekin reitille, niin ei sitä silloin lennetä. Eikä lentäjille ole työtä silloinkaan. Usemmille kotimaan reiteille ei varmasti Finnairin kulurakenteella ole asiaa.

 

Kulurakenne vaikuttaa suoraan reitin kannattavuuteen ja sitä kautta lippujen hintaan.

 

Eittämättä näin onkin.

 

Toisaalta ei se Finncomkaan mielellään Empuilla jotain HEL-JYV-HEL lennä. Joku pidempi reitti vielä kannattaakin. Mutta Atraimet ovat huomattavasti kustannustehokkaampia kotimaassa, kuin suihkukoneet.

 

-jukka 8)

 

Ps. Toivottavasti työrauha säilyy ja saavat sen uuden TES:n sovittua mahdollisimman pian :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ps. Toivottavasti työrauha säilyy ja saavat sen uuden TES:n sovittua mahdollisimman pian :thmbup:.

Toivottavasti palkankorotuksia ei tule! Tässä taloustilanteessa siitä koituu vaan haittaa koko yritykselle. Lakosta koituu haittaa muillekin työntekijöille. Säälittävää on kyllä lakkoilla juuri hiihtolomien aikaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin ja perustellusti kirjoitti Hienonen :thmbup: Lentäjien palkat on neuvoteltu aikoina jolloin ei kilpailua juurikaan ollut. Eniten minua ihmetytti pilottien vaade saada kolmas lentäjä pitkälle matkalle mukaan?!?! Eikö nykyään olisi mahdollista selvitä yhdelläkin? Vai tarkoittavatko pilotit kolmen miehistöllä kenties sitä, että sama miehistö voisi lentää takaisin saman tien? Eli lennolla lepovuorot käytettäisiin niin, ettei kenenkään duty time täyty ja näin kaukokohteessa ei tarvitsisikaan pitää kallista vaihtomiehistöä norkoilemassa päivätolkulla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienosen blogikirjoituksesta sanoisin suoraan sieltä lainatuin Hienosen omin sanoin näin:

 

Se osoittaa huonoa makua ja suunnatonta ylimielisyyttä

toista neuvottelujen osapuolta kohtaan, kun Iso Johtaja menee moittimaan heitä julkisella palstalla kesken prosessin. Peukalo kääntyy näinpäin:

 

:thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti palkankorotuksia ei tule! Tässä taloustilanteessa siitä koituu vaan haittaa koko yritykselle. Lakosta koituu haittaa muillekin työntekijöille. Säälittävää on kyllä lakkoilla juuri hiihtolomien aikaan!

 

Niin,

 

Palkoista ei kai tosiaan pahemmin ole vääntöä. Mutta ne muut asiat.

 

-jukka 8)

 

Ps. Sillähän minä sitä työrauhaa toivottelinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjillä kävi äärimmäisen huono tuuri kun neuvottelut osuivat talouden alamäen kohdalle. Mutta eiköhän lentäjätkin ole ansainneet kohtuulliset yleisen linjan mukaiset korotukset? Ovathan muutkin työntekijäryhmät ne saaneet aikaisemmin.

 

Mutta kuten on jo monta kertaa todettu, neuvottelujen varsinaiset kipupisteet on ihan muualla kuin palkassa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jotta totuus ei unohtuisi  ;D

 

Piirisovittelija Esa Lonka aikoo esittää työministerille lentäjien lakon lykkäystä kahdella viikolla.  Jos työministeriö lykkää lakkoa, lakkopäivien sarja alkaisi aikaisintaan Etelä-Suomen hiihtolomien jälkeen. YLE Uutisten tietojen mukaan sovittelija arvioi, ettei työriidassa ole mahdollisuutta sopuun ennen lakkopäivien sarjaa. Ensimmäinen lakkopäivä olisi alkuperäisen aikataulun mukaan ollut 11. helmikuuta. Seuraavat 13., 16., 18. ja 20. helmikuuta. Työministeri Tarja Cronberg päättänee perjantaina, lykätäänkö lakkoa.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään