Juha Paulavuo

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut

440 viestiä aiheessa

Suomalaista mentaliteettia parhaimmillaan, uhraudutaan :).

 

Mitä tulee työntekijöille kakun jakamiseen hyvinä aikoina niin... Hehheh. Onko joku oikeasti semmosessa paikassa duunissa, jossa noilla hyvän ajan lisillä tekee jotain? Itse ainakaan en ole laskenut koskaan semmosia mihinkään. Meillä ei tahdo pysyä edes inflaation vauhdissa, vaikka saa meriittikorotuksia. No ei siitä sen enempää.

 

Tokihan firman hyvä kehitys näkyy työntekijöiden palkoissa. Jos tuloneuvottelukierroksella firmalla menee todella hyvin, ja voittoa tulee ovista ja ikkunoista, on työntekijäpuoli varmasti suuremmilla pyynnöillä liikenteessä. Ja vastaavasti työnantajat tulevat varmasti vastaan tarjouksissaan. Ei ehkä samassa suhteessa, kuin voittoja tulee. Suurempia palkkoja voidaan maksaa, kun voittoa tulee, ja näin tapahtuukin. Ongelmana on laskukaudet, jolloin tuo voittomarginaali yllättäen kutistuukin. Silloin työntekijäpuoli ei enää olekaan valmis tinkimään saavutetuista palkoistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vaan taitaa olla niin, että näillä vanhoilla vasemmistolaisilla ehdoilla ei tämän päivän maailmassa enää kilpailla. Paska hommahan se työntekijöille on, kukapa ei haluaisi isoa palkkaa ja kaikkia mahdollisia etuja.

 

Voihan ne liitot vaatia ja lakkoilla, ja saadakin, mutta sitten viidakon laki alkaa karsimaan. Voi lentäjätkin vaatia koko ajan lisää, ja sitten joku päivä Finnair on supistanut liikenteensä takaisin johonkin 90-luvun alun tasolle. Aika moni jää työttömäksi, ja joutuu ehkä töihin yhtiöön, jossa palkka onkin sitten huomattavasti pienempi. Ehkä sinä hetkenä jotkut tajuaa ajatella, että "mitä jos olisimmekin vähän joustaneet?" "Olisimme nyt kasvaneen ja menestyneen yhtiön palveluksessa, ja palkkamme olisi vielä se 11000 EUR, tai jopa korkeampi."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vaan taitaa olla niin, että näillä vanhoilla vasemmistolaisilla ehdoilla ei tämän päivän maailmassa enää kilpailla. Paska hommahan se työntekijöille on, kukapa ei haluaisi isoa palkkaa ja kaikkia mahdollisia etuja.

 

Voihan ne liitot vaatia ja lakkoilla, ja saadakin, mutta sitten viidakon laki alkaa karsimaan. Voi lentäjätkin vaatia koko ajan lisää, ja sitten joku päivä Finnair on supistanut liikenteensä takaisin johonkin 90-luvun alun tasolle. Aika moni jää työttömäksi, ja joutuu ehkä töihin yhtiöön, jossa palkka onkin sitten huomattavasti pienempi. Ehkä sinä hetkenä jotkut tajuaa ajatella, että "mitä jos olisimmekin vähän joustaneet?" "Olisimme nyt kasvaneen ja menestyneen yhtiön palveluksessa, ja palkkamme olisi vielä se 11000 EUR, tai jopa korkeampi."

 

 

Juuri näin. Mutta tosiaan on joskus vaikea nähdä omaa tilipussiaan pidemmälle - myös minulla, ei sen puoleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella vaikea kysymys. Nythän valtio jakaa velkarahaa joka puolelle tukeakseen taloutta. Miksei valtio voisi tukea jollain paketilla suoraan Finnairia vaikeiden aikojen yli.

 

Finnairi taisi olla ensimmäisenä mussuttamassa ja ruikuttamassa kun Italian hallitus oli laittamassa 300 miljoonaa Alitaliaan ;)

 

Mitä hyötyä suomen kansalaiset saisi finnairin tuesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairi taisi olla ensimmäisenä mussuttamassa ja ruikuttamassa kun Italian hallitus oli laittamassa 300 miljoonaa Alitaliaan ;)

 

Mitä hyötyä suomen kansalaiset saisi finnairin tuesta?

 

Ei varmaan mitään. Pahoittelen typerää kommenttiani.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä juttuja kun lueskelee, tulee eittämättä mieleen että lentäjien liitto on tosi tyhmä, ei tajua lainkaan oma eikä lentäjien parasta, puhumattakaan yhtiöstä.

Nythän täytyy ajatella kuka on tuo liitto, lentäjiä ja heidän valitsemiaan edushenkilöitä.

Voimmeko nyt päätellä näin oikaisemalla että lentäjät on tyhmiä ja ahneita, eivät siis ansaitse edes nykyistä palkkaa, eduista puhumattakaan.Näinkö tuo menee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä juttuja kun lueskelee, tulee eittämättä mieleen että lentäjien liitto on tosi tyhmä, ei tajua lainkaan oma eikä lentäjien parasta, puhumattakaan yhtiöstä.

Nythän täytyy ajatella kuka on tuo liitto, lentäjiä ja heidän valitsemiaan edushenkilöitä.

Voimmeko nyt päätellä näin oikaisemalla että lentäjät on tyhmiä ja ahneita, eivät siis ansaitse edes nykyistä palkkaa, eduista puhumattakaan.Näinkö tuo menee?

 

Keskustelua vääristä aika paljon se että me jotka ei oikeasti tiedetä mistään päästään vouhottamaan suu vaahdossa ilman oman jakkaran heilumisen pelkoa. Ne jotka oikeasti tietää jotain joutuvat pitämään suun kiinni vaikka kommentteja tekisi mieli antaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No oma kantani tässä nimenomaisessa tapauksessa (aiemmista kärjistävistä meileistäni huolimatta) on aika neutraali noita palkankorotusvaatimuksia kohtaan. Ja muitakin vaateita, paitsi tuota halua määrätä, mihin yhtiö käyttää koneitaan. Jos yhtiö haluaa vuokrata ne ulkopuoliselle yritykselle, niin se on täysin yrityksen oma asia. Ei siinä ammattiliitolla pitäisi olla mitään sanomista, miten yhtiötä johdetaan ja kalustoa käytetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomaton ammattiliittoviha täällä rehottaa.Kuka duunarin etuja ajaa  jollei olisi liittoja? Onko se pääoma joka määrää tahdin kaikkeen elämisenmuotoon tällä planeetalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomaton ammattiliittoviha täällä rehottaa.Kuka duunarin etuja ajaa  jollei olisi liittoja? Onko se pääoma joka määrää tahdin kaikkeen elämisenmuotoon tällä planeetalla?

 

Ihan samaa ihmettelen minäkin  :-\.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se pääoma joka määrää tahdin kaikkeen elämisenmuotoon tällä planeetalla?

 

Kaikessa ei toivottavasti mutta yritystoiminnassa ja sen jatkuvuudessa tarvitaan pääomaa. Ja sitä saadaan tekemällä liiketaloudellisesti kestäviä ja järkeviä päätöksiä. Yritystoiminnassa on kyse nimenomaan vain rahasta. Muut on sitten muuta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikessa ei toivottavasti mutta yritystoiminnassa ja sen jatkuvuudessa tarvitaan pääomaa. Ja sitä saadaan tekemällä liiketaloudellisesti kestäviä ja järkeviä päätöksiä. Yritystoiminnassa on kyse nimenomaan vain rahasta. Muut on sitten muuta.

 

Tästä tulee helposti (kuten koko keskustelusta, tai ainakin loppupäästä) sellainen kuva, että liiketaloudellisesti järkevät päätökset = leikkaukset ja rahansäästö nimenomaan yhteydessä työnantajan edunvalvontaan kun rahaa tarvitaan tiukassa paikassa yhtäkkiä lisää.

 

Liiketaloudellisia päätöksiä on tehty myös iso joukko ennen kuin tähän tilanteeseen päädyttiin. Joskus olisi ehkä hyvä myös kritisoida syytä eikä vain seurauksia.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liiketaloudellisia päätöksiä on tehty myös iso joukko ennen kuin tähän tilanteeseen päädyttiin. Joskus olisi ehkä hyvä myös kritisoida syytä eikä vain seurauksia.

 

Mikä on mainitsemasi "tämä tilanne" ? Työtaistelu vai?

 

Liiketaloudellisia päätöksiä tehdään päivittäin ja tilanne mikä nyt on päällä kun matkustus on dramaattisesti laskusuhdanteessa vähentynyt eikä mitään ruusuista ole luvassa, ei liene Finnairin tai minkään muunkaan liikeyrityksen aikaansaannosta tai liiketaloudellisella päätöksellä korjattavissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahanpaljon tänäpäivänä tässä "jumalaisessa"kvartaalitaloudessa on sisäpiirivääntäjiä ja muita lokkeja vedättämässä minne tahtoo kursseja ja täällä jotkut sinisinsilmin ihailee nykymeininkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

quote author=Jan Augustsson link=topic=84740.msg1008281#msg1008281 date=1233318650]

Uskomaton ammattiliittoviha täällä rehottaa.Kuka duunarin etuja ajaa  jollei olisi liittoja? Onko se pääoma joka määrää tahdin kaikkeen elämisenmuotoon tällä planeetalla?

 

Juu, pahimpia duunarin vihollisia lienevat sitten sellaiset lentomatkustajat, jotka ostavat joitakin 1 euron lippuja Ryanairilta, ja ajavat nain korkeamman kustannustason lentoyhtiot vaikeuksiin.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahanpaljon tänäpäivänä tässä "jumalaisessa"kvartaalitaloudessa on sisäpiirivääntäjiä ja muita lokkeja vedättämässä minne tahtoo kursseja ja täällä jotkut sinisinsilmin ihailee nykymeininkiä.

 

Vaihtoehtona lopetaan lentoyhtioiden valinen kilpailu, kansallistetaan kaikki lentoyhtiot, nostetaan tyontekijamaara ja palkat pilviin ja annetaan vain varakkaiden matkustaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihtoehtona lopetaan lentoyhtioiden valinen kilpailu, kansallistetaan kaikki lentoyhtiot, nostetaan tyontekijamaara ja palkat pilviin ja annetaan vain varakkaiden matkustaa.

 

 

... eli palattaisiin siis takaisin 60-luvulle. Tämän ajan kokeneena voin vain todeta, että hienoahan se olisi, juuri tuollaista kuin kuvailit. Lisäetuina olisi vielä se, että kaikkien reittivälien hinnat löytyisivät ABC-kirjasta eikä tarvisisi harmistua siitä, että vieressä istuva on saanut lippunsa kolmanneksen hintaan omastasi, kullekin legille ostettu lippu kelpaisi kaikille sillä välillä lentäville yhtiöille eikä olisi mitään yhtiörajoituksia, harvalukuiseen joukkoon kuuluvaa Herra Lentomatkustajaa kohdeltaisiin kunnioittavati eikä kiusattaisi hitaissa ja ärsyttävissä nk turvatarkastuksissa, ruoka- ja juomatarjoilu tapahtuisi kunnon astioista ja se olisi runsasta, ja ruokailutoimitusta varten olisi runsaasti tilaa eikä tarvitsisi olla mikään käärmenainen kyetäkseen vääntelehtimään tuolillaan saadakseen ruoan naapurien kyynärpäiden välistä suuhunsa, ja lentäjät olisivat vielä sankareita - etenkin Finnairin - jotka tekisivät onnistuneen lähestymisen säässä kun säässä, kun SAS olisi jo aikoja sitten palannut ulkomajakalta kotiin. Vanhat tullimääräyksetkin olisivat vielä voimassa, eli Junnu Vainion Salakuljettaja Laitista löyhästi lainaten:.. voisi vielä kuljettaakin salaa - eikä tarvitsisi vaihtaa alaa!

Olivat ne vaan hienoja aikoja!

 

OJ :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, lisäksi oli sellaisiakin mukavuuksia kuin stopoverit, eli reitin varrella sai pysähtyä ilman lisämaksua piipahtamaan matkan varrella olevissa kaupungeissa parin yön yli... ja Atlantin ylityksillä oli mahdollista tehdä New York- Helsinki-lipun hinnalla ylimääräinen lenkki parin Euroopan kaupungin kautta käyttääkseen ne stopover-oikeudet. Lippu oli palautuskelpoinen, eli sai rahat takaisin jos lippu tai osa reitityksestä jäi käyttämättä. Sitäpaitsi lipun sai vaikka myydä jollekin toiselle henkilölle (transferable). Tahtoo ne ajat takaisin  ;) tai sitten ei, kun ei ole mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahanpaljon tänäpäivänä tässä "jumalaisessa"kvartaalitaloudessa on sisäpiirivääntäjiä ja muita lokkeja vedättämässä minne tahtoo kursseja ja täällä jotkut sinisinsilmin ihailee nykymeininkiä.

 

Pakko kysyä että millä esimerkiksi piloteille maksetaan palkat jos ei taloudesta pidetä kiinni tai talous ei ole kunnossa. Sanasta "kvartaalitalous" on varmaan joissain (vihervasemmisto)piireissä tullut kirosana mutta totuus on se vaikka miten kääntää ja vääntää, että palkat maksetaan sisääntulevasta rahasta ja jos taloudenpito ei ole kunnossa, niin niitä palkkoja ei kauaa maksella.

 

Tuntuu joillain täällä olevan käsitys, että yritykseen tulee tuosta noin vaan rahaa ja työntekijät voi pyytää mitä vaan ja heille se pitäisi vielä maksaa.

Onko esim. työtaistelevilla piloteilla korotusten ja kuluja lisäävien kustannusten maksaja jo selvillä ja esittää mistä lisäraha näinä päivänä lentoliikenteessä otetaan? Korotetaan lippujen hintaa vai?

 

Jonkilainen talousoppi tulisi olla pakollista jo peruskoulussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä juttuja kun lueskelee, tulee eittämättä mieleen että lentäjien liitto on tosi tyhmä, ei tajua lainkaan oma eikä lentäjien parasta, puhumattakaan yhtiöstä.

Nythän täytyy ajatella kuka on tuo liitto, lentäjiä ja heidän valitsemiaan edushenkilöitä.

Voimmeko nyt päätellä näin oikaisemalla että lentäjät on tyhmiä ja ahneita, eivät siis ansaitse edes nykyistä palkkaa, eduista puhumattakaan.Näinkö tuo menee?

 

 

Täällä tuntuu olevan siten että aika paljon ja sinisilmäisesti uskotaan kaikki mitä tj Hienonen blogeissaan uskottelee. Muistetaan nyt kuitenkin taas se että nyt kun on aika tiukka tilanne ja työtaistelu-uhka päällä jne niin niihin liittyvä propaganda on aikamoista. Eli kannattaa epäillä kaikkea sitä mitä julki tuodaan. Ainakin nuo Hienosen jutut tuntuvat paikoin aika paksulta jutulta....  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko kysyä että millä esimerkiksi piloteille maksetaan palkat jos ei taloudesta pidetä kiinni tai talous ei ole kunnossa. Sanasta "kvartaalitalous" on varmaan joissain (vihervasemmisto)piireissä tullut kirosana mutta totuus on se vaikka miten kääntää ja vääntää, että palkat maksetaan sisääntulevasta rahasta ja jos taloudenpito ei ole kunnossa, niin niitä palkkoja ei kauaa maksella.

 

Tuntuu joillain täällä olevan käsitys, että yritykseen tulee tuosta noin vaan rahaa ja työntekijät voi pyytää mitä vaan ja heille se pitäisi vielä maksaa.

Onko esim. työtaistelevilla piloteilla korotusten ja kuluja lisäävien kustannusten maksaja jo selvillä ja esittää mistä lisäraha näinä päivänä lentoliikenteessä otetaan? Korotetaan lippujen hintaa vai?

 

Jonkilainen talousoppi tulisi olla pakollista jo peruskoulussa.

 

Kaikella kunnioituksella, Ilkka.

 

Sinulla näyttää olevan sellainen käsitys, että ainut taloudenpito on sitä, kun huonona aikana revitään selkänahasta rahat, jotta selvitään. Kannattaa muistaa, että taloudenpito on jatkuvaa, kuten itsekin sanoit. On mahdollista tehdä monenlaisia ratkaisuja, joilla yritys pysyy pystyssä, kuitenkaan kusematta duunarin muroihin siinä sivussa.

 

On olemassa muutakin taloutta kuin 110-lasissa porskuttaminen maksimivoittojen perässä äärimmilleen viritetyn koneiston kanssa, joka ei kestä edes kasvun hidastumista murenematta käsiin. On olemassa myös käsite kohtuus. Kohtuudesta ei varmaan moni tykkää puhua, kun puhutaan lentäjien palkoista, että sikäli huono esimerkki. Mutta se on silti se käsite, joka tähän passaa oikein hyvin. Kaiken ei tarvitse olla viritettynä murtumispisteeseen joka kvartaalilla, että sikariporras saa leveimmän mahdollisen leivän. Itse olen niin nuori, etten ole juuri muuta kuin kvartaalitaloutta elämäni aikana nähnyt, mutta tiedän sen, että tämmönen maailma, jossa nyt eletään niin hukkuu kohta omaan näppäryyteensä. Ai hups... sehän olikin jo alkanut.

 

Et varmastikaan tiedä, mitä ajan takaa, mutta näyttää siltä, että rinnastat talousvaikeuksien hoidon ja taloudenpidon yhdeksi ja samaksi asiaksi.

 

Puhemies Niinistöä lainatakseni (liittyy aiheeseen epäsuorasti):

 

"- Talouspolitiikan suuret virheet tehdään aina kasvukauden aikana. Niin suomessakin, vuosien 2003-2008 kasvukauden tuottama lisä katosi, valtion ja kuntien tasapaino ei parantunut yhtään"

 

"- Vaikean ajan voittaminen kattamalla kaikki velkarahalla ei ole kovin vaativa suoritus. Vaativa suoritus on hoitaa niiden takaisinmaksu."

 

Nyt pitäisi varmaan miettiä monenlaisia muitakin innovatiivisia keinoja pitää Finnair kunnossa, ja ehkä miettiä sitä, mikä ajaa sen vaikeuksiin ja työtaisteluun jopa. Ainut syy ei ole nykyinen taloustilanne. Eikä ainut ratkaisu ole rokottaa sen ammattikunnan toimintaa, joka pitää koneet ilmassa ja lööpit tyhjänä. Asioita voi katsoa vähän pitkäjänteisemminkin ja siten, että missä kohtaa on ehkä tullut ryssittyä, kun on pakko elää kokoajan veitsenterällä. En tietenkään tarkoita tällä sitä, että kun sanoo hokkus pokkus niin talouden vaikeudet on voitettu ja raha tulee tyhjästä. Protestoin vain tätä ajattelua, että kaikki pelkistyy vain kvartaaleita myötäileviin taloudellisesti hyviin ponnistuksiin.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se osoittaa huonoa makua ja suunnatonta ylimielisyyttä toista neuvottelujen osapuolta kohtaan, kun Iso Johtaja menee moittimaan heitä julkisella palstalla kesken prosessin.

 

...tuommonen julkinen soimaaminen (blogi) yhden ammattiryhmän perään on minusta vähintäänkin arveluttava tapa saada sovintoa aikaiseksi.

 

Täytyy sen verran kertoa taustoja, että Jukka on kirjoittanut blogeja niin kauan, kuin on talossa ollut töissä (taisipa itse asiassa kirjoittaa ensimmäisensä jo oppipoikana Suilan vielä ollessa johtovastuussa). Tämä viimeisin vaan sattuu olemaan ainoa, joka on uuden konseptin mukaan julkaistu internetissä kymmenien edellisten intrablogien lisäksi.

 

Ollaanpa tästä tavasta mitä mieltä vaan, niin ei kannata ajatella, että lentäjät olisivat ainoa ammattiryhmä, joka on saanut julkista ripitystä blogeissa. Se vaan on tämän kaverin tapa johtaa. Kovasti keskustelua ne kyllä aina välillä herättää, kuten nyt tämä viimeisinkin.

 

Ja mitä tulee itse threadin aiheeseen ja lentäjien palkkoihin...noh, ehkäpä en sano muuta, kuin sen mitä meillä töissä usein toistellaan. Se on ammatinvalintakysymys. ;D

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kauppalehti 30.1.09: ”Kysymys ei suinkaan ole siitä, kuka määrää lentokoneiden käytöstä. Kyse on siitä, että Finnairin liikennelentäjien töitä ei voi ulkoistaa sopimatta asiasta liiton kanssa. Perin yksinkertaista.”

 

Ymmärrän että ulkoistamisasia on liitolle keskeinen, ja kun ovat tuollaisen ehdon sopimuspaperiin joskus saaneet, niin siitä ei hevillä luovuta. Mietin vaan, että eikö sitä kutsuta myös ulkoistamikseksi, että irtisanotaan oma henkilöstö ja ostetaan vastaava palvelu toiselta yritykseltä halvemmalla...tätähän on nähty vaikka kuinka paljon viime vuosina eri toimialoilla. Kai tällainen toimenpide on myös mahdollinen lentäjien kohdalla, ja sitä ei voi lopulta millään työehtosopimuksella estää?

 

Mietin joskus aikaisemmin, että milloin mahdetaan nähdä uutiset, että Finncomm tilaa lisää pikkuemppuja ja alkaa lentää pienempiä Skandinavian ja Euroopan syöttöliikennereittejä Finnairille. No nythän Finncomm on päinvastoin ilmoittanut luopuvansa suihkukonekalustosta, mutta toisaalta Hienonen mainitsi uutena mahdollisuutena Finnairin Emppujen vuokraamisen Finncommille. Jos ajatellaan, että Finncomm kykenee operoimaan 70-paikkaista konetta huomattavasti pienemmillä palkkakustannuksilla verrattuna Finnairiin, niin ei ole ihme, että joku laskee yhteen 1+1 ja tekee asiasta tietyt johtopäätökset. Pienemmissä koneissahan lentävän henkilöstön palkkakustannusten osuus lennon kokonaiskustannuksista on muutenkin suurempi. Sinällään en keksi mitään erityistä syytä - muuta kuin Finncommin nykyinen laivasto - miksei Finncommin konsepti voisi toimia myös pidemmillä syöttöliikennereitteillä. Kovien kustannuspaineiden kanssa painitaan nykyisin varmasti myös monilla pienemmän matkustajakysynnän Euroopan reiteillä aivan samoin kuin kotimaanliikenteessä.

 

Kannattamattomien reittien ulkoistaminen halpalento-operaattorille ei ole työntekijöiden kannalta tietenkään mukava ratkaisu, mutta se on yhtiölle yksi vaihtoehto purkaa alan rakenteellisia tehottomuuksia. Pitkällä aikavälillä ratkaisu voisi tuoda myös enemmän työtä suomalaisille lentäjille verrattuna tilanteeseen, että kannattamattomista reiteistä vain luovutaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään