Juha Paulavuo

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut

440 viestiä aiheessa

Euroopassa on vaikka kuinka monta lentajia vuokraavaa yhtiota, kuten:

 

Wings Recruitment, PAS, Risworth, Parc Aviation, Direct Personnel, Trident ym

 

Noista yhtioista saa yhdella puhelinsoitolla minka tahansa lentajan mihin tahansa konetyyppiin hyvin nopeasti ja naina aikoina, kun kaikki irtisanoo, saat useammankin halutessasi. Tarjolla on kapteenia ja peramiesta ja tyypit omaavia, pienemmalla ja suuremmalla kokemuksella. Heidat tarvitsee vain laittaa yhtiokoulutukseen ja yhtiosimuun ja muutama sektori linetrainingia.

 

Kiitokset tiedosta. Tama asia tuli nyt selvaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et siis tiedä ja silti vihjaat  ,noilla sanoillasi  :o

 

 

Mita mina vihjasin...? Kysyin kun en tiennyt. Vuokratyovoiman kaytto ohjaamossa kun on minulle uusi asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olen vain noita blogeja lukiessani saanut tilanteesta hieman eri kuvan - toisaalta olenkin lukenut vain työnantajapuolen kommentteja. 

 

 

Noita lentäjien kommentteja koskien TES-neuvotteluja ei kyllä ole juurikaan ollut. Ammattiliitto on hoitanut tiedottamisen, mikä tuntuu sinällään ihan järkevältä. Parempi pitää rintama tiiviinä kuin antaa useita subjektiivisia lausuntoja. Jos tälläisiä työntekijöiden henkilökohtaisia näkemyksiä viljeltäisiin erilaisilla palstoilla saattaisi se nopeasti kääntyä työntekijöitä itseään vastaan. Finnairin kokoluokan porssiyhtiön viestintäosastolla olisi varmasti melko helppo työ käntää tälläiset mahdollisesti rönsyilevät kommentit omaksi edukseen. Lentäjiin kohdistuu jo nyt melkoinen julkinen paine. Media on mielestäni melko hienosti keskittynyt epäoleellisiin asioihin koskien neuvotteluja.

 

Kuvittele Seuraava tilanne. Julkisuuteen tulee lentäjän kannanotto koskien kiistaa. Tämä lausunto poikkeaa selvästi esimerkiksi ammattiliiton antamien virallisten tiedotteiden kannasta. Millaisia otsikoita tästä saataisiin revittyä?

 

Näkemys eron ei edes tarvitse olla suuren suuri, pienikin riittää. Asianhan voi lukea ja ymmärtää halutun väristen linssien läpi. Uutinen, saati blogi, on harvoin jos koskaan absoluuttinen totuus. Esimerkiksi lehteen kirjoitettu uutinen on yleensä toimittajan(lehden) itsensä näkemys asiasta, usein tietyn väristen linssien läpi katsottuna. Oikein kirjoitettuna ja uutisoituna subjetiivisestakin totuudesta voi tulla yleisesti hyväksytty totuus. Näin on tainnut jo käydä.

 

Yhden lentäjän vastineen olen kuitenkin löytänyt. Tämäkin hyvin epävirallisesta lähteesta, Kauppalehden keskustelupalstalta.

 

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?messageID=3036674

Sivun 4 lopussa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On vaikea kuvitella, että millään allalla riippumatta alan ihmisten palkoista tai yhteiskunnalisesta statuksesta, annettettaisiin näissä kysymyksissä helposti periksi. Miksi lentäjien pitäisi olla poikkeus? Tosin työnantaja on onnistuneesti saanut käännettyä huomion lentäjien keskiansioihin...

 

Meinasin olla kommentoimatta tätä, mutta en pystynyt. Finnairin lentäjät ovat kyllä tässä suhteessa poikkeus, sillä vain harvalla alalla ammattiliitot voivat sanella kuka työt tekee.

 

Esimerkiksi "suomalaisessa" Nokiassa reilusti alle puolet työntekijöistä on Suomessa ja virta käy kaukomaiden suuntaan koko ajan. Jos nokialaiset ammattiliitot olisivat toimineet samalla tavoin ts. lakkoilleet  joka kerta, kun koodia väännetään jossain muualla kuin Suomessa tai ilman suomalaisia työehtosopimuksia, niin koko menestystarinaa ei olisi edes päässyt kehittymään. Tällöin meidän jokaisen elintasosta voisi leikata 10%-20% pois.

 

Olen työskennellyt atk -alalla useista kymmenistä eri maista kotoisin olevien kanssa ja uskallan edelleen väittää, että suomalainen työ on ihan laadukasta ja pärjää kilpailussa, jos vain hinta on kohdallaan. Ei ne hyvät jepet missään ole ilmaisia ja toisekseen muualla maailmalla maksetaan huomattavasti paremmin kuin Suomessa, joten ei tänne myöskään ole hirveää tunkua.

 

Joku amerikkalainen astronautti oli avaruuslennolla katsellut ympäri kapselia ja todennut, että jokaisen osan on tehnyt se, joka lupasi tehdä sen halvimmalla.

 

;)

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin lentäjien lakonuhkasta on mahdollisesti luvassa lisäselkoa huomenna. Valtakunnansovittelija Juhani Salonius arvioi tuolloin, onko kiistassa mahdollisuuksia jättää sovintoesitys.  Kiistaa soviteltiin tänään aamusta alkaen. Sovunhaku jatkuu huomenna aamulla.  Lentäjät ovat uhanneet aloittaa ensi keskiviikkona viiden lakkopäivän sarjan.

 

turun sanomat

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Nämä ovat ne kaksi sopimusneuvotteluiden kynnyskysymystä, ja kumpikaan ei liity mielestäni tähän markkinatilanteeseen mitenkään...

 

:D

Et näe, että sopimusneuvotteluja vauhdittavat työtaistelutoimenpiteet kuten "lakon uhka" ja "pilottien lakko" ja vielä talvisesonki aikaan  voisi mitenkään vaikuttaa mm. Finnairin:

A) myyntiin

B) katteeseen

C) tulokseen

D) mielikuvaan yrityksen imagoon luotettavana yhtiönä?

 

Joiden menetyksen seurauksena Yhtiö joutuu tekemään luokkaa mittavamman säästöohjelman, jonka seurauksena ihmisiä lomautetaan tai irtisanotaan? Yhtiönhän odotetaan tuottavan voittoa. Yleensä kaikki vaikuttaa kaikkeen.

 

Toivottavasti tämä auttaa näkemään asian isommassa kokonaisuudessa.  :D

 

Kaikille paras ratkaisu olisi saavuttaa neuvottelutulos sopuisasti ilman näitä lisähaasteita. Ilmailubisnes kun juuri nyt pikkasen heikossa hapessa ja Yhtiön tulos valmiiksi tappiolla. Joskus jossain asioissa voi ottaa vaikka aikalisän tai vähän joustaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt ehdi koko threadia selaamaan, ja olen ollut hiukan uutispaitsiossa, joten kysyisin, onkohan käytännössä mahdollista, että lomalentoni Kanarialle voisi olla vaarassa viikon päästä lauantaina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:D

Et näe, että sopimusneuvotteluja vauhdittavat työtaistelutoimenpiteet kuten "lakon uhka" ja "pilottien lakko" ja vielä talvisesonki aikaan  voisi mitenkään vaikuttaa mm. Finnairin:

A) myyntiin

B) katteeseen

C) tulokseen

D) mielikuvaan yrityksen imagoon luotettavana yhtiönä?

 

Joiden menetyksen seurauksena Yhtiö joutuu tekemään luokkaa mittavamman säästöohjelman, jonka seurauksena ihmisiä lomautetaan tai irtisanotaan? Yhtiönhän odotetaan tuottavan voittoa. Yleensä kaikki vaikuttaa kaikkeen.

 

Toivottavasti tämä auttaa näkemään asian isommassa kokonaisuudessa.  :D

 

Kaikille paras ratkaisu olisi saavuttaa neuvottelutulos sopuisasti ilman näitä lisähaasteita. Ilmailubisnes kun juuri nyt pikkasen heikossa hapessa ja Yhtiön tulos valmiiksi tappiolla. Joskus jossain asioissa voi ottaa vaikka aikalisän tai vähän joustaa.

 

Hehheh, meinaatko tosissasi ettei Sami pysty näkemään tuota yhteyttä ja kokonaisuutta? Ei tule varmaan kellekään uutisena, että työtaistelu vaikuttaa firman viivan alle jäävään tulokseen.

 

Vaikka nyt on huonot ajat, niin ei se tarkoita sitä, että työntekijäpuolen täytyy suostua nurkumatta omien perusoikeuksiensa leikkaukseen. On kaksi toisistaan erillistä asiaa, että nyt huonoon aikaan neuvotellaan / taistellaan näistä työntekijän oikeuksista JA että samanaikaisesti näiden neuvottelujen johdosta on uhkana lakko, joka entisestään kaventaa työnantajan pussia. Onko se mielestäsi hyvä tekosyy ajaa työnantajan haluamia muutoksia lävitse, ettei työntekijäpuoli voi vastustaa tai työtaistella koska ajat on huonot? Onko lentäjät mielestäsi nyt viemässä "tuhkiakin pesästä" ?

 

Aivan mahtavaa on myöskin se, että Finnairin TJ:n blogi on antanut täysin vääristyneen kuvan lentäjien ammattiryhmän työnkuvasta. Jos ei suoraan, niin ainakin rivien välistä. Blogissa annetaan olla mielipiteitä, jotka antavat kuvan tiedosta (virheellisestä tiedosta), joissa todetaan, että kaikki Finnairin lentäjät ovat saaneet koulutuksensa ILMAISEKSI, ja nyt pitäisi vaan kiltisti ottaa se mitä annetaan. Aika hupaisaa. Varmaan niitä Finnairin "pilotteja" naurattaa, joilla on 100ke lainat koulutuksesta. Kaikki kun eivät ole SIO:n penkeillä lupakirjojaan opiskelleet.

 

Hatunnosto lentäjille ja yhdistysväelle, etteivät ole lähteneet tuohon julkiseen propaganda-kikkailuun mukaan. Ihmisten mielikuvia on kyllä viety kuin pässiä narussa siihen suuntaan, että lentäjät on ahneita paskoja, jotka ansaitsevat reippaat leikkaukset ja jopa palkanalennukset. Ovat ilmaiseksi lupakirjansa saaneet ja nyt vievät Nurmijärveläisen yksinhuoltajaperheen lomatkin vielä... Voi kyynel.

 

Sitten kun eletään lihavasti niin ei varmasti anneta penniäkään enempää mitä tekijäpuoli kykenee neuvottelemaan. Mutta sitten kun menee huonosti, niin ollaan ensimmäisenä työntekijöiden lompakolla...

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan mahtavaa on myöskin se, että Finnairin TJ:n blogi on antanut täysin vääristyneen kuvan lentäjien ammattiryhmän työnkuvasta. Jos ei suoraan, niin ainakin rivien välistä. Blogissa annetaan olla mielipiteitä, jotka antavat kuvan tiedosta (virheellisestä tiedosta), joissa todetaan, että kaikki Finnairin lentäjät ovat saaneet koulutuksensa ILMAISEKSI, ja nyt pitäisi vaan kiltisti ottaa se mitä annetaan. Aika hupaisaa. Varmaan niitä Finnairin "pilotteja" naurattaa, joilla on 100ke lainat koulutuksesta. Kaikki kun eivät ole SIO:n penkeillä lupakirjojaan opiskelleet.

 

[nuss nuss on]

 

Missä kohtaa siellä mainitaan tämä ilmainen koulutus? Minusta kirjoituksessa ei mainita koulutuksesta sanaakaan ;)

 

[nuss nuss off]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten kun eletään lihavasti niin ei varmasti anneta penniäkään enempää mitä tekijäpuoli kykenee neuvottelemaan. Mutta sitten kun menee huonosti, niin ollaan ensimmäisenä työntekijöiden lompakolla...

 

Tässä 10 vuoden sisällä, niin missä kohtaa on eletty lihavasti lentoliikenteessä?

 

Ja säästökohteissa on kyllä käyty muuallakin kun työntekijöiden lompakolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[nuss nuss on]

 

Missä kohtaa siellä mainitaan tämä ilmainen koulutus? Minusta kirjoituksessa ei mainita koulutuksesta sanaakaan ;)

 

[nuss nuss off]

 

 

Tripla-nuss  ;) Lues nyt uudelleen mitä tuossa äsken sanottiin:

 

Blogissa annetaan olla mielipiteitä, jotka antavat kuvan tiedosta (virheellisestä tiedosta), joissa todetaan, että kaikki Finnairin lentäjät ovat saaneet koulutuksensa ILMAISEKSI, ja nyt pitäisi vaan kiltisti ottaa se mitä annetaan. Aika hupaisaa.

 

Siis kyse on siitä, että blogissa annetaan olla mielipiteitä, joissa on tuota väärää tietoa. Se jos mikä on kieroa peliä nimenomaan yhtiön blogin ylläpidon taholta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tripla-nuss  ;) Lues nyt uudelleen mitä tuossa äsken sanottiin:

 

Siis kyse on siitä, että blogissa annetaan olla mielipiteitä, joissa on tuota väärää tietoa. Se jos mikä on kieroa peliä nimenomaan yhtiön blogin ylläpidon taholta.

 

 

Jep unihiekkaa silmissä  :-[

 

Tuo on blogin pitäjän oikeus siinä missä ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa. :P Itse suosittelen vastapuolelle samanlaista blogia ettei tarvi kauppalehden keskustelupalstalle kirjoitella jonne juttu jää 30min:ssa unholaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis Finnair kehuu nyt olevansa ensimmäinen (lento)yhtiö, jolla on oma vähintään puolivirallinen blogi, mutta kuten on jo huomattu, niin se ei ole välttämättä ihan loppuunajateltu asia, vaan voi kääntyä myös kirjoittajiaansa vastaan. Näkisin mieluummin, että neuvottelisivat keskenään ilman, että yleistä mielipidettä yritetään huutaa apuun. Pörssiyhtiön pitäisi antaa vain pörssitiedotteita mm. siitä syystä, että virheellisen pörssitiedotteen antamisesta voi sentään joutua jonkinlaiseen vastuuseen. Blogissa voi kirjoittaa vaikka kolmesti tislattua skeidaa  :P  ilman minkäänlaista suoraa vastuuta, eikä etenkään mielipiteiden lähettäjiä tai heidän motiivejaan pystytä valvomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis Finnair kehuu nyt olevansa ensimmäinen (lento)yhtiö, jolla on oma vähintään puolivirallinen blogi, mutta kuten on jo huomattu, niin se ei ole välttämättä ihan loppuunajateltu asia, vaan voi kääntyä myös kirjoittajiaansa vastaan. Näkisin mieluummin, että neuvottelisivat keskenään ilman, että yleistä mielipidettä yritetään huutaa apuun. Pörssiyhtiön pitäisi antaa vain pörssitiedotteita mm. siitä syystä, että virheellisen pörssitiedotteen antamisesta voi sentään joutua jonkinlaiseen vastuuseen. Blogissa voi kirjoittaa vaikka kolmesti tislattua skeidaa  :P  ilman minkäänlaista suoraa vastuuta, eikä etenkään mielipiteiden lähettäjiä tai heidän motiivejaan pystytä valvomaan.

 

Jep näiden blogien pitämisessä kannattaa olla varovainen, varsinkin niiden jotka ovat liian syvällä sisäpiirissä.

 

Edellisellä kommentilla tarkoitin lähinnä sitä että nyt kun toinen puoli on avannut tämän julkisen puolen, avaisin itse vastapuolena myös, mutta vain puolustukseen. Sanotaan että se joka hallitsee median, "voittaa" sodan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansainvälinen liikennelentäjäliitto IFALPA tukee Finnairin lentäjiä työtaistelussa

 

Kansainvälinen liikennelentäjäliitto (IFALPA) on kehottanut kaikkia jäseniään tukemaan Finnairin lentäjiä muun muassa niin, että he eivät sijaista ylityökiellon tai mahdollisen lakon aikana Finnairin operoimilla lennoilla tai ylimääräisillä lennoilla, jotka heidän oma yhtiönsä järjestää paikatakseen Finnairin lentäjäpulaa.

 

https://www.sllpilots.fi/public/tiedotteet/20090129-tiedote.jsp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis Finnair kehuu nyt olevansa ensimmäinen (lento)yhtiö, jolla on oma vähintään puolivirallinen blogi, mutta kuten on jo huomattu, niin se ei ole välttämättä ihan loppuunajateltu asia, vaan voi kääntyä myös kirjoittajiaansa vastaan. Näkisin mieluummin, että neuvottelisivat keskenään ilman, että yleistä mielipidettä yritetään huutaa apuun. Pörssiyhtiön pitäisi antaa vain pörssitiedotteita mm. siitä syystä, että virheellisen pörssitiedotteen antamisesta voi sentään joutua jonkinlaiseen vastuuseen. Blogissa voi kirjoittaa vaikka kolmesti tislattua skeidaa  :P  ilman minkäänlaista suoraa vastuuta, eikä etenkään mielipiteiden lähettäjiä tai heidän motiivejaan pystytä valvomaan.

 

Deltalla on ollut blogi jo pidempaan. Ja tassa viela suora osoite... Jutut on ehka vahan markkinointihenkisempia, mutta ihan mielenkiintoista seurata mm. koneiden muutostoita, ym.

 

http://blog.delta.com/

 

Sielta loytyy sitten erilliset linkit Deltan "virallisille" YouTube ja Flickr-sivustoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä 10 vuoden sisällä, niin missä kohtaa on eletty lihavasti lentoliikenteessä?

 

Ja säästökohteissa on kyllä käyty muuallakin kun työntekijöiden lompakolla.

 

Olet oikeassa, että Finnairiin tuo ei täysin päde. Suurimpaan osaan lihavilla kassoilla varustetuista pörssiyhtiöistä kylläkin (ja siis tällä en tarkoita, että Finnairilla olisi lihava kassa).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin katsoen siinä uutisessa, jonka ehdin aamulla lukea, tosiaan sanotaankin, että Finnair on "yksi ensimmäisistä" blogia julkaisevista yhtiöistä. Anyway, kommunikaatiojohtaja Haglund sanoo blogien tarkoituksen olevan "lisätä läpinäkyvyyttä" ja antaa "kiinnostuneille osapuolille" "parempi mahdollisuus" "luoda katse" siihen, mitä tapahtuu "kulissien takana" - mihin tekisi mieleni todeta kyynisesti, että propagandamiehet ovat ennenkin muotoilleet lauseitansa käyttäen byrokraattisia kliseitä saadakseen peitettyä varsinaiset tarkoitusperänsä  :-\

 

Täältä löytyy kyseinen teksti, jos tanskan kielen taito antaa myöten:

 

Travelbroker.dk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep näiden blogien pitämisessä kannattaa olla varovainen, varsinkin niiden jotka ovat liian syvällä sisäpiirissä.

 

Edellisellä kommentilla tarkoitin lähinnä sitä että nyt kun toinen puoli on avannut tämän julkisen puolen, avaisin itse vastapuolena myös, mutta vain puolustukseen. Sanotaan että se joka hallitsee median, "voittaa" sodan.

 

Hei,

 

Enpä usko, että pätee tähän asiaan. Media tarraa vain niihin raflaavimpiin juttuihin, joista on hyvää jutun juurta ja ne sitten jäävät yleisössä elämään. Totuus jää joka tapauksessa vain kaukaiseksi haaveeksi.

 

Näissä työehtoasioissa kateus on vahva vaikutin, puhuttiinpa lentäjien palkoista, opettajien lomista tai lääkäreiden verotuksesta. Valitettavasti.

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näissä työehtoasioissa kateus on vahva vaikutin, puhuttiinpa lentäjien palkoista, opettajien lomista tai lääkäreiden verotuksesta. Valitettavasti.

 

Hyvin sanottu. Se on just näin. "ruoho on aina..."

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansainvälinen liikennelentäjäliitto IFALPA tukee Finnairin lentäjiä työtaistelussa

 

https://www.sllpilots.fi/public/tiedotteet/20090129-tiedote.jsp

 

Suomen Liikennelentäjäliitto ry - Finnish Air Line Pilots' Association on siis hienosta suomenkielisestä nimestään huolimatta vain Finnairin lentäjien ammatiyhdistys. Kummallista on kuitenkin ettei Suomen Lentäjäliitto – Finnish Pilots’ Association ry (FPA), joka on kaikkia suomalaisia liikennelentäjäyhdistyksiä kokoava kattojärjestö, ole ottanut kantaa Finnairin lentäjien vaatimuksiin. Ehkä solidaarisuutta ei löydy Finnairin lentäjille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtakunnansovittelija Jorma Salonius on antanut sovintoesityksen Finnairin lentäjien palkkakiistassa. Vastauksia siihen odotetaan sunnuntai-iltaan kello 21:een mennessä.  Jos esitys hylätään, Finnairin lentäjiä edustavan liikennelentäjäliiton viiden päivän lakkojen sarja alkaa ensi keskiviikkona.

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtakunnansovittelija Jorma Salonius on antanut sovintoesityksen Finnairin lentäjien palkkakiistassa. Vastauksia siihen odotetaan sunnuntai-iltaan kello 21:een mennessä.  Jos esitys hylätään, Finnairin lentäjiä edustavan liikennelentäjäliiton viiden päivän lakkojen sarja alkaa ensi keskiviikkona.

 

Jorma Salonius? Hesarin moka vai onko tapahtunut jotain, joka on mennyt pahasti ohi?

 

E: vastaan itse itselleni: YLE:n uutisissa nimi oli oikein eli HS:n vika. Case closed.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta on aika hauskaa, että HS:n uutisessa käytetään termiä "PALKKAKIISTA"

 

Käsittääkseni työehtosopimuksessa sovitaan aika monesta muustakin asiasta kuin vain palkasta. Tälläinen kikkailu sopii mielestäni aika hyvin siihen mitä tuolla aikaisemmin kirjoitin neuvotteluiden uutisoinnista ja sen tavoitteista. Mutta, näinhän se yleensä menee, moneskos valtiomahti se media olikaan?

 

-Algot

 

P.S Sovintoesityksen jättäminen on kuitenkin ihan positiivinen asia, töitä on siis kovasti tehty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minusta on aika hauskaa, että HS:n uutisessa käytetään termiä "PALKKAKIISTA"

 

Käsittääkseni työehtosopimuksessa sovitaan aika monesta muustakin asiasta kuin vain palkasta.

 

Näinhän se on. Kun viime vuonna jouduin sairaslomalle kolme viikkoa töiden alkamisen jälkeen, oli siinä esimiehellä aikamoinen selvittäminen siitä KVTES-kirjasta, että mitenkäs tämä juttu nyt menee tämän sairausajan palkan kanssa. Siellä oli/on myöskin aikamoiset kiemurat esim. lomien määräytymisestä sun muusta. Työehtosopimus ei yleensä ole mikään parin arkin asiakirja, vaan yleensä ihan painettu ties kuinka monta sivua sisältävä kirja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään