Juha Paulavuo

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut

440 viestiä aiheessa

Jorma Salonius? Hesarin moka vai onko tapahtunut jotain, joka on mennyt pahasti ohi?

E: vastaan itse itselleni: YLE:n uutisissa nimi oli oikein eli HS:n vika. Case closed.

 

Toisille Juhani, toisille "Jorma". Riippuu keneltä kysyy. Kohta tämän vaiheen jälkeen alkaa yleensä läski tummumaan. Ensiapua Artun nettiklinikalta.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa ILMAILU-lehdessä palstalla "Ilmailu kuulee vitosena" nimimerkki "Rekkamiehen poika" Vantaalta avautuu lentäjien palkkauksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa ILMAILU-lehdessä palstalla "Ilmailu kuulee vitosena" nimimerkki "Rekkamiehen poika" Vantaalta avautuu lentäjien palkkauksesta.

 

Voisitko hieman referoida niille, joille tuo julkaisu ei tule ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selasin juuri tuon kyseisen lehden...

 

Eipä tuossa mitään mainittavaa ole. Pienemmän palkkatason, tässä tapauksessa autoliikenteen ihmisen poika ihmettelee näitä lentäjien palkkoja.

Nämä on oikeasti näitä ammatinvalintakysymyksiä, jotka ei siitä miksikään muutu miettimällä. "Ruohohan on tunnetusti aina vihreämpää naapurin puolella".

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisitko hieman referoida niille, joille tuo julkaisu ei tule ?

Lyhyesti, kyse on siitä että on olemassa monta ammattiryhmä jossa vaaditaan myös oikeaa osaamista ja joissa jopa joutuu tekemään töitä ja liksa on huonompi.

 

Onneksi finskin kipparit toimivat tavalla joka nopeuttaa heidän palkkatasonsa sopeuttamista vaadittuun vaatimustasoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hauskaa, mutta kukaan ei siis edelleenkään osaa sanoa, pääsenkö Bojon kyytiin viikon päästä lauantaina Kanarialle. Koskeeko mahdollinen lakko enimmäkseen reittilentoja, vai saavatko siipeensä myös lomalennot?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eipä tuossa mitään mainittavaa ole. Pienemmän palkkatason, tässä tapauksessa autoliikenteen ihmisen poika ihmettelee näitä lentäjien palkkoja.

Nämä on oikeasti näitä ammatinvalintakysymyksiä, jotka ei siitä miksikään muutu miettimällä. "Ruohohan on tunnetusti aina vihreämpää naapurin puolella".

 

 

Voin rehellisesti sanoa ja vieläpä kokemuksesta, että kuljetusalalla saavat useimmat kuskeista kyllä ihan reilusti katsoa peiliin. Enkä nyt tarkoita, että he olisivat jotenkin epätavallisen rumia, eikä siksi pääsisi parempiin hommiin. Ihan perus janttereita useimmat. On vaan ihan oma valinta suostuuko järjestelmällisesti kusetettavaksi ja tekee töitä puoli-ilmaiseksi. Kuorma-autoilijanakin voi tienata ihan siedettävästi jos pääsee töihin rehelliselle työnantajalla. Yleensä AKT:n työehtosopimuksella pyyhitään p*rsettä. Näin voidaan tehdä, koska aniharva osaa perätä oikeuksiaan. Ja jos niitä oikeuksia erehtyy vaatimaan, niin ei aikaakaan kun palveluksiasi ei enää tarvita. Sitten on vielä se suuri joukko kuskeja joilla ei ole hajuakaan koko työehtosopimuksen sisällöstä, moni ei edes tiedä mikä kyseinen paperi on. Sitten on vielä niitäkin jotka ovat kyllä lukeneet kyseisen prujun, mutta eivät ymmärrä mitä sopimuksen asiat tarkoittavat käytännössä. Tässä valossa on kait aika selvää, että se pieni joukko joka ymmärtää ja haluaa pitää palkoista ym. työehdoista kiinni on aika voimaton.

 

Meni nyt vähän offtopiciksi, mutta rakennetaan aasinsilta. Voin hyvin kuvitella, että perus Kalle Kuorma-autoilijasta tuntuu pahalta, kun lentäjät ovat rintama tiiviinä pitämässä kiinni oikeuksistaan. Onhan piloteilla lisäksi vielä verrattain hyvä palkkakin. AKT ja kuljetusala on niin sekalainen seurakunta, että he eivät tälläiseen pystyisi ikinä. Kuljetusalla noin yleisesti työnantaja on kuningas, ja jokaikisessä asiassa. Siellä ei paljoa tarvitse neuvotella...

 

-ANI

 

Edit: Olin työntänyt järjettömän monta pilkkua vääriin väleihin,,,,,,oli pakko korjata

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauskaa, mutta kukaan ei siis edelleenkään osaa sanoa, pääsenkö Bojon kyytiin viikon päästä lauantaina Kanarialle. Koskeeko mahdollinen lakko enimmäkseen reittilentoja, vai saavatko siipeensä myös lomalennot?

 

Eikö tällainen epäselvä asia kannata viimekädessä varmistaa matkanjärjestäjältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin rehellisesti sanoa ja vieläpä kokemuksesta, että kuljetusalalla saavat useimmat kuskeista kyllä ihan reilusti katsoa peiliin. Enkä nyt tarkoita, että he olisivat jotenkin epätavallisen rumia, eikä siksi pääsisi parempiin hommiin. Ihan perus janttereita useimmat. On vaan ihan oma valinta suostuuko järjestelmällisesti kusetettavaksi ja tekee töitä puoli-ilmaiseksi. Kuorma-autoilijanakin voi tienata ihan siedettävästi jos pääsee töihin rehelliselle työnantajalla. Yleensä AKT:n työehtosopimuksella pyyhitään p*rsettä. Näin voidaan tehdä, koska aniharva osaa perätä oikeuksiaan. Ja jos niitä oikeuksia erehtyy vaatimaan, niin ei aikaakaan kun palveluksiasi ei enää tarvita. Sitten on vielä se suuri joukko kuskeja joilla ei ole hajuakaan koko työehtosopimuksen sisällöstä, moni ei edes tiedä mikä kyseinen paperi on. Sitten on vielä niitäkin jotka ovat kyllä lukeneet kyseisen prujun, mutta eivät ymmärrä mitä sopimuksen asiat tarkoittavat käytännössä. Tässä valossa on kait aika selvää, että se pieni joukko joka ymmärtää ja haluaa pitää palkoista ym. työehdoista kiinni on aika voimaton.

 

Meni nyt vähän offtopiciksi, mutta rakennetaan aasinsilta. Voin hyvin kuvitella, että perus Kalle Kuorma-autoilijasta tuntuu pahalta, kun lentäjät ovat rintama tiiviinä pitämässä kiinni oikeuksistaan. Onhan piloteilla lisäksi vielä verrattain hyvä palkkakin. AKT ja kuljetusala on niin sekalainen seurakunta, että he eivät tälläiseen pystyisi ikinä. Kuljetusalla noin yleisesti työnantaja on kuningas, ja jokaikisessä asiassa. Siellä ei paljoa tarvitse neuvotella...

 

-ANI

 

Edit: Olin työntänyt järjettömän monta pilkkua vääriin väleihin,,,,,,oli pakko korjata

 

Ottamatta edelleenkään kantaa Finnairin kiistaan tai työoloihin kuljetusalalla - mutta jos kuljetusala olisi yhtä tiukkaan säädelty ja valvottu kuin lentoliikenne niin tuskinpa kulkisi kovinkaan montaa bussia, taksia tai rekkaa yleisillä teillä nykymallilla. Ja voipa olla, että useimmilla kuljettajilla olisi uranvaihto edessä.

 

Jos on joskus päättänyt ruveta rekka- tai taksikuskiksi niin aivan turhaa urputtaa lentäjien palkoista. Tai mikäli on sairaanhoitajan homman valinnut niin eipä kannata lääkäriä kadehtia. Samoin jos on päätynyt tarjoilijaksi ja alkaa kaduttaa lentoemännän duunin hyvät puolet niin ei oma palkka ja työolot parannu kateellisella valituksella. Tällainen lässytys sopisi lähinna PS:n vaalikampanjaan - ei juuri pidemmälle.

 

Aina voi tehdä oman työnsä paremmin ja edetä vaativampaan hommaan josta myös maksetaan sekä tulee muita positiivisia juttuja. Kuitenkin hyvin tehdystä työstä saa, kuten todettua, hyvän korvauksen kun vaivautuu selvittämään itselleen missä on mukana ja osaa suhteuttaa asiat oikealla tavalla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen lässytys sopisi lähinna PS:n vaalikampanjaan - ei juuri pidemmälle.

 

Ymmärsitkö kirjoittamani tekstin niin, että minä tuon tekstin kirjoittajana olisin kateellinen lentäjien palkoista?

 

Syy miksi kirjoitin tuosta kuljetusalan puljauksesta oli tuo aikaisemmin mainittu ILMAILU -lehden juttu, jossa "rekkamiehen poika" vantaalta on päättänyt avautua lentäjien palkkauksesta. Harmi, että tuo lehti ei ole vielä postiluukkuun ilmestynyt. Tuli vaan pakottava tarve kertoa omista kokemuksistani kuljetusalasta. Se on monella tapaa vastakohta verrattuna lentäjän ammattiin, vaikka monet löytävät paljon yhtäläisyyksiäkin. Myönnän kyllä, että kirjoittamani meni vähän ohi alkuperäisestä aiheesta, pahoitteluni.

 

-Algot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen lässytys sopisi lähinna PS:n vaalikampanjaan - ei juuri pidemmälle.

 

Pakko puuttua tähän off topicina, mutta tuo on kyllä vasemmiston lässytystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Finnair-jutussa on kokonaisuutena eräs hassun hauska piirre, joka ei mitenkään varsinaisesti liity lentäjien työehtosopimukseen, vaan koko yhtiöön, sen olemassa oloon ja olemassa olon tarkoitukseen. Aika iso osa huomiosta keskustelussa julkisessa sanassa keskittyy siihen kuinka Finnair on pörssiyhtiö ja kuinka sen pitäisi saada vapaasti kikkailla kuten mikä hyvänsä pörssiyhtiö.

 

Pörssiyhtiöksi muuttuminen on luonut kuvan että Finnair olisi vain yksi pörssiyhtiö muiden joukossa ja sen keskeinen tehtävä olisi tahkota rahaa omistajilleen. Finnairin johto ja osa poliitikoista on pyrkinyt vielä vahvistamaan tätä mielikuvaa, toisaalta poliitikoissa onneksi vielä on myös niitä, jotka kykenevät näkemään suurempia kokonaisuuksia kuin yhden yksittäisen yhtiön ja sen osakkeen omistajat.

 

Se miksi meillä on valtiollinen lentoyhtiö johtuu siitä että olemme pieni maa vaikeiden liikenneyhteyksien päässä. Asialla ei mitään yhteyttä ideologisiin tai poliittisiin valintoihin vaan kyse on yksinomaan maamme huoltovarmuudesta. Finnair on keskeinen osa huoltovarmuutta, itsenäinen päätösvalta tai pörssiyhtiöstatus eivät muuta tätä faktaa. Valtiovallan on pysyttyvä ohjaksissa, yhtä melko keskeistä osaa maanpuolustuksesta ei voida jättää tuuliajolle markkinavoimien ohjailtavaksi.

 

Myös lentäjien TES on osa huoltovarmuutta... vuokratyövoiman käyttö ei esimerkiksi ole huoltovarmuuden kannalta mikään kovin yksinkertainen asia. Toisaalta myös monet muut henkilöstöpoliittiset asiat Finnairilla saattavat nakertaa huoltovarmuuttamme.

 

Asiaa voi ajatella senkin valossa että vertaa Oslosta lähtevien SASin lentojen määrää Helsingistä lähtevien Finnairin lentojen määrään ja miettii sen pohjalta sitä kuinka paljon koneita meillä olisi kriisitilanteessa käytettävissä maamme huoltoon ja kuinka paljon niitä olisi Norjalla (...ja Norjan Nato-jäsenyyttä ei liene syytä sekoittaa tähän pohdintaan, koska Nato ei ole takaamassa Norjan huoltovarmuutta kokonaisuutena vaan pelkkää sotilaallista puolustusta). Samaten voi miettiä eroja Finnairin tekniikan ja SASin tekniikan välillä... ja SASin teknisten palveluiden sijoittumista pohjoismaissa.

 

Kyse on paljon isommista asioista kuin siitä millä juntit lentävät thaimaaseen örveltämään...

 

Disclaimer: Yllä oleva on minun henkilökohtainen mielipiteeni. Se ei edusta työnantajani tai työnantajani yhteistyökumppaneiden kantaa asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Finnair-jutussa on kokonaisuutena eräs hassun hauska piirre, joka ei mitenkään varsinaisesti liity lentäjien työehtosopimukseen, vaan koko yhtiöön, sen olemassa oloon ja olemassa olon tarkoitukseen. Aika iso osa huomiosta keskustelussa julkisessa sanassa keskittyy siihen kuinka Finnair on pörssiyhtiö ja kuinka sen pitäisi saada vapaasti kikkailla kuten mikä hyvänsä pörssiyhtiö.

 

Pörssiyhtiöksi muuttuminen on luonut kuvan että Finnair olisi vain yksi pörssiyhtiö muiden joukossa ja sen keskeinen tehtävä olisi tahkota rahaa omistajilleen. Finnairin johto ja osa poliitikoista on pyrkinyt vielä vahvistamaan tätä mielikuvaa, toisaalta poliitikoissa onneksi vielä on myös niitä, jotka kykenevät näkemään suurempia kokonaisuuksia kuin yhden yksittäisen yhtiön ja sen osakkeen omistajat.

 

Se miksi meillä on valtiollinen lentoyhtiö johtuu siitä että olemme pieni maa vaikeiden liikenneyhteyksien päässä. Asialla ei mitään yhteyttä ideologisiin tai poliittisiin valintoihin vaan kyse on yksinomaan maamme huoltovarmuudesta. Finnair on keskeinen osa huoltovarmuutta, itsenäinen päätösvalta tai pörssiyhtiöstatus eivät muuta tätä faktaa. Valtiovallan on pysyttyvä ohjaksissa, yhtä melko keskeistä osaa maanpuolustuksesta ei voida jättää tuuliajolle markkinavoimien ohjailtavaksi.

 

Myös lentäjien TES on osa huoltovarmuutta... vuokratyövoiman käyttö ei esimerkiksi ole huoltovarmuuden kannalta mikään kovin yksinkertainen asia. Toisaalta myös monet muut henkilöstöpoliittiset asiat Finnairilla saattavat nakertaa huoltovarmuuttamme.

 

Asiaa voi ajatella senkin valossa että vertaa Oslosta lähtevien SASin lentojen määrää Helsingistä lähtevien Finnairin lentojen määrään ja miettii sen pohjalta sitä kuinka paljon koneita meillä olisi kriisitilanteessa käytettävissä maamme huoltoon ja kuinka paljon niitä olisi Norjalla (...ja Norjan Nato-jäsenyyttä ei liene syytä sekoittaa tähän pohdintaan, koska Nato ei ole takaamassa Norjan huoltovarmuutta kokonaisuutena vaan pelkkää sotilaallista puolustusta). Samaten voi miettiä eroja Finnairin tekniikan ja SASin tekniikan välillä... ja SASin teknisten palveluiden sijoittumista pohjoismaissa.

 

Kyse on paljon isommista asioista kuin siitä millä juntit lentävät thaimaaseen örveltämään...

 

Disclaimer: Yllä oleva on minun henkilökohtainen mielipiteeni. Se ei edusta työnantajani tai työnantajani yhteistyökumppaneiden kantaa asiaan.

 

Monilla vaan tuntuu unohtuvan, että osakeyhtiölaki kieltää selkeästi yhden omistajan suosimisen muiden kustannuksella. Jos valtio haluaisi käyttää Finnairia puhtaasti omien tarkoitusperiensä ajamiseen,sen olisi parasta ostaa yhtiö kokonaan itselleen. Muuten täytyy tyytyä siihen, että yhtiön hallitus tekee ratkaisut liiketaloudelliselta pohjalta. Toki enemmistöomistajalla on valtaa yhtiössä, ja Finnairilla on eittämättä myös strateginen ja sotilaallinen rooli Suomessa, mutta tuntuu aika kaukaiselta yhdistää sitä tähän lentäjien TES:iin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsitkö kirjoittamani tekstin niin, että minä tuon tekstin kirjoittajana olisin kateellinen lentäjien palkoista?

 

Syy miksi kirjoitin tuosta kuljetusalan puljauksesta oli tuo aikaisemmin mainittu ILMAILU -lehden juttu, jossa "rekkamiehen poika" vantaalta on päättänyt avautua lentäjien palkkauksesta. Harmi, että tuo lehti ei ole vielä postiluukkuun ilmestynyt. Tuli vaan pakottava tarve kertoa omista kokemuksistani kuljetusalasta. Se on monella tapaa vastakohta verrattuna lentäjän ammattiin, vaikka monet löytävät paljon yhtäläisyyksiäkin. Myönnän kyllä, että kirjoittamani meni vähän ohi alkuperäisestä aiheesta, pahoitteluni.

 

-Algot

 

En viitannut sinuun. Lähinnä siihen, että jos teksti on kirjoiteltu tuohon julkaisuun kateelliseen ja voivottelevaan sävyyn niin ihmetyttää miksi? Seuraavaan artikkeliin voisi sitten varmaan kirjoittaa menetystarinan Espoon Haukilahdesta, joku Finnairin kippari voisi nojailla purjeveneeseen ja kertoilla reilujen vapaa-aikojen mahdollistavan kaikkea kivaa?

 

Ammatinvalintakysymys ja vieläpä kysymys siitä kenelle työskentelet eli itsestä kiinni ja oma päätös. Huonoa diiliä ei kannata kenenkään työntekijän ottaa ja jos on tullut otetuksi niin valittaminen ja muiden kadehtiminen ei auta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa ILMAILU-lehdessä palstalla "Ilmailu kuulee vitosena" nimimerkki "Rekkamiehen poika" Vantaalta avautuu lentäjien palkkauksesta.

Tilanne on tasan yhtä mahdoton kuin, jos markettien kassaplikat alkais möykkäämään,että miksi pankinjohtajat nostavat seitsenkertaista palkkaa,vaikka me kummatkin tuohta välpätään päivät pitkät!

  ps.kaikki kunnia ja arvostus molemmille ryhmille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monilla vaan tuntuu unohtuvan, että osakeyhtiölaki kieltää selkeästi yhden omistajan suosimisen muiden kustannuksella. Jos valtio haluaisi käyttää Finnairia puhtaasti omien tarkoitusperiensä ajamiseen,sen olisi parasta ostaa yhtiö kokonaan itselleen. Muuten täytyy tyytyä siihen, että yhtiön hallitus tekee ratkaisut liiketaloudelliselta pohjalta. Toki enemmistöomistajalla on valtaa yhtiössä, ja Finnairilla on eittämättä myös strateginen ja sotilaallinen rooli Suomessa, mutta tuntuu aika kaukaiselta yhdistää sitä tähän lentäjien TES:iin.

 

Omistussuhteilla tai osakeyhtiölailla ei ole mitään merkitystä tähän asiaan, kyse ei ole yhden omistajan edusta vaan maanpuolustukseen liittyvästä huoltovarmuudesta... joka taas luonnollisesti on kaikkien yhteinen etu.

 

Huoltovarmuuden perusteella tiettyjä yrityksiä ja yhteisöjä velvoitetaan muutenkin tiettyihin toimenpiteisiin, siihen ei vaadita edes valtion osaomistajuutta... tosin täytyy sanoa että tietyt poliittiset ratkaisut 90-luvulta tähän päivään ovat tehneet melkoisesti hallaa tälle asialle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ps.kaikki kunnia ja arvostus molemmille ryhmille!

 

Yes, hyvä pointti! Minunkaan raapustuksia ei pidä sotkea kysymykseen eri tekemisten arvostuksista. Siitä ei ole kyse!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne on tasan yhtä mahdoton kuin, jos markettien kassaplikat alkais möykkäämään,että miksi pankinjohtajat nostavat seitsenkertaista palkkaa,vaikka me kummatkin tuohta välpätään päivät pitkät!

  ps.kaikki kunnia ja arvostus molemmille ryhmille!

 

Aivan

 

Ellei tuo kassaplikka sitten saa potkuja, että tirehtöörille riittää vielä kassasta tuo seitsen ja puolikertainen palkka.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tällainen epäselvä asia kannata viimekädessä varmistaa matkanjärjestäjältä.

 

Matkanjärjestäjät eivät tiedä asiasta tuo taivaallista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omistussuhteilla tai osakeyhtiölailla ei ole mitään merkitystä tähän asiaan, kyse ei ole yhden omistajan edusta vaan maanpuolustukseen liittyvästä huoltovarmuudesta... joka taas luonnollisesti on kaikkien yhteinen etu.

 

Huoltovarmuuden perusteella tiettyjä yrityksiä ja yhteisöjä velvoitetaan muutenkin tiettyihin toimenpiteisiin, siihen ei vaadita edes valtion osaomistajuutta... tosin täytyy sanoa että tietyt poliittiset ratkaisut 90-luvulta tähän päivään ovat tehneet melkoisesti hallaa tälle asialle.

 

No sehän sitten selittääkin kaiken  :-[, hei tervetuloa 2000-luvulle! Valtion yhtiön koneista niin iso osa on muiden omistamia, että jos Ruotsi hyökkää Suomeen, ne häipyvät täältä huoltovarmuutta parantamasta valonnopeudella .

Kriisitilanteessa tällä vuosisadalla ei tällaisilla kaupallisilla huoltovarmuusasioilla ole mitään merkitystä. Osakeannilla voisi tosin saada lisää rahaa ja laittaa MD11:een omasuojalaitteet - varmuuden vuoksi  ;D

Mutta olihan se hyvä tietää, että tässä asiassa ei ole ihan pikkukuvioista kyse kuten duunarin dokumatkasta vaan ihan oikeasti isänmaan maineesta ja kunniasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omistussuhteilla tai osakeyhtiölailla ei ole mitään merkitystä tähän asiaan, kyse ei ole yhden omistajan edusta vaan maanpuolustukseen liittyvästä huoltovarmuudesta... joka taas luonnollisesti on kaikkien yhteinen etu.

 

Finnairilla taitaa olla myös ulkomaisia osakkeenomistajia jotka eivät uskoakseni ole erityisen kiinnostuneita subventoimaan Suomen maanpuolustuksen huoltovarmuutta. Siitä olen tosin samaa mieltä, että kyllä 2000-luvullakin lentoyhtiöillä on edelleen myös strategista merkitystä mahdollisten kriisien aikaan, ja tämän jokaisen lentoyhtiöön rahojaan sijoittavan pitäisi ottaa jollain tasolla huomioon. Mutta edelleen en oikein osaa nähdä tämän yhteyttä lentäjien TES:iin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla taitaa olla myös ulkomaisia osakkeenomistajia jotka eivät uskoakseni ole erityisen kiinnostuneita subventoimaan Suomen maanpuolustuksen huoltovarmuutta. Siitä olen tosin samaa mieltä, että kyllä 2000-luvullakin lentoyhtiöillä on edelleen myös strategista merkitystä mahdollisten kriisien aikaan, ja tämän jokaisen lentoyhtiöön rahojaan sijoittavan pitäisi ottaa jollain tasolla huomioon. Mutta edelleen en oikein osaa nähdä tämän yhteyttä lentäjien TES:iin.

 

Jokainen täyspäinen sijoittaja ymmärtää riskin joka liittyy Finnairin kaltaiseen valtionyhtiöön. Ja tietää ettei kyseessä ole ihan tavallinen osake.

 

Itseni on hieman vaikea ymmärtää miksi yhtiö on ylipäänsä listattuna kun valtio on omistajana yli 50% osuudella ja on ilmoittanut pysyvänsä sellaisena .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään