Juha Paulavuo

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut

440 viestiä aiheessa

Hei,

 

Näinhän se on. Ei loman tai muun matkan peruuntuminen ole maailman loppu. Tai edes parin tuhannen työpaikan menetys. Elämä jatkuu. Itse lähtökohtaisesti toivon kuitenkin toisille ennemmin hyvää kuin pahaa.

 

t. Ole

 

edit: sanamuoto muutettu.

 

No eihan tyopaikkojen menetyksia kukaan toivo. Mutta muutaman paivan lakko, ei Finnair siihen varmasti kaadu - vaikka miten Hienoset sun muut antaisivat nain ymmartaa. Eika matkakaan lakon vuoksi valttamatta jaa tekematta; siirtyy ehka, tai tapahtuu sitten toista kautta. Sita paitsi jonkin nokialaisen tai ensolaisen tyopaikan menetys on tasan yhta paha asia ao. henkilon kannalta kun finnairilaisenkin. Samoin miljoonien muiden ihmisten tyopaikkojen kohtalo kaikkialla maailmassa. Itse toivon hyvaa kaikille - en mitenkaan erityisesti Finnarin tyontekijoille, enka edes erityisesti pelkastaan suomalaisille. Etenkin kun en ole Suomessa asunut pitkalti yli kymmeneen vuoteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tässäkin keskustelussa ole katkeria kommentteja heitellyt pääasiassa Kokoomuksen väki ja heidän perässähiihtäjänsä... heillehän se tuntuu olevan jättimäinen ongelma jos joku saa työstään hyvän palkan :)

 

Meneekö se Sinulla niin että esim. Espoolaiset ovat Kokoomuksen kannattajia ja esim. Nokialla  asuvat Vasemmistolaisia. En ole kenenkään profiilissa nähnyt puolue kantaa. Sinun EI pitäisi yleistää asioita jos sinulla ei ole varmaa tietoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kenenkään profiilissa nähnyt puolue kantaa. Sinun EI pitäisi yleistää asioita jos sinulla ei ole varmaa tietoa.

 

 

Ei ollut tosiaan ensimmäinen kerta kun täällä luokitellaan puoluekannaltaan vasemmalle tai oikealle, ties minkä umpimähkäisen logiikan mukaan. Onko mitenkään mahdollista, että jätettäis tällaiset heitot pois?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuntuu hurjalta tuo ajatus, että 25% vuoroista voitaisin operoida ulkopuolista työvoimaa käyttäen. 20% johon pilotit olisivat jo suostuneet kuullostaa jo sekin pahalta. Mihin tämät tulee johtamaan. Pelottaa todella mitä tulee tapahtumaan. Olisi kiva tietää millainen suunnitelma tässä on taustalla. Huh!

 

-Algot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu hurjalta tuo ajatus, että 25% vuoroista voitaisin operoida ulkopuolista työvoimaa käyttäen. 20% johon pilotit olisivat jo suostuneet kuullostaa jo sekin pahalta. Mihin tämät tulee johtamaan. Pelottaa todella mitä tulee tapahtumaan. Olisi kiva tietää millainen suunnitelma tässä on taustalla. Huh!

 

Mistään mitään oikeasti tietämättä uskoisin, että kompastuskivenä on enemmän ollut tuo 69-paikkaisuusraja koneissa. Jos ulkopuolisen työvoiman käyttö sallittaisiin vain sitä pienemmissä koneissa, ei E170-koneita voitaisi käyttää esim. kotimaanliikenteessä Finncommin operoimana Finnairin reitillä. E170:ssä kun on 76 paikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu hurjalta tuo ajatus, että 25% vuoroista voitaisin operoida ulkopuolista työvoimaa käyttäen. 20% johon pilotit olisivat jo suostuneet kuullostaa jo sekin pahalta. Mihin tämät tulee johtamaan. Pelottaa todella mitä tulee tapahtumaan. Olisi kiva tietää millainen suunnitelma tässä on taustalla. Huh!

 

-Algot

 

Siis lentäjät olivat valmiina siihen, että 20% lomalennoista lennetään, työnantaja halusi, että viidesosa(20%) kaikista lennoista lennetään ulkopuolisella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistään mitään oikeasti tietämättä uskoisin, että kompastuskivenä on enemmän ollut tuo 69-paikkaisuusraja koneissa. Jos ulkopuolisen työvoiman käyttö sallittaisiin vain sitä pienemmissä koneissa, ei E170-koneita voitaisi käyttää esim. kotimaanliikenteessä Finncommin operoimana Finnairin reitillä. E170:ssä kun on 76 paikkaa.

 

Minka takia ylipaataan Finnair operoi itse alle 100-paikkaisia koneita? SAS:ia lukuunottamatta ei tule montaa yhtiota mieleen, jossa emolentoyhtio lentaa itse tamankokoisilla koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minka takia ylipaataan Finnair operoi itse alle 100-paikkaisia koneita? SAS:ia lukuunottamatta ei tule montaa yhtiota mieleen, jossa emolentoyhtio lentaa itse tamankokoisilla koneilla.

Koska tuo voimassaoleva työehtosopimus kieltää ulkopuolisen operoijan käytön yli 69-paikkaisilla koneilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kuka ketjuun kirjoittaineista edustaa/kannattaa Kokoomusta tai vastavuoroisesti katkeria. Jussi tietää?

 

Enpä tiedä mikä puoluekirja on kenelläkin taskussa, mutta tyypillinen katkeruus ja kateus asiansa hyvin hoitaneita kohtaan tässä keskustelussa paistaa lävitse... ja ikävä kyllä se katkeruus on tyypillistä kokoomuslaista valkokaulusköyhällistökatkeruutta, mutta eipä siitä sen enempää, katkerien ihmisten kommentit niin paperityöväestä ja lentäjistä kuin yhteiskunnan tuella elämään joutuvista lienevät riittävän hyvin esillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä mikä puoluekirja on kenelläkin taskussa, mutta tyypillinen katkeruus ja kateus asiansa hyvin hoitaneita kohtaan tässä keskustelussa paistaa lävitse... ja ikävä kyllä se katkeruus on tyypillistä kokoomuslaista valkokaulusköyhällistökatkeruutta, mutta eipä siitä sen enempää, katkerien ihmisten kommentit niin paperityöväestä ja lentäjistä kuin yhteiskunnan tuella elämään joutuvista lienevät riittävän hyvin esillä.

 

Puoluekantani on taalla ollut niin monta kertaa esilla, mutta muistaakseni myos osittainen tukeni Finnairin lentajille -- ei nama asiat valttamatta mene jasenkirjan mukaan.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska tuo voimassaoleva työehtosopimus kieltää ulkopuolisen operoijan käytön yli 69-paikkaisilla koneilla?

 

Jos kone on FinnCommin omistama tai liisaama ja lentaa FC:n tunnuksin, niin miten Finnairin tyoehtosopimus voi vaikuttaa tahan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kone on FinnCommin omistama tai liisaama ja lentaa FC:n tunnuksin, niin miten Finnairin tyoehtosopimus voi vaikuttaa tahan?

Jos lennolla on myös FC:n lennonnumero, ja Finnair on mukana vain codesharena, niin tuskin mitään. Mutta tällä hetkelläkin FC lentää Finnairille reittejä Helsinki - Turku / Tampere / Tallinna / Stuttgart, näillä reiteillä ei ole FC:n numeroa lankaan, ainoastaan AY:n. Uskoakseni tämän järjestelyn laajentamisesta tämä kiista on lähtenyt, varsinkin jos se laajenisi koskemaan E170-kokoisia koneita.

 

Itse ainakin toivon kaikkea hyvää Finnairille, ja nykyisin pyrin sitä suosimaan työmatkoillani. Mutta jos joitakin reittejä lennettäisiin esimerkiksi FC:n miehistöjen voimin, on se minulle ihan OK. Jos taas lentoa varatessa ei enää yhtään tietäisi, millainen kone ja minkämaalainen miehistö sieltä tulisi, niin henkilökohtaisesti se tulisi vaikuttamaan lentoyhtiön valintaan. Siltikin olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, ettei asian pitäisi ammattiliiton määräysvallassa olla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän on juttu niin, että voimassa ei ole MITÄÄN työehtosopimusta, joten niissä ei myöskään lue MITÄÄN.

Suomessa ymmärtääkseni sopimuksettoman tilan aikana sovelletaan vanhan työehtosopimuksen määräyksiä siihen asti, kunnes uusi työehtosopimus tulee voimaan. Tällä hetkellä siis noudatetaan tuota jo vanhentunutta lentäjien sopimusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis lentäjät olivat valmiina siihen, että 20% lomalennoista lennetään, työnantaja halusi, että viidesosa(20%) kaikista lennoista lennetään ulkopuolisella.

Tuo prosenttimäärä 20% kaikista lennoista ja 150-200 työpaikan valuminen "ulkopuolelle" kuulostaa jo melko pahalta...

Ennenkuin luin tuon SLL:n tiedotteen, luulin että sovintoesityksissä olisi päästy jo lähelle ratkaisua, ja siksi lakko peruttiin. Mutta ei :-\

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika B, Mika B, kyllä se Suomen huoltovarmuus vaan osaksi kummittelee Finnairin omistusten takana. En selittele taustoja enempää, koska toki kirjoittelen näitä kommentteja yksityishenkilönä.  Nimim. Paljonko suomalaista kauppalaivastoa on ulosliputettu, ja miksi?  :-\

 

En toki tarkoittanut ettei sillä mitään tekemistä omistuksen kanssa ole. Päinvastoin. Olen vain sitä mieltä, että edes huoltovarmuusasiat eivät saa aikaiseksi sitä, että Finnair operoi esim juuri 10 laajarunkokoneen laivastoa maailman tappiin asti, maksoi mitä maksoi, jos se olisi huikean epäkannattavaa. Siihen nähden koko asia on triviaali näissä yhteyksissä. Se, että Finnair kuskasi tsunamin jälkimainingeissa suomalaisia, oli toki ylimääräistä bonusta ja plussaa, mutta sen mahdollisti se, että Finnair on menestyvä yritys. Se ei ole menestyvä yritys sitä varten, että Suomi kriisissä tarvitsee ambulanssikykyisen B757:n. Olisi se vaan aivan erinomaisen kallista ylläpitää laivastoa sitä varten, että kerran vuosikymmenessä yli 10 suomalaista voi kuolla ulkomailla.

 

Tonniston suhteen, kuten alunperinkin sanoin, tilanne on eri. Kriisissä lentolaivaston merkitys vaikkapa elintarvikkeiden kuskaajana on minimaalinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tonniston suhteen, kuten alunperinkin sanoin, tilanne on eri. Kriisissä lentolaivaston merkitys vaikkapa elintarvikkeiden kuskaajana on minimaalinen.

 

Tämä huoltovarmuusasia on huomattavasti monimutkaisempi ja moniulotteisempi kuin mitä äkkiseltään saattaisi kuvitella. Se että edes yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tärkeimmät toiminnot pysyvät luotettavasti ja riittävällä teholla käynnissä vaatii tänäpäivänä uskomattoman monta lentokonetta päivässä siivilleen. Kyse ei ole niin yksinkertaisesta asiasta että pitäisi saada nälkäisille ruokaa, viluisille huopia ja sairaille hieman sulfaa ja hota-pulveria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika sikamaista toimintaa, jos todisteita moiseen touhuun löytyy. Menee viimeisetkin rispektin rippeet kyseistä yhtiötä kohtaan.

Ennen kuin joku heittää näsää kommenttia siitä, että mitään ei ole vielä toteen näytetty, niin sanoisin, että pelkkä uutinenkin aiheesta antaa osviittaa siihen, että jotain puuhastelua siellä on tapahtunut...

 

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Lent%C3%A4j%C3%A4kiistan+sovittelija+vaihtuu/1135243789805

 

No niin, nyt meni sovittelija vaihtoon....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhhuh, melkoinen pommi. Luulisi että asia puidaan vielä oikeudessa, ei luulisi että voidaan lakaista asia vaan sovittelija vaihtamalla maton alle, jos valtakunnansovittelija-tason henkilöä epäillään puolueettoomuudesta viranhoidossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi kauhistus mikä juttu. Jeesustelkaa ja taivaastelkaa.  :laugh:

 

- Saamieni tietojen perusteella arvelen lentäjäliiton pyrkivän neuvotteluprosessin mustamaalaamiseen perustuen valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen siirtämiseen turistiluokasta bisnesluokkaan äskettäisellä Thaimaan-lomamatkallaan, Finnairin henkilöstöjohtaja Anssi Komulainen sanoo Finnairin tiedotteessa.

Mikäli lennon turistiluokka on ylibuukattu, siirretään Finnairin normaalikäytännön mukaisesti matkustajia bisnesluokkaan kaupallisista tai lääketieteellisistä syistä. Tällaisia siirtoja tehdään kymmeniä joka päivä, ja näin tapahtui myös Thaimaan-lennolla, jolla Salonius oli mukana, Finnair kertoo.

 

Aurinkomatkojen valmismatkalla ollut Salonius oli pyytänyt matkatoimistoltaan paikkaa varauloskäytävän kohdalla lonkkavikansa vuoksi.

 

- Tällaista emme pystyneet tarjoamaan, koska liikuntarajoitteista matkustajaa ei voida sijoittaa varauloskäytävän eteen. Siksi Salonius siirrettiin turistiluokasta bisnesluokkaan Finnairin lentotoimintaryhmän johtajan Veikko Sieväsen päätöksellä. Liikennelentäjäliitto käyttää mielestäni kyseenalaisia keinoja ja hankaloittavat neuvotteluprosessia tarpeettomasti, Komulainen toteaa.

 

- Valtakunnansovittelija ei ollut tietoinen matkustusluokan muutoksesta etukäteen, vaan hän noudatti virkailijoiden antamia ohjeita.

 

Kirjoittaja Uusi Suomi

 

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/51248-tahanko-lentajien-vilppisyytokset-perustuvat-salonius-siirtyi-turistiluokasta-bisneslu

 

Ihan kamala asia jos pääsi businessluokkaan Thaimaan lennolla. Nyt pitää saada paikalle haloslaiset ja verottamaan tuollainen etu heti pois.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään