Juha Paulavuo

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut

440 viestiä aiheessa

Virolainen viittaa kyseisessä kohteessa "lehtitietoihin". Eli ilmeisesti hän ei ole ainakaan omasta päästään summaa keksinyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virolainen myös käyttää "lahjuksen" arvona 3000 euroa. Minkähänlaisesta mielikuvituksesta tämä summa on tullut?

 

Sulle on tässä threadissa useampaan kertaan sanottu että täältä se on temmattu: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1657041

Voin vielä lainata tähän sen tärkeän kohdan: "Tiettävästi lahjan arvo on noin 3 000 euroa. Se on edestakaisessa matkassa turisti- ja bisnesluokan lipunhinnan erotus."

 

Suoritetaan lukujen tarkistus:

Menet Finnairin sivuille ja etsit halvan edestakaisen bankkarinmatkan. Minä valitsin 3.4.2009-7.4.2009 ja sain menopaluun hinnaksi economyssä 708 euroa. Sitten vilkastaan saman päivän lentojen hinnat busineksessa. 2932 euroa. Erotus on siis näillä esimerkkilennoilla säälittävät 2224 euroa, eikä ollenkaan lähellä "noin 3000 euroa.".

 

 

Eiköhän tuolta vielä pikkusen lähemmäs kolmen tonnin erotusta pääse jos tahtoo kovasti käyttää aikaa ja vaivaa sensaatiomaisen lööpin tekemiseen..?

 

....tämä kaikki siis olettaen että kaveri bumpattiin molempiin suuntiin ja vaimo pysyy turistissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se 3000€ on kääritty tuosta erotuksesta mitä maksaa turistiluokan lippu vs. businessluokan lippu, niin homma menee suomeksi ja suoraan sanottuna pahasti perseelleen.

 

Kun ostetaan businessluokan lippu, saadaan sillä varma paikka businessluokasta oheispalveluineen ja lippuun liitettyine ehtoineen kuten peruutus- ja muutosoikeuksineen. Näillä kaikilla on oma hintansa.

Turistiluokan lipulla matkustava joka saa siirron lentoyhtiön toimesta lähtöportilla, ei saa mitään muita businessluokkaan liittyviä palveluja kun tarjoilun ja tuolin. Ei loungea, ei matkatavaran lisäkiloja jne.

Se joka osaa laskea hinnoittelukaavalla tuon jäljelle jäävän edun arvoksi 3000 euroa, voisi kyllä kertoa miten sen teki.

 

Juuri nyt Finnair myy yhdensuunnan korotusta businekseen matkamessuilta Bangkokin lipun ostaneille hintaan 499€ joka sekään ei ole operational upgradeen verrattavissa mutta jo vähän lähempänä kun joku businesslipun menopaluun hinnan katselu hinnastosta.

 

Ja jos valtakunnansovittelija oli Aurinkomatkojen matkalla, niin hyvin harva voi edes tietää mikä on Aurinkomatkojen lipun arvo HEL-BKK-HEL -reitillä koska on leivottu matkapakettiin sisään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin irrelevanttia onko se etu nyt 1000 vai 3000 euroa, ja mitä muita etuisuuksia business-luokan lippuun nyt muuten liittyy.

 

Virkamies on vastaanottanut sopimattoman lahjan, ja sillä sipuli.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kaikella tällä ei ole mitään merkitystä jutun kannalta. Se, onko "lahjus" 1000 vai 3000 EURon arvoinen on semantiikkaa. Suuruusluokka on oikea. Jos väitettäisiin että 30000, olisi kyseessä virhearvio jolla on oikeasti jotain merkitystä...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jolla on oikeasti jotain merkitystä...  ::)

 

Kun koko (businessluokka)asialla ei ole mitään merkitystä. Säälipisteiden ja sympatian hakua vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläisen näkökulma on sellainen, että nihkeäksi osoittautunut "sovittelija" saatiin siirrettyä syrjään ja näpäytettyä samalla järjestelmää sekä myös työnantajaa. Eri asia on, kuinka viisasta se oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KRP on päättänyt aloittaa esitutkinnan

 

No nyt ei enää tarvitse arvailla millä on merkitystä ja millä ei. Mutta eiköhän ollut kummankin osapuolen kannalta hyvä asia, että epäilyksen synnyttyä sovittelija astui syrjään. Pöytä on puhdas myös tältä osalta.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt ei enää tarvitse arvailla millä on merkitystä ja millä ei. Mutta eiköhän ollut kummankin osapuolen kannalta hyvä asia, että epäilyksen synnyttyä sovittelija astui syrjään. Pöytä on puhdas myös tältä osalta.

Juha

 

Poyta jai kylla vahan rasvaiseksi, silla nythan "selvisi", etta tyontajapuoli yritti paasta lahjonnalla haluamaansa lopputulokseen. Tuo lika ei poistu kuin poytaa vaihtamalla, eli tyonantajapuolen neuvottelijat vaihtamalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....tämä kaikki siis olettaen että kaveri bumpattiin molempiin suuntiin ja vaimo pysyy turistissa...

 

Saloniuksen omien puheiden mukaan siirrettiin sekä meno- että paluulennolla ja vaimo siirrettiin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poyta jai kylla vahan rasvaiseksi, silla nythan "selvisi", etta tyontajapuoli yritti paasta lahjonnalla haluamaansa lopputulokseen. Tuo lika ei poistu kuin poytaa vaihtamalla, eli tyonantajapuolen neuvottelijat vaihtamalla.

Eipäs nyt vielä hypätä johtopäätöksiin siellä. Nythän on vasta selvinnyt, että on mahdollista, että rikos on tapahtunut. Siksi on aloitettu esitutkinta. Esitutkinnassa kuullaan asianomaisia henkilöitä (ennen esitutkintaa on pyydetty vain kirjallisia vastineita). Esitutkinnan perusteella syyttäjä tekee päätöksen, onko hänen mielestään rikosta tapahtunut ja jos on, onko aiheellista nostaa syyte.

 

Vasta oikeusistuin Suomessa ratkaisee, onko rikosta tapahtunut ja onko joku syyllinen. Esitutkinta aloitetaan käytännössä aina, jos tutkintapyyntö tehdään ja poliisi on todennut, että tapahtunut saattaa rikkoa lakia. Esitutkinta ei siis merkitse, että rikosta välttämättä on tapahtunut, vaan esitutkinta tehdään nimenomaan tuon asian selvittämiseksi ja oikeuskäsittelyn tueksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS, vanha ja perinteinen lakkoilijoiden luvattu keidas, pääsi lakkoriesasta toistaiseksi eroon niin nyt riesa siirtyi idemmäs.

 

SAS aidosti kriisiyhtiö toimenpideohjelmineen joten lakkoiluinto luontevasti vähenee, kun kaikki ymmärtävät tilanteen vakavuuden. Parempi pelastaa 5 työpaikkaa 10:sta kun hävitä ne kaikki. Näin siis kun kyseessä on kriisiyhtiö.

 

Voipi olla liikkumassa tämäkin ilmiö idemmäs.

 

Finnair on hehkuttanut ja paisutellut aivan älyttömästi heidän osin näennäistä menestystään ja isoa kassaa joten en ihmettelisi jos työntekijöillä, historia huomioiden, on väärä mielikuva siitä todellisuudesta minkälaisessa vastatuulessa yhtiö tällä hetkellä luovii. Jos mielikuva on, että ollaan liikkeelllä suomalaisen veronmaksajan takaamana strategisena omistuksena maailmaa valloittamassa ja ottamassa Euroopan ja Aasian välistä markkinaa haltuun ja kohta myös USAn ja Intian välistä kun se on niin helppoa, on nopeat isoympyräreitit, uudet koneet ja kaikkea muuta siistiä.

 

Todellisuudessa voi olla kuitenkin niin, että yhtiö on käymässä kamppailua elämästä ja kuolemasta niin siinäpä se sotku sitten on. Ja sitten iski vielä pahin talouskriisi kymmeniin vuosiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin tuossa netissä vaihtaa paluutani New Yorkiin perjantailta torstaille, mutta systeemin mukaan uusi lippu olisi pitänyt noutaa JFK:ltä Finnairin tiskiltä.

 

Näinollen, muutinkin lipun puhelimitse ja Finnairin virkailija sanoi, että heillä ei ole mitään tietoa mahdollisen lakon vaikutuksista. Onkohan Finnairin johto tekemässä mitään suunnitelmia, vai onko koko porukka jossakin hiihtämässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pop cornit paahtumaan...

 

Ja sitten popcorni-laatikon kanssa sohvalle istumaan ja odottamaan milloin Finnairin muut työntekijäjärjestöt tuomitsevat teknisten lakon ja kehoittavat työnantajaa pitämään puolensa ja jatkamaan irtisanomisia...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Näinollen, muutinkin lipun puhelimitse ja Finnairin virkailija sanoi, että heillä ei ole mitään tietoa mahdollisen lakon vaikutuksista. Onkohan Finnairin johto tekemässä mitään suunnitelmia, vai onko koko porukka jossakin hiihtämässä?

 

Hesarista luin, että lakolla ei olisi välittömiä vaikutuksia lentoihin. Mitä se sitten tarkoittaneekin.

 

"Finnairin viestinnästä kerrottiin lauantaina, että työnantajapuoli käsittelee lakonuhkaa maanantaina. Finnairista korostetaan, että lakonuhalla ei ole toistaiseksi vaikutusta yritykselle eikä sen asiakkaille."

 

Eli taitavat olla hiihtämässä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarista luin, että lakolla ei olisi välittömiä vaikutuksia lentoihin. Mitä se sitten tarkoittaneekin.

 

"Finnairin viestinnästä kerrottiin lauantaina, että työnantajapuoli käsittelee lakonuhkaa maanantaina. Finnairista korostetaan, että lakonuhalla ei ole toistaiseksi vaikutusta yritykselle eikä sen asiakkaille."

 

Eli taitavat olla hiihtämässä  ::)

 

Niin, toistaiseksi... Mutta mitä pidemmälle alkavalla viikolla mennään, sitä enemmän tulee peruutuksia. Nyt kun MD-11-laivasto on harvalukuisempi, niin siellä ne peruutukset tuntuvat herkimmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, toistaiseksi... Mutta mitä pidemmälle alkavalla viikolla mennään, sitä enemmän tulee peruutuksia. Nyt kun MD-11-laivasto on harvalukuisempi, niin siellä ne peruutukset tuntuvat herkimmin.

Tuurilla ne laivatkin seilaavat  ;D

 

Vakavasti puhuen, jos haluaa varmuuden maksimointia kannattanee yrittää vaihtaa yhtiötä jos mahdollista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja nyt tietty Air France siellä ei lakoista puhuta juurikaan, löytyy toki muitakin.

Onko tosiaan näin ettei palkansaaja voisi itse ehdottaa joitain muutoksia, antaja sanelee tietty johonkin vaiheeseen.

Nykypäinä kuitenkin työntekijätkin omistavat tietokoneen ja tilaavat sanomalehtiä jos rahat riittävät, ei aina näin ole mennyt.Itse minä en ole henkilökohtaisesti riippuvainen palkkaneuvotteluista, saan toki lisäcenttejä, mistä tulevatkin.

Työnantaja on kuitenkin johonkin vaiheeseen velvollinen hoitamaan palkanmaksun, tietty työnteon vastineena, en kuitenkaan ole solisalirantti koska niitä halveksutaan täällä suunnattomasti, voisinko olla kommunisti tai ehkä pataporvarillinen, mene tiedä. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lakko alkaa, sen vaikutukset alkavat näkyä asteittain, kun koneet tarvitsevat huoltoa. Finnairin teknisen johtajan Kimmo Soinin mukaan jo loppuviikon vuorojen lentäminen tuottaisi yhtiölle isoja vaikeuksia.

 

yle

 

Finnairin teknisten toimihenkilöiden lakko ei koskisi niin sanottuja raskaampia lentokonehuoltoja. Näin ollen lakko ei aiheuttaisi ainakaan heti suurempaa harmia muille lentoyhtiöille kuin Finnairille.

 

yle

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin ja toimihenkilöunionin edustajat ovat päässeet neuvotteluyhteyteen, eikä Finnairin teknisten työtaistelu ala tiistaina, toimihenkilöunionin puheenjohtaja Antti Rinne kertoo.

Toimihenkilöunioni oli antanut työnantajalle maanantai-iltapäivään kello 16:een asti aikaa perua suunnitelmansa irtisanoa tai muuttaa 18 teknisen toimihenkilön työsopimusta. Rinne kertoi YLE Uutisille, että unioni pääsi aamupäivällä työnantajan eli Finnairin kanssa asialliseen neuvotteluyhteyteen.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään