Juha Paulavuo

Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut

440 viestiä aiheessa

Vanha juttu mutta tilanne ei.

 

 

On aika hankala uskoa, että pienet säästöt lentohenkilöstön palkoissa auttaisivat Finnairin menestykseen. Finnairilla ja Ryanairilla oli käytännössä sama määrä lentävää henkilöstöä vuonna 2005, Finnairilla 2 150 ja Ryanairilla 2 271 lentävää henkilöä. Muuta henkilöstöä Finnairilla oli 6 850 ja Ryanairilla 792.

 

Halpayhtiössä tienaa enemmän

 

Myös yhtiöiden keskimääräiset palkkakulut yllättävät. Ryanairin keskimääräiset henkilökulut per henkilö olivat viime vuonna 56 tuhatta euroa, kun Finnair selvisi vähemmällä, vain 52 tuhannella per henkilö. Siis halpayhtiön palkkakustannukset ovat Finnairia suuremmat.

 

Finnair pitää itseään laatubrändinä, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan korkeampaa hintaa. Siihen kuvaan sopii huonosti halpayhtiön kustannustaso.

 

Ryanairiin uskoi viime vuonna 34,8 miljoonaa matkustajaa, kun Finnairin laatu tepsi 8,5 miljoonaan matkustajaan.

 

 

http://www.talouselama.fi/uutiset/article159946.ece

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanarilla ei ole painolastina suljetun talouden ajalla kerättyä laardia mitä pitäisi kantaa vyötäröllä vielä 2010 luvullakin. Finnairilla on.

 

Jos Finnair perustettaisiin nyt uudestaan ja vielä yksityisin voimin, niin päästäisiin eroon kaikesta valtionyhtiön keräämästä läskistä ja olisi helpompi liikkua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka puhuu asiaa, mutta kannattaa muistaa että ryynäri tekee vain kevyet C-huollot kun kunnon C- ja D-huollot on ulkoistettu.  ;)

 

Muutenkin tuo vertailu on vähän turha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka puhuu asiaa, mutta kannattaa muistaa että ryynäri tekee vain kevyet C-huollot kun kunnon C- ja D-huollot on ulkoistettu.  ;)

 

Muutenkin tuo vertailu on vähän turha.

 

Eikö Finnairin lukuihin ole laskettu myös catering, maapalvelut, matkatoimistot, matkanjärjestäjät, jotka kaikki kuuluvat Finnair-konserniin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla taitaapi olla myös rahtiosasto, mikä Ryanairilta puuttuu - vaikka omasta mielestään karjaa kuljettavatkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On taas täysin turha vertailu siinäkin mielessä, että molemmat yhtiöt ovat pinnalla. Jos kerran "laardia" ja kaikkea muuta on kannettavana eikä laatuakaan ole, niin miten rahaa silti tulee sisäänkin?

Finnair tuottaa merkittävän osan omista tukipalveluistaan Helsingissä itse, Ryanair taas nimenomaan pyrkii niistä säästämään; maapalvelut tehdään mahd halvalla (siksi terminaalit on halleja ja boardareita ei käytetä, ei ole loungeja eikä kohta virkailijoitakaan, laukkujen mukana tuonnista rankaistaan..), lennetään halvoille kentille (siksi Suomessakin pitää matkustaa ensin Tampereelle että pääsee matkalle), jatkoyhteyksiä ei myydä, ja menetetyistä yhteyksistä ei lähtökohtaisesti korvata mitään (Finnair taas useimmiten tarjoaa epäsäännöllisyystilanteissa enemmän kuin olisi edes pakko).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ja lentäjät jatkavat tänään neuvotteluja työehtosopimuksesta. Liikennelentäjien liiton varapuheenjohtaja Pekka Puttonen sanoo, että osapuolet kokoontuvat kello 13 valtakunnansovittelijan toimistossa.

 

Kiistaa sovitellaan piirisovittelija Esa Lonkan johdolla. Kipeimmin hiertävät yhä kysymykset eläkeiän nostamisesta sekä ulkopuolisen työvoiman käytöstä eli lentojen ostamisesta alihankintana muilta yhtiöiltä. Muita kiistakysymyksiä ovat lepopäivien ja lennoilla mukana olevien lentäjien määrä. Myös palkoista neuvotellaan, mutta kumpikaan osapuoli ei pidä palkkakysymystä esteenä sovulle.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedote 5.5.2009

 

Finnairin lentäjien ehdotus 10 prosentin palkanalennuksesta ei kelvannut työnantajalle

 

Lentäjät ehdottivat työnantajalle 10 prosentin palkanalennusta loppuvuodeksi taantumantorjumisen nimissä. Työnantaja tyrmäsi lentäjien kädenojennuksen, sillä palkanalennuksien ehtona oli voimassa oleva työehtosopimus.

 

Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) ehdotti työnantajalle, että Finnairin lentäjät osallistuisivat yhtiön säästötoimiin luopumalla loppuvuodeksi 10 prosentista palkkaansa jo ilmoitettujen kolmen viikon lomautusten lisäksi. Palkka-alen ehdoksi lentäjät asettivat voimassa olevan työehtosopimuksen.

 

- On ollut koko ajan aivan selvää, että kaikkien finnairlaisten tulee kantaa kortensa kekoon näinä haastavina aikoina. Samaten on ollut koko neuvotteluiden ajan selvää, että säästötoimenpiteisiin ei lähdetä ennen kuin se meille tärkeä paperi eli työehtosopimus on allekirjoitettu, Suomen Liikennelentäjäliiton puheenjohtaja Timo Willberg toteaa.

 

Lentäjät ovat olleet sopimuksettomassa tilassa jo marraskuusta lähtien, ja käynnissä olevat TES-neuvottelut ovat olleet kinkkiset. Lentäjät toivoivat, että työnantajalta olisi löytynyt pilottien kädenojennuksen myötä aiempaa enemmän intoa saavuttaa kompromissi.

 

- Ehdotuksemme tyrmäys viimeistään osoitti, että työnantajalla ei ole minkään näköistä halua edes löytää TES-sopua reilussa ja rehdissä hengessä. Vaikuttaa siltä kuin työnantaja pitäisi koko TES-käytäntöä ja työntekijöiden kuulemista vitsinä, Willberg hämmästelee.

 

- Ensimmäisen osavuosituloksen valossa olisi luullut työnantajan olleen tyytyväinen työntekijöiden aloitteesta tehtyyn säästöehdotukseen, Willberg pohtii.

 

TES-sovun suurin kiistakapula koskee ulkopuolisen työvoiman käyttöä. Työnantaja on vaatinut vapautta ulkoistaa 20 prosenttia kaikesta lentämisestä. Lentäjien mielestä näin suuri ulkoistamisprosentti vaarantaisi jopa 200 lentäjän työpaikan. Lentäjät ovat tulleet vastaan ja ehdottaneet ulkoistamismahdollisuutta, joka vastaa työnantajan kertomaa nykyistä tarvetta.

 

Nykytarve tarkoittaisi mm. mahdollisuutta ulkoistaa lähestulkoon vapaasti Finnairin omaa konekokoa pienempien koneiden lennot sekä hankkia ulkoistettuna päivittäinen lento esim. Lontoo-Helsinki-Lontoo. Lisäksi lentäjät ovat ehdottaneet, että 2 - 5 % Euroopan liikenteestä ja 20 % lomaliikenteestä voitaisiin operoida ulkopuolisin voimin. Työnantajalle tämä ei ole riittänyt.

 

Toinen eripura on koskenut eläkejärjestelmää, mutta siinä ollaan päästy hyvin lähelle sopua. Lentäjät ovat hyväksyneet muutoksen, joka tuo työnantajalle kertaluontoisen, noin 15 miljoonan euron hyödyn eläkesäätiön vastuiden aleneman kautta. Työ- ja lepoaika-asiassa puolestaan löytyi sopu, jossa lepoajoista aiheutuvat kustannukset ja muista asiaan liittyvistä järjestelyistä aiheutuvat säästöt ovat yhteenlaskettuna Finnairille plus-merkkiset.

 

Palkkakysymys ei ole ollut TES-sovun este.

 

Lisätietoa:

Suomen Liikennelentäjäliiton puheenjohtaja Timo Willberg, puh. 040 512 2104 tai varapuheenjohtaja Pekka Puttonen, puh. 0400 653 087

 

Suomen Liikennelentäjäliittoon (SLL) kuuluu runsaat 750 Finnairin lentäjää. Liiton tehtävänä on valvoa Finnairilla työskentelevien lentäjien etuja niin työpaikalla kuin yhteiskunnassa. SLL huolehtii jäsentensä palkkauksellisesta, ammatillisesta, yhteiskunnallisesta sekä koulutuksellisesta kehityksestä. Liiton toiminnasta vastaa 14 henkilöstä koostuva valtuusto, hallitus sekä luottamusmiehet.

 

 

 

Tämän tiedon välitti Cision tiedotepalvelu, http://www.cisionwire.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saloniuksen lahjusepäily etenee syyttäjälle:

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905059531817_uu.shtml

 

Tutkinta taitaa poliisin mukaan jatkua vielä toooodella pitkään:  ;)

Tutkinta käynnistyi 2.3.3009 Suomen Liikennelentäjäliitto ry:n pyydettyä poliisia tutkimaan,

onko joku Finnair Oyj:n palveluksessa toimiva henkilö syyllistynyt lahjuksen antamiseen...

 

http://www.poliisi.fi/poliisi/krp/home.nsf/PFBD/B4069D372FAF3661C22575AD0039FE7A?opendocument

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Saloniuksen ja Finnairin lahjusjupakassa ei syytteitä

28.5.2009 10:02

A A STT

 

Valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen ja Finnairin lahjusjupakasta ei nouse syytteitä. Apulaisvaltakunnansyyttäjän mukaan näyttöä rikoksesta ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään