Mikko Sokero

Iso lentonäytös Malmilla 15.-16.8.

750 viestiä aiheessa

Hyva juttu, lentonaytokset ovat hieno asia. Itse yleensa kuitenkin suhtaudun varauksella sellaisiin naytoksiin, jossa osa koneista ei kentan rajoitteiden vuoksi operoi tuolta nimenomaiselta naytoskentalta. Maanayttely seka nousut ja laskut ovat kuitenkin tarkeita kun haetaan laheisempaa tuntumaa esitykseen. Vaikkapa joillakin Blue Angels:lla ja Thunderbirdsilla maaosuus on iso osa kokonaisuutta ja esitykset pienkentilla ja vaikkapa ranta-alueilla ovat mielestani aina jotenkin puolittaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyva juttu, lentonaytokset ovat hieno asia. Itse yleensa kuitenkin suhtaudun varauksella sellaisiin naytoksiin, jossa osa koneista ei kentan rajoitteiden vuoksi operoi tuolta nimenomaiselta naytoskentalta. Maanayttely seka nousut ja laskut ovat kuitenkin tarkeita kun haetaan laheisempaa tuntumaa esitykseen. Vaikkapa joillakin Blue Angels:lla ja Thunderbirdsilla maaosuus on iso osa kokonaisuutta ja esitykset pienkentilla ja vaikkapa ranta-alueilla ovat mielestani aina jotenkin puolittaisia.

 

Toisaalta ideaalitapauksessa se antaa mahdollisuuden pyörittää showta todella nonstoppina, hyvänä esimerkkinä esimerkiksi Sanicole Belgiassa vuosittain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhavan näytöksen tiimoilta moitittiin, niitä jotka katsoivat näytöksiä aitojen ulkopuolella ilmaiseksi.

Kuinkas nyt moititaan Stadilaisia, kun näytös kenttä on kaupungin sisällä, tulee aika paljon ilmaisia katsoja jopa omilta parvekkeilta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta ideaalitapauksessa se antaa mahdollisuuden pyörittää showta todella nonstoppina, hyvänä esimerkkinä esimerkiksi Sanicole Belgiassa vuosittain.

 

Totta tuokin. Toisaalta kylla seuraavan esityksen koneita saa ilmaan odottelemaan jo ennen edellisen esityksen paattymista. Taukojakin pitaa olla; tunnelman nostatusta kovalla heavy rockilla, rakettiautoilla kiitoradalla jne. Ja maanayttelyakin pitaisi katsella, pizzajonoonkin ehtia, seka T-paitaa ym. ostella. Tuleekin ihan kesa mieleen - ja lentonaytokset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentonäytöksen järjestämisen säännöt ja määräykset löytyvät täältä:

 

http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm1_02.pdf

 

Siitä sitten vain suunnittelemaan logistiikan kannalta sitä, miten Malmin kentän alueen sisälle ja ulkopuolelle saadaan järjestetyiksi a) autopysäköinti b) esityslinja c) yleisölinja(t) d) maanäyttelyalue e) myyntikojut f) yleisöWC:t g) pelastustiet ja pelastuspalvelu h) yksi käytettävissä oleva kiitotie nousuihin ja laskuihin plus yleisölennätyksiin i) turva-alue polttoainejakelupisteille j) turva-alue laskuvarjohypyille k) yleisön pääsyn estäminen yleisölinjojen läpi l) pysäköintipaikat tilaisuuteen saapuville ilma-aluksille m) viesti- ja kuulutuskeskus - jne  ;) - siten, että kaikkia määräyksiä noudatetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta tuokin. Toisaalta kylla seuraavan esityksen koneita saa ilmaan odottelemaan jo ennen edellisen esityksen paattymista. Taukojakin pitaa olla; tunnelman nostatusta kovalla heavy rockilla, rakettiautoilla kiitoradalla jne. Ja maanayttelyakin pitaisi katsella, pizzajonoonkin ehtia, seka T-paitaa ym. ostella. Tuleekin ihan kesa mieleen - ja lentonaytokset.

 

Meikäläinen diggais ennemminkin malmin hengen tyylisestä eli ei HN:ää eikä Midnight Hawkeja vaan jotain mustangia etc... Noita hlvetin esikartanon vehkeitä näkee kauhavalla ja ulkomailla ihan riittävästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläinen diggais ennemminkin malmin hengen tyylisestä eli ei HN:ää eikä Midnight Hawkeja vaan jotain mustangia etc... Noita hlvetin esikartanon vehkeitä näkee kauhavalla ja ulkomailla ihan riittävästi.

 

Kyllä kaikille on varmasti tilaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentonäytöksen järjestämisen säännöt ja määräykset löytyvät täältä:

 

http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm1_02.pdf

 

Siitä sitten vain suunnittelemaan logistiikan kannalta sitä, miten Malmin kentän alueen sisälle ja ulkopuolelle saadaan järjestetyiksi

 

Kyllä nuo asiat täytyy miettiä jo etukäteen ennenkuin edes lähtee hakemaan lupia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläinen diggais ennemminkin malmin hengen tyylisestä eli ei HN:ää eikä Midnight Hawkeja vaan jotain mustangia etc... Noita hlvetin esikartanon vehkeitä näkee kauhavalla ja ulkomailla ihan riittävästi.

 

"Helvetin esikartanosta" puhui naytoskuulluttajakin, kun pohjusti B1-B:n esitysta eraassa Itarannikon naytoksessa. Lahto ja lasku tuolloinkin naytoskentalla, jossa ei edes ollut erityisen pitkaa baanaa (kun kuulutuksessa myos kerrottiin laskeutumisen mustan savun johtuneen siita, etta kyseinen naislentaja oli "polttanut koneen jarrut"). Kylla meikalaisellekin warbirdsit kelpaavat, mutta samaten kaikki mika menee ja kuuluu kovaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy toki järjestäjien vastaavilla henkilöillä olla nippu papereita valmiina, ennenkuin lupaa haetaan, mutta tarkoitinkin sitä, että palstalaiset voivat miettiä mielessään ja tehdä vaikka ehdotuksia, mistä varmaankin havaitaan, että ihan helppoa suunnittelu ei ole.

 

Lupahakemuksen käsittely ei vie aikaa kovinkaan paljon, mikäli kaikki on kunnossa. Hakemusta jätettäessä vain pitäisi käsittääkseni olla myös esiintyjät selvillä ja kaikki heiltä vaadittavat luvat, lento-ohjelma kirjallisena jne olla lentonäytöshakemuksen liitteinä, joten luulisin, että hakemusta ei ole vielä tehty. Onhan tässä kuukausikaupalla aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas nyt moititaan Stadilaisia, kun näytös kenttä on kaupungin sisällä, tulee aika paljon ilmaisia katsoja jopa omilta parvekkeilta?

 

Eiköhän kentälläkin ole ihan tarpeeksi nähtävää ja kuultavaa, jotta kannattaa ostaa tiketti sinne paikan päälle.

Luulenpa, että järjestäjät ovat vain iloisia ja tyytyväisiä siitä, jos kentän ulkopuolellakin katsellaan taivaalle positiivisella asenteella.

Kiusallisempaa on se, että jotkut helsinkiläisiset ei ehkä ollenkaan tykkää tällaisista näytöksistä.

Toivottavasti heitä on vähän ja ymmärtävät, ettei tällaisia tapahtumia kovin usein järjestetä. Ja ettei ainakaan ole tarkoitus ketään kiusata eikä pelotella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä nyt yksi esimerkki siitä, miten turvamääräykset rajoittavat esityslinjan sijoittelua muihin tarpeellisiin alueisiin nähden:

 

90-luvun näytöksissä autoja pistettiin parkkiin nurmikolle 18/36-kiitotien länsipuolelle, minne niitä hyvin mahtuu. Esityslinjaksi olisi näennäisesti kätevintä ajatella myös kiitotie 18/36:tta, sen yläpuolella siis, mikä antaisi hyvän referenssilinjan esiintyjille. Yleisöalue olisi sitten kiitotien itäpuolella tietysti.

 

Turvaetäisyys esityslinjasta taitolennossa nopeudella 100 - 200 KTS (eli tyypillinen mäntämoottorikoneen taitolento) on 150 metriä ja tässä tapauksessa linjan molemmin puolin. Kun kiitotie 18/36:n länsipuolelle mennään pystyttämään aita 150 m etäisyydelle, niin sen aidan länsipuolelle ei enää jääkään tilaa autoille.

 

OK, siirretään siis esityslinjaa vaikka 150 metriä itäänpäin, edelleen 18/36:n suuntaisesti. Nyt mahtuu länsipuolelle autoja parkkiin, mutta yleisöä pitää myös siirtää 150 metriä lisää itään. Vieläkö mahtuu paikalle 40000+ henkilöä ilman, että lentokoneiden parkkipaikoista ja maanäyttelystä pitää tinkiä, vai tehdäänkö kuten v. 1996, eli siirretään esityslinja 45 asteen kulmaan kiitoteiden risteyksestä katsoen Tattarisuon päälle?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, havaittiin kolmena peräkkäisenä vuonna 90-luvun näytöksissä, että vaikka autoja oli nurmikko pullollaan ja kentän kaikki muut mahdolliset parkkipaikat täynnä, niin Malmin kentälle johtavilla teillä ja kaduilla oli kilometrien pituiset (laittomasti?) parkkeerattujen autojen jonot tukkimassa bussi- ja muuta liikennettä, vaikka kävijämäärät olivat varsin vaatimattomia. Siitä on kyllä lähdettävä, että pääkaupunkiseudun laiska asukas haluaa perheensä perille asti omalla autolla. Sitäpaitsi parkkimaksusta kentän sisäpuolella tuli pennosia kassaan...

 

Bussikuljetuksia olisi hyvä järjestää, jos nyt puhutaan sellaisita yleisömääristä kuin toivotaan... Katsotaan mitä järjestäjät saavat aikaiseksi. HKL:n normaaliin liikennetarjontaan ei voi perustaa juuri mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä on kyllä lähdettävä, että pääkaupunkiseudun laiska asukas haluaa perheensä perille asti omalla autolla.

 

Tuota mä juuri epäilinkin syyksi  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

09/27 suunta esityslinjalle ei ole ollenkaan huono, kun yleisöä voisi sijoittaa koko alueelle 09/27:n eteläpuolelle ja esitysten näkyvyys olisi hyvä kaikille. Autoparkkia 18/36:n länsipuolella se rajaisi puoleen alueeseen, mutta ehkä se ei sitten ole ihan välttämätöntä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahdessa edellisessä näytöksessä ( mm. Mustang ja Vampire), joissa olin johtajana/valvojana, oli näytöslinjat 09/27: pohjoispuolella.

Hitaammat lähempänä ja nopeat hieman kauempana.

Hornettien ohjaajat olis tullu laskuun 18:lle ja nousseet 36:lta, mutta ei ,koska rata-alue oli niin pölyinen.

 

Lisäksi näytöksestä tulee esittää tarkka ennakko-aikatalutus ohjelmalle ja näytöslentäjillä oltava viranomaisen hyväksyntä.

Aikataulusta selviää kuka tekee mitäkin, milloin tekee, millä tekee ja on esittänyt viranomaiselle luonnossa tuon oman ohjelmansa.

 

Ilmavoimien osuus hoituu heidän päällikkönsä käskyjen mukaan .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa!!

 

Nyt on taas hyvä syy tulla stad...tsa...tas...Helsinkiin ja vieläpä kesälomakauden jälkeen, mielestäni ajankohta on hyvä  :thmbup:

 

Olisi todella mukavaa nähdä Malmilla jokunen Warbird, esim. joku Suomessa käytössä olleista tyypeistä. Täällä olisi muutama lentokelpoinen: http://fighter-collection.com/pages.php

 

Mutta Mersun kopio, CASA HA-1112-M1L Buchon se vasta olisi jotain :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla tuli mieleen sellainen asia jos/kun kerran tuolla esiintyy jotain nimekkäitä bändejä / artisteja niin lavarakennelma + muu siihen liittyvä tekniikka ei varmaankaan ole sieltä pienimmästä päästä. Eli, ei rekanlava tai muu kevyt ratkaisu. Saako lavan rakentaa lentokenttäalueelle (nurmikolle, ei käytössä olevalle kiitoradalle tmv. paikkaan)

Jos sinne ei lavaa saa rakentaa niin mihin se lava ja +40 tuhatta katsojaa sijoitetaan?

 

Toinen juttu mikä tuli mieleen on se että jos kyseessä on myös rockkonsertti niin lieveilmiöitä sekä tapahtuma-alueella ja etenkin sen ulkopuolella on odotettavissa kun liikenteessä on kuitenkin kymmeniätuhansia ihmisiä. Alueen asukkaat ei varmaankaan tykkää hyvää kun saattaa käydä niin että joku kuseksii siihen postilaatikon juureen, muutama tyhjä kaljapullo löytyy pihatieltä sekä lähi-ympäristöstä, kännissä olevan nuorison keskuudessa esiintyy helposti pientä kärhämää jne jne. Tuo tapahtuma kuitenkin sijoittuu about siihen koulujen alkamisajankohtaan - nuoriso ottaa vikat ilot irti ennen kun koulut alkaa.

 

Malmin lentokentän ympäristö tarjoaa mainiot mahdollisuudet seurata tapahtumaa kentän ulkopuoltakin joten sinne saattaisi kerääntyä aika paljonkin porukkaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään