Tomi Uutela

GF GTX 280 ongelmia.

13 viestiä aiheessa

Tervehdys,

Ostin tuossa muutama päivä takaperin MSI:n GF GTX 280 Super OC kortin. Ei suurempia valitteluja, kaikki muu toimii oikein kiitettävästi mukaanlukien kaikki muut pelit paitsi Crysis warhead. Ongelmana on jokseenkin oudontuntuinen käytös, tekstuurit vilkkuvat jonkinverran, eivät kuitenkaan kovin häiritsevästi, mutta n. 10 minuutin pelaamisen jälkeen kone kaatuu joka kerta, kuva häviää mutta äänet jäävät. Mitään en pysty kuitenkaan tekemään, ei auta muu kuin resetin painaminen. Kerran vaikutti kuin kone olisi mennyt lepotilaan, kiintolevyt sammuivat ja kuva hävisi, luulin sen buutanneen, kuitenkin muutaman sekunnin kuluttua rämpytettyäni hiirtä se lähti jälleen hurisemaan ja pystyin jatkamaan pelaamista, näin tapahtui ainoastaan sen yhden ja ainoan kerran. Missäköhän mahtaisi mättää? Sanottakoon vielä että alkuperäinen Crysis toimii, ainoastaan tekstuurit vilkkuvat vähän mutta se ei kaada konetta.

Tomi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleeko kuvaan ylimääräisiä partikkeleja yms.? Vaikuttaisi hiukan ylikuumenemis ongelmalta. oletko tarkkaillut ohjaimen lämpötiloja/onhan kotelon tuuletus ok jne?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen ongelma ko. kortissa on nvidian vakiocooleri ratkaisu, noista ei ole mihinkään riittäväksi varsinkaan vielä OC versioissa. Suosittelen päivittämään korttiin erillisen jäähdytyksen, jos haluat kaatuilu ongelmastasi eroon. Mulla oli GTX 260 vastaava cooleri ja se oli suoraan terveisiä persiistä. En edes raaskinut cooleria vaihtaa vaan vaihdoin näyttiksen. Jos et cooleria halua vaihtaa, niin eikun vaan nvidian kontrolli paneelista vaan coolerin asetukset tappiin pelien ajaksi. Se automaattijärjestelmä on aika hidasälyinen ja ei kovinkaan järkevä tuota pitää päällä, vaan määrittää itse sen coolerin täpölle, huutoa sieltä kuuluu mutta uskosin kaatuilun loppuvan pahemmilta osilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kotelon tuuletus on kyllä hoidossa ja uusimmat ajurit asennettuna. Täytynee tarkkailla noita lämpötiloja tarkemmin, se olisi kyllä ihan järkeenkäyvä syy temppuilulle. Käyttiksenä Vista 32-bit. Täytynee sitten alkaa tutkimaan minkälaista cooleria siihen hommaisi.  :P Kiitoksia vastauksista.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen ongelma ko. kortissa on nvidian vakiocooleri ratkaisu, noista ei ole mihinkään riittäväksi varsinkaan vielä OC versioissa. Suosittelen päivittämään korttiin erillisen jäähdytyksen, jos haluat kaatuilu ongelmastasi eroon. Mulla oli GTX 260 vastaava cooleri ja se oli suoraan terveisiä persiistä. En edes raaskinut cooleria vaihtaa vaan vaihdoin näyttiksen. Jos et cooleria halua vaihtaa, niin eikun vaan nvidian kontrolli paneelista vaan coolerin asetukset tappiin pelien ajaksi. Se automaattijärjestelmä on aika hidasälyinen ja ei kovinkaan järkevä tuota pitää päällä, vaan määrittää itse sen coolerin täpölle, huutoa sieltä kuuluu mutta uskosin kaatuilun loppuvan pahemmilta osilta.

Toinen kätevä keino tuulettimen nopeuden säätämiseen on rivatuner. Vaatii vähän perehtymistä, mutta sillä voit määrittää tuulettimen käyttäytymisen mieleisekseen. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toinen kätevä keino tuulettimen nopeuden säätämiseen on rivatuner. Vaatii vähän perehtymistä, mutta sillä voit määrittää tuulettimen käyttäytymisen mieleisekseen. :thmbup:

Manuaalista säätöä ajattelin tosiaan itsekin näin aluksi kokeilla mikäli se toisi helpotusta asiaan, ellei niin sitte täytyy harkita coolerin vaihtoa...  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt tuota lämpö ongelmaa aivan heti niele... Kun ainoa peli joka bugittaa on Crysis... Itse olen lukenut lukuisia keskusteluja samanlaisista ongelmista ja aina syypää on ollut ajurit eikä kortin lämmöt. Jos haluaa korttia oikein rasittaa niin suosittelen Folding@Homen GPU2 clientin hakua ja testausta miten ne lämmöt nousevat kun se on päällä, itse saan sillä suuremmat lämmöt kuin millään pelillä ml. tuo Crysis Warhead.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt tuota lämpö ongelmaa aivan heti niele... Kun ainoa peli joka bugittaa on Crysis... Itse olen lukenut lukuisia keskusteluja samanlaisista ongelmista ja aina syypää on ollut ajurit eikä kortin lämmöt. Jos haluaa korttia oikein rasittaa niin suosittelen Folding@Homen GPU2 clientin hakua ja testausta miten ne lämmöt nousevat kun se on päällä, itse saan sillä suuremmat lämmöt kuin millään pelillä ml. tuo Crysis Warhead.

Mulla esim Ati Radeon HD4870 1gt mallilla Crysis kuumeni loppu kentissä nätisti, rupes välkkymään tekstuurit punaisina ja pinkkeinä, ja se oli puhdasta lämpöongelmaa ja artifacteja riitti. Menin pelistä pois n. 10min ja jatkoin siitä mihin jäin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elikkä kyse oli tosiaankin lämpöongelmasta joka hävisi pakotettuani tuulettimen rivatunerilla 100:aan prosenttiin... :) Kiitoksia avusta. =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on SLI:nä kaksi GF GTX 280:sta, kotelona Antec P182B.  Siinä on defaulttina kolme 120 mm tuuletinta, mulla medium-nopeudella.  Tällä kotelolla ja näillä asetuksilla lämmöt pysyvät normaaleina kaikissa tilanteissa ilman mitään tweakkauksia, ja ovat pysyneet kaikilla käyttämilläni ajuriversioilla (169.25 -> 181.22).  Aika paljolti lämpötilat on kiinni kotelon ilmanvaihdosta.  Ja mitään kaatumisia ja häiriöita en ole joutunut kokemaan toistaiseksi... (koputtaa puuta).

Kari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikun tomi vaan kotelo ostoksille, hyviä koteloita saa jo siihen 100€ pintaan joissa on ajateltukkin sitä ilmanvaihtoa. Itselläni oma koppa maksoi 124€ kuluineen, Thermaltaken Xaser VI mallinen löytyy tällä hetkellä ja yleisesti kotelon sisällä lämpötilat CrossfireX tilassa olevien Radeon HD4870 1gt mallien kanssa idlenä 50+ astetta rasituksessa menee 75-85+ asteen välille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on SLI:nä kaksi GF GTX 280:sta, kotelona Antec P182B.  Siinä on defaulttina kolme 120 mm tuuletinta, mulla medium-nopeudella.  Tällä kotelolla ja näillä asetuksilla lämmöt pysyvät normaaleina kaikissa tilanteissa ilman mitään tweakkauksia, ja ovat pysyneet kaikilla käyttämilläni ajuriversioilla (169.25 -> 181.22).  Aika paljolti lämpötilat on kiinni kotelon ilmanvaihdosta.   Ja mitään kaatumisia ja häiriöita en ole joutunut kokemaan toistaiseksi... (koputtaa puuta).

Kari

Antecin P182B on kyllä loistokoppa! Ylempi kovokelkka mäjelle, ja kotelon oma tuuletin alhaalta powerin edestä kelkan tilalle, eikä pitäisi olla enään mitään ongelmia. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään