Sauli Vuori

Ulkomaalaiset lentäjät Finnairilla? (OLI: Finnairin lentäjien työehtosopimusneuvottelut)

44 viestiä aiheessa

Hauskoja kommentteja sinänsä vakavasta asiasta. Alkoi oikein hymyilyttämään joidenkin kielellinen ulosanti. Mutta milloin Finnair oikeasti aikoo rekrytoida Mohammedeja ja Mahmudeja? Onko varmaa, että turvallisuustaso pysyy ennallaan? Eihän koneista voi tulla lentäviä itsemurhapommeja? Voiko kotimaisen lentoyhtiömme sinivalkoisissa ilma-aluksissa olla tumma "Pilot In Command"? Mihin tie viimekädessä johtaa? Tietävät kertokaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko kotimaisen lentoyhtiömme sinivalkoisissa ilma-aluksissa olla tumma "Pilot In Command"?

 

Siellä on ollut yksi tumma PIC jo useita vuosia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä on ollut yksi tumma PIC jo useita vuosia.

 

Täysin suomalainen velikulta  :thmbup:

Sano tarkkarilla, ohjatessaan isoa konetta ryppysessä kelissä; "tää ei ole valkosen miehen hommia  ;D "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauskoja kommentteja sinänsä vakavasta asiasta. Alkoi oikein hymyilyttämään joidenkin kielellinen ulosanti. Mutta milloin Finnair oikeasti aikoo rekrytoida Mohammedeja ja Mahmudeja? Onko varmaa, että turvallisuustaso pysyy ennallaan? Eihän koneista voi tulla lentäviä itsemurhapommeja? Voiko kotimaisen lentoyhtiömme sinivalkoisissa ilma-aluksissa olla tumma "Pilot In Command"? Mihin tie viimekädessä johtaa? Tietävät kertokaa!

 

Ei vain voi,näin tulee tapahtumaan. :)

 

Ihan hyvä niin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sano tarkkarilla, ohjatessaan isoa konetta ryppysessä kelissä; "tää ei ole valkosen miehen hommia  ;D "

 

....... ;D

Huumorintajuinen toveri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin suomalainen velikulta  :thmbup:

Sano tarkkarilla, ohjatessaan isoa konetta ryppysessä kelissä; "tää ei ole valkosen miehen hommia  ;D "

 

Oho  :o No eihän se sitten niin vakava asia ole, jos hän on kuitenkin kotimainen kaveri. Lähinnä mielessä on kytenyt kysymys oikeiden mehmulien ideologian ja ajatusmaailman sopivuudesta maamme vaativiin ilmailuolosuhteisiin. Siinä kun sorvaa putkea kakskakkoselle parin ylösvedon jälkeen minimikelissä ja myräkässä, voi äkkiä kovan hermopaineen alla tulla mieleen "allah akbar". Ja sen jälkeen lehdet kirjoittaa legendaa...

 

Onhan näistä oikeitakin esimerkkejä....olikos esim sunways...siellä jossain Kajjaanisa...vai mikähän tunis se oli?

 

Joo meni aika pahaksi rönsyilyksi aiheen ohi - zorppa... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tässä nyt on ongelmana? Miksei suomalaisessa lentoyhtiössä voi lentää ulkomaalainen pilotti? Lentäähän suomalaisiakin pilvin pimein ulkomailla?

Miksi suomalaisen pitää saada lentää ulkomailla (ulkomaalaisena) mutta suomessa ei saa lentää kuin suomalainen pilotti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa mieleen, lentokoneen kuski tai kuka siellä nyt sitten ehtii kertoo koneen noustua, tai rullatessa"tervetuloa lennolle täältä sinne toivottaa xxxxxx xxxx xxxx" loikkaatteko pois siinä vaiheessa vai????

Itse minä henkilökohtaisesti en ole monestikkaan kyydissä ollessani tiennyt etukäteen kuka sitä konetta ajelee.Joskus kylläkin mutta eri juttu.Tuskinpa tuo ihonväri tekee lentokykyiseksi. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin suomalainen velikulta  :thmbup:

Sano tarkkarilla, ohjatessaan isoa konetta ryppysessä kelissä; "tää ei ole valkosen miehen hommia  ;D "

 

Juu mutta

 

Ei se puhu suomea, paremminkin Savoa ;)

Taisi muuten aloittaa laukunheittäjänä, jolloin totesi, tää on ihan neeker.... hommaa ja lähti lentäjäksi ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu mutta

 

Ei se puhu suomea, paremminkin Savoa ;)

Taisi muuten aloittaa laukunheittäjänä, jolloin totesi, tää on ihan neeker.... hommaa ja lähti lentäjäksi ;D

HS

 

Ei noin, vaan hän oli Vantaan- ja Malmin briefingeissä töissä, pidettynä reiluna kaverina.

 

jk. Kun hän kuunteli nuoremman perämiehien valitusta, että tässä on vielä ihan vihreä näissä hommissa, varoitti ystävämme;" katsoppas minkä värinen oot muutaman vuoden kuluttua"  ;D;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa mieleen, lentokoneen kuski tai kuka siellä nyt sitten ehtii kertoo koneen noustua, tai rullatessa"tervetuloa lennolle täältä sinne toivottaa xxxxxx xxxx xxxx" loikkaatteko pois siinä vaiheessa vai????

Itse minä henkilökohtaisesti en ole monestikkaan kyydissä ollessani tiennyt etukäteen kuka sitä konetta ajelee.Joskus kylläkin mutta eri juttu.Tuskinpa tuo ihonväri tekee lentokykyiseksi. 8)

 

TowerAir:illa matkustelin -80 luvulla usein Miamiin,kakkoskerroksen väki oli tummia lähes aina.

 

Tuntuu näin jälkikäteen että lensivät paremmin näitä maalaamattomia romuja. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tässä nyt on ongelmana? Miksei suomalaisessa lentoyhtiössä voi lentää ulkomaalainen pilotti? Lentäähän suomalaisiakin pilvin pimein ulkomailla?

Miksi suomalaisen pitää saada lentää ulkomailla (ulkomaalaisena) mutta suomessa ei saa lentää kuin suomalainen pilotti?

 

Ei mulla ole mitään vastaan, vaikka seuraavan kerran etelään mennessäni nokalla istuu vaikka ruotsalainen miehistö. Olkoon vaikka saksalainen tai engelsmanni - ei haittaa. Puhuin aikaisemmissa viesteissäni joistain ihan muista, kuin normi ulkomaalaisista. Kyse on ehkä tässä tapauksessa ihan puhtaan vaaleasta omasta vakaumuksesta.

 

Olis muuten kiva saada faktaa lento-onnettomuuksien ja vaaratilanteiden jakautumisesta värin suhteen, niin vois kattoo olenko täysin metsässä. Voin ehkä ollakin.

 

Joo - ja satavarmasti, jos joskus vielä joutuisin koneeseen, missä nokalla lepää muzlimiliaa - poistun välittömästi koneesta, se on vissi. Yksi kokemus riitti - en täällä viitsi suoltaa negatiivista mainosta, ja huudella yhtiön nimeä. Kaksi lentoa ja molemmilla meinas tulla kakkia housuun - senverran voin sanoa. Tosin keli oli heikohko, muttei sellainen, ettenkö olisi siinä voinut lentää vaikka itse. Vaikken mä lentämisestä oikein mitään tiedäkään, varsinkaan isompien härvelien, niin vertailla osaan ainakin. Tuo kyyti oli kylmää. Ja miehistö ja kone oli niillä lennoilla eri, ja aikaa välissä viikko, eli ei voi laittaa saman porukan piikkiin.

 

Mutta se siitä...antaa olla. Tää topicci vaihtaa kohta nimeä black or whiteksi tällä menolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mulla ole mitään vastaan, vaikka seuraavan kerran etelään mennessäni nokalla istuu vaikka ruotsalainen miehistö. Olkoon vaikka saksalainen tai engelsmanni - ei haittaa. Puhuin aikaisemmissa viesteissäni joistain ihan muista, kuin normi ulkomaalaisista. Kyse on ehkä tässä tapauksessa ihan puhtaan vaaleasta omasta vakaumuksesta.

 

Olis muuten kiva saada faktaa lento-onnettomuuksien ja vaaratilanteiden jakautumisesta värin suhteen, niin vois kattoo olenko täysin metsässä. Voin ehkä ollakin.

 

Joo - ja satavarmasti, jos joskus vielä joutuisin koneeseen, missä nokalla lepää muzlimiliaa - poistun välittömästi koneesta, se on vissi. Yksi kokemus riitti - en täällä viitsi suoltaa negatiivista mainosta, ja huudella yhtiön nimeä. Kaksi lentoa ja molemmilla meinas tulla kakkia housuun - senverran voin sanoa. Tosin keli oli heikohko, muttei sellainen, ettenkö olisi siinä voinut lentää vaikka itse. Vaikken mä lentämisestä oikein mitään tiedäkään, varsinkaan isompien härvelien, niin vertailla osaan ainakin. Tuo kyyti oli kylmää. Ja miehistö ja kone oli niillä lennoilla eri, ja aikaa välissä viikko, eli ei voi laittaa saman porukan piikkiin.

 

 

Kuinkas monta muslimipilottia tunnet? Entäpä kuinka monen kanssa olet lentänyt? Jutuistasi päätellen et yhtään ja ollenkaan. Samanlaisia pilotteja ne ovat kuin lakananvalkoiset suomalaiset kolleegansa. Rehellisyys on suotavaa, mutta tyhmäksi ei itseään kannata tehdä - ainakaan omalla nimellä ja julkisella foorumilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole Sauli vissiin kovin paljoa lennellyt Lähi-idässä tai Keski-Aasiassa. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noissa palkkaneuvotteluissa on vääntöä vieraan työvoiman käytöstä, ei ihon väristä. ::)

 

Oppilaani oli lomamatkalla AF:n koneella ja pyysi päästä kurkkaamaan ohjaamoon ( näin pyysin tekemään)

Kipparina  oli "valkoinen" saksalainen herrasmies, "Otto" ja hän päästi keulalle ja esitteli ohjaamon  :thmbup:

EI tuo ammattitaito ole ihon väristä, rodusta tai kansalaisuudesta kiinni.

Käytöstavat tuntuvat "ulkokuntalaisilla" vain olevan paljon paremmat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin olla pystymetsästä - ja voin tehdä itseni tyhmäksikin - ja missäs muualla, kuin julkisella foorumilla, jos niin huvittaa. Tämä ilmailufoorumi on siitä hyvä paikka, että täällä käy aika paljon vähemmän porukkaa ja pienemmästä segmentistä,  kuin muilla suuremmilla foorumeilla. Ei nääs hävetä niin paljoa, vaikka mukaan eksyy vähän oudompiakin juttuja  ;D  Tosin tän viestin jälkeen täytyykin varmaan katella pitkin mettiä kentällä, kun harrastajia kävelee vastaan  :o  Voihan modet poistella nämä jos nää on liian raakoja. Mikähän ongelma muuten tuosta tuli, kun toin julki oman kokemukseni matkustajana. Vastaavaa ei ole kohdalle sen jälkeen sattunut - siksi se jäi mieleen. En tunne henkilökohtaisesti m-pilotteja, enkä haluakaan - pitäiskö tuntea, jotta voi arvostella suoritusta? Siitähän tässä oli kyse. Eikä tässä enää paljoa muutenkaan tule matkusteltua lähi-idässä. Kaveri asuu Dubaissa - siellä käyn joskus kun sattuu olemaan aikaa, ehkä kertaalleen vuodessa.

 

Oliskohan jollakin jo kommenttia orkinaaliin aiheeseen - vai jatketaanko vielä vähän  ::)

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän ulkopuolisesta työvoimassa ole mitenkään kyse ihonväristä tai kansalaisuudesta  ??? Se vuokrapilotti voi olla ihan yhtä hyvin supisuomalainen Pekko Pilotti. Barona ottaa listoilleen lentäjiä, ja hups! kaikkia Emppuja lentää vuokratyöntekijä. Näin se tapahtuu teollisuudessa, miksei myös ilmailualalla?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta se siitä...antaa olla. Tää topicci vaihtaa kohta nimeä black or whiteksi tällä menolla.

 

Ja itsehän sitä aloit provosoimaan puheillasi.

 

Malaysia Airlines, sanooko nimi sulle mitään? Turvallinen yhtiö jolla on hyvin ammattitaitoinen miehistö. Malesia on muslimimaa, vielä aika tiukka sellainen (olen asunut).

 

Singapore Airlines, myös arvostettu yhtiö. Maassa asuu ihmisiä kaikista roduista ja uskonnoista. Maa on todella moderni ja kilpailukykyinen monessa asiassa, ja kaikki elävät hyvässä yhteisymmärryksessä, eikä toisen uskonto tai ihonväri estä hänen osaamisensa hyödyntämistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja itsehän sitä aloit provosoimaan puheillasi.

 

Malaysia Airlines, sanooko nimi sulle mitään? Turvallinen yhtiö jolla on hyvin ammattitaitoinen miehistö. Malesia on muslimimaa, vielä aika tiukka sellainen (olen asunut).

 

Singapore Airlines, myös arvostettu yhtiö. Maassa asuu ihmisiä kaikista roduista ja uskonnoista. Maa on todella moderni ja kilpailukykyinen monessa asiassa, ja kaikki elävät hyvässä yhteisymmärryksessä, eikä toisen uskonto tai ihonväri estä hänen osaamisensa hyödyntämistä.

 

 

 

Jihaa(d)! Nimi sanoo, mutta en ole käyttänyt. Tiukkaa tuntuu olevan myös Dubaissa, monet meille itsestäänselvyydet loistaa poissaolollaan. Oluttakin on vähän hankalahkoa löytää  :o

 

Ekan viestini. jossa naureskelin muiden kommentteja toisaalla netissä, näytti aiheuttavan varsin voimakkaan reaktion. Siellä missä ulkopuolisen työvoiman käytöstä tulikin ulkomaalaisen työvoiman käyttöä. Pieni provokaatio antaa vain suolaa keskusteluun. Ei kaikkea auta ottaa niin tosissaan. Aihe on kieltämättä "kuuma" ja fanaattisuus loistaa puolin ja toisin läpi. Sama asia, jos alottas aiheen, että MD-11 on ihan paska kone. Siihen tulee eittämättä sen sata seittemän toista vastausta - eikä monellakaan varmaan ole itellä sellasta hallissa huilaamassa, mistä voisi ammentaa tosipohjalle perustuvaa faktatietoa.

 

Aika peräänantamatonta sakkia on ilmailuäijät  - oli kyse sitten mehmuleista, valokuvien tasosta, tai finnairin tessistä.

 

Mutta ei se mitään  :thmbup:

 

Vieläkö maistuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allright! Sieltä tuli faktaa.

 

Nooh - saatinhan mekin sitä olvia, kun kaveri tiesi mistä hakea. Ei me ihan kuivin suin sitä keikkaa siellä oltu  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nooh - saatinhan mekin sitä olvia, kun kaveri tiesi mistä hakea. Ei me ihan kuivin suin sitä keikkaa siellä oltu  ;D

 

Dubai on hyvä paikka. Siellä saa ihan mitä vain jos tietää mistä hakea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin... se mitä ulospäin näkyy vihollisen silmiin, on seuraavaa:

- suurimmat yllätykset tulevat yleensä turkkilaisten lentoyhtiöiden koneiden kanssa. Siellä on ominpäin aloitettuja lähestymisiä, hyvään saumaan tulevia oikaisupyyntöjä sairastuneen matkustajan takia, omintakeisia tulkintoja ja yleistä mussutusta. Mutta toisaalta - turkkilaisethan ovat maailman parhaita lentäjiä.

- belgialaisia ei enää tarvitse pelätä niin paljoa.

- kiinalaisten kielitaidossa on toivomisen varaa, vaikka tiettävästi kaikille kiinalaisille liikennelentäjille on myönnetty ICAOn kieliluokka 6 englannissa. Olisikohan syytä laittaa suomalainen tarkastaja tarkastamaan asiaa.

- kotimaisen lentoyhtiön jaksolla mussutus on käytännössä hävinnyt olemattomiin

- amerikan aksentilla puhuvilla piloteilla on usein vaikeuksia orientoitua ympäristöön

 

Otos ei tietenkään ole kovin kattava, kun se koskee vain useimpia Suomessa liikennöiviä yhtiöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- kiinalaisten kielitaidossa on toivomisen varaa, vaikka tiettävästi kaikille kiinalaisille liikennelentäjille on myönnetty ICAOn kieliluokka 6 englannissa. Olisikohan syytä

 

Anteeksi, mutta oli sisäinen pakko, vaikka tää lienee tuttu... ;D

 

 

Muutenkin: asioista mitenkään liikaa tietämättä näkisin, että turvallisuuskulttuuriin vaikuttaa vahvasti yhtiön käytännöt, ei niinkään sen lentäjien synnyintaustat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.