Ilkka Mäkelä

Ruotsissa alkoi yksityinen lennonjohtajakoulutus ja lennonjohtopalvelu

4 viestiä aiheessa

Ruotsin lennonjohtotoiminnassa tuntuvat vallitsevan yksityistämistä ennakoivat tuulet. Arvidsjaurin kuntaan on perustettu Lappland Aviation Academy-niminen yritys, joka alkaa kouluttaa lennonjohtajia ja jatkossa myös tarjoamaan LFV:n (entisen Luftfartsverketin) palvelujen kanssa kilpailevaa lennonjohtotoimintaa lentoasemilla. LAA:n ensimmäinen AFIS-kurssi on jo ehtinyt alkaa. Yhtiön omistajina ovat ACR (Aviation Capacity Resources) AB sekä mm. Arvidsjaurin kunta 39 % osuudella. Varsinainen lennonjohtajakoulutus edellyttää vielä kurssiohjelman hyväksyntää, jota odotetaan syksyllä.

 

LFV:n monopoliasema lennonjohtajien koulutuksessa Ruotsissa on kumottu jo vuoden 2008 alusta alkaen. Jotta yksityiset lennonjohtajat voivat työskennellä Ruotsin kentillä, ilmaliikennelain pykäliä on kuitenkin muutettava uuteen muotoon, mutta ainakin LAA:n perustajat uskovat sen tapahtuvan ehkä nopeastikin.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=6917

 

Lappland Aviation Academyn omat sivut ovat vielä keskeneräiset, mutta asiasta puhutaan jo ACR:n sivuilla:

 

http://www.acr-sweden.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tietää sitä että he saavat työskennellä kaikilla kentillä joilla on vähemmän kuin 50000 liikennelentoliikehdintää vuodessa.

 

Eli ei Stockholm/Arlanda eikä Göteborg/Landvetter.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivitetäänpä aihetta. Yksityinen ruotsalainen lennonjohtoyritys ACR hoitaa tätänykyä kilpailutusprosessin voitettuaan jo 9 kunnallisen lentokentän lennonjohdon Ruotsissa, ja ensi vuoden alusta lukien lisäksi mm. Stockholm Skavstan lennonjohdon. Skavsta on Ruotsin 4. suurin lentokenttä. - Valtion omistamat lentokentät hoitaa edelleen LFV eli Luftfartsverket, jonka monopoliasema purettiin Ruotsissa v. 2010.

 

Sedan marknaden för flygtrafikledningstjänster avmonopoliserades år 2010 har ACR, Aviation Capacity Resources, vunnit upphandlingarna vid nio regionala kommunalt ägda flygplatser. Bolaget bemannar flygplatserna i Trollhättan-Vänersborg, Västerås, Växjö, Örebro, Kalmar, Jönköping, Norrköping, Karlstad och Skellefteå.

 

Den 1 januari nästa år tar ACR över sitt hittills största torn. Den återreglering av flygledningsmarknaden som riksdagen genomfört omfattar inte Skavsta Airport. Landets fjärde största flygplats ägs till 90 procent av amerikanska Airports Worldwide och till 9,9 procent av Nyköpings kommun.

 

http://upphandling24.idg.se/2.1062/1.578648/acr-tar-fjarde-storsta-flygplatsen

 

http://www.acr-sweden.se/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palveluntuottajan vastuu

 

British Airwaysin tytäryhtiö International Aeradio Ltd (IAL) hoiti 1980 -luvulla lennonjohtopalvelua Lähi-Idässä, Irakissa, Malediiveilla, Malesiassa ja muutamassa paikassa Britanniassa. IAL huolehti tuolloin vastuustaan palveluntuottajana vakuutuksella, joka kattoi kahden jumbojetin yhteentörmäyksen aiheuttamat kustannukset.

 

IAL:n erinomainen turvallisuushistoria alkoi jo Imperial Airwaysin aikana ja olen varma että nykyinen omistaja Serco Group ylläpitää sitä.

 

Valtiot tuskin suostuvat kantamaan vastuuta yksityisten lennonjohtopalvelujen tuottajien mahdollisesti aiheuttamista vahingoista. Uusien yrityksien voi olla vaikea saada kohtuuhintaista vakuutusta, vaikka ne olisivatkin ISO sertifioituja. Mitenkähän ruotsalaiset ovat ratkaisseet vastuukysymyksen?

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään