Seppo Sipilä

Martinin raporttia Vihurista kellään?

7 viestiä aiheessa

Gloster-tehtaan pääkoelentäjä R.F. Martin kävi syynäämässä onnettomuusalttiiksi epäillyn Vihurin 50-luvun lopulla, ja laati kokemuksistaan 20-30 -sivuisen raportin. Olisiko kellään siitä kopiota tai tietoa, mistä löytyisi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kellään siitä kopiota tai tietoa, mistä löytyisi?

 

Tarkka aika olisi hyvä tietää. Katso Kansallisarkiston Sörnäisten toimipisteestä. Erityisesti Lentovarikon Lentokonetoimiston arkistot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gloster-tehtaan pääkoelentäjä R.F. Martin kävi syynäämässä onnettomuusalttiiksi epäillyn Vihurin 50-luvun lopulla, ja laati kokemuksistaan 20-30 -sivuisen raportin. Olisiko kellään siitä kopiota tai tietoa, mistä löytyisi?

 

 

Eikös Glosterin tarina itsenäisenä yhtiönä loppunut jo 30-luvun lopuilla kun se sulautettiin Hawkeriin? Siis Glosterin koelentäjä 50-luvun lopulla ?????

 

Edit: Hö, en minä tuota ihmettelevää hymiötä laittanut, se on tullut itsestään.

 

Reijo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Gloster toimi itsenäisenä aina vuoteen 1961, jolloin siitä tuli osa Armstrong Whitworthia (josta puolestaan tuli osa Hawker Siddeley Aviationia 1963)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mobilisti-lehti on tehnyt kaksi artikkelia Vihurista. N:o 3/99 käsitteli VH-25 entisöintiä,jonka suorittaa Team Vihuri. Ko.Mobilistin mukaan yhteys-tiedot silloin olivat Team Vihuri/Janne Salonen PL 42 01531 Vantaa ja puh. 050-5291135  Kaipasivat silloin osia, tietoja ja valokuvia ym.

 

N:ro 5/04 käsitteli Vihuria laajemmin mm. sen syntyhistoriaa, eri modifikaatioita,käyttöä ja onnettomuuksia. Juuri onnettomuuksien takiahan Gloster yhtiön pääkoelentäjä J.F. Martin kävi koelentämässä koneen ja mainitaan lehdessä tästä testistä. Muistaakseni kuitenkaan lausuntoa ei ole lehdessä mutta toimituksessa saatetaan tietää siitä ja ennenkaikkea sen olemassaolo nykyään.

Muuten lukemisen arvoinen artikkeli varsinkin nuoremmille asian harrastajille.Lehteä saattaisi saada toimituksesta email. toimitus@mobilisti.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän lisää ot:kkia, tuolla lisäksi foto ukosta:

 

http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1960/1960%20-%201868.html

 

Wg Cdr R. F. Martin (Javelin): Joined Gloster Aircraft in 1953 as chief test pilot. After training at Cranwell (1937) flew with No 73 Sqn, Advanced Air Striking Force (1939-40); awarded DFC. Served in North Africa (1941) and awarded second DFC. Chief test pilot to 107 MU (1942-43); posted to Transport Command (1944). Took ETPS course in 1946 and appointed Flight Commander at RAE. Awarded AFC. Staff instructor at ETPS and attended No 2 course, RAF Flying College (1951). Before

joining Glosters served in the Air Ministry. Pilot to the Shuttleworth Collection.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martinin Vihuriraportti?

 

Saattaisi löytyä Puolustusministeriön ja Valmetin arkistoista. Raportista lyhyesti Jukka Raunion Lentäjän Näkökulma / Vihuri-kappaleessa. Sen mukaan raportti oli 14-sivuinen. Sitä ei julkaistu lehdistössä. Muistan nähneeni kuitenkin joitain osia raportista eri asiayhteiyksissä. Siinä ei ollut mitään sellaista mikä ei olisi ollut ennestään tiedossa. Raportti oli ilmeisesti tarkoitettu enemmänkin poliitikoille kuin alan ammattilaisille. Martin kävi Suomessa maaliskuussa -58. Perehtyi vaurio- ja onnettomuustilastoihin, tutustui Valmetin lekosuunnittelu- /tuotanto- ja koelentotoimintaan sekä lensi Vihurilla tutustumislentoja. Raportti oli rutiiniluonteinen yhteenveto esilletulleista asioista. Siinä ei ole mitään erityistä, eikä salattavaakaan. Sitä ei laitettu yleiseen jakeluun ilmeisesti siksi, ettei niin tehty minkään muunkaan Armeijaa / Ilmavoimia tai Valmettia koskevien sisäisten asioiden suhteen. Meteli Vihurin ympärillä laantui vähitellen. Martinin raporttikin unohdettiin. Tänä päivänä ne, jotka tuntevat Vihuri-historian. Ovat käsittääkseni sitä mieltä, että Vihuri oli teknisistä ongelmistaan huolimatta mainettaaan parempi kone. Näin ainakin kertoilivat senaikuiset Valmetin koelentäjät. Tekniset ongelmat johtuivat pääosin vanhentuneesta teknologiasta ja määrärahojen puutteesta.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään